Vast contract energie afsluiten?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

EvelienKiss

Vast contract energie afsluiten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-23 21:45

Het is weer mogelijk kom vaste jaarcontracten voor energie af te sluiten. Hoe bepaal ik wat het juiste moment is? Heeft iemand daar advies over?

Marita

Re: Vast contract energie afsluiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 22:00

Dat ligt vooral aan je financiële situatie. Zoek je zekerheid en wat kun je betalen? Het prijsplafond voor gas is 1,50 per kuub voor dit jaar. Wel Max 1.200 kuub. Als je daarboven komt, betaal je mogelijk veel meer.
Lastig te zeggen wat voor jou goed is.

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-23 22:04

Dank voor je reactie. Denk je als ik mijn energiemaatschappij bel, zij mij een goed advies kunnen geven?

Marita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 22:12

Ik weet niet of zij advies geven of vooral een contract willen afsluiten…

Ik denk dat je op een rij moet zetten wat je kunt betalen en hoeveel stijging van de gasprijs na 1 januari 2024 je kunt dragen. Als dat weinig is of als je veel meer dan de 1.200 kuub gebruikt, is een vast contract wellicht een goed idee. De prijzen zijn dalende…. Het moment van vastzetten is het moment dat de prijs zodanig is dat je ‘m kunt betalen en dan net zo lang wachten als je durft.

En goed kijken of je nog gasgebruik kunt voorkomen. Kachel laag, minder lang douchen, dekentje en trui extra enz. En misschien bij verwarmen op elektriciteit.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 22:33

Ik heb voor het eerst een vast contract afgesloten nu, ze hadden een aanbod van een half jaar, van april tot oktober. Dat was reëel lager dan de prijs van dat moment en ik zie de prijs nu weer omhoog schieten, dus ik denk dat we er wel goed aan hebben gedaan. Maar het is behoorlijk gokwerk...

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 22:49

Wij twijfelen ook ontzettend. Het variabele was bizar en wij krijgen deze winter puppy's waardoor stoken wel wenselijk is, op gas ipv elektriciteit. Maar aan de andere kant denk ik, ik kan dat contract ook in Juli afsluiten, misschien zijn de prijzen dan nog gezakt?

Ik weet het oprecht niet.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 22:50

EvelienKiss schreef:
Dank voor je reactie. Denk je als ik mijn energiemaatschappij bel, zij mij een goed advies kunnen geven?

Ik zou zeker iemand anders ook laten meekijken dan alleen de energiemaatschappij en daar niet blind op vertrouwen. Heb je iemand in je omgeving die daar handig mee is? En uiteindelijk blijft het altijd een gok. Niemand kan de toekomst voorspellen.

De keuze bestaat vooral uit zekerheid willen hebben of een gokje willen nemen. Met het gokje kun je duurder of goedkoper uit zijn.
Laatst bijgewerkt door Ladyson op 04-04-23 22:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 22:50

De prijzen gaan nu alweer omhoog, OPEC heeft de kraan dichtgedraaid. Kan ook zijn dat dat over drie maanden weer heel anders ligt. Koffiedikkijken met gekraste glazen, is het.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 22:53

En dat vind ik het lastige eraan. An sich is de contractprijs een mooie deal, ligt onder de prijs van het prijsplafond maar ver boven de prijs van ons oude contract. Of we die prijzen gaan terugzien is natuurlijk helemaal de vraag. Maar ergens zou het ook super zuur zijn om nu een contract af te sluiten en de prijzen zakken alsnog. Of natuurlijk nu niks afsluiten en de stijgen weer. :+

Voor de winter willen wij eigenlijk wel een contract, dat stookt toch comfortabeler natuurlijk.

_Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 02:17

Het prijsplafond is naar een maandelijks variërend limiet veranderd. Waarbij er wel gekeken wordt naar het jaargemiddelde als je sommige maanden de limiet overschrijdt, mits je een jaar vol maakt bij dezelfde aanbieder(?). Bron heb ik nu niet bij de hand, maar onder andere de anwb legt het best prima uit.

