Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
[***] schreef:Het waarom is waarschijnlijk 'gewoon' corona (chiptekort), inflatie en het feit dat veel mensen die een compactcamera hadden nu hun telefoon gebruiken. Qua ontwikkeling denk ik dat veel mensen die toch dit soort camera zoeken, er ook mee willen vloggen. Je ziet veel meer duurdere compactcamera's, omdat de kleinere groep mensen die wel een compactcamera zoeken een makkelijke camera van goede kwaliteit willen. Waar de doelgroep vroeger was 'leuk voor vakantie enzo'.
Eén van de Panasonic Lumix familie een optie?
Ibbel schreef:De huidige generatie smartfoons heeft 3 lenzen, waaronder een zoomlens. Dus ja, de compactcamera is verdreven door de telefoon.
Is investeren in een systeemcamera niet het overwegen waard? Ja, is een dure grap, maar dan ben je de komende jaren goed onder de pannen.
Jessix schreef:Ibbel schreef:De huidige generatie smartfoons heeft 3 lenzen, waaronder een zoomlens. Dus ja, de compactcamera is verdreven door de telefoon.
Is investeren in een systeemcamera niet het overwegen waard? Ja, is een dure grap, maar dan ben je de komende jaren goed onder de pannen.
Dit inderdaad. De smartphone voorziet de meeste mensen wel in een goede camera. Als ik meer wil gebruik ik mijn Nikon.
Is dit niet iets?
https://www.nikon.nl/nl_NL/product/digi ... b500-black
mvdende schreef:Alleen nog refurbished te krijgen, niet meer nieuw en dan nog €270.
Heeft 40x optical zoom, 16mp. Mijn huidige (Nikkon Coolpix s9700) heeft 30x optical zoom en óók 16mp. De B500 is uit 2016, de s9700 uit 2014.
Behalve meer zoom, ga ik er dus niet gigantisch veel meer op vooruit dan wat ik nu heb.
Kwa smartphone heb ik een "goedkope" Samsung A51 uit 2020 (pas eind 21, begin 22 echt gaan gebruiken, heeft ruim een jaar nieuw in de kast gelegen omdat ik geen afscheid kon nemen van de oude S7.) Dus die moet eigenlijk nog wel minimaal 1 a 2 jaar mee kunnen.
Een nieuwe smartphone staat niet op de planning en anders met een max budget van €250-300 en die hebben geen fantastische camera's.
ingvdh schreef:-knip-
Bijna geen enkel dier staat bij je voeten dus 70-200 zoomlens zal standaard aan de camera vastzitten en je hoeft niet te wisselen.
-knip-