Wat is er gebeurd in camera land?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mvdende

Wat is er gebeurd in camera land?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-23 11:56

Na aanleiding van een ander topic over vakantie camera's, ben ik zelf eens het internet af gaan struinen omdat ik ook een nieuwe camera wil gaan aanschaffen.

Alleen...what happend?

9 jaar geleden Kocht ik een Nikkon Coolpix S9700 compact camera, 16MP 30x optische zoom voor +-€200.

Fijn toestel, alleen camera's worden er niet beter op naarmate ze ouder worden.

Volgend jaar staat er een grote reis op het programma: de Big 5 spotten in Afrika.

En dan zou ik toch wel een fatsoenlijke camera mee willen nemen. Één met minimaal de 30x zoom die mijn huidige camera óók heeft, maar dan een nieuwe, met vernieuwde technieken, want de ontwikkeling zal de afgelopen 10 jaar niet stil gestaan hebben?!

Alleen....NIET meer te vinden?! Het lijkt wel of de gehele compact "point and shoot" budget lijn (€150-€300) volledig verdwenen is?

Het enigste wat ik nog kan vinden aan kleine compact camera's gaat al richting "middenmoot" €400-€600 en voor dat geld had je 10 jaar geleden een redelijke spiegelreflex?

Verder lijken de specificaties van die €400-€600 compact camera's helemaal niet zoveel te verschillen dan de specificaties van mijn huidige camera? Zeker wat betreft goede zoom lijkt het zoeken naar een spelt in een hooiberg...

Om over het spuuglelijke retro uiterlijk maar niet te spreken, maar uiteindelijk gaat het om de beeldkwaliteit natuurlijk en niet om het uiterlijk van de camera zelf..

Er zitten genoeg fotograven/ mensen met fotografie op bokt, dus misschien dat iemand mij kan vertellen wat er aan de hand is?

Waarom zijn er bijna geen compact camera's meer te vinden én klopt het dat de prijzen ongeveer verdubbeld zijn in de afgelopen jaren? Dat je inderdaad voor een "simpele" travelzoom waar je 9 jaar geleden nog €200 voor betaalde, nu minimaal €400 voor kwijt bent?

Edit: ik ben echt opzoek naar een gelijkaardige vervanging van mijn huidige camera, klein, maar toch voldoende zoom. Lopen klooien met losse lenzen is niets voor mij, wil iets kleins compacts en geen gesleep met grote buddy's en meerdere losse lenzen.

Edit 2: ik wil sowieso een nieuwe (de nieuwste of het vorige model) gopro gaan aanschaffen, alleen staat gopro er natuurlijk om bekend wél goede video beelden te maken, maar ze zijn belabert in foto's en er zit al zeker geen goede zoom op

Fabled

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 12:28

Het waarom is waarschijnlijk 'gewoon' corona (chiptekort), inflatie en het feit dat veel mensen die een compactcamera hadden nu hun telefoon gebruiken. Qua ontwikkeling denk ik dat veel mensen die toch dit soort camera zoeken, er ook mee willen vloggen. Je ziet veel meer duurdere compactcamera's, omdat de kleinere groep mensen die wel een compactcamera zoeken een makkelijke camera van goede kwaliteit willen. Waar de doelgroep vroeger was 'leuk voor vakantie enzo'.

Eén van de Panasonic Lumix familie een optie?

Nyaleti

Re: Wat is er gebeurd in camera land?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 12:39

Geen verstand van camera's maar wel van safari.
Ik heb een aantal keer behoorlijk versteld gestaan over wat die oudere compacte camera's kunnen :') maar dat waren altijd oudjes die iemand nog thuis had liggen. Nooit gehoord van een nieuwe model dat dan hetzelfde kan (en dan voornamelijk de goede zoom en nog beeld hebben ook)

Als je het echt alleen voor deze reis koopt, zou je ook kunnen overwegen te investeren in een echt goede verrekijker (Bushnell bv 10 x 42 als ik het goed heb onthouden) .
Anders, sowieso een verrekijker mee nemen.

