Radiotoren blijven ontluchten na badkamer verbouwing

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lotteettol

Radiotoren blijven ontluchten na badkamer verbouwing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-23 16:25

Beste Bokker,

Wie van jullie kan mij helpen?

In mei/juni 2022 is mijn badkamer verbouwd. Er is vloerverwarming in de badkamer gekomen. M’n design radiator die daar hing is weer herplaatst. Deze wilde ik voor de luchtverwarming en m’n handdoeken te drogen.

In oktober toen de cv aanging in huis begon de radiator onwijs te tikken. Er zat lucht in. Dit herhaalde zich in november weer. Beide keren heeft de badkamerman dit opgelost: ontlucht en daarna ging het goed.

Nu maart 2023 is het weer het geval. De badkamerman vorig week langs geweest, weer ontlucht. Nu begon de radiator gister weer te tikken, de vierde keer al. De badkamerman is nu bij anderen aan het navragen wat de oorzaak kan zijn.

Mijn cv heb ik in feb 2022 laten nakijken. Alles goed. Ook laten nakijken in jan 2023.
In feb 2022 verbouwing doorgesproken en voor cv was het geen probleem.
Altijd, al sinds ik hier woon, 10 jaar, cv elk jaar laten onderhouden.

De badkamerman is eerder ook al terug geweest voor dingen (voegwerk, deur scheef 2x en nog wat dingen). Hij had uit de buurt en via via goed recensies.
De onderlinge communicatie is over en weer momenteel erg geïrriteerd.

Toch ben ik benieuwd of hier bokkers zijn die misschien een tip hebben waar te zoeken? Elke keer gaan ontluchten vind ik niks een niet horen. Ik heb ook heel veel geld uitgegeven aan de badkamer verbouwing en dan heb je dit.

Iemand tips?

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Re: Radiotoren blijven ontluchten na badkamer verbouwing

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-23 16:31

Zijn alle radiatoren in het huis ontlucht? En hoe is de druk op het moment? Is er misschien toch niet ergens een lek? Als de druk van je cv vrij vlug daalt heb je ergens een lek zitten wat de lucht verklaard

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-23 16:40

waar het vandaan komt durf ik ook zo 1,2,3 niet te zeggen, maar de irritatie van de badkamerman kan ik wel enigszins inkomen...

Ontluchten is nou niet echt een moeilijk klusje en kun je prima even zelf doen.

Wij hebben ook sinds de badkamer is verbouwd, en de radiator is vervangen continu lucht in het systeem. Hebben nu inmiddels 4x ontlucht en het lijkt nu beter te gaan hier bij ons.

Lotteettol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-23 16:43

De radiatoren in het hele huis zijn toen nagekeken in 2022.

De druk in de cv ketel was laag, die is toen opgevuld. De cv heeft een druk van 1,7. Dat is prima.
In jan 2023 is m’n expansievat vervangen, die werkte niet meer goed (steeds richting de 3,0 of 3,5) bij verwarmen.

Hoe weet je of je ergens een lek hebt? Wachten totdat je kringen in je plafond ziet? Uiteraard gecheckt, maar niks gezien vandaag.

Lotteettol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-23 16:45

Crista schreef:
waar het vandaan komt durf ik ook zo 1,2,3 niet te zeggen, maar de irritatie van de badkamerman kan ik wel enigszins inkomen...

Ontluchten is nou niet echt een moeilijk klusje en kun je prima even zelf doen.

Wij hebben ook sinds de badkamer is verbouwd, en de radiator is vervangen continu lucht in het systeem. Hebben nu inmiddels 4x ontlucht en het lijkt nu beter te gaan hier bij ons.

Ja ik snap dat ontluchten makkelijk te doen is, maar zo vaak?
In een half jaar tijd al vier keer. Kan je niet gewoon verwachten van de installateur dat hij iets goed achter laat? Deze hele verbouwing heeft bijna €15.000 gekost en dan heb je dat.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-23 16:58

Er zit zuurstof in het water waarmee je het systeem weer vult (en zeker als je een beluchter op je kraan hebt zitten). Die zuurstof verdwijnt er sowieso maar langzaam uit. Daarnaast kun je nooit een systeem vullen zonder dat er (flink) wat lucht in blijft zitten.
Dus nee, het is irreeel te verwachten dat na het vullen van een systeem er geen lucht in zit, en het is heel normaal om een paar keer te moeten ontluchten. En dat is geen rocket science en kun je heel simpel zelf.
Het meest efficiente is ontluchten op de hoogst hangende radiator.

