Zelfscankassa en diefstal..

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ir111

Berichten: 11958
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 19:16

Shadow0 schreef:
Gewoon de kassa's weer terug lijkt me handig? Het gaat niet slecht met supermarkten ofzo, hun winst is groter dan ooit. Ze kunnen ook gewoon weer mensen aannemen voor de kassa's.

Inderdaad.

Ik gebruik nooit de zelfscan. Als je pech hebt kun je de boel weer uitpakken... :roll: Daarbij vind ik het te zot voor worden dat ik hetzelfde betaal voor mijn boodschappen waarbij ik het werk van het scannen / afrekenen zelf moet doen terwijl de supermarkt de kosten voor de caissière bespaart.

Als ze korting gaan geven op zelfscankassa dan wil ik er nog eens over denken.

luuntje

Berichten: 13973
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 19:17

Ik gebruik ook altijd de handscanner.
Kunnen de boodschappen gelijk mijn tas in.
Krijg regelmatig controle. Geen probleem stap achteruit en laat de winkelmedewerker zijn/haar ding doen.
Als scannen niet lukt en de medewerkers bij de kassa zijn druk. Neem ik het artikel mee naar de servicebalie en betaal daar.

zonnebloem18

Berichten: 24837
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 19:17

Ik vergeet weleens wat te scannen, ik ben nog nooit meegenomen naar achteren, gewoon even via de kassa alles opnieuw en afrekenen. Voel me geen crimineel en scan nog steeds altijd, maar met de handscanner doe ik niet meer, dat ging te vaak mis.

Ik denk je heel weinig kunt doen aan dit soort diefstal. Vaker controleren en personeel beter op laten letten hooguit.

Picopico
Berichten: 884
Geregistreerd: 10-05-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 19:18

Shadow0 schreef:
Gewoon de kassa's weer terug lijkt me handig? Het gaat niet slecht met supermarkten ofzo, hun winst is groter dan ooit. Ze kunnen ook gewoon weer mensen aannemen voor de kassa's.

Geen zelfscan betekent alleen ook minder klanten :D ;)

Meer mensen aannemen is niet zo makkelijk als het lijkt. Net als in zo wat alle andere branches is het ook voor supermarkten steeds moeilijker om aan voldoende personeel te komen :)

Century

Berichten: 5969
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 19:24

Ik vind de scan wel echt fijn sinds ik het ontdekt heb. Waarom zou je het misbruiken? Je betaalt toch gewoon wat je koopt? Steekproeven zijn prima, ik merk wel altijd wat spanning omdat ik bang ben toch iets te zijn vergeten. En de keer dat ik iets vergeten was (maar geen steekproef) en daar achter kwam ging ik netjes terug (al vond men in de winkel dat wat gek geloof ik).
Ik snap niet waarom je dit systeem zou misbruiken, maar ik snap wel vaker mensen niet.

NorwayFjord

Berichten: 3152
Geregistreerd: 10-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 19:26

Ik gebruik eigenlijk altijd de handscanner, ik vind het ideaal. Ben ook nog nooit vergeten iets te scannen, wel meerdere keren gecheckt maar was altijd in orde en zo enorm ingrijpend is dat ook weer niet. Ze pakken een paar producten weer uit de tas, even scannen en vaak stoppen ze het ook gewoon weer voor me terug. Heb nog nooit wat gejat en dus ook niet met de handscanner, het zou niet eens in me op komen eigenlijk. Zeker met de handscanner kan ik mijn budget in de gaten houden zodat ik daar binnen kan blijven, dat vind ik er juist zo fijn aan.

Zeeuwsemeid

Berichten: 1681
Geregistreerd: 28-01-11
Woonplaats: Walcheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 19:26

Ik snap niet waarom je je een dief voelt bij een controle? Als je alles gewoon netjes scant dan is daar toch helemaal geen reden voor? Ik vind de controles geen probleem, plus bij de Jumbo krijg je een zelf scan sticker en met een volle kaart krijg je gratis stroopwafels :9

Picopico
Berichten: 884
Geregistreerd: 10-05-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 19:27

assie schreef:
Jaren geleden toen ik als guppie in een supermarkt werkte werd er al vreselijk veel gestolen. Er was echt een brigade van grijze vrouwtjes met rollators die hele tassen vol in hun rollatorvakje hadden zitten en dan "vergaten" het op de band te leggen. En een hoop gedoe dat je er dan van had als je ze betrapte of vroeg of ze álle boodschappen op de band hadden gelegd := . Hoe ouder, hoe gewiekster haha.

