Huis huren van ex,

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jasmijn

Huis huren van ex,

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-23 20:18

Ik woon(de) in een heerlijk huis en mijn vriend heeft het uitgemaakt.
Het wordt een drama een huis te vinden maar Marco wil daar graag weg.
Zijn hypotheek kan ik betalen, de meeste huren niet.

Is er geen optie dat ik in het huis blijf, de hypotheek betaal en dergelijke en dat hij ergens anders heen gaat?
Ik heb een keer gelezen dat degene die de hypotheek betaald ook de eigenaar van dat huis moet zijn?

Wie heeft daar verstand van?

Voor de mensen van equinia, ik kon niet vinden waar ik een nieuw topic kon openende.
Ik ben ook best in de war.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 20:20

Degene die op de koopakte en hypotheek afsluiting staat, is eigenaar. Wie de maandelijkse betaling doet maakt niet uit.
Staat het huis op zijn naam? En jouw naam niet op het koopcontract? Dan zul je het van hem moeten kopen.
Laatst bijgewerkt door Rivendell op 18-04-23 20:42, in het totaal 1 keer bewerkt

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 20:22

Ik zou dit niet op Bokt vragen, maar echt professioneel advies inwinnen :)
Het gaat om geld, en dan wil je je zaakjes goed en correct geregeld hebben. Helemaal met de factor ex in het spel, je kan niet in de toekomst kijken en je kan onmogelijk inschatten of een nu-gemaakte-afspraak altijd zal blijven werken. Vandaar dat ik professioneel advies aanraadt, zo iemand zal weten hoe dit werkt en wat en hoe het op papier moet zijn :)

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 20:23

Dat zou ik echt niet doen. Jij betaald de hypotheek en hij krijgt de overwaarde bij verkoop. Koop het huis van hem!

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 20:25

Eens met LWDaisy. Maar: voordat je advies in gaat winnen, eerst kijken of je ex hier überhaupt voor openstaat. Want die zal ook ergens heen moeten, en zit misschien helemaal niet te wachten op een huis dat ie niet kan verkopen omdat er een huurder in zit.

Plus, wil je zelf zo vast blijven zitten aan je ex? Elke maand huur naar hem over blijven maken? Hem moeten bellen als de verwarming het niet doet of de kraan lekt of de pannen van het dak gevlogen zijn bij een storm?

Ik snap dat het nu allemaal even enorm poedersuiker is en dat je het even niet ziet zitten. Maar mijn keuze zou het in elk geval niet zijn.

Jasmijn

Re: Huis huren van ex,

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-23 20:33

Natuurlijk laat ik het ook de een prof naar kijken.
Kopen van het huis is onmogelijk helaas.

Fabled

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 20:33

Als hij hier ook interesse in heeft, kan hij waarschijnlijk beter naar een financieel adviseur gaan. Ik neem aan dat hij ook weer een huis wil kopen? Dat moet hij dan ook weer kunnen financieren en van een tweede hypotheek kan je geen hypotheekrente aftrekken. De bank waar de hypotheek loopt kan ook bepaalde regels voor verhuur hebben, net als gemeente en verzekeraars.

Ik zou sowieso niet zomaar aannemen dat je er bent met alleen de hypotheekkosten. Vanaf dit jaar is er voor de eigenaar ook minder korting in BOX 3 over de WOZ waarde van verhuurde woningen. Als verhuurder zou hij ook bepaalde plichten hebben voor onderhoud en hij blijft verantwoordelijk voor de opstalverzekering. Het kan interessant zijn als hij veel eigen vermogen heeft, maar het kan ook zijn dat hij er helemaal geen interesse in heeft om dit allemaal voor zijn ex te doen en zegt 'koop mijn huis dan maar van me'.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 20:39

Benzz schreef:
Dat zou ik echt niet doen. Jij betaald de hypotheek en hij krijgt de overwaarde bij verkoop. Koop het huis van hem!

Of TS gaat heel duur huren en betaald dan veel meer per maand dan nu aan de hypotheek :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 21:14

Als kopen geen optie is zou ik mijn handen hier vanaf trekken.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 21:23

Als je wilt weet ik wel iemand die je eens kan bellen voor meedenken wat er mogelijk is. Heeft mij ook toendertijd goed geholpen!

Ik zou er wel heel huiverig voor zijn om zo'n verstrengeling aan te gaan met je ex- partner.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 22:15

Toevallig is deze situatie aan de hand dichtbij mij.
Hypotheek stond op naam ex (niet mijn ex maar even om makkelijk te vertellen) maar die heeft nooit een euro betaald. Dit was omdat er een chronische ziekte speelde waardoor hypotheek niet op naam van naaste kon. Echter was het wel de grootverdiener thuis. Dus hypotheek op ex huis.
Nu paar jaar gescheiden, hij nog weer promotie gemaakt en verdiend nu genoeg om een hypotheek op zijn naam te zetten. Zij verkoopt het huis aan hem en zonder dat ze er ooit voor heeft betaald heeft ze de helft van de overwaarde gekregen (huis werd op dik 110.000 euro meer getaxeerd) minus het bedrag wat ze had moeten betalen aan hypotheek (de helft) dus uiteindelijk heeft ex een dikke 50.000 euro meegekregen. Ondanks dat ex nooit iets heeft betaald. Dit speelde wel enkele jaren dus regel het snel.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 22:22

