Drukke baan combineren

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Wat werkt voor jou het beste?

Avonden vrijhouden om niets te doen na werk om zo meer rust te hebben
37 (53%)
Weekenden (zoveel mogelijk) vrijhouden om op te laden voor nieuwe week
32 (46%)

Totaal aantal stemmen: 69

Biks2

Drukke baan combineren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-23 01:56

Hallo,

Ik wil naast mijn fulltime baan ook graag twee keer per week sporten. Loop er alleen wel tegenaan dat ik vaak zo moe ben (oorzaken daargelaten). Vroeg mij af of het nou slimmer was om zo veel mogelijk door de weeks te doen zodat de weekenden rustig blijven of juist meer verdelen gedurende de week.

Wat zijn jullie ervaringen hiermee?

Poekkie

Re: Drukke baan combineren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 02:46

Ik ben zowel ‘s avonds als in het weekend bezig met paardrijden (4-6x pw) en stallen uitmesten en zou zeggen dat als het in een weekdag ‘s avonds is ik het minder zwaar vind behalve als het een grote impact heeft op mijn slaapuren de volgende nacht.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 06:48

Wij sporten 's morgens voor ons werk, is dat geen optie? Kun je 's avonds lekker je eigen ding doen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 06:53

Gewoon verdelen. Als je 2x sport heb je nog 5 avonden vrij. Of een keer een avond en op zaterdag/zondagochtend sporten.

Maar als je te moe bent om iets te doen savonds zou ik eerst kijken waarom dan. Bij zulke signalen klopt er vaak iets niet in de balans in je leven.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 07:27

Voor mij is het beiden. Ik hou de avonden en weekenden zo vrij mogelijk. In het weekend Maximaal 1 afspraak buiten de deur naast het normale boodschappen doen, klusjes in huis enz. 1 avond in de week ga ik wandelen met een vriendin, maar dat is opladen voor mij.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 07:44

Doordeweeks s’avonds sporten, zorg ervoor dat je dan alleen iets te eten hoeft op te warmen of al klaar hebt zoals een maaltijdsalade. Daarnaast een figuurlijke schop onder je hol en gewoon gaan.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 07:52

Ik sport in de avond na werk en het weekend. Avond 2x per week en weekend 1 of 2x. Ik eet dan wat makkelijks en kan zo weer gaan.
Ochtend kan ik niet, klimhal is pas rond 9 open.

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 07:58

Ik fitness zelf tijdens mijn werktijd, 2-3x per week. Avonden rijd ik paard, zo’n 2-3x en in de weekenden wissel ik paardrijden af met vrije tijd. Denk dat het erg scheelt dat ik gewoon tijdens werktijd (op de werklocatie zelf) kan en mag sporten. Moet wel zeggen dat ik de avonden wanneer ik niks doe wel echt lekker oplaad, gewoon op de bank gezellig met mijn vriend.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 08:18

Ik lees even mee. Ben opzoek naar de motivatie, maar die ontbreekt behoorlijk :+

Ik moet na het werk vaak nog langs stal en ben dan rond half 8 thuis, dan moet ik nog eten en dan weer in de auto naar de sportschool. Daar heb ik vaak vrij weinig zin in. Maar ik wil er wel graag zin in hebben :')

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 08:25

Ik loop voor het werk, in de pauze en na het werk op kantooordagen zodat het niet voelt als veel tijd kwijt zijn aan bewegen. Daarnaast hebben we op kantoor een fitnesfiets staan voor bij het bureau, wel maar 1 dus niet altijd beschikbaar.

Wat voor werk doe je? Is de afstand te fietsen? Als ik op een andere locatie is ga ik met de fiets en dat is ook een locatie waarop ik voor de functie veel meer loop.

Naar de sportschool gaan vind ik niks :P maar ik blijf zo aardig in balans.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 08:36

Beide opties. Avonden vrijhouden en de weekenden vrijhouden. Zoveel mogelijk dan.

welmoedz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 09:10

Misschien krijg je ook juist energie van sporten? Ik sport 1 avond in de week en een uurtje in het weekend.

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 09:16

Kijk waar je energie van krijgt. Als dat sporten is, zou ik gewoon proberen hoe het bevalt op doordeweekse avonden, en hoe het bevalt in de weekenden.
Zoek dit ook uit voor andere dingen waar je energie van krijgt!

Daarnaast... Als je zo moe bent, moet je misschien ook even kijken wat je in je leven aan kunt passen.