Haha dit herken ik wel ja _O-
Niks geen Marokkaanse jochies, maar vooral gepensioneerde rasechte Hollandse vrouwen zijn het probleem. Die verzinnen ook altijd de gekste dingen om iets gratis of goedkoper te krijgen :')

Century

Berichten: 5969
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 19:28

NorwayFjord schreef:
Ik gebruik eigenlijk altijd de handscanner, ik vind het ideaal. Ben ook nog nooit vergeten iets te scannen, wel meerdere keren gecheckt maar was altijd in orde en zo enorm ingrijpend is dat ook weer niet. Ze pakken een paar producten weer uit de tas, even scannen en vaak stoppen ze het ook gewoon weer voor me terug. Heb nog nooit wat gejat en dus ook niet met de handscanner, het zou niet eens in me op komen eigenlijk. Zeker met de handscanner kan ik mijn budget in de gaten houden zodat ik daar binnen kan blijven, dat vind ik er juist zo fijn aan.


Ja dat inderdaad, ik kan ook beter in de gaten houden hoeveel ik al in mijn mandje heb. :j

Gitana

Berichten: 2709
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 19:28

Hahah ik hoorde dit echt net op de radio! :D
Ik ben wel regelmatig wat vergeten.
Wat zal er dus veek niet betaald worden als je moedwillig jatten en vergeten bij elkaar optelt :=

Ik zou niet iemand erop aanspreken, behalve als het een kind is. Die kan er van leren. Ik denk niet dat volwassenen ervan leren als ik ze aanspreek, die hebben waarschijnlijk grotere problemen dan

ingvdh

Berichten: 6372
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 19:28

Je kan nog altijd zelf kiezen, of zelfscan of kassa.

Ik vind de zelfscan ideaal, het ene systeem is fijner dan het andere, maar ik sta nooit meer in de rij voor de kassa. Ik scan altijd alles netjes in. Controle vind ik geen probleem, ze doen gewoon hun werk.

Ik heb al heel wat pakken stroopwafels verdient met de stickertjes van de zelfscancontrole.

Jessix

Berichten: 16439
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 19:29

Ik gebruik altijd de zelfscan maar nu hebben ze het aantal te controleren producten verhoogd bij een steekproef en zou ik bijna maar weer bij de kassa gaan afrekenen. Het duurt net zo lang en ik moet twee keer over mijn boodschappen inpakken. Ik haal vaak tussen 18.00 en 19.00 uur boodschappen en ben bijna altijd aan de beurt voor de steekproef.

Gelukkig altijd goed doorheen gekomen. Ik zou me inderdaad doodschamen.

DuoPenotti

Berichten: 29503
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 19:31

Ik vermijd winkels zonder zelf scan.
Alles in de winkel blieben. Als goed in het kratje zetten.
Dat kost zoveel minder energie dan alles in en uitladen.

Ben wel braaf en scan netjes.
De mensen die dan boos worden mogen van mij direct aangehouden worden. Met daarop door de overheid aangepaste straffen.

Urielle

Berichten: 50072
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 19:33

Ik ga bij voorkeur naar de zelfscan omdat ik dan alles op mijn eigen tempo kan scannen. Ik word heel gestrest van wachtende klanten achter me dus ik vind het heerlijk.

1 keer bij de AH vergeten om een extra tas te scannen :o?. Toen moest de controlerende caissière alles wissen en alle boodschappen opnieuw scannen, waar de hele winkel op stond te kijken. Dat was wel erg gênant.

En een keer bij de Jumbo had ik steekproef, maar er kwam maar niemand. Heb toen ruim 20 minuten voor Jan met de korte achternaam staan wachten met 3 artikelen. Als ik het niet heel hard nodig had gehad, had ik het laten staan.

