Vakantie uren bij niet inroosteren

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Amber_anne

Vakantie uren bij niet inroosteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-23 22:53

Ik heb een contract van een bepaald aantal uur in de zorg sector (cao vvt). Door een situatie buiten mij om heb ik deze uren niet allemaal kunnen maken sinds begin april. Nu stond ik door deze reden op 2e paasdag niet ingeroosterd maar wel beschikbaar voor 4 uur (zoals altijd). Ik zag dat ze hier 8 vakantie uren voor in hebben gezet. Bij mijn vraag waarom dit is was het antwoord dat het een verplichte feestdag is en ik mijn contracturen moet halen volgens het cao. Ik kan dit zelf echter nergens terug vinden en ben benieuwd of dit mag.

Ik neem sowieso contact op met het juridisch loket maar ik ben benieuwd of Bökkers hier misschien nog informatie over hebben.

Als het mag dan is het zo, daar kan ik dan verder niks aan doen maar heb het graag duidelijk

lauwie

Re: Vakantie uren bij niet inroosteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 06:25

Als je niet ingeroosterd wordt terwijl je wel beschikbaar bent mogen ze geen vakantiedagen inhouden. Het is aan werkgever om je genoeg uren in te plannen. Is de feestdag volgens de Cao een officiële vrije dag?

nico1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 06:30

Lid worden van de FNV vakbond, dan heb je de juiste hulp in dit soort situaties.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 06:49

Dit is normaal in cao vvt. Ik werk nooit feestdagen en dan word idd vakantie in gehouden.
Ik werk niet in de zorg, maar in paramedische dienst. Maar kan me voorstellen dat het wel klopt.

Lees maar in de cao.

Plukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 06:52

Uit hoofdstuk 6 in de CAO kun je duidelijk halen dat dit niet mag. Vooral in de inleiding van dit hoofdstuk staat een belangrijke zin waaruit blijkt dat je zelf mag bepalen wanneer je je feestdagenverlof in zet.

Grappig genoeg heeft zich bij ons in dezelfde periode iets voorgedaan waardoor medewerkers hun uren niet konden halen. Dezelfde medewerkers hadden een bak vakantieuren staan waar je u tegen zegt. Toen is werkgever met ons in gesprek gegaan. We hebben inzicht gekregen in de situatie en de financiële gevolgen hiervan voor de organisatie en hebben meerdere gesprekken met het hele team gevoerd over een afschalingsplan. Het onderwerp vakantiedagen is toen ook besproken. Aan medewerkers die hun vakantieuren oppotten is gevraagd wat in te gaan plannen, want a) die enorme pot vakantiedagen is door de CAO bedacht om te werken aan een goede werk-privebalans, b) nu is het moment waarop het kan zonder roosterissues en c) op die manier dragen we samen voor de uitdagingen waar we voor staan.
Ook bij ons begon het bij deze en genen met een beetje weerstand, maar uiteindelijk zijn mensen heel blij met wat extra ruimte om bij te tanken en meer tijd aan thuis te besteden. Straks kunnen we weer knallen en dan is iedereen ook weer voldoende opgeladen om te gaan knallen!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 07:26

Plukje schreef:
Uit hoofdstuk 6 in de CAO kun je duidelijk halen dat dit niet mag. Vooral in de inleiding van dit hoofdstuk staat een belangrijke zin waaruit blijkt dat je zelf mag bepalen wanneer je je feestdagenverlof in zet.

Grappig genoeg heeft zich bij ons in dezelfde periode iets voorgedaan waardoor medewerkers hun uren niet konden halen. Dezelfde medewerkers hadden een bak vakantieuren staan waar je u tegen zegt. Toen is werkgever met ons in gesprek gegaan. We hebben inzicht gekregen in de situatie en de financiële gevolgen hiervan voor de organisatie en hebben meerdere gesprekken met het hele team gevoerd over een afschalingsplan. Het onderwerp vakantiedagen is toen ook besproken. Aan medewerkers die hun vakantieuren oppotten is gevraagd wat in te gaan plannen, want a) die enorme pot vakantiedagen is door de CAO bedacht om te werken aan een goede werk-privebalans, b) nu is het moment waarop het kan zonder roosterissues en c) op die manier dragen we samen voor de uitdagingen waar we voor staan.
Ook bij ons begon het bij deze en genen met een beetje weerstand, maar uiteindelijk zijn mensen heel blij met wat extra ruimte om bij te tanken en meer tijd aan thuis te besteden. Straks kunnen we weer knallen en dan is iedereen ook weer voldoende opgeladen om te gaan knallen!

