ChatGPT, wat zijn de leuke tricks?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nado
Berichten: 3356
Geregistreerd: 23-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 12:39

Sadira schreef:
Oh als docent zijnde heb ik bijvoorbeeld allang ontdekt dat een toets ontwikkelen heel makkelijk is met behulp van ChatGPT, want die kan op het juiste taalniveau perfect zinnetjes ophoesten met de woorden waarvan ik wil die hij gebruikt, et cetera. Dus het heeft ook zo zijn voordelen.

Maar ik heb ook examenleerlingen 6 vwo die schriftelijk werk inleverden dat rechtstreeks van ChatGPT af kwam en waarvan ze zich letterlijk niet eens beseften dat dat niet toegestaan was en plagiaat was.

En ja, als leerling snap ik dat, want het is fantastisch om een hoog cijfer te krijgen met weinig moeite. Maar wat toets je dan precies? En lever je dan wel geslaagden af met de kwaliteiten die je van geslaagden mag verwachten?

Ons PTA gaat voor komend jaar dus volledig op de schop om mogelijkheid tot onjuist gebruik van ChatGPT te minimaliseren, maar het is zo snel opgekomen dat dat dit jaar nog niet kon.


En als we - onderwijsprofessionals - we het nou omdraaien? En de toetsvragen zo stellen dat ze niet als input voor ChatGTP gebruikt kunnen worden maar dat onze leerlingen/studenten zelf goede kwaliteit input, waaruit dan blijkt of de leerdoelen behaald zijn, moeten bedenken om goede kwaliteit stukken door ChatGTP te laten opleveren? En die input mee moeten inleveren bij de opdracht en daar dus ook op beoordeeld worden?

Wat Sizzle zei over de rekenmachine: dit zal niet tegen te houden zijn, dus lijkt het mij een goed idee om de (creatieve) energie te stoppen meebewegen in plaats van in (een poging tot) blokkeren.

XxLMMxX
Berichten: 3128
Geregistreerd: 22-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 12:52

Vandaag een poging gedaan, maar kan geen account aanmaken. Koppelen aan mijn Microsoft account lukte ook niet. Meer mensen hier last van ?

Century

Berichten: 6001
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 20:42

ChatGPT heeft ons avondeten bedacht (vegetarische frittata), en toen stelden we hem deze vraag, nadat hij het recept had neergezet:

Afbeelding

vikawiek

Berichten: 1523
Geregistreerd: 24-10-16
Woonplaats: Grunn

Re: ChatGPT, wat zijn de leuke tricks?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 21:06

_O- _O-

fleurtjeuh
Berichten: 10363
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 21:57

Century schreef:
ChatGPT heeft ons avondeten bedacht (vegetarische frittata), en toen stelden we hem deze vraag, nadat hij het recept had neergezet:

[ [url=m/sa3IbS.png]Afbeelding[/url] ]

Dit is echt fantastisch _O-

Suliko

Berichten: 4352
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Re: ChatGPT, wat zijn de leuke tricks?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 22:04

Ik vroeg een keer om een zielig verhaal over een hondje met een happy ending en toen kwam die met een verhaal over een hond met te korte pootjes, waardoor hij de andere honden niet kon bijhouden met spelen. _O-

fjordjes

Berichten: 12067
Geregistreerd: 03-07-05

Re: ChatGPT, wat zijn de leuke tricks?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 22:08

Momenteel werkt chatgpt niet of nauwelijks, meer last van?

Suliko

Berichten: 4352
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 22:19

Ligt aan het tijdstip waarschijnlijk. Op sommige momenten zit een kwart van de wereld tegelijk op chatGPT zo’n beetje en raakt het overbelast. Ochtend Nederlandse tijd werkt het beste.

Urbanus

Berichten: 44956
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 22:20

Century schreef:
ChatGPT heeft ons avondeten bedacht (vegetarische frittata), en toen stelden we hem deze vraag, nadat hij het recept had neergezet:

[ [url=m/sa3IbS.png]Afbeelding[/url] ]


I am sterving _O-

Ceetje_bokt
Berichten: 5185
Geregistreerd: 01-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 22:20

Het gedicht is echt briljant! _O-

Mizora

Berichten: 18123
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 22:27

Na het vragen hoe je het beste kan beginnen met Frans leren, vroeg ik om 20 startzinnen. Of het franse deel goed is weet ik niet. Mijn Frans is helaas na 7 jaar Frans op school en een jaar zelfstudie nog altijd bagger. Maar het zijn wel nuttige zinnen in principe (al twijfel ik welke variant van het vragen naar de naam van een ander beter is).