Hutcherson schreef:
Hypotheek stond op naam ex (niet mijn ex maar even om makkelijk te vertellen) maar die heeft nooit een euro betaald. Dit was omdat er een chronische ziekte speelde waardoor hypotheek niet op naam van naaste kon. Echter was het wel de grootverdiener thuis. Dus hypotheek op ex huis.
Nu paar jaar gescheiden, hij nog weer promotie gemaakt en verdiend nu genoeg om een hypotheek op zijn naam te zetten. Zij verkoopt het huis aan hem en zonder dat ze er ooit voor heeft betaald heeft ze de helft van de overwaarde gekregen (huis werd op dik 110.000 euro meer getaxeerd) minus het bedrag wat ze had moeten betalen aan hypotheek (de helft) dus uiteindelijk heeft ex een dikke 50.000 euro meegekregen. Ondanks dat ex nooit iets heeft betaald. Dit speelde wel enkele jaren dus regel het snel.

Is het het tijdstip dat ik naar bed moet? Of is dit echt een heel warrig verhaal?

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 22:42

Zelf waarschijnlijk geen tweede hypotheek kunnen afsluiten voor een huis en moeten huren? Zelf geen woonruimte hebben en duur huren of bij je ouders inwonen terwijl je betaalbare woonruimte door een ander in gebruik is klinkt ook niet ideaal.

Veel hypotheken hebben sowieso clausule dat de lening voor verhuur niet geld, alleen voor eigen wonen.

Mijn ervaring is vooral ook dat als eerste paar maand alles nog in goed overleg lijkt, dat vooral de latere maanden met verwerken contact moeten houden echt moeilijker is. De gunfactor verdwijnt vaak sneller als het om geld gaat dan te bevatten is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 23:55

Benzz schreef:
Hutcherson schreef:

Is het het tijdstip dat ik naar bed moet? Of is dit echt een heel warrig verhaal?

:D hier nog 1

Maris_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 00:12

Ik heb het ook een paar keer gelezen maar dacht idd zal aan mij en het tijdstip liggen :o

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 00:20

Benzz schreef:
Hutcherson schreef:

Oh volgens mij was het duidelijk..
Hypotheek op ex haar naam, echter hij betaald de hypotheek (want is ziek dus kan geen hypotheek op naam hebben ivm risico), gaan scheiden, zij verhuist, hij blijft daar. Inmiddels paar jaar verder. Hij verdiend voldoende om hypotheek op zn naam te hebben, koopt huis van zn ex, huis wordt getaxeerd op 110.000 euro overwaarde waarvan zij de helft krijgt (terwijl ze nooit n cent betaald heeft).
TS vroeg of je eigenaar wordt als je hypotheek betaald die niet op jouw naam staat. Nee dus. Als t huis meer waard wordt moet jij als betalende bewoner zelfs de overwaarde splitten als je t huis wilt kopen.

Misschien was ik dat stuk van scheiding en wie wegging en bleef vergeten :') sorry, misschien moet ik naar bed.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 00:46

Wat wil hij?

Er zij genoeg mensen die huizen hebben om te verhuren, ook als er nog hypotheek op zit. En voor jou maakt het in principe niet uit van wie je huurt. Als het goedkoper is en alles netjes wordt gedaan, kan er niet zoveel mis gaan. Dan ben je gewoon huurder incl je rechten als huurder en hij heeft zijn rechten en plichten dan als verhuurder.

Maar dan heb je wel een soort zakelijke overeenkomst met je ex.

Hij kan het ook via een makelaar verhuren en dan heb je ook geen last van hem als er iets stuk is, maar wordt het waarschijnlijk weer duurder.

Yom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 02:45

Na onze scheiding heeft mijn ex op zijn naam een huis gekocht voor mij en de kinderen. Hypotheek stond op beider naam, huis op zijn naam
In de loop der jaren is het huis op mijn naam gezet, Hypotheek bleef op beider naam

Nu, na 16 jaar, heb ik het huis verkocht. Ik heb al die jaren de hypotheek betaald en de gehele overwaarde is voor mij

Het is maar net hoe goed je ook nog met elkaar door 1 deur kan

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 04:03

Het lijkt mij een onwenselijke situatie voor je ex, want tenzij hij geld teveel heeft, kan hij zelf geen huis meer kopen omdat het huis waar jij woont al een beroep doet op zijn salaris. Dus als de bank vindt dat de lasten van het huidige huis genoeg zijn voor hem, kan hij zolang hij dit huis niet verkoopt, geen huis voor zichzelf kopen.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 06:57

Als je gaat huren van je ex zou ik dit niet onderhands regelen maar via een officieel huurcontract zodat jij ook nog wat hebt aan huurdersbescherming. Tuurlijk kan jij coulance tonen door bv bepaalde onderhoudstaken op je te nemen omdat je (misschien) voordelig kan wonen maar zorg er wel voor dat je niet van de ene op de andere dag eruit gegooid kan worden.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 08:16

Allereerst sterkte. Rottige situatie zit je nu in.

