Dynamische energiecontracten

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Dynamische energiecontracten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-23 09:21

Volgens mij is er nog geen topic over; de dynamische contracten.

Ik vind het erg interessant, en we denken er over na om halverwege het jaar over te stappen als de prijzen in ons huidige, variabele contract op 1 juli niet zakken.

Nu lijkt het me handig om een eigen topic te hebben voor alle ervaringen en vragen rondom dynamische contracten.
Ik ben heel benieuwd wie er een dynamisch contract heeft, hoe het bevalt, welke leverancier je hebt, en of er nog zaken zijn waar je rekening mee moet houden. Hebben jullie zonnepanelen erbij, en is het dan nog steeds gunstig?

Onze situatie; tot nu toe leveren de panelen ongeveer net zoveel op als dat we verbruiken, vrij gunstig dus. Maar daar komt binnenkort eventueel zo'n 5000kWh bij voor de elektrische auto, die we met een dynamisch contract op gunstige momenten kunnen laden.

zonnebloem18

Re: Dynamische energiecontracten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 10:38

Fijn topic, het leek mij ook wel interessant, maar vroeg me vooral af hoe het zit met de afrekening en salderen van het terugleveren.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-23 15:06

Daar ben ik ook wel benieuwd naar :j
Ik heb begrepen dat de teruggeleverde stroom niet in kWh wordt gesaldeerd, maar dat je gewoon de prijs die op dat moment geldt inclusief de belastingen terug krijgt. En het energieplafond wordt berekend per maand dacht ik? De gemiddelde kWh prijs over een maand berekend mag dan niet boven de 40 cent zitten.

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 15:12

Ik heb een energycontract die per uur de kWh prijs bepaald en per dag de gasprijs. En als het hard waait dan is soms de kWh inkoopprijs € 0 of een min bedrag. We hebben nog geen zonnepanelen. Die hopen we van de zomer aan te kunnen schaffen :)

Een collega van mijn vriend die heeft ook een elektrische auto en die kijkt echt van te voren wanneer het het meest gunstig is om de auto op te laden.

Wij kijken er ook naar naar het meest gunstige tarief voor de wasmachine en vaatwassen

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 16:31

8nnemiek schreef:
Daar ben ik ook wel benieuwd naar :j
Ik heb begrepen dat de teruggeleverde stroom niet in kWh wordt gesaldeerd, maar dat je gewoon de prijs die op dat moment geldt inclusief de belastingen terug krijgt. En het energieplafond wordt berekend per maand dacht ik? De gemiddelde kWh prijs over een maand berekend mag dan niet boven de 40 cent zitten.

Het salderen bij een dynamisch contract werkt als volgt:

Bij 1000 verbruik en 1000 opwek per jaar. Betaal je de geldende uurprijs incl energiebelasting, je krijgt terug de geldende uurprijs incl energiebelasting. Afhankelijk van wanneer je verbruikt en wanneer je opwekt zal hier dus een verschil inzitten.

Wek je in de zomer veel op en verbruik je in de winter dan moet je toch bijbetalen.

Bij een vast/variabel contract gaat dit salderen in principe gewoon 1-1.

Afhankelijk van je situatie kan dynamisch dus duurder maar ook goedkoper uitvallen.

Wek je (veel) meer op dan je verbruikt dan krijg je de geldende uurprijs incl btw uitbetaald, zonder energiebelastingen!

Het energieplafond wordt gemiddeld berekend. Maar is al sinds begin dit jaar onder de 40 cent, dynamisch.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-23 17:08

robert45 schreef:
Wek je (veel) meer op dan je verbruikt dan krijg je de geldende uurprijs incl btw uitbetaald, zonder energiebelastingen!

Wordt dat bekeken per jaar, of per maand?

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 22:43

8nnemiek schreef:
robert45 schreef:

Wordt dat bekeken per jaar, of per maand?