Citaat:
Here are 20 useful French phrases to learn as a beginner:

Bonjour - Hello
Comment ça va? - How are you?
Merci - Thank you
De rien - You're welcome
Excusez-moi - Excuse me
Oui - Yes
Non - No
Je m'appelle... - My name is...
Je suis désolé(e) - I'm sorry
Parlez-vous anglais? - Do you speak English?
Je ne comprends pas - I don't understand
Pouvez-vous répéter, s'il vous plaît? - Can you repeat that, please?
Combien ça coûte? - How much does it cost?
Où est...? - Where is...?
Quel est votre nom? - What is your name?
À bientôt - See you soon
Au revoir - Goodbye
Comment vous appelez-vous? - What is your name?
Je voudrais... - I would like...
Je suis ravi(e) de vous rencontrer - Nice to meet you.

These basic phrases will help you navigate common situations and communicate with French speakers in a polite and respectful way.

Sakura789

Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Re: ChatGPT, wat zijn de leuke tricks?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 09:17

Vandaag een poging gedaan, voor werkdoeleinden vind ik het wel verfrissend. Niet helemaal accuraat nog, maar er staan ook wel zaken tussen waar ik niet over na had gedacht.

Een poging om een knooppuntroute te maken voor het fietsen door bepaalde gemeentes met een maximum aan kilometers is nog niet helemaal gelukt.

Welke app gebruiken jullie ervoor? Ik heb een fijne, maar die heeft blijkbaar een maximum aan vragen die je kunt stellen? Ik wil eerst nog even wat meer testen voordat ik ga betalen.

Carmen85

Berichten: 1068
Geregistreerd: 01-04-09
Woonplaats: Dedemsvaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 12:19

Sakura789 schreef:
Vandaag een poging gedaan, voor werkdoeleinden vind ik het wel verfrissend. Niet helemaal accuraat nog, maar er staan ook wel zaken tussen waar ik niet over na had gedacht.

Een poging om een knooppuntroute te maken voor het fietsen door bepaalde gemeentes met een maximum aan kilometers is nog niet helemaal gelukt.

Welke app gebruiken jullie ervoor? Ik heb een fijne, maar die heeft blijkbaar een maximum aan vragen die je kunt stellen? Ik wil eerst nog even wat meer testen voordat ik ga betalen.


Chat.Openai.com

_Christina

Berichten: 1495
Geregistreerd: 26-01-11
Woonplaats: Grensgebied

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 12:41

Sakura789 schreef:
Vandaag een poging gedaan, voor werkdoeleinden vind ik het wel verfrissend. Niet helemaal accuraat nog, maar er staan ook wel zaken tussen waar ik niet over na had gedacht.

Een poging om een knooppuntroute te maken voor het fietsen door bepaalde gemeentes met een maximum aan kilometers is nog niet helemaal gelukt.

Welke app gebruiken jullie ervoor? Ik heb een fijne, maar die heeft blijkbaar een maximum aan vragen die je kunt stellen? Ik wil eerst nog even wat meer testen voordat ik ga betalen.

Incognito browser venster gebruiken voor geen limiet (ja per keer wel 10, maar dat reset elk nieuw incognito venster) en de .org variant (als je geen account wilt).

germie

Berichten: 26070
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: ChatGPT, wat zijn de leuke tricks?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 08:06

Met duiken slaat chatgpt de plan meer dan volledig mis. Het blijft gaan over standaardverhaaltjes. En zeg je je hebt het onjuist, dan blijft dat ding er om heen draaien.

Maar wel grappig hoe het werkt.

Ik krijg er echter geen nuttige antwoorden uit, ook niet als ik vraag naar welke duikscholen goed zijn in de varkensbaai. Dan krijg ik 3 url's die het alle 3 niet doen. En zeg je dat, dan blijft die er omheen draaien. De namen die chatgpt vindt bestaan vermoedelijk allang niet meer.

Als je om een fokadvies vraagt voor je merrie krijg je ook grappige antwoorden. :D

Schuur_

Berichten: 4906
Geregistreerd: 09-08-05

Re: ChatGPT, wat zijn de leuke tricks?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 08:35

Het is dan ook geen Google...

Cerosa

Berichten: 775
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 08:39

Over de URL'S die niet werken : ChatGPT heeft geen toegang tot het internet, waardoor dingen als URL'S of recente informatie uit het nieuws niet gekend zijn.

Ik gebruik ChatGPT nu, zoals iemand noemde in dit topic, voor weekmenu-inspiratie. Het is even zoeken naar een goede prompt (je moet specifiek zijn, oa door de woorden gevarieerd/seizoensproducten/ik lust x en y niet), maar ik vind het ideaal!

Suzanne F.

