Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja
EvelienKiss schreef:Dank voor je reactie. Denk je als ik mijn energiemaatschappij bel, zij mij een goed advies kunnen geven?
EvelienKiss schreef:Dank voor je reactie. Denk je als ik mijn energiemaatschappij bel, zij mij een goed advies kunnen geven?
Prrrr schreef:Ik heb voor het eerst een vast contract afgesloten nu, ze hadden een aanbod van een half jaar, van april tot oktober. Dat was reëel lager dan de prijs van dat moment en ik zie de prijs nu weer omhoog schieten, dus ik denk dat we er wel goed aan hebben gedaan. Maar het is behoorlijk gokwerk...
_Christina schreef:Het prijsplafond is naar een maandelijks variërend limiet veranderd. Waarbij er wel gekeken wordt naar het jaargemiddelde als je sommige maanden de limiet overschrijdt, mits je een jaar vol maakt bij dezelfde aanbieder(?). Bron heb ik nu niet bij de hand, maar onder andere de anwb legt het best prima uit.
Daarmee kom ik bij een tip: kijk ook eens naar anwb energie. Je krijgt 'gewoon' een contract met (maximum?)tarieven en een voorschotbedrag, zoals je dat nu wellicht al kent. Echter betaal je uiteindelijk minder, omdat ze in de praktijk lagere prijzen (per uur) hanteren. Hoe het zit, dat kun je op hun website lezen. De uurtarieven kun je inzien van vandaag/morgen tot enkele jaren geleden. Als voorbeeld: de max. stroomprijs vorig jaar was 0.49 (gemiddeld <0.30) en gas 2.50 (in augustus, in de wintermaanden <1.25 (gemiddeld)). Misschien is hier een klant te vinden, die het aan of af kan raden? Ik heb er nog geen ervaring mee.
KimD schreef:Wij twijfelen ook ontzettend. Het variabele was bizar en wij krijgen deze winter puppy's waardoor stoken wel wenselijk is, op gas ipv elektriciteit. Maar aan de andere kant denk ik, ik kan dat contract ook in Juli afsluiten, misschien zijn de prijzen dan nog gezakt?
Ik weet het oprecht niet.
Menino schreef:KimD schreef:Wij twijfelen ook ontzettend. Het variabele was bizar en wij krijgen deze winter puppy's waardoor stoken wel wenselijk is, op gas ipv elektriciteit. Maar aan de andere kant denk ik, ik kan dat contract ook in Juli afsluiten, misschien zijn de prijzen dan nog gezakt?
Ik weet het oprecht niet.
Zou het dan wel echt doen. Warmtelampen vreten je ook helemaal leeg qua energie. Mijn moeder is fokker (1 nestje gefokt), en die heeft daar afgelopen jaar een bizarre afrekening van gehad.
Houd daar iig rekening mee.
Het is ook een stukje verzekering die je betaalt. Zo zie ik het dan. Heb je de zekerheid nodig, omdat je bv. geen buffer hebt. Dan kun je ervoor kiezen om nu af te sluiten met als risico dat je teveel gaat betalen. Maar zelfs dan weet je wel zeker dat het binnen je budget past.
Heb je meer "ruimte", dan kun je speculeren of het nog omlaag gaat. In de praktijk is het simpelweg een gok.
marschwood schreef:Prrrr schreef:Ik heb voor het eerst een vast contract afgesloten nu, ze hadden een aanbod van een half jaar, van april tot oktober. Dat was reëel lager dan de prijs van dat moment en ik zie de prijs nu weer omhoog schieten, dus ik denk dat we er wel goed aan hebben gedaan. Maar het is behoorlijk gokwerk...
Dit contract gaat over de maanden dat je het minst gebruikt.Als je in oktober/november opnieuw moet afsluiten ga je de dure tijd weer in.Denk dat je dan uiteindelijk duurder uit bent.
KimD schreef:_Christina schreef:Het prijsplafond is naar een maandelijks variërend limiet veranderd. Waarbij er wel gekeken wordt naar het jaargemiddelde als je sommige maanden de limiet overschrijdt, mits je een jaar vol maakt bij dezelfde aanbieder(?). Bron heb ik nu niet bij de hand, maar onder andere de anwb legt het best prima uit.
Daarmee kom ik bij een tip: kijk ook eens naar anwb energie. Je krijgt 'gewoon' een contract met (maximum?)tarieven en een voorschotbedrag, zoals je dat nu wellicht al kent. Echter betaal je uiteindelijk minder, omdat ze in de praktijk lagere prijzen (per uur) hanteren. Hoe het zit, dat kun je op hun website lezen. De uurtarieven kun je inzien van vandaag/morgen tot enkele jaren geleden. Als voorbeeld: de max. stroomprijs vorig jaar was 0.49 (gemiddeld <0.30) en gas 2.50 (in augustus, in de wintermaanden <1.25 (gemiddeld)). Misschien is hier een klant te vinden, die het aan of af kan raden? Ik heb er nog geen ervaring mee.
Hier heb ik ook over nagedacht en eens gelezen maar begrijp niet volledig hoe het werkt en daarom nog niet de stap genomen.