Welke privacyfolie/raamfolie voor grote ramen

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Liselot

Welke privacyfolie/raamfolie voor grote ramen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-23 09:11

In mijn nieuwe fotostudio heb ik grote raampartijen (totaal 8 meter breed en 2 meter hoog), heel fijn, want daglicht is natuurlijk heel gewenst. Echter valt dit ook samen met veel inkijk en ik wil niet altijd gordijnen oid dicht hebben. Ik wil namelijk de radiatoren zo ombouwen dat er ook een bankje ontstaat waarmee ik in het raam kan fotograferen.

Nu ben ik aan het kijken naar privacyfolie, maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Melkglasfolie vind ik heel mooi, maar zou dat niet teveel daglicht dempen? Anders heb je nog spiegelfolie, dus je kunt wel naar buiten kijken maar niet naar binnen. Maar is dit écht zo en is dit aan de buitenkant wel mooi?

Tips en voorbeelden zijn welkom!!

chamion
Huisheks

Re: Welke privacyfolie/raamfolie voor grote ramen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-23 09:24

Wij hadden in 1 van onze campers spiegelfolie, bij de ramen bij de zitting. Werkte vrij goed, zolang niemand zijn neus er tegenaan ging staan om naar binnen te kijken. Maar dit was wel ruim 15 jaar geleden. Geen idee meer wie, wat waar qua merk of wie het geplakt heeft.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-23 10:15

Mijn keukenraam is verdeeld in 3x3 ramen waar ik melkfolie op heb zitten. Is wel wat donkerder, maar ik ben er heel blij mee. Hoe het zou zijn met ook de bovenste raampjes bedekt weet ik niet, maar die zitten op een kleine 2 meter hoogte (kan er zelf net overheen kijken als ik iets op m'n tenen ga staan :+) dus dat was hier niet nodig. Wellicht is het bij jou ook een optie om bovenin een strook open te laten.

De muur eromheen is overigens lichtgrijs, dus dat kan wat vertekenen op de foto. Kozijn en plafond is wel wit. :)

Afbeelding

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-23 10:19

Pas op met raamfolie/zonwerende folie bij het/hr++ glas!! Kan er voor zorgen dat glas te heet wordt en daardoor kan barsten ;) (wat ik zo snel kan vinden is dat buitenkant beplakken goed zou moeten gaan, binnenkant gaat fout)

Is een strook melkglas op ooghoogte ivm directe inkijk en dat combineren met paneelgordijnen (bv Ikea cedertuja) een idee/optie? Met tactisch plakken kan je dan toch nog ook een mooie fotoboek/bankje creëren :D

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-23 10:21

Nee ik wil wijde shots kunnen maken waar ook het gehele raam op staat (ik maak oa boudoir fotografie, beetje kunstzinnig soms ook), dus de ramen (iig de helft van de ramen) moeten geheel geplakt.

Valt melkglasfolie ook onder UV werend? want dan moet ik ff checken wat voor glas er in zit en anders inderdaad aan de buitenkant plakken

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-23 10:22

Er is folie wat ook op HR++ glas kan (heb ik hier), maar dat staat er dan bij. Wel iets om goed op te letten inderdaad

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-23 10:26

Ik heb een bedrijf laten komen, dat is niet zo duur. Melkfolie is het beste want dat laat het meeste licht door gaf hij aan bij mij.

debeletteraar.nl heb ik laten komen. Was niet zo duur vond ik en mijn naam van mijn bedrijf erin laten zetten, super strak erop.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-23 10:27

Tnx, ik ga eens op de site kijken!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-23 10:49

Ik heb ooit via Groupon ofzo spiegel folie besteld toen ik nog op 3 hoog woonde in een huis wat in de zomer 40 graden warm werd.