Ik ga op safari met een Nikon spiegelreflexcamera met een 70-200 lens. Geen idee wat het nu kost, ooit een aanschaft eigenlijk ook alleen voor reizen / safari. Niet de perfecte lens maar je komt er een heel eind mee en toen der tijd geen rib uit m'n lijf.
Kan ook heel simpel zijn in gebruik, 1x instellen en je kan eigenlijk wel toe.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-23 12:47

[***] schreef:
Het waarom is waarschijnlijk 'gewoon' corona (chiptekort), inflatie en het feit dat veel mensen die een compactcamera hadden nu hun telefoon gebruiken. Qua ontwikkeling denk ik dat veel mensen die toch dit soort camera zoeken, er ook mee willen vloggen. Je ziet veel meer duurdere compactcamera's, omdat de kleinere groep mensen die wel een compactcamera zoeken een makkelijke camera van goede kwaliteit willen. Waar de doelgroep vroeger was 'leuk voor vakantie enzo'.

Eén van de Panasonic Lumix familie een optie?

Dat idee hebben mijn ouders ook... die willen hun canon spiegelreflex inderdaad niet meer mee: te zwaar, te groot, te lomp.

Maar ik heb toch echt het idee dat een goede compact camera betere foto's maakt dan een smartphone? In ieder geval wat betreft zoom...

Een verrekijker is inderdaad een goed idee, gaat op het lijstje! Maar die leeuw goed vastleggen op beeld blijft toch ook wel een wens.

Budget is €200-€250 max. Vroeger had je hier echt een mooi dingetje voor, maar ik ben bang dat dat nu niet meer gaat lukken.

En anders gaat de hoogbejaarde Nikkon volgend jaar gewoon weer mee!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 12:52

De huidige generatie smartfoons heeft 3 lenzen, waaronder een zoomlens. Dus ja, de compactcamera is verdreven door de telefoon.
Is investeren in een systeemcamera niet het overwegen waard? Ja, is een dure grap, maar dan ben je de komende jaren goed onder de pannen.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 12:54

Ik vermoed dat de point en shoot markt vervangen is door de steeds beter wordende camera's op de telefoons. Ik gebruik de mijne nooit meer, de telefoon voldoet prima in dat segment.

Als je op safari gaat, neem een hele goede camera mee, systeem of spiegelreflex. Dat is niet wat je wil, maar als je echt mooie foto's wil hebben zou ik daar wel voor gaan. Bijna geen enkel dier staat bij je voeten dus 70-200 zoomlens zal standaard aan de camera vastzitten en je hoeft niet te wisselen.
Anders een camera met een echte goede zoom (dus niet softwarematig) Je moet vaak enorm zoomen om het een beetje mooi op de foto te krijgen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 12:57

Ibbel schreef:
De huidige generatie smartfoons heeft 3 lenzen, waaronder een zoomlens. Dus ja, de compactcamera is verdreven door de telefoon.
Is investeren in een systeemcamera niet het overwegen waard? Ja, is een dure grap, maar dan ben je de komende jaren goed onder de pannen.

Dit inderdaad. De smartphone voorziet de meeste mensen wel in een goede camera. Als ik meer wil gebruik ik mijn Nikon.

Is dit niet iets?
https://www.nikon.nl/nl_NL/product/digi ... b500-black

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 12:58

Ik liet m'n camera ook vaak thuis hoor, zo'n lomp ding mee zeulen :=
Maar als je op safari in de auto zit, hoef je het in iedergeval niet mee te zeulen :D

Je kan prima met je telefoon camera een foto maken door je verrekijker! Kost een beetje moeite maar gaat wel. Die leeuw ligt toch voor Pampus :')

Met je telefoon maak je mooie foto's maar zodra je gaat zoomen is de kwaliteit echt in een keer prut. Alleen Apple zou ik wat durven vertrouwen en er is een samsung met 100x zoom en die is ook écht goed. Voor het geval er toevallig toch al een nieuwe telefoon op de planning stond :D

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-23 13:05

Jessix schreef:
Ibbel schreef:

Dit inderdaad. De smartphone voorziet de meeste mensen wel in een goede camera. Als ik meer wil gebruik ik mijn Nikon.