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 09:22

Ik zou ook kijken om in de ochtend te gaan. Ik werk nu voornamelijk avonden waardoor ik overdag kan opladen/mijn activiteiten kan doen. In 1 woord, heerlijk. ik snap nu wel waarom mensen om 400 opstaan. En dan gewoon lekker om 20 uur naar bed oid. Mijn (werk) stress niveau is zo gedaald omdat ik al met een voldaan gevoel naar mijn werk ga omdat alles al gedaan is :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 09:31

Het gaat om de balans, dus zowel in de avonden als in de weekenden rust nemen of dingen doen waar je energie van krijgt. Jezelf de hele week uitputten om in het weekend "niets" te doen is net zo ongezond als je hele weekend volplannen en elke avond niks doen. En in de praktijk komt er van helemaal niets doen weinig terecht, dus je wilt de balans vinden tussen doordeweeks voldoende rusten zodat je in het weekend ook nog energie hebt om dingen te doen, en in het weekend voldoende rusten zodat je doordeweeks ook één of twee avonden nog wat kunt doen.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 09:37

Ik probeer een en ander te verdelen.
Ik heb een paard en die heeft natuurlijk zijn aandacht en beweging nodig.
Daarnaast kickboks ik op dinsdag direct na het werk, voor het eten, dan doe ik die avond verder helemaal niks meer (behalve paard voeren).

In het weekend probeer ik overdag dingen te doen, maar de avonden zijn meestal vrij, op een keer een feestje, verjaardag of concert na, maar dat is zeker niet wekelijks, gemiddeld niet eens 1x per maand.

En als er eens iets in het weekend overdag komt wat veel energie vraagt, betekent dat, dat ik de andere weekend dag vrij houd.

Rust is ook trainen, zegt mijn kickboks trainster altijd.

Altijd maar doorgaan en altijd moe zijn, daarmee breek je meer af dan dat je goed doet.

Ik heb dus niet gestemd, omdat ik wel dingen in het weekend doe, maar ook niet al mijn avonden door de week vrij houd.

Binoche

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 09:48

Als je s avonds moe bent omwille van een drukke baan kan je misschien iets doen van thuis uit, bijvoorbeeld een half uurtje hardlopen, of een youtube workout? Zo ben je vrij weinig extra tijd kwijt en kan je erna toch van je rust genieten.

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 10:28

Ik ging eerder altijd direct na het werk sporten. Daarna thuis eten en had ik alsnog een deel van de avond voor mezelf om op de bank te lezen of tv te kijken.
Vond dat altijd heerlijk, na hele dag druk met m’n hoofd bezig zijn, even uurtje lichamelijk bezig zijn. Inspanning en ontspanning tegelijk.

Helaas lukt mij het nu niet meer in combinatie met m’n dochter. Maar mogelijk is het voor jou een optie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 10:30

Suzanne F. schreef:
Beide opties. Avonden vrijhouden en de weekenden vrijhouden. Zoveel mogelijk dan.

Ja same.

Al is dat ook wel omdat ik samenwoon en ik die tijd belangrijk vind om samen te besteden. Toen ik alleen was/woonde interesseerde dat me wat minder en vond ik het ook wel "gezellig" om onder de mensen te zijn. Heb geen paard meer ook. Scheelt ook een hoop tijd.

Je zou ook nog een uurtje eerder kunnen opstaan, en voor werk sporten (moet wel bij je passen :+ ). Dan hik je er ook niet zo tegenaan en ga je lekker energized de dag in. Ik werk zelf thuis en probeer met enige regelmaat tijdens mijn pauze een uur te fietsen/mountainbiken (woon 5 minuten van mtb-route, superleuk *\o/* ).... En dan een half uurtje langer doorwerken.

Om na werk nog door te gaan naar de sportschool vind ik zelf echt niets. Maar ik hoorde wel van mensen dat ze dan een sportschool op de route naar huis namen, en dan kleding mee zodat je het ook nog enigszins kan comineren en je niet weer "van huis wegmoet" 's avonds. Dat zou ik misschien wel nog te doen vinden.