boeflover

Berichten: 6045
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 19:34

Heb vd week nog gebeld naar de supermarkt met een klacht over hun (gebrek aan) personeelsinzet. Sinds de opening zetten de steeds maar 1 caissière in voor de zelfscan(geen handscanner op je kar maar alles daar bliepen) en gewone kassa, dat wil zeggen dat de kassa standaard dicht is en enkel als je erom vraagt wordt die geopend (2 weken boodschappen is niet via de zelfscan te doen, dat plateautje is veel te klein daarvoor). Na het openen staat er daarna steevast een rij dus blijkbaar ben ik niet de enige die liever zo afrekent. (Een losse handscanner vind ik wel ideaal!)
Wat ik sneu vind echter is dat de caissière dan zo’n enorme werkdruk krijgt, ze moet de rij afrekenen aan de kassa, de steekproef controles tussendoor doen en ook nog zegeltjes uitdelen (dat doet de zelfscan niet..). Je ziet de stoom dan uit hun oren komen..
we hebben dus geklaagd hierover, want ik snap de keuze wel om dan de kassa dicht te doen om overzicht te hebben. Maar we moet gewoon (min 1) een caissière bij om de zelfscan in de gaten te houden. Want voor de mensen die al kort aan de kar zijn gaat dit wachten op de controle/zegels/afrekenen wrs de druppel zijn en dan krijgt de caissière ook nog eens dat gezeur over zich heen (heb niet de hele dag de tijd/schiet is op etc + wellicht idd nog meer diefstal bij de zelfscan want ze staat met je rug naar hun toe..) recept voor overspannenheid denk ik.
Laatst bijgewerkt door boeflover op 29-03-23 19:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Flowery

Berichten: 2444
Geregistreerd: 31-07-12
Woonplaats: HHW

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 19:34

Ik gebruik altijd de zelfscan en gaat eigenlijk altijd goed, tot een paar weken geleden dat ik 1 dingetje blijkbaar niet had gescand toen ik controle had := Zei nog tegen dat grietje: zet hem er maar gewoon bij hoor, ik dacht écht dat ik hem gescand had.

Nou, die blik die ik kreeg was echt zeer minachtend. Werd behandeld als dief en dat terwijl ik gewoon verschrikkelijke zwangerschapsdementie heb _O- Ik check nu voortaan mijn scanner 2x voordat ik af ga rekenen want deze sh*t hoef ik niet nog een x mee te maken.

Berdien

Berichten: 64522
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 19:36

Ik gebruik echt altijd de zelfscanner. Ideaal! Kan mooi mijn budget in de gaten houden. Alles zit al ingepakt in de tas, hoef het niet bij de kassa nog eens in te pakken. En bij de kassa bonuskaart scannen, telefoon boven pinapparaat en hop de winkel uit. Over het algemeen scan ik alles, alleen losse groente/fruit gaat nog wel eens mis als ik geen kaartje kan vinden. Ik

Word regelmatig gecontroleerd, vind dat niet storend. Wel viel het me laatst op dat er geen 5 maar 10 producten gescand werden. Dat was wel irritant om weer allemaal in te pakken.

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 19:50

Ik zou persoonlijk niet graag terug gaan naar enkel bemande kassa‘s. Dat zelf scannen vind ik erg fijn en efficient.
Dan schuift ook niet zo lomp het pak aardappelen over je aardbijen of zo. De rij bij de echte kassa vind ik ook stressvoller.
Ook voor enkel even een snel broodje halen is het zo veel handiger dan wanneer je daar met je ene broodje in zo‘n rij staat waarbij je nooit zeker weet of je de rij gekozen hebt waarbij je voorgangers dubbeltjes gaan staan sorteren.
Voel me ook minder bezwaard als ik via stal even nog wat bij de winkel moet halen. In een rijtje dicht op elkaar vind ik dat toch wat ongemakkelijk.

Edit: diefstal is uiteraard gewoon meegecalculeerd.
Je kunt best heel wat potten pindakaas laten stelen voor een vol salaris. Tevens wordt zoiets in de prijsberekening meegenomen. Je betaald gewoon mee aan de dieven.
Laatst bijgewerkt door Sizzle op 29-03-23 19:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Benzz
Berichten: 2888
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 19:53

Shadow0 schreef:
Gewoon de kassa's weer terug lijkt me handig? Het gaat niet slecht met supermarkten ofzo, hun winst is groter dan ooit. Ze kunnen ook gewoon weer mensen aannemen voor de kassa's.

Die mensen zijn er alleen niet ;)

dierenfan
Berichten: 9617
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 19:54

Voor de mensen die direct bij de winkelwagen scannen en in de tas doen...ik loop nu de winkel van voor naar achter door. Gooi alles wat ik nodig heb in de kar en zet het vervolgens in logische volgorde voor inpakken in tas op de band. Hoe gaan jullie de winkel dan door? Of gebruik je meerdere tassen?