Hier staat het door de anwb uitgelegd.

https://www.anwb.nl/huis/energie/salderen-zonnepanelen

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-23 07:57

Bij anwb per jaar dus. Bij andere aanbieders ook?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-23 08:02

Cchanny schreef:
Ik heb een energycontract die per uur de kWh prijs bepaald en per dag de gasprijs. En als het hard waait dan is soms de kWh inkoopprijs € 0 of een min bedrag. We hebben nog geen zonnepanelen. Die hopen we van de zomer aan te kunnen schaffen :)

Een collega van mijn vriend die heeft ook een elektrische auto en die kijkt echt van te voren wanneer het het meest gunstig is om de auto op te laden.

Wij kijken er ook naar naar het meest gunstige tarief voor de wasmachine en vaatwassen

Lijkt me erg fijn om van die heel lage tarieven te kunnen profiteren inderdaad!

En ik begrijp dus dat je, bij het terugleveren van stroom uit je zonnepanelen, je zelfs als de prijs in de min is, alsnog rond de 10 tot 15 cent per kWh terug krijgt door de energiebelasting, totdat het salderen vervalt dus. Dat is wel fijn!

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 09:07

8nnemiek schreef:
Cchanny schreef:

Lijkt me erg fijn om van die heel lage tarieven te kunnen profiteren inderdaad!

En ik begrijp dus dat je, bij het terugleveren van stroom uit je zonnepanelen, je zelfs als de prijs in de min is, alsnog rond de 10 tot 15 cent per kWh terug krijgt door de energiebelasting, totdat het salderen vervalt dus. Dat is wel fijn!

Dat is goed om te weten! Bedankt voor de extra info!

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 09:15

Je kan het nog wat efficiënter (en ingewikkelder) inregelen door een extra meter (of eigenlijk 'secundair allocatiepunt' aan te vragen. Op die manier heb je twee losse elektriciteitsaansluitingen met twee meters en dus ook twee energieleveranciers. Dan zou je dus een dynamisch contract kunnen doen voor elektragebruik (auto laden, vaatwasser, warmtepomp, etc) en een vast contract voor je PV-panelen.

Vind het zelf wel interessant (dynamische prijzen en evt ook extra meter), maar op dit moment komt de energierekening al op 0 uit en er staan teveel andere dingen op de TODO-lijst :)

Firegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 19:39

Wij hebben sinds januari een dynamisch contract voor elektriciteit bij Tibber. Zijn er tevreden mee.
Door rekening te houden met de momenten waarop stroom relatief goedkoop is, zijn we nog niet in de buurt van het prijsplafond gekomen.
Zeker met de elektrische auto scheelt het veel.

App is overzichtelijk en werkt samen met veel slimme apparatuur.

Gebruikers ervaringen zijn oa hier te vinden:
https://www.facebook.com/groups/tibberg ... ?ref=share

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 19:46

Ik heb het zelf niet uitgezocht, maar wij hebben het ook. Hoeveel geld het ons scheelt is absurd.
Bij ons is het niet echt salderen, maar terugleveren is gewoon tegen het dan geldige tarief. Dus niet over een jaar (als ik het goed begrepen heb). Natuurlijk wat je opwekt en tegelijk op dat moment verbruikt wordt wel tegen elkaar weggestreept.
Maar ook al lopen we wat geld mis vanwege het niet meer kunnen salderen over een jaar, is wat het ons scheelt per maand zoveel meer, dat dit een hele goede stap was voor ons.
Wij hadden dan ook hele hoge tarieven door een energieleverancier die failliet ging.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 11:54

Ik heb een dynamisch contract bij de anwb. Over gestapt van eneco.
Ik ben er heel tevreden over en het heeft mij al veel geld bespaard.
Het niet 1 op 1 salderen en hierdoor in de winter stroom moeten kopen is geen probleem. Over het algemeen zijn de prijzen over de rest van het jaar zo laag dat dit zich recht trekt.
natuurlijk ook omdat ik voor de teruggekeerde stroom een vergoeding gekregen heb.

Verder kan je veel besparen door het zelf in de gaten te houden. Met dynamisch heb je af en toe "gratis" uurtjes. Op die momenten doe ik bijvoorbeeld de was. ik laat de stroom op zonnige momenten dan terug leveren.