is dit normaal bij stage?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

juval

is dit normaal bij stage?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-23 08:08

Mijn dochter is 20 en volgt een mbo niveau 4 opleiding in de horeca. Ze woont op kamers en is altijd heel zelfstandig, vanaf dat ze 14 jaar is heeft ze al baantjes, voornamelijk in de horeca.
Nu moet ze voor haar opleiding stage doen, ze moet een half jaar stage lopen en heeft een plekje gevonden in een groot hotel.
Op zich tot zover prima geregeld. Ze is vorige maand begonnen. Stagevergoeding is 500 bruto dus daar houdt ze maar iets van 370 aan over. Hiervoor moet ze meer dan 40 uur in de week werken, voornamelijk bedden verschonen. Saai werk, en weinig leerzaam vindt ze zelf. Begeleiding is er nauwelijks.
Voor deze stage moet ze ook redelijk veel reiskosten maken wat niet vergoed wordt.
Omdat ze stage loopt heeft ze geen tijd meer om een baan te hebben en ze heeft hiervoor dus haar goedbetaalde baan in een cocktailbar moeten opzeggen. Ze gaat er dus hard op achteruit eigenlijk.

Dit is de eerste keer dat ik een kind heb dat stage moet lopen, en het voelt best heel oneerlijk. Ze komt nu financieel best in de knel door minder inkomsten en meer kosten. En geen tijd om 'echt' te werken.
Is dit normaal??

Ze wil het niet uiteraard, maar mijn handen jeuken om me ermee te gaan bemoeien.

_Floortje

Re: is dit normaal bij stage?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 08:10

Bij ons op de universiteit is het inderdaad normaal dat voor stages van 3-6 maanden bij (grote) chemische bedrijven tussen de 400 en 700 euro per maand betaald wordt voor 40 urige werkweken. Dat het echter saai en niet leerzaam is, dat is niet normaal.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 08:12

Ja, dat zijn wel normale bedragen als stagevergoeding. En ja, een bedrijf hoeft de reiskosten niet te vergoeden omdat ze er vanuit gaan dat er een studenten ov is. Dit is van tevoren afgesproken met je dochter. Als het goed is hebben ze een stage contract.

Wat niet de bedoeling is, is dat ze als medewerker ingezet wordt en niks leert, dat is geen stage natuurlijk. Misschien kan ze dit aangeven bij een contactpersoon op school die haar verder kan helpen?

Mjelleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 08:14

Het is inderdaad normaal dat stage veel tijd kost en dat er maar een kleine vergoeding tegenover staat.

Maar ze zou er wel wat moeten leren, dus even in gesprek met school over wat de leerdoelen verwachtingen zijn en daarna met het stagebedrijf over hoe ze die invulling kan geven.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 08:16

Ja, dit is idd redelijk normaal hoor.
In principe is een stagevergoeding niet eens verplicht, dus wat dat betreft zijn ze nog coulant.
Het is idd wel de bedoeling dat ze kennis op doet. Als dat tegen valt kan ze dit aangeven bij haar stagebegeleider.

Ik denk dat je dochter nog in d'r handjes mag knijpen dat ze überhaupt een vergoeding krijgt..
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 08-03-23 08:50, in het totaal 1 keer bewerkt

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 08:16

Ja helaas normaal, en zeker bij een BOL opleiding. Ik kreeg tijdens mijn mbo opleiding 3 en 4 (BOL) bijna nooit stage vergoeding bij periodes waarin ik 40 uur stage liep en als ik stage vergoeding kreeg was dit €1 per uur

vevina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 08:19

In mijn branche is onderstaand opgenomen in de cao.
In mijn mbo tijd moest ik 3 dagen in de week stage lopen en kreeg geen cent. Op het hbo daarna wel €400 per maand gekregen voor een half jaar full time stage.

Ik moet zeggen dat ik €400 voor een mbo best aardig vind. Ja het is een full time week, maar normaal gesproken is school incl huiswerk ook gewoon full time.