Naast deze suggesties en puur om je vraag te beantwoorden: Als ik zou moeten kiezen zou ik het het fijnste vinden om in de weekenden wat vroeger op te staan, en dan van 9 tot 10 te gaan sporten. Dan heb je alsnog de rest van de dag om leuke dingen te doen. Dat zou mij makkelijker afgaan dan na een dag werk nog te moeten sporten.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 11:21

Ik sport doordeweeks als ik thuis werk meteen nadat ik klaar ben. Ik begin dan gewoon 8 uur en werk tot 4 uur en ga dan sporten in de loze uren tot het avondeten. Ik moet wel erbij vermelden dat ik thuis sport voor mijn spelcomputer, maar het is echt wel dodelijk vermoeiend, dus wel een flinke workout. Ik sport met behulp van de ring fit. Dus lekker monsters verslaan terwijl je een workout doet.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 11:39

Ik doe beide opties. Mijn oplossing was minder werken. Toen ik nog paarden had en ook 36 uur werkte was vooral slaap wat er het meeste bij inschoot. Inmiddels geen paarden meer, tijdje 24 uur gewerkt, nu 32. Donderdag is mijn vrije dag, dan regel ik de dingen die je makkelijk eens per week en/of op een doordeweekse dag kunt doen, zoals het huishouden of bij voorbeeld afgelopen donderdag heb ik mijn belastingaangifte gedaan. Sporten doe ik niet aan, ik fiets naar het werk dus dat is 4 uur sport per week :P De avonden zijn voor mezelf, mogelijk dat ik telefonisch met iemand bijpraat of eventueel bij iemand eet of te eten krijg, maar dat is dan bij voorbeeld op woensdag ivm de dag erna vrij. Over het algemeen bestaan mijn avonden uit aandacht voor de katjes, koken, eten, afwassen, tv kijken, douchen en gaan slapen. Regelmaat en rust. In de weekenden spreek ik wel eens met iemand af. Maar ik wil zo min mogelijk verplichtingen. Als het me uitkomt vind ik het prima om iets te ondernemen. Op de dag zelf weet ik meestal pas of ik daar zin in überhaupt energie voor heb. Ik ben hsp en chronisch ziek. Met hoe het nu gaat heb ik daar zo min mogelijk last van. Maar mijn energie is veel schaarser dan mijn tijd. Omdat ik na het weekend 3 dagen achter elkaar werk is het echt nodig dat ik dan zo goed mogelijk ben opgeladen.

Walkure

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 17:56

Afwisselend, wij sporten beide 4 a 5 keer in de week. Probeer 1 avond vrij te houden en bij voorkeur een weekenddag die we ook gebruiken om te klussen in huis.

Voor ons is mealpreppen echt een uitkomst/oplossing geweest, zondag voor de hele week koken. Scheelt zoveel tijd doordeweeks.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 09:44

Ik sport 3 á 4 avonden per week, en werk 36 uur. Zondag ben ik ook vaak aan het sporten. Maar: ik loop hard en doe krachttraining. Hardlopen doe ik vaak direct na het werk (ik ben om 5 uur thuis, heb achter mijn bureau even een broodje weggewerkt). Ik ben dan om half 7 klaar (gedouched en al) en werk dan mijn eten weg. Vanaf 7 uur heb ik dus de avond vrij. Mijn andere sport - kitesurfen - doe ik vaak in het weekend (indien wind). En dat is dan weer geen sport (nja, wel, maar voelt anders).

Mijn vrijdagavonden zijn vaak 'vrij'.

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 10:32

Dat is heel persoonlijk. Ik heb twee vaste sport avonden in de week, en in het weekend wil ik ook eigenlijk minstens 1 training of wedstrijd doen, of anders een dag naar buiten (dat mag een wandeltocht zijn of een dag in de tuin werken, als het maar actief is). En daarnaast begin ik de maandagochtend altijd met een uurtje training voor werk.

Ik moet zeggen dat ik die ochtendtraining mentaal het fijnste vind. Het is het meest tijd-efficiënt, en zo fijn om de week actief te beginnen (heb je die alvast afgevinkt, dus kom maar op met de rest :D ). Maar qua efficiëntie van de training zelf is die vaak wat rustiger. De avond trainingen zijn heerlijk om mijn hoofd leeg te krijgen, en in de weekenden kan ik het hardste knallen. Maar ik kan me ook voorstellen dat dit voor een ander weer helemaal anders werkt.

Denk er niet te veel over na en probeer een tijdje één van je voorgestelde opties om te zien of het werkt. Enige manier om er echt achter te komen.

En vind iets wat je leuk vindt om te doen. Dat mag een leuke vorm van sport/training zijn, leuke mensen of een leuke trainer. Als je er niets leuks aan vindt, gaat het je waarschijnlijk al snel op alle tijdstippen tegen staan ;)