Berichten: 49402
Geregistreerd: 03-03-01

Re: ChatGPT, wat zijn de leuke tricks?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 08:44

Inderdaad verzint hij ook artikelen en URL’s. Best link als je daar bronnen van wil maken. Ze zijn gewoon niet echt.

xrobbiee

Berichten: 301
Geregistreerd: 16-12-14
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 09:35

Op dit moment gebruik ik het voor werk, ben zelf geen geweldige tekstschrijver dus dan laat ik dat doen door chatgpt en pas ik het aan waar nodig, uiteraard zonder het gevoelige informatie te geven. Meer als: schrijf een uitnodiging om samen een kunstwerk te maken.

Ook gebruik ik het voor vakantie, denk aan:
Wat te doen in juni in [stad]?
Plan een 10-daagse rondreis door [land]

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 11:12

germie schreef:
Met duiken slaat chatgpt de plan meer dan volledig mis. Het blijft gaan over standaardverhaaltjes. En zeg je je hebt het onjuist, dan blijft dat ding er om heen draaien.

Maar wel grappig hoe het werkt.

Ik krijg er echter geen nuttige antwoorden uit, ook niet als ik vraag naar welke duikscholen goed zijn in de varkensbaai. Dan krijg ik 3 url's die het alle 3 niet doen. En zeg je dat, dan blijft die er omheen draaien. De namen die chatgpt vindt bestaan vermoedelijk allang niet meer.

Als je om een fokadvies vraagt voor je merrie krijg je ook grappige antwoorden. :D

Ja, inhoudelijk is het gewoon niet zo intelligent.

Ik schrijf over professionele en niche kunstenaarsbenodigdheden, en als ik iets voor een product moet schrijven kraamt hij meestal onzin uit. Maar het schrijft toch wel lekkerder als je een voorzetje hebt, vind ik.
Je moet er alleen niet intrappen omdat het niet echt is....

Ben wel benieuwd op basis hiervan hoeveel van dit soort incorrecte artikelen op internet gaan verschijnen := .

germie

Berichten: 26070
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: ChatGPT, wat zijn de leuke tricks?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 11:19

Vast genoeg.

Chatgpt blijft er bij dat je met gids moet duiken en niet moet soloduiken, haha. Zelfs als je zegt dat je de gids zelf bent en dat je soloduikinstructeur bent. Ook blijft chatgpt beweren dat grotduiken gevaarlijk is. Dat is het maar tot op zekere hoogte, want het kan veilig. En dan is het veiliger dan autorijden.

Het maakt ook wat uit of je kleine letters of hoofdletters gebruikt.
wie is sophie hermans - dit geeft een heel andere output dan:
Wie is Sophie Hermans?

Maar het is wel grappig. Als je een opdracht geeft als 'schrijf een businessplan voor een rijschool', dan krijg je dat gewoon. :D Je moet het dan natuurlijk nog wel aanpassen, maar er komt een redelijke basis uit.

Ceetje_bokt
Berichten: 5185
Geregistreerd: 01-05-07

Re: ChatGPT, wat zijn de leuke tricks?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 15:39

Ik gebruik het ter inspiratie voor opdrachten voor in de klas. Was even leeg om een actualiteitsopdracht te verzinnen, nou de chatbot niet! Uiteraard pas ik m aan, want 1 op 1 vind ik het net niet, maar tegelijk ook verzinnen hoe mijn leerlingen geen gebruik hiervan kunnen maken. Artikel uit een fysieke krant knippen, uitwerken met pen en papier en omdat handschriften vaak om te huilen zijn: uitwerken in word, waarbij het verschil aantekeningen op papier grote overeenkomst moeten hebben met uitwerking in word. Eens kijken hoe dit uitpakt.

Shadow0

Berichten: 43535
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: ChatGPT, wat zijn de leuke tricks?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 19:32

Even over handschriften: als leerlingen niet schrijven, verbetert het ook niet he?

Ceetje_bokt
Berichten: 5185
Geregistreerd: 01-05-07

Re: ChatGPT, wat zijn de leuke tricks?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 19:53

Tsja, in mijn eentje ga ik dat ook niet voor elkaar krijgen, wel kan ik zo mijn eigen werkdruk verminderen.

Coco4life
Berichten: 1235
Geregistreerd: 03-11-22
Woonplaats: Naast de buurman

Re: ChatGPT, wat zijn de leuke tricks?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 17:04

Chatgpt heeft wel toegang tot het internet, maar alleen de plus versie. Het is wel grappig, de mensen van de chinees noemen ons altijd fuko. Dat is dus niet onze achternaam dus. Fu betekent fortuin of geluk, en ko betekent opslag (zegt de ai) haha, dus geluksopslag XDD