0 uren contract ontslag nemen

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LiannePuthzy

0 uren contract ontslag nemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-23 21:59

Naast mijn studie heb ik momenteel een bijbaan, dit bijbaantje is op basis van een halfjaar 0 uren contract, nu heb ik te horen gekregen dat in mei mijn contract niet verlengd zal worden. Ik ben van plan om nu eerder te stoppen, het liefst zo snel mogelijk. Ik heb kunnen vinden dat het wettelijk opzegtermijn voor een 0 uren contract 4 dagen is, in mijn contract staat dat het opzeg termijn voor dit contract ook gewoon het wettelijk opzegtermijn is. Ik sta wel al ingeroosterd voor de aankomende 2 zaterdagen. Maar zou ik morgen gewoon mijn ontslag in mogen dienen en dus aankomende 2 zaterdagen niet meer hoeven werken? Of zou ik gewoon moeten werken omdat ik al ingeroosterd sta?

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 22:10

LiannePuthzy schreef:
Naast mijn studie heb ik momenteel een bijbaan, dit bijbaantje is op basis van een halfjaar 0 uren contract, nu heb ik te horen gekregen dat in mei mijn contract niet verlengd zal worden. Ik ben van plan om nu eerder te stoppen, het liefst zo snel mogelijk. Ik heb kunnen vinden dat het wettelijk opzegtermijn voor een 0 uren contract 4 dagen is, in mijn contract staat dat het opzeg termijn voor dit contract ook gewoon het wettelijk opzegtermijn is. Ik sta wel al ingeroosterd voor de aankomende 2 zaterdagen. Maar zou ik morgen gewoon mijn ontslag in mogen dienen en dus aankomende 2 zaterdagen niet meer hoeven werken? Of zou ik gewoon moeten werken omdat ik al ingeroosterd sta?

Als het goed is, en ik wordt graag verbeterd als het niet zo is, hoef je niet meer te werken als je morgen opzegt.
Maandag opzeggen. Dinsdag, woensdag, donderdag, vrijdag zijn je 4 dagen opzegtermijn.
Wel op alle manieren opzeggen zodat ze niet kunnen zeggen 'oh ik wist van niks'
Dus op de mail, eventueel via de app als je die hebt van je leidinggevende, mondeling en als je het heel zeker wilt weten, een aangetekende brief.

MissCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 22:15

Morgen opzeggen betekent inderdaad dat je zaterdag niet meer hoeft te werken, ook al hebben ze je ingepland.
Als je er niet heel slecht wordt behandeld, zou ik het wel netjes vinden om deze zaterdag nog te werken :) Het is in deze tijd voor veel werkgevers lastig om personeel te vinden.

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 22:19

MissCharlie schreef:
Morgen opzeggen betekent inderdaad dat je zaterdag niet meer hoeft te werken, ook al hebben ze je ingepland.
Als je er niet heel slecht wordt behandeld, zou ik het wel netjes vinden om deze zaterdag nog te werken :) Het is in deze tijd voor veel werkgevers lastig om personeel te vinden.

Waarom zou ze? Zij verlengen haar contract toch niet? Mogen ze er in stikken ook.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-23 22:21

Absolem schreef:
MissCharlie schreef:

Waarom zou ze? Zij verlengen haar contract toch niet? Mogen ze er in stikken ook.

Zo denk ik er ook over, zeker omdat ze wel zo ontzettend tevreden met mij zijn niet sarcastisch, ben serieus, ze zijn ontzettend tevreden en hebben in geen tijden zoveel positieve reacties van klanten gehad

Freyr

Re: 0 uren contract ontslag nemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 23:02

Eerlijk? Ik zou die zaterdagen werken, ongeacht de wettelijke opzegtermijn. Of in ieder geval even overleggen met je leidinggevende wat er mogelijk is ipv opzeggen en stoppen.

Wescha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 23:06

Het is altijd fijn om ondanks geen contractverlenging een goede referentie te hebben. En als je niet met ruzie of iets dergelijks weggaat zou ik met hun in overleg gaan. Geen idee om welke branche het gaat en als er snel vervanging geregeld is.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-23 23:17

Ik werk in een supermarkt op de bloemenafdeling

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 23:19

Zover ik weet heb je (na je proeftijd) een betaalperiode wat normaal een maand is uitwerktijd, en werk je dan de uren die je normaal "vast" hebt. Als je contract voor die tijd verloopt lijkt me dat je dan uit dienst bent uiteraard.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 23:52

Ik zou de eer aan mezelf houden en de ingeroosterde dagen nog werken.

Spaansepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 00:05

Tja 0 uren contracten hebben voor en nadelen voor zowel werkgever als nemer. 1 van de voordelen in dit geval is dat je snel van elkaar af.
Ts staat in dit geval in haar recht als ze eerder wilt stoppen met haar opzeg termijn.
En om een supermarkt bij baantje als referentie zou ik mij zeker niet druk maken, dus als je niet meer wilt zeg je netjes op en klaar.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 00:21

Dorus schreef:

Dit inderdaad

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 00:29

Dorus schreef:

Ik ga er in mee..

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 01:02

Nul uren wordt normaliter wettelijk omgezet naar het gemiddelde van de eerder gewerkte 13 weken toch? Maar dan geldt denk ik ook dat er een maand opzegtermijn. Dus wellicht is dit gunstiger.

Overigens als mijn contract niet verlengt wordt zou ik per direct gaan solliciteren naar wat anders en dan opzeggen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 03:52

Het klinkt als weer zo'n onwettelijk 0-urencontract waarbij er gewoon structureel uren gemaakt worden en TS dus al lang een vast aantal uren contract had moeten krijgen. Zoals bij al die scholierenbaantjes. En nunze een vast contract moet krijgen kan ze vertrekken.

En eerlijk gezegd zou ik dan denken: jullie wilden profiteren van een 0-urencontract. Dan krijg je er nu ook de nadelen van :wave:

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 07:59

Oehhhhhh ik zou ook vandaag opzeggen en niet meer komen zaterdag. Wat nou eer aan jezelf houden. Je zegt toch netjes op. Blijkbaar ben je inwisselbaar omdat ze van je af willen. Lekker solliciteren naar een andere baan.

Kairos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 08:01

secricible schreef:
Het klinkt als weer zo'n onwettelijk 0-urencontract waarbij er gewoon structureel uren gemaakt worden en TS dus al lang een vast aantal uren contract had moeten krijgen. Zoals bij al die scholierenbaantjes. En nunze een vast contract moet krijgen kan ze vertrekken.

En eerlijk gezegd zou ik dan denken: jullie wilden profiteren van een 0-urencontract. Dan krijg je er nu ook de nadelen van :wave:

Ik werk ook in een supermarkt en ik kan beamen dat dit waarschijnlijk het geval is. Ik geef je groot gelijk dat je per direct weg wil.

Freyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 08:53

Trouwens, TS misschien ook interessant om in gedachten mee te nemen: als het contract vanuit de werkgever niet wordt verlengd, heb je recht op een transitievergoeding. Ook bij tijdelijke en 0-uren contracten: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... -ontslagen

Ik weet niet hoelang je er hebt gewerkt, maar dit kan je zo een paar honderd euro opleveren.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 08:57

Je mag gewoon opzeggen. De termijn is vier dagen.

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 09:00

Bij ons was dat al duidelijk toen we bij de supermarkt begonnen. Het is een bijbaantje, dus je 'ligