Ik weet nog dat ik het als kind doodeng vond haha. Ik had als tiener geen idee hoe ik dat later zou moeten gaan aanpakken. Ik dacht dat er een groot plan was dat men je zou uitleggen, dat je kon volgen.
Nu ben ik 34 jaar oud, en ik heb héél lang het gevoel gehad dat ik maar wat deed. En volgens mij doe ik dat de helft van de tijd nog steeds, maar ik heb nu sinds een tijdje wel eindelijk het gevoel dat het me begint te lukken

Volwassen worden is..
- de witte gordijnen afhalen en wassen. En dat nog graag doen ook, want dan zien ze er weer zo schoon uit en ruiken ze zo fris!
- de bonnetjes van de supermarkt controleren op leuke punten-acties, om meer punten voor cheques te sparen
- overschotjes eten in potjes bewaren in plaats van ze ineens weg te gooien. De helft van de tijd moet ik ze alsnog weggooien, maar hey, ik probeer tenminste om minder voedsel te verspillen!
- je bed opdekken 's ochtends zodat het kan luchten, in plaats van het als een warboel te laten liggen
- handdoeken en kussenslopen allemaal op dezelfde manier opvouwen zodat het nette stapeltjes zijn in de kast
- een fijn en veilig gevoel hebben na het betalen van de rekeningen (deze heeft echt héél lang geduurd voor mij hahaha)
Helaas zijn er natuurlijk ook veel zwaardere dingen, maar ik zou zeggen: laten we het luchtig proberen houden

Wat vind jij passen bij "volwassen worden", waar je vroeger nooit aan zou hebben gedacht?
Ik vind mezelf ondertussen vrij burgerlijk geworden haha, en dat zou ik mezelf vroeger nooit gegeven hebben. Dus misschien is dat ook wel volwassen worden: simpelweg kunnen genieten van huisjeboompjebeestje, van een schoon en fris huis, van een opgeruimde plastic-potjes-kast, van een pas-gemaaide gazon, van een spinnenweb-vrij tuinhuis. Ik voel me zo'n burgerlijk geval - maar stiekem geniet ik er wel van...
"Het grote plan" ben ik tot nu toe nog steeds niet te weten gekomen.
Maar zo af en toe doe ik iets (zoals 2 flessen wasverzachter in promo kopen) en denk ik: goed zo, dit is nou "volwassen worden"!

Het is de laatste 5cm frisdrank uit de fles toch nog opdrinken, ook al is de gas er uit. Het is gaan tanken voor de bezinetank op reserve staat. Boterhammen de avond ervoor al smeren. Heel veel spaghettisaus maken omdat je dan een flink deel kunt invriezen. De maat van je matras onthouden (of die in je gsm noteren) zodat je passend beddengoed kunt kopen. Boodschappentassen in de auto hebben liggen, zodat je er niet elke keer opnieuw nieuwe moet kopen. Moeite doen om van enkele sokken terug een paar te maken.
Wat is "volwassen worden" voor jullie? Dingen waar je "vroeger" nooit aan gedacht zou hebben?