Daarmee kom ik bij een tip: kijk ook eens naar anwb energie. Je krijgt 'gewoon' een contract met (maximum?)tarieven en een voorschotbedrag, zoals je dat nu wellicht al kent. Echter betaal je uiteindelijk minder, omdat ze in de praktijk lagere prijzen (per uur) hanteren. Hoe het zit, dat kun je op hun website lezen. De uurtarieven kun je inzien van vandaag/morgen tot enkele jaren geleden. Als voorbeeld: de max. stroomprijs vorig jaar was 0.49 (gemiddeld <0.30) en gas 2.50 (in augustus, in de wintermaanden <1.25 (gemiddeld)). Misschien is hier een klant te vinden, die het aan of af kan raden? Ik heb er nog geen ervaring mee.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 02:49

EvelienKiss schreef:

Ze kunnen je een advies geven, maar dat advies hoeft niet per se in jouw voordeel te zijn. Toen ik mijn elektriciteit ging regelen voor mijn nieuwe huis, bleven ze maar zeggen dat variabel veel goedkoper en dus beter was. En ik bleef volhouden dat ik een meerjarig contract wilde, want dan wist ik tenminste zeker dat ik de eerste paar jaar de energierekening kon betalen. Dit was ook omdat ik alles op elektriciteit doe, dus ook mijn huis verwarmen, en van tevoren weet je dus ook niet hoeveel je gaat verbruiken. Ik vermoedde veel.
Ik ben toch zo blij dat ik niet naar hun advies heb geluisterd... met die 2x 190 euro die we eind 2022 hebben gekregen, heb ik mijn hele jaarrekening kunnen betalen en dan hield ik nog geld over. Winst maken op je energierekening :+
Als mijn contract afloopt ga ik wel bellen om advies, maar dan waarschijnlijk zodat ik vervolgens precies het tegenovergestelde ga doen :D

marschwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 07:06

Prrrr schreef:
Ik heb voor het eerst een vast contract afgesloten nu, ze hadden een aanbod van een half jaar, van april tot oktober. Dat was reëel lager dan de prijs van dat moment en ik zie de prijs nu weer omhoog schieten, dus ik denk dat we er wel goed aan hebben gedaan. Maar het is behoorlijk gokwerk...

Dit contract gaat over de maanden dat je het minst gebruikt.Als je in oktober/november opnieuw moet afsluiten ga je de dure tijd weer in.Denk dat je dan uiteindelijk duurder uit bent.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 07:28

_Christina schreef:
Het prijsplafond is naar een maandelijks variërend limiet veranderd. Waarbij er wel gekeken wordt naar het jaargemiddelde als je sommige maanden de limiet overschrijdt, mits je een jaar vol maakt bij dezelfde aanbieder(?). Bron heb ik nu niet bij de hand, maar onder andere de anwb legt het best prima uit.

Daarmee kom ik bij een tip: kijk ook eens naar anwb energie. Je krijgt 'gewoon' een contract met (maximum?)tarieven en een voorschotbedrag, zoals je dat nu wellicht al kent. Echter betaal je uiteindelijk minder, omdat ze in de praktijk lagere prijzen (per uur) hanteren. Hoe het zit, dat kun je op hun website lezen. De uurtarieven kun je inzien van vandaag/morgen tot enkele jaren geleden. Als voorbeeld: de max. stroomprijs vorig jaar was 0.49 (gemiddeld <0.30) en gas 2.50 (in augustus, in de wintermaanden <1.25 (gemiddeld)). Misschien is hier een klant te vinden, die het aan of af kan raden? Ik heb er nog geen ervaring mee.

Hier heb ik ook over nagedacht en eens gelezen maar begrijp niet volledig hoe het werkt en daarom nog niet de stap genomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 08:40

KimD schreef:
Wij twijfelen ook ontzettend. Het variabele was bizar en wij krijgen deze winter puppy's waardoor stoken wel wenselijk is, op gas ipv elektriciteit. Maar aan de andere kant denk ik, ik kan dat contract ook in Juli afsluiten, misschien zijn de prijzen dan nog gezakt?

Zou het dan wel echt doen. Warmtelampen vreten je ook helemaal leeg qua energie. Mijn moeder is fokker (1 nestje gefokt), en die heeft daar afgelopen jaar een bizarre afrekening van gehad :j .
Houd daar iig rekening mee.

Het is ook een stukje verzekering die je betaalt. Zo zie ik het dan. Heb je de zekerheid nodig, omdat je bv. geen buffer hebt. Dan kun je ervoor kiezen om nu af te sluiten met als risico dat je teveel gaat betalen. Maar zelfs dan weet je wel zeker dat het binnen je budget past.

Heb je meer "ruimte", dan kun je speculeren of het nog omlaag gaat. In de praktijk is het simpelweg een gok :+ .

