foute kleur muurverf

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Isabonny

foute kleur muurverf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-23 10:10

Ik kan wel huilen..

Was ik maar alleen verf gaan uitzoeken voor mijn nieuwe keuken ipv met mijn man.
Sta ik bij de kleurstalen met mijn man een kleur uit te zoeken. Ik wilde een soort lavendelblauw (dus niet paars) vind hij het te donker ;( .

OK, dan wat lichter. Kiest hij een lichte kleur blauw uit. Op het kaartje zag het wel lekker fris uit.
Dus kleur laten mengen. Voor de deksel erop ging, keek ik in de emmer en dacht al, o.. dat is wel heel licht babyblauw.

Dus vanmorgen: alles afgeplakt. Ik heb net de randen gedaan in 1 hoek en ik ben meteen gestopt.... Het is net een zwembadkleur |( -O- . Ik ga eerst eens kijken hoe dat opdroogt voor ik eventueel met deze kleur doorga, want ik vind het helemaal niks.

Maar nu vraag ik mij dus af of het nog mogelijk is om met diezelfde emmer terug te gaan en hem toch te laten bijkleuren naar de kleur die ik graag zelf wilde, dus wat donkerder/pastel i.p.v. deze harde lichtblauwe kleur.

marga1

Re: foute kleur muurverf

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 10:12

Dit zal je bij de betreffende winkel moeten vragen.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 10:15

Ik vrees dat bijmengen lastig wordt, in een bouwmarkt staat alles voorgeprogrammeerd en zelfs als je kan bijmengen moet je dus een kleur kiezen waarin dezelfde kleuren die je nu hebt ook zitten (maar dan minder). Ik hoop dat het opdroogt in een aanvaardbare kleur! Het kan echt veel schelen, in ons vorige huis hadden we een beetje taupe achtige kleur en die was bij het opbrengen felpaars, in ons huidige huis hebben we een zo goed als zwarte muur (in daglicht zit er net een zweem van blauw in) en die startte donkergroen met opbrengen. In beige gevallen kon ik wel huilen tijdens het opbrengen maar de eindkleur was perfect.

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 10:16

Heb ik destijds ook gehad, konden ze niks aan doen zeiden ze. Dus andere kleur uitgezocht en opnieuw geverfd -O-

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 10:24

In theorie kan het wel, maar als je tekort komt krijg je nooit exact hetzelfde meer.
Ze kunnen het uitrekenen, mits je in dezelfde kleur lijn blijft en er dezelfde kleuren in gaan.
Of ze het willen doen is een 2e.

Bedenk overigens wel ook muurverf heeft pas na 24-36 uur de definitieve kleur.

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 10:28

Het is nog nat? Dan eerst een dag wachten idd, je kan er dan nog niks van zeggen, zeker niet met bijzondere kleurtjes.
Ik heb onlangs ook een paar van m'n muren laten doen in een paar 'aparte' kleuren en toen het er net op zat werd ik even heeeeel zenuwachtig want het was lelijk en totaal niet de kleur die ik had uitgezocht :\ Pas na een dag drogen was het de definitieve kleur en toen idd pas de kleur van het kaartje die ik zo mooi vond. Daarvoor toen het nog nat was echt HEEL anders.

maitestar23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 10:31

Als het echt lelijk opdroogt zou ik kijken of je hem zelf kan bijkleuren, hier zijn wel tubes voor verkrijgbaar. Geld voor deze emmer ben je toch al kwijt, dus ik zou kijken of je hem met bijv. zwart wat donkerder kan krijgen.

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 10:32

Mengverf mag vaak niet terug gebracht worden.
Tenzij je echt kan aantonen dat de fout bij de medewerker ligt.
Als de kleur lijkt op je kaartje, dan heb je helaas 'pech' en wordt het een nieuwe kleur uitzoeken.

Ik gaf vaak ook bij de mensen aan dat ze het kaartje mee naar huis moesten nemen en dan overdag en in de avond moesten kijken. Zodat ze zeker weten of het de kleur is die ze willen hebben.

Handmatig bijkleuren wordt niet gedaan door de medewerkers. Omdat dat vrij nauwkeurig luistert.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 10:38

Isabonny schreef:
Ik kan wel huilen..

Was ik maar alleen verf gaan uitzoeken voor mijn nieuwe keuken ipv met mijn man.
Sta ik bij de kleurstalen met mijn man een kleur uit te zoeken. Ik wilde een soort lavendelblauw (dus niet paars) vind hij het te donker ;( .

OK, dan wat lichter. Kiest hij een lichte kleur blauw uit. Op het kaartje zag het wel lekker fris uit.
Dus kleur laten mengen. Voor de deksel erop ging, keek ik in de emmer en dacht al, o.. dat is wel heel licht babyblauw.