Is dit niet iets?
https://www.nikon.nl/nl_NL/product/digi ... b500-black

Alleen nog refurbished te krijgen, niet meer nieuw en dan nog €270.

Heeft 40x optical zoom, 16mp. Mijn huidige (Nikkon Coolpix s9700) heeft 30x optical zoom en óók 16mp. De B500 is uit 2016, de s9700 uit 2014.

Behalve meer zoom, ga ik er dus niet gigantisch veel meer op vooruit dan wat ik nu heb.

Kwa smartphone heb ik een "goedkope" Samsung A51 uit 2020 (pas eind 21, begin 22 echt gaan gebruiken, heeft ruim een jaar nieuw in de kast gelegen omdat ik geen afscheid kon nemen van de oude S7.) Dus die moet eigenlijk nog wel minimaal 1 a 2 jaar mee kunnen.

Een nieuwe smartphone staat niet op de planning en anders met een max budget van €250-300 en die hebben geen fantastische camera's.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 13:11

Waarom prijzen stijgen: inflatie, verbeterde kwaliteit, betere technieken, meer onderzoek dat terugverdiend moet worden.

€299,- - €350,- vind ik ook niet bepaald een verdubbeling in prijs.
https://www.kamera-express.nl/compact-c ... c&tags=652

https://www.cameranu.nl/nl/compactcamer ... AtIDMwMCJ9

En er is een reden dat de race om zoveel mogelijk megapixels naar de achtergrond verdwenen is: zo belangrijk is het aantal megapixels helemaal niet, aangezien de meeste mensen hun foto's toch alleen maar op een (klein) schermpje bekijken. Met 16MP kun je ook nog heel makkelijk op A3-formaat afdrukken, en veel groter printen de meeste mensen toch niet voor hun HTK-foto's waar die compactcamera's voor bedoeld zijn. Je kunt wel gigantische bestanden willen hebben, maar wat voegt het toe?

Enne: wat is er mis met tweedehands? :+
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 06-03-23 13:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 13:15

mvdende schreef:
Alleen nog refurbished te krijgen, niet meer nieuw en dan nog €270.

Heeft 40x optical zoom, 16mp. Mijn huidige (Nikkon Coolpix s9700) heeft 30x optical zoom en óók 16mp. De B500 is uit 2016, de s9700 uit 2014.

Behalve meer zoom, ga ik er dus niet gigantisch veel meer op vooruit dan wat ik nu heb.

Kwa smartphone heb ik een "goedkope" Samsung A51 uit 2020 (pas eind 21, begin 22 echt gaan gebruiken, heeft ruim een jaar nieuw in de kast gelegen omdat ik geen afscheid kon nemen van de oude S7.) Dus die moet eigenlijk nog wel minimaal 1 a 2 jaar mee kunnen.

Een nieuwe smartphone staat niet op de planning en anders met een max budget van €250-300 en die hebben geen fantastische camera's.

Oh sorry, dan heb ik niet goed gelezen. (refurbished) Ja voor een smartphone met goede camera betaal je natuurlijk ook wel meer, dus dat is dan ook niet echt een optie. Dan zou ik gewoon je eigen camera meenemen.

atilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 13:18

De betere smartphones vervangen inderdaad de compact camera’s. Mijn iphone heeft een erg goede portretfunctie en het is niet eens de PRO.

ingvdh schreef:
-knip-

Bijna geen enkel dier staat bij je voeten dus 70-200 zoomlens zal standaard aan de camera vastzitten en je hoeft niet te wisselen.

-knip-

Hm, mijn ervaring is dat ik met mijn 70-200 regelmatig te dicht op het dier zat :+ (leeuwen, olifant, neushoorn, buffels, apen)
Ik heb dus regelmatig gewisseld.

Malle_meid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 22:12

ik denk dat je budget niet realistisch is. Zoals anderen ook zeggen, hebben de smart phones de kleine compact camera's vervangen. Of ja, niemand koopt ze meer, want niet meer nodig door de smart phone. De "verdubbeling" van de prijzen is ook niet zo raar, denk eens aan de huurprijzen en huizen prijzen hoeveel die gestegen zijn in de afgelopen 9 jaar.