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 08:59

Menino schreef:
KimD schreef:

Zou het dan wel echt doen. Warmtelampen vreten je ook helemaal leeg qua energie. Mijn moeder is fokker (1 nestje gefokt), en die heeft daar afgelopen jaar een bizarre afrekening van gehad :j .
Houd daar iig rekening mee.

Het is ook een stukje verzekering die je betaalt. Zo zie ik het dan. Heb je de zekerheid nodig, omdat je bv. geen buffer hebt. Dan kun je ervoor kiezen om nu af te sluiten met als risico dat je teveel gaat betalen. Maar zelfs dan weet je wel zeker dat het binnen je budget past.

Heb je meer "ruimte", dan kun je speculeren of het nog omlaag gaat. In de praktijk is het simpelweg een gok :+ .

Dan heeft ze een hele slechte lamp denk ik. := In ons vorige nest was het extra gebruik daarvan echt niet te zien in de eindafrekening gelukkig.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 10:02

Ik heb net vorige week voor mijn moeder een vast contract afgesloten. Die snapt er niets meer van. Het arme mensje is 81, en was de hele winter aan het koukleumen met de cv zo laag mogelijk en overal behalve de kamer de radiatoren uit. Ja, ze heeft dit jaar een stuk minder gebruikt, maar ik vond het te gek dat ze de hele winter zo ongeveer in de kou heeft gezeten. Daarbij dan nog eens dat Essent de hele winter dr eigenlijk gek zat te maken dat haar maandbedrag naar een idioot hoog bedrag zou moeten omdat ze anders dik bij zou moeten betalen. En als ik nu in haar Essent kijken zie je dat ze haar maandbedrag naar 0 zou kunnen zetten omdat ze anders op de jaarafrekening nog veel geld terug zou krijgen.

Voor ons, op nog een leeftijd dat we iets met de rekening kunnen, is dat gepier van de energie contracten nog wel te doen. Maar voor de ouderen met alleen maar een AOW is dit gewoon niet meer te doen. Ze kwamen met een heel net aanbod, en ze gaat kwa maandbedrag ook nog een stuk onderuit dan wat ze nu variabel betaald. Waardoor ze ook weer iets normaler boodschappen kan doen. Ze heeft overigens een jaarcontract gekregen, anders had ik het idd ook niet gedaan. We gaan nu net de minder gebruik tijd in.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 10:20

Hier ook een vast contract afgesloten. Ik vind de zekerheid van een vast contract fijn.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 10:21

Wat rina ook zegt, alleen een vast contract wat je over de winter kan helpen, dus jaarcontract, mits die prijzen onder het plafond zitten (wat er komend jaar niet meer is).
Zodat je in elk geval iets van zekerheid over het aankomend stookseizoen hebt.
Halfjaar contract ben je niks mee.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 11:24

Ik ben dat binnenkort ook van plan om voor mijn moeder te regelen. dit weekend eens kijken voor wat cijfers, en dan zien wat er mogelijk is. Zij betaalde de hele vorige periode ook al een hogere prijs per M3 dan ik.. Dat moet echt minder kunnen denk ik

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 12:51

marschwood schreef:
Prrrr schreef:

Dit contract gaat over de maanden dat je het minst gebruikt.Als je in oktober/november opnieuw moet afsluiten ga je de dure tijd weer in.Denk dat je dan uiteindelijk duurder uit bent.

Dat zou een nadeel zijn als ik niet al een variabel contract had O:)

_Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 13:08

KimD schreef:
_Christina schreef:

Hier heb ik ook over nagedacht en eens gelezen maar begrijp niet volledig hoe het werkt en daarom nog niet de stap genomen.

Ja ik hoop dat zich nog mensen melden die kunnen toelichten of het echt zo is, want het voelt een beetje te mooi om waar te zijn.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 13:22

Het hangt een beetje af wat je aangeboden krijgt bij een vast contract.
Mijn vorige leverancier bood mij een contract aan die alleen voor de maand maart al 60 euro meer had gekost dan bij een dynamisch contract via ANWB.
Als ik het vergelijk met prijsplafond dan is ANWB 35 euro goedkoper geweest.
De prijs bij anwb is tot nu toe onder het prijsplafond geweest.

Ik verbruik momenteel bijna geen gas meer door aanschaf airco. Per jaar verwacht ik nu een verbruik van 2500 kWh en 300 m3. Maandvoorschot 120 euro.

Advies van een energieleverancier zal ik maar niet te veel naar luisteren. Dan krijg je puur verkooppraatje.

Op facebook zit een groep ANWB gebruiker https://www.facebook.com/groups/317811993567357