Afbeelding

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 08:25

Als het niet leerzaam is kan ze dan niet beter opzoek naar een andere stageplek? Ik zou dat, als ik haar was, met de stagebegeleider bespreken

IndianSu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 08:25

In principe is het wel zo dat stagiaires geen vervanging mogen zijn van gewone werknemers, dus als zij alleen maar bedden aan het opmaken is dan is dat niet oké. Ze hoort juist alle aspecten van het werk mee te krijgen en moet altijd bovenformatief staan.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 08:26

Er zijn toch wel avonden dat ze kan werken in de cocktailbar? Ze combineerde het voor de stage toch ook met school?
Oftewel, het zal even anders voelen, maar toch combinatie maken dus.

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 08:27

Stage vergoeding is ruk... daar ga je niks aan veranderen... alleen bedden verschonen is geen op zich zelf staande stage... de bedoeling is dat ze wat leert en niet enkel ingezet wordt als goedkoop kamermeisje.

Ze zal in overleg moeten met haar stagebegeleider op school zodat die haar helpt om stage doelen te stellen met haar stagebedrijf...

Als het stagebedrijf niet meewerkt en ze in de ogen van de stagebegeleider van school niet voldoende leert, kan het zijn dat ze ergens anders een stage moet gaan doen.

Ceffyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 08:28

Eigenlijk is het krom dat we dit normaal vinden hè. Waarom zou een stagiair niet minimum loon betad krijgen. Alsof je als stagiair niet hoeft te voorzien in je levensonderhoud.

Maar TS, het is helaas wel zo. Ik zou als ik haar was wel wat zeggen over dat het saai en niet leerzaam is. Het "kost" haar aardig wat, voor die investering mag ze best wat terug verwachten.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 08:39

Ik vind het nog veel.. :')

Wij kregen tijdens mijn stage 150 euro per maand voor de fulltime stage. En inderdaad geen vergoeding voor reiskosten want er is studenten OV. Dit was overigens voor de HBOers. MBO kreeg bij ons helemaal geen vergoeding omdat het al een 'te grote investering was om ze te begeleiden'. Het was achteraf gezien ook niet zo'n beste werkgever hoor. Heb er nog een paar jaar gewerkt en heb ongewenst gedrag meegemaakt en heb er een burnout opgelopen. Maar dat is wel een beetje offtopic. Mijn studiegenoten hadden toentertijd soms ook een vergoeding tot volgens mij maximaal 250 of 300 per maand. Anderen kregen dan weer niets.

Britt_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 08:46

Wat jammer dat ze de stage niet leerzaam vindt, daar valt nog winst te behalen! Is al genoemd, maar een gesprek met de stagebegeleider lijkt mij een goede eerste stap (of is er een contactpersoon op school die kan helpen?)

Verder over de vergoeding, tsja dat is nu eenmaal echt weinig. Ik kreeg als coassistent helemaal niks voor werkweken van 45+ uur. Alhoewel je niet zoveel bijdraagt als een gewone werknemer, zou een hogere vergoeding wel fijn zijn. Zeker in deze tijden.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 08:46

Ceffyl schreef:
Eigenlijk is het krom dat we dit normaal vinden hè. Waarom zou een stagiair niet minimum loon betad krijgen. Alsof je als stagiair niet hoeft te voorzien in je levensonderhoud.

Maar TS, het is helaas wel zo. Ik zou als ik haar was wel wat zeggen over dat het saai en niet leerzaam is. Het "kost" haar aardig wat, voor die investering mag ze best wat terug verwachten.

Ja wel stom he. Stage is echter ook gewoon studie, en voor studie moet je zelfs betalen. Stage is gewoon een rare mix tussen studie en werk.

Biebz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 08:48

Ik heb nooit stagevergoeding gehad. Hooguit een kadobon van 10 euro aan het eind van mn stages. Ook mbo 4 opleiding en laatste jaar 40 uur stage in de week gelopen.

Ik zou al blij zijn met wat ze krijgt! Ik heb hierdoor een flinke studieschuld opgebouwd helaas.

Susan88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 08:54

Als de stagevergoeding 500 bruto is, zou ze daar in principe ook gewoon 500 euro per maand aan over kunnen houden d.m.v. loonheffingskorting. Als het niet meer mogelijk om loonheffingskorting aan te zetten via de werkgever/stage, zou ik iig aanraden om volgend jaar belastingaangifte te doen. Dan krijgt ze dat verschil a 130 per maand weer terug van de belastingdienst. Nu wordt er in feite te veel loom ingehouden t.o.v. wat ze op jaarbasis verdient (waarschijnlijk).

