Sadira schreef:Oh als docent zijnde heb ik bijvoorbeeld allang ontdekt dat een toets ontwikkelen heel makkelijk is met behulp van ChatGPT, want die kan op het juiste taalniveau perfect zinnetjes ophoesten met de woorden waarvan ik wil die hij gebruikt, et cetera. Dus het heeft ook zo zijn voordelen.
Maar ik heb ook examenleerlingen 6 vwo die schriftelijk werk inleverden dat rechtstreeks van ChatGPT af kwam en waarvan ze zich letterlijk niet eens beseften dat dat niet toegestaan was en plagiaat was.
En ja, als leerling snap ik dat, want het is fantastisch om een hoog cijfer te krijgen met weinig moeite. Maar wat toets je dan precies? En lever je dan wel geslaagden af met de kwaliteiten die je van geslaagden mag verwachten?
Ons PTA gaat voor komend jaar dus volledig op de schop om mogelijkheid tot onjuist gebruik van ChatGPT te minimaliseren, maar het is zo snel opgekomen dat dat dit jaar nog niet kon.
En als we - onderwijsprofessionals - we het nou omdraaien? En de toetsvragen zo stellen dat ze niet als input voor ChatGTP gebruikt kunnen worden maar dat onze leerlingen/studenten zelf goede kwaliteit input, waaruit dan blijkt of de leerdoelen behaald zijn, moeten bedenken om goede kwaliteit stukken door ChatGTP te laten opleveren? En die input mee moeten inleveren bij de opdracht en daar dus ook op beoordeeld worden?
Wat Sizzle zei over de rekenmachine: dit zal niet tegen te houden zijn, dus lijkt het mij een goed idee om de (creatieve) energie te stoppen meebewegen in plaats van in (een poging tot) blokkeren.