Tegen inkijk en zon werkt dat zeker. En het was statisch. Dus een beetje water sprayen en folie er tegen aan. Dat is erg handig als je het af wil halen. Geen gedoe met lijm resten.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-23 10:50

Geen 1 folie is met lijm ;-)

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-23 11:34

Zonnetje81 schreef:

Jawel toch? Alleen statische is zonder lijm, maar in het formaat dat ik nodig ben zie ik nog wel veel plakfolie

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-23 11:43

Liselot schreef:
Zonnetje81 schreef:

Jawel toch? Alleen statische is zonder lijm, maar in het formaat dat ik nodig ben zie ik nog wel veel plakfolie

Plak is niet met lijm hoor en die van mij kan je er ook zo aftrekken.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-23 12:00

Let ook even op met spiegelfolie. Als dat hinderlijke spiegeling voor andere mensen of bijvoorbeeld het verkeer oplevert, loop je het risico dat je het er weer af moet halen.

Mijn man is beletteraar (signmaker dus) en adviseert om het te laten doen ivm het oppervlak. Echt lelijk als je daar bubbels ofzo in krijgt.

Loeky01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-23 12:04

Zodra het gaat schemeren /donker is vervalt je spiegelglas effect en draait het zich om. Je kan dan van binnen niet meer naar buiten kijken, maar van buiten heel goed naar binnen.
Mijn moeder heeft het in haar slaapkamer, vooral vanwege de warmte en zij is er blij mee. Houd wel aardig wat licht tegen vind ik. Ik denk dat melkglas beter bij jouw wensen past.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-23 12:08

Spiegelfolie houdt ook best veel licht tegen, meer dan melkglas vind ik.

nevica

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-23 12:21

Merken etc weet ik niet voor ramen. Maar ik heb altijd carwrappen gedaan en dus ook die ramen tinten. Ik raad je wel echt aan, zeker met zo'n groot stuk, om het te laten doen. Het is echt een vak apart en je ziet het echt meteen als iemand zelf is bezig geweest. :+

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-23 12:28

Crystal Glass folie is melkfolie maar heel makkelijk hanteerbaar. Dus makkelijk zelf aan te brengen.
Dit laat je zonlicht gewoon door maar verhelpt inkijk. Zou wel je logo of een toffe vorm ofzo erin laten snijden voor toch een professioneel effect

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-23 12:32

Hutcherson schreef:
Crystal Glass folie is melkfolie maar heel makkelijk hanteerbaar. Dus makkelijk zelf aan te brengen.
Dit laat je zonlicht gewoon door maar verhelpt inkijk. Zou wel je logo of een toffe vorm ofzo erin laten snijden voor toch een professioneel effect

Voor de foto’s moet het juist effen zijn :)

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-23 12:43

Ik heb "one way vision folie" in de woonkamer. Je kijkt gewoon van binnen naar buiten, van buiten naar binnen kijk je tegen een wit vlak. Je kan er ook op laten printen.

Als het donker is en er is licht binnen kijk je wel gewoon van buiten naar binnen.

Als je wil dat ze niets kunnen zien moet je idd voor melkglas folie gaan. Maar ik wou mijn zicht naar buiten niet kwijt.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-23 13:01

Ik heb UV werende spiegelfolie en dat bevalt erg goed. Voor heel grote oppervlakken zoals jouw raam, TS, zou ik het laten doen, dat krijg je zelf nooit netjes en het is gewoonweg bijna niet te vinden in die maten. Ik loop hier tegenaan met een groot ruit in de woonkamer.

De folie houdt heel minimaal wat licht tegen maar het valt nauwelijks op en het feit dat mijn nosy neighbour niet meer kan loeren én het temperatuurverschil in de zomer maakt alles goed.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-23 13:04

Wij hebben raamfolie in de keuken, naast de voordeur en op het raam van de achterdeur zitten.

Die in de keuken is vrij neutraal, met een golfje.
Voor het raam naast de voordeur en het raam van de achterdeur had ik andere plannen :+ Ik was een zegmaar "frost" patroon tegen gekomen, vond ik heel leuk! En nou ja, ik vind het niet lelijk, maar het voelt nu wel "koud" aan bij die ramen haha, het lijkt alsof die ramen altijd bevroren zijn :')

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-23 13:07