Heb je dit al met hem besproken of hij er überhaupt voor open staat? Dat lijkt me de eerste stap. En dan nagaan of de woning überhaupt verhuurd mag worden bij de hypotheekverstrekker. Zoals gezegd als dat allemaal kan dan sowieso alles goed op papier zetten. Want je wil er geen gezeik over krijgen

Sta je zelf ingeschreven bij een woningbouwstichting?

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 08:28

TS, je ex moet bij de bank aanvragen of het mag, dat is stap 1 als jullie dit beide willen. Vaak mag je niet je eigen woning onder verhuren tegenwoordig als je er zelf niet woont.

Daarbij moet hij de inkomsten van de huur opgeven aan de belastingdienst. Hij moet fors betalen over zijn woning, omdat hij er zelf niet woont en dus verhuurt.

Met alleen de hypotheek betalen aan hem kom je er niet.

Kosten als gemeentebelasting, waterschap enz. zijn normaal ook voor de huurder.
Daarnaast gaat hij dus fors betalen aan de belastingdienst, deze kosten vloeien terug aan de verhuurder lijkt mij, hij zal niet geld toe leggen om zijn ex in zijn woning te laten wonen.

Wil hij een huurcontract voor bepaalde tijd opstellen? Want als hij na 2 jaar jouw laat zitten daar, heb jij heel veel rechten, hij een woning die verkooptechnisch veel minder waard is enz enz.

Dus als jij verwacht dat je alleen voor de hypotheekkosten er kan blijven wonen, dan kan je dit snel vergeten....

Ik zou zeggen: zeer onwenselijke situatie en vooral niet doen!

Sterkte! Het is nooit fijn als je uit elkaar moet, en dan komt deze ellende er nog eens bij.

robbie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 08:30

Niet een situatie wat je moet willen
1. Kan het huis door jou gekocht/ op jou naam komen en kan jij de overwaarde ook uitkeren aan je ex?
2. Kan jou ex als jij in het huis blijft wonen wel wat anders kopen / huren. Hij is en blijft aansprakelijk op het huis. De hypotheek is geen eerlijk beeld van de maandkosten. ( onderhoud van pand is ook een grote kostenpost)
3. In iets andere vorm heb ik dit meegemaakt, huis gekocht, ex ontspoord, en gaat terug naar ouders.
Huis verkoopt in die tijd niet makkelijk, dus ik blijf in huis en betaal alles alleen. De hypotheek naar alleen mijn naam zetten is onmogelijk, hoewel de hypotheeklasten veel lager waren dan goedkoopste huurhuis.
Uiteindelijk heeft het 8! Jaar geduurd om ex van de hypotheek te krijgen omdat mijn nieuwe vriend bij op de hypotheek kon. ( en ja dat klinkt simpel maar ik kan je vertellen dat het dat niet was.)
Pas op dat moment kon ook de levensverzekering die aan de hypotheek gekoppeld zat afgekocht worden.

Dus mijn advies:
Als je het kan kopen= doen
Als je het op een officiële manier kan huren via tussenpersoon=doen ( maar dan zal de huur ook niet je hypotheekbedrag zijn, dat is niet realistisch)
Succes

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 09:10

Als je het huis niet zelf kan overkopen, dan is de enige veilige mogelijkheid om een huurcontract op te stellen.
Ex blijft eigenaar en betaalt de hypotheek, jij betaalt huur aan hem en hebt ook de bescherming zoals een huurder geniet. Jij kan dus blijven wonen tot je zelf iets kan kopen / ex zelf het huis wil betrekken of de boel wil verkopen.
Je bouwt echter niks op en gaat ook niet meegenieten van eventuele overwaarde bij een verkoop.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 09:36

Als jij en je ex dit als serieuze optie overwegen, is de 1e stap om samen een gesprek aan te vragen bij de hypotheekverstrekker. Dan weet je of het mag en kan.
Als het huis op naam van je ex blijft, dan is hij verantwoordelijk dat de hyotheek betaald wordt. En jij zou dan aan hem huur moeten betalen. Rechtstreeks aan de hypotheekverstrekker betalen lijkt me niet wenselijk. Stel jij betaalt niet, dan loopt hij een enorm risico, want ze komen het bij hem halen.
Of je ex het wil, is natuurlijk een 2e. Want het zal lastig worden een andere woning te kopen bijvoorbeeld. Maar misschien dat een tijdelijke constructie mogelijk is tot hij het huis nodig heeft. Zorg in elk geval dat je je zo snel mogelijk inschrijft bij een woningbouwvereniging als dat nog niet het geval is. Bij sociale huurwoningen wordt er naar je inkomen gekeken. En heb je recht op huursubsidie als dit te laag is.