Als het systeem ergens lek is, merk je dat aan (snel) dalende druk. Ontluchten maakt overigens óók dat je druk vermindert, en bijvullen geeft weer lucht in je systeem.

Dus het kan echt even duren voor een (nieuw gevuld) systeem volkomen ontlucht is.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-23 20:13

Duur geintje om een monteur te laten ontluchten. Bij ons is begin december het systeem ook helemaal leeg geweest, hebben radiator kranen vervangen zodat we tados konden plaatsen.

1 keer per maand loop ik de radiatoren even langs om te ontluchten. De hoeveelheid lucht die eruit komt wordt steeds een beetje minder, maar nog steeds nodig. Kleine lucht pockets die ineens verplaatsen naar mate het systeem opwarmt of weer koud wordt en krimpt en stroming.

Ik vind het ook niet vreemd dat ontluchten meerdere keren moet voordat er geen lucht meer uit komt.

Bij lekkage zal je druk drastisch zakken en zal je constant moeten aanvullen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-23 20:25

Overigens: tikken is niet per se een kenmerk van lucht in het systeem, maar kan ook worden veroorzaakt doordat de radiatoren (of de buizen) iets te strak in z'n steunen/ophanging vast zijn gezet. Bij het warmer worden zet alles uit, en dan gaat het wringen.
Daar zou je wél nog eens naar kunnen laten kijken.

Lotteettol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-23 12:34

Ibbel schreef:
Overigens: tikken is niet per se een kenmerk van lucht in het systeem, maar kan ook worden veroorzaakt doordat de radiatoren (of de buizen) iets te strak in z'n steunen/ophanging vast zijn gezet. Bij het warmer worden zet alles uit, en dan gaat het wringen.
Daar zou je wél nog eens naar kunnen laten kijken.

Op de badkamer zit garantie, dus de badkamerman komt daarvoor terug. En dat mag ook wel nadat er zoveel niet goed werkende dingen zijn.

Inmiddels heb ik een installatiebedrijf gebeld om te vragen er naar te kijken. Ik kreeg gelijk allemaal dingen te horen die het mogelijk zouden konden zijn, alles behalve ontluchten. Een van die dingen is wat Ibbel zegt.
Dit bedrijf komt ook altijd mijn cv ketel en wtw-unit onderhouden elkaar jaar, dus daar heb ik wel vertrouwen in. Dit bedrijf vroeg mij om het geluidsfragment en foto's van de radiator op de sturen, dus dat heb ik net gedaan.
En ja, dan kost het maar geld, ik ben echt klaar met dat vorige bedrijf. Ik mag hem niet eens meer zelf bellen "hij belt mij", zo hoog zijn de irritaties inmiddels al opgelopen.

Lotteettol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-23 14:41

Voor wie benieuwd is hoe het is afgelopen.

Er is een ander bedrijf geweest die naar het probleem heeft gekeken. Er zat geen lucht in de radiator, maar de warm/koud was verkeerd aangesloten. De draaiknop zat op de verkeerde plek, om een lang verhaal kort te maken.
De warmte zorgde voor dat de kleppen bewegen en dat is dus dat tikkende geluid. Het was deze week zo erg dat langer dan een uur stoken zowat onmogelijk zonder in herrie te zitten :(

Het bedrijf wat dus geweest is had het binnen een uur verholpen en alles functioneert nu weer.

Met de aannemer die de badkamer geplaatst heeft heb ik nog gebeld en gelukkig viel er met hem te praten (ik had hem gebeld in een laatst poging tot overleg). Een lang verhaal kort: hij gaat de kosten van deze reparatie vergoeden.

Mocht iemand dus ooit in een zelfde soort probleem zitten met een tikkende radiator: check of de knop op de juiste aansluiting zit.