Dus vanmorgen: alles afgeplakt. Ik heb net de randen gedaan in 1 hoek en ik ben meteen gestopt.... Het is net een zwembadkleur |( -O- . Ik ga eerst eens kijken hoe dat opdroogt voor ik eventueel met deze kleur doorga, want ik vind het helemaal niks.

Maar nu vraag ik mij dus af of het nog mogelijk is om met diezelfde emmer terug te gaan en hem toch te laten bijkleuren naar de kleur die ik graag zelf wilde, dus wat donkerder/pastel i.p.v. deze harde lichtblauwe kleur.

Het is zeker het vragen waard. Toen we hier vorig jaar met groen begonnen was dat ook veel te licht en te fel (gifgroen). Het droogde wel een stuk donkerder op, maar nog steeds veel te licht. We zijn toen teruggegaan naar de verfwinkel en die hebben 'm nog een stuk donkerder kunnen maken. Mogelijkheden waren beperkt (teveel donker erbij en je gaat dat zien), maar ik ben blij met hoe het geworden is

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 10:40

Bijkleuren is lastig inderdaad, maar lichter maken is wel heel makkelijk; als de zwembadblauwe kleur te fel is dan kun je er een tweede emmer wit bij kopen en krijg je echt lichtblauw.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 10:48

Aangezien muurverf zelden in 1x dekt (ook al wordt dat bij hoog en bij laag beweerd) kun je deze emmer evt ook als eerste laag/grondlaag zien, en dan je tweede laag van de gewenste kleur eroverheen zetten.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 10:49

Afbeelding

Als het opdroogt kan het er toch anders uitzien. Maar mocht het toch tegenvallen dan kun je volgens mij ook van die kleurpotjes kopen voor het kleuren van muurverf. Dan kun je zelf bijmengen tot je het naar je zin hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 10:59

Memories schreef:
Het is nog nat? Dan eerst een dag wachten idd, je kan er dan nog niks van zeggen, zeker niet met bijzondere kleurtjes.
Ik heb onlangs ook een paar van m'n muren laten doen in een paar 'aparte' kleuren en toen het er net op zat werd ik even heeeeel zenuwachtig want het was lelijk en totaal niet de kleur die ik had uitgezocht : Pas na een dag drogen was het de definitieve kleur en toen idd pas de kleur van het kaartje die ik zo mooi vond. Daarvoor toen het nog nat was echt HEEL anders.

Dit is ook mijn ervaring, maar anders:

Overgebleven verf zie ik ook wel eens op marktplaats staan. Zeker als het een bijzondere mengkleur is zal je het mss niet heel snel kwijtraken. Maar je zal maar net iemand hebben die ook z'n muur in zo'n kleur wil! Of zet het op een facebook marktplaats in de buurt ofzo :j . Wie weet krijg je er dan toch nog wat voor, en anders heeft iemand anders die het goed kan gebruiken er mss nog lol van.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 10:59

Mooi de kleuren nemen op het kaartje in de winkel. Echt in eigen huis op de muur hangen om de kleur te zien. Zo heb ik ooit 3 kleuren naast elkaar op de waaier gekozen, wat mooi was in de winkel leek thuis een ramp. En wat mij in de winkel niet echt aansprak werd het thuis wel.

Maar wat al gezegd is. Probeer het, wellicht droogt het passender op en anders nieuwe kleur uitzoeken

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 11:05

Ibbel schreef:
Aangezien muurverf zelden in 1x dekt (ook al wordt dat bij hoog en bij laag beweerd) kun je deze emmer evt ook als eerste laag/grondlaag zien, en dan je tweede laag van de gewenste kleur eroverheen zetten.

Dit zou ik ook doen. Wat je hebt even goed erop zetten, geef de kans om te drogen. Muurverf droogt vaak donkerder op dus wellicht scheelt dat. En anders de donkerdere versie er over verven.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 11:08

belle_boef schreef:
Mooi de kleuren nemen op het kaartje in de winkel. Echt in eigen huis op de muur hangen om de kleur te zien. Zo heb ik ooit 3 kleuren naast elkaar op de waaier gekozen, wat mooi was in de winkel leek thuis een ramp. En wat mij in de winkel niet echt aansprak werd het thuis wel.

Maar wat al gezegd is. Probeer het, wellicht droogt het passender op en anders nieuwe kleur uitzoeken

Dit. Kleuren in huis kunnen heel anders uitvallen. Ook vanaf het kaartje in de uiteindelijke verf. Dus idd altijd even mee naar huis nemen en bekijken in de ruimte waar je het hebben wilt.