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 09:00

Krijgt je dochter geen studenten ov chipkaart? Les voor de volgende keer dat ze dat vooraf vraagt.
De vergoeding is voor het mbo inderdaad zeker netjes. Ik weet nog wel dat ik €300 bruto kreeg en netto iets van €200. Daar zeg je dan inderdaad je bijbaantje voor op... voorafgaand mijn stage heb ik ook extra moeten werken zodat ik maandelijks niet in de knel kwam.

Wat mij wel alarmeert is dat ze als een goedkoop hulpje wordt gebruikt. Direct school hierbij betrekken hoor, want je dochter moet wel wat leren. Krijgt ze vanuit school geen opdrachten?

AnnetteFlame

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 09:01

Ik heb tijdens al mijn stages niks verdiend :') en idd wat al gezegd wordt is het logisch dat ivm studenten ov er geen reiskosten vergoeding is.

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 09:04

Ik heb nog nooit betaald gekregen met stages..
Altijd alles zelf moeten betalen. Sterker nog het stage bedrijf moest €5 per dag aan school betalen voor mij...

Dus ik persoonlijk denk dat ze blij mag zijn met wat ze krijgt :)

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 09:09

Ze zijn niet verplicht je een vergoeding te geven, ik kreeg ook altijd alleen maar reiskosten.

Walkure

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 09:14

Ik kreeg niks tijdens mijn mbo stages, maar kon wel heel veel leren en vaak aan het einde een bedankje. Tijdens hbo stage kreeg ik ook rond de 400-500 euro. Maar ook waar ik niks kreeg was ik tevreden (vond stages heel leuk, dat maakt het het waard). Ik werkte zelf daarnaast nog wel 12 uur om bij te verdienen. :j

Heeft je dochter een vaste stagebegeleider? Ik denk dat het voor haarzelf vooral goed is om een plan te maken wat ze wil leren tijdens de stage en dit bij diegene aangeeft. Als de begeleider haar niet de mogelijkheid biedt dat te leren en ze niet haar leerdoelen kan 'afstrepen' heeft ze vast ook nog wel een begeleider vanuit school die daar wat van kan vinden/helpen.

Ik begeleid nu zelf stagiaires, in de marketing dan dus een andere type stage, maar heb wekelijks een stagevoortgangsgesprek en vraag altijd de eerste week waar ze over willen leren. Zo richten we hun stage in en kunnen ze blijvend aangeven als ze nog andere dingen willen doen.

Succes voor je dochter! Hopelijk wordt het leerzamer en gebruiken ze haar niet als een goedkope kracht.
Laatst bijgewerkt door Walkure op 08-03-23 09:18, in het totaal 1 keer bewerkt

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 09:17

Die vergoeding is conform, dus daar heeft ze geen klagen over.

Heeft ze geen OV kaart voor het reizen?

Qua leren zou ik zeker contact opnemen met school. Doet ze Hospitality qua opleiding?
Alleen maar bedden opmaken en dus meedraaien in de huishoudelijke dienst is geen leerzame stage, heeft ze geen doelen en opdrachten waar ze aan moet werken?

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 09:24

AnnetteFlame schreef:
Ik heb tijdens al mijn stages niks verdiend :') en idd wat al gezegd wordt is het logisch dat ivm studenten ov er geen reiskosten vergoeding is.

Dit: ik heb nooit iets gekregen voor mijn stages en moest de reiskosten zelf betalen. Waarom stagiaires geen minimumloon krijgen? Omdat je als bedrijf ook investeert in je stagiaires (ten minste, zo zou het moeten) en ze vaak toch net wat minder kunnen dan echte werknemers. Als ik bij ons zie hoeveel tijd er in stagiaires gaat zitten, ben ik blij dat we er niet voor betalen. Het kost je nu al geld :')

Wat ik wel denk: kan je dochter wel genoeg leren op deze stage? Of is het aan het begin laag beginnen en steeds meer verantwoordelijkheid krijgen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 09:27

Ja, helaas is dit wel gebruikelijk.. Ik moest alles zelf lappen en kreeg geloof ik 100 euro per maand. Daarvoor was ik fulltime aanwezig.