Apart wel, want niet iedereen kan natuurlijk op elke feestdag werken :7 dan zou je veel te veel mensen hebben op de feestdagen.

Ik weet niet precies hoe het bij ons in de zorg werkt, maar iedereen die niet in de zorg werkt in cao vvt levert vakantie uren in op het moment dat een feestdag op je vaste werkdag valt.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-23 07:53

Stel dat het zou mogen, mogen ze dan meer vakantie uren inzetten dan dat ik überhaupt beschikbaar sta?

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 07:59

Als je die week 8 uur te weinig zou werken wel lijkt me.

Mjelleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 08:06

https://bvkz.nl/nieuws/feestdagen-zorg/

Hier staat het wel duidelijk uitgelegd. Binnen de Cao vvt is een deel van je extra vakantieuren bedoeld voor feestdagenverlof.
Als je een feestdag vrij bent dan gaat dat van dat verlof af.

Als je max 3 vaste dagen werkt mag je er ook voor kiezen om ipv de maandag een andere dag te werken.

Plukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 08:39

Mjelleke schreef:
https://bvkz.nl/nieuws/feestdagen-zorg/

Hier staat het wel duidelijk uitgelegd. Binnen de Cao vvt is een deel van je extra vakantieuren bedoeld voor feestdagenverlof.
Als je een feestdag vrij bent dan gaat dat van dat verlof af.

Als je max 3 vaste dagen werkt mag je er ook voor kiezen om ipv de maandag een andere dag te werken.

Maar je mist hier een belangrijke nuance. TO wil niet vrij zijn op betreffende feestdag en deze dag is normaliter een werkdag voor haar. De enige reden waarom zij niet werkt is omdat werkgever door omstandigheden te weinig werk voor haar heeft. In dat geval zou werkgever haar 4 uren als min-uren moeten opnemen (mits zij niet op een ander moment in de week aan haar contracteren komt). Nu heeft werkgever deze 4 min-uren dus omgeruild voor 8 vakantieuren.
Ik snap vanuit werkgever deze keuze gezien de situatie waarin er te weinig werk (en waarschijnlijk een grote pot opgebouwde vakantiedag is), maar TO vraagt wat haar rechten zijn. En dan is de CAO heel duidelijk: “De VVT-sector kent een relatief hoog aantal vakantie-uren zodat je zelf kunt kiezen welke feestdagen je vrij wilt zijn….”

Hommage

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 08:46

zonnebloem18 schreef:
Als je die week 8 uur te weinig zou werken wel lijkt me.

Maar ligt het het er dan ook niet volledig aan of je op jaarbasis, maandbasis of weekbasis aan je uren moet komen?

Wat ik destijds gewend was, weliswaar ghz, was dat je gerust een maand of wat minder kon werken, maar het later dan moet compenseren. Wij hadden een jaarurensysteem.

Wel werd er soms geprobeerd om bij tekort aan uren vakantiedagen in te laten zetten, maar voor zover ik weet mag dat inderdaad niet.

Plukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 08:59

Hommage schreef:
Maar ligt het het er dan ook niet volledig aan of je op jaarbasis, maandbasis of weekbasis aan je uren moet komen?

Wat ik destijds gewend was, weliswaar ghz, was dat je gerust een maand of wat minder kon werken, maar het later dan moet compenseren. Wij hadden een jaarurensysteem.

Ja, bij de CAO-VVT moet je bij indiensttreding aangeven of je wil dat je min/meer-uren over een kwartaal of over een jaar worden berekend. Er wordt daarbij duidelijk onderscheid gemaakt tussen min-uren die je op eigen verzoek maakt en min-uren die je op verzoek van de werkgever maakt. De min-uren die je op verzoek van de werkgever maakt komen te vervallen als je binnen de periode van jouw keuze niet in de gelegenheid wordt gesteld om deze te compenseren. (Artikel 3.1)

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 09:18

verootjoo schreef:
Apart wel, want niet iedereen kan natuurlijk op elke feestdag werken :7 dan zou je veel te veel mensen hebben op de feestdagen.

Ik weet niet precies hoe het bij ons in de zorg werkt
, maar iedereen die niet in de zorg werkt in cao vvt levert vakantie uren in op het moment dat een feestdag op je vaste werkdag valt.

Geef dan geen advies.
Je moet gewoon een percentage feestdagen werken.
Pasen of Pinksteren, Goede Vrijdag of Koningsdag, Kerst of Oud en Nieuw.

Kom je die week niet aan je uren dan worden dat minuren of in overleg wordt er van je vakantie uren gesnoept.