Victory-Boy

Berichten: 2417
Geregistreerd: 08-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 19:56

Zeeuwsemeid schreef:
Ik vind de controles geen probleem, plus bij de Jumbo krijg je een zelf scan sticker en met een volle kaart krijg je gratis stroopwafels :9

Yes, mijn vriend heeft zo al heel wat pakjes stroopwafels verdiend en hij is er gek op. :D

annepaardoes

Berichten: 7157
Geregistreerd: 05-06-05
Woonplaats: Omgeving Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 19:56

dierenfan schreef:
Voor de mensen die direct bij de winkelwagen scannen en in de tas doen...ik loop nu de winkel van voor naar achter door. Gooi alles wat ik nodig heb in de kar en zet het vervolgens in logische volgorde voor inpakken in tas op de band. Hoe gaan jullie de winkel dan door? Of gebruik je meerdere tassen?


Als ik veel boodschappen heb heb ik meerdere tassen verdeeld over de kar. Bliep en in de “juiste” tas.

Memories

Berichten: 2629
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 20:00

Ik vind de zelfscan ook heerlijk, mijd winkels waar ze ze nog niet hebben en maak bijna nooit gebruik van de bemande kassa’s. Ik heb een keer een tros bananen meegenomen omdat ik een stickertje had moeten plakken maar er stonden tientallen mensen in de rij voor de scan, ging veel te lang duren en wilde wel m’n bananen dus heb ze toen maar gratis meegenomen :o Normaal ben ik wel ultrabraaf en scan gewoon alles. Het is me wel opgevallen dat er veel meer steekproeven zijn (ik wordt er nu bijna elke 2e keer dat ik boodschappen doe uitgepikt, normaal was dat maar eens in de zoveel tijd, 1x per paar weken) en dat ze nu meer producten scannen.

Als ik iemand zou zien jatten zou ik er nooit iets van zeggen. Ik pretendeer niet te weten waarom iemand de noodzaak voelt voedingsmiddelen te stelen dus ik ga me daar niet in mengen, als iemand gepakt wordt door personeel/beveiligers dan is dat hun taak maar het zijn mijn zaken niet.

Exitium

Berichten: 7144
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 20:01

Filmpje niet gekeken, maar ik maakte vroeger altijd gebruik van de zelfscan (tegenwoordig laat ik bezorgen) en heb controles nooit als negatief ervaren. Nou ja, op één keer na, maar dat was omdat degene die scande faalde. Die scande een pak kip, daarna een paar andere dingen en pakte daarna datzelfde pak kip weer. Op m'n "die heb je net al gescand" reageerde ze niet, maar gevolg was dat de steekproef mislukte ("u heeft dit pak kip niet gescand" "die heb ik wel gescand, maar je scant 'm net zelf dubbel") en ik dus met m'n volle kar achter in de rij bij de gewone kassa aan kon sluiten. Was niet de eerste keer dat er daar dingen fout gingen en het is ook de laatste keer geweest dat ik bij de Jumbo ben geweest :x

Ergste steekproef die ik ooit gehad heb was bij de AH. Had een hele kar gekocht en in de kofferbak gezet, en bedacht me toen dat ik een pak melk vergeten was. Terug naar binnen, handscanner gepakt, pak melk gehaald en gescand en bij de terminal controle. Moest m'n hele bestelling door de steekproef! :+

chanicha schreef:
Sizzle die handscanner moet je ook nog afrekenen bij de kassa dus dan staat er ook iemand.

Bij de AH's waar ik het gebruikt heb zijn daar gewoon terminals voor. Zet je scanner weg, ga naar een terminal, scan je bonuskaart en reken af met pin. Komt geen mens aan te pas. Ze zijn meestal naast de servicebalie, maar daar was de helft van de tijd ook niemand of ze waren druk met klanten die sigaretten o.i.d. komen kopen.

dierenfan schreef:
Voor de mensen die direct bij de winkelwagen scannen en in de tas doen...ik loop nu de winkel van voor naar achter door. Gooi alles wat ik nodig heb in de kar en zet het vervolgens in logische volgorde voor inpakken in tas op de band. Hoe gaan jullie de winkel dan door? Of gebruik je meerdere tassen?

Ik liep altijd gewoon van voor naar achter, alleen legde ik kwetsbare spullen (de groenteafdeling was gelijk bij de ingang bijvoorbeeld) even in het winkelwagentje en later bovenop. De stevigere spullen gingen gelijk de tas in.

Emj_23
Berichten: 1184
Geregistreerd: 09-08-16
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 20:03

Ik ga altijd met de zelfscanner op pad. Inderdaad ideaal dat mijn boodschappen meteen netjes in de krat/tas kunnen. Ik word regelmatig gecontroleerd, nog nooit iets vergeten en stelen zou niet bij mij opkomen? En het gaat lekker vlot, ik sta zo weer buiten en heb de boodschappen geen drie keer in de handen.