Mengverf gaan ze niet terug nemen. Heb ik laatst ook heel veel gedoe mee gehad, was eigenlijk fout van de medewerker maar daar kwam ik toch niet mee weg. Ik wilde wat bijstippen op onze groene muur. Dus de oude pot mee genomen en de kleurcode over genomen. Hij mengde het met een ander merk. En garandeerde me dat het dezelfde kleur moest zijn. Maar helaas niet, maar toen ik terug ging een dag later was die werknemer er niet en kreeg ik nul op rekest.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-23 18:13

Ik ben dus met de emmer terug gegaan naar de winkel. Ze deden idd niet opnieuw mengen. Ik heb gevraagd of ze van die potjes kleurstof hadden om zelf te mengen en dat hadden ze wel. Dus klein potje zwarte kleurstof gekocht. Ik moest wel héél voorzichtig druppel voor druppel bijmengen anders werd het vlug veel te donker werd me aangeraden.

Nou ja, heel potje zit er nu dus in (in 10 liter verf) en ik vond het nog aan de lichte kant, nog steeds lichtblauw dus. Maar ja, ik heb het maar op de muur gesmeerd. Kijken hoe het opdroogt als het 1 groot vlak is. Tot nu toe vind ik het meevallen, niet meer zo erg als de eerste paar streken. Maar ik weet nog niet dat of ik zowel de linkerkant als de rechterkant met deze zelfde kleur doe. Misschien toch te veel van het goede. Al kan het natuurlijk schelen als er ook weer wat aan de muur hangt. Eens kijken wat manlief vanavond er van vind :D

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 18:54

Ben benieuwd. Stiekem ook naar een foto :+

Hier ook in januari donkergroen gehaald. Was echt gras groen, schrok me een tierelier. Ook met opsturen verschrikkelijk. Maar eenmaal opgedroogd was hij precies als het kaartje en was er helemaal blij mee! Echt goed op laten drogen dus, soms valt het dan nog mee.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 19:07

Wij hadden onze verf voor één ruimte uitvoerig getest op een groot vel en een stuk hout, op diverse plekken en met verschillend licht bekeken, maar eenmaal op de muur leek het totaal anders. Ik schrok me rot. We hebben uiteindelijk 3x een andere kleur erop gezet. :7 Veel van geleerd, maar het was bijna einde relatie.

De kleur moest in die ruimte veel fletser/grijzer dan in andere ruimtes, weten we nu. Met die wetenschap lieten we een kleur mengen die heel licht greige was. Smeer ik het op de muur, zie ik geen enkel verschil met wit. De emmer verf leek ook gewoon wit. Bleek toch wel kleurstof ingegaan te zijn, maar je zag het echt niet. Dat was uiteindelijk een duur wandje, zonder zichtbaar kleurverschil met de eerdere verflaag. :+

Hopelijk droogt jullie wandje wel mooi op!

blondies

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 19:54

Welke bouwmarkt/verfmerk ben je geweest? Veel bouwmarkten/merken geven namelijk kleurgarantie en mag je nieuwe verf uitkiezen.. Moet wel zelfde merk/hoeveelheid zijn en je moet vóór en na foto's toevoegen..

Medewerkers weten dit zelf meestal ook niet, formulieren zijn vaak online te vinden waarmee je geld terug krijgt...

Succes!

Edit: ik had bvb per ongeluk waarschuwings oranje ipv roestkleur in mijn gang en met dit formulier van karwei gewerkt..

https://www.karwei.nl/kleurgarantie?hp- ... %20gekozen!

Elias93

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 21:02

Malle_meid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 17:05

Kleuren voor muurverf kiezen vind ik ook altijd een drama. Eerst hing ik altijd de kleurkaartjes aan de muur en daar keek ik dan dagen tegenaan wat ik mooi vind. Maar als je de muur daarna gaat verven, kan de kleur er toch altijd wat anders uitzien op grotere vlakken of afhankelijk van de ondergrond. Om me die stress te besparen :D, koop ik tegenwoordig gewoon een paar kleine monsters van de kleuren die ik overweeg, soms kun je die kant en klaar kopen en soms moet je ze laten mengen. Dan verf ik daarvan wat vlakken op de muur, kijk er weer wat dagen (of weken :Y) ) tegenaan en maak dan m'n keuze. Kost wel wat extra geld voor de kleine blikjes, maar werkt voor mij heel goed.

Lijsken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 18:17

Het is mij ook wel eens gebeurt, kleur uitgekozen op een kaartje maar op de muur was het echt anders.

Bleek dat het kaartje van gamma huismerk was en de verf gemengd met histor als basis. Was dus een andere verfbasis, waardoor de kleur er anders uit kwam. Ik dacht dat een kaartje precies nagemaakt werd in welke basis dan ook, maar je kan dus echt tinten verschil krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 18:27

Ik verf al heel lang met alleen maar lichte kleuren omdat juist kleurtjes veel te schel zijn, dus de menging op de lichtste variant.
O ja, blijf merkvast, scheelt een berg |o

Coco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 18:42

Isabonny, laat ons s.v.p. niet langer wachten! Mogen we een foto? En is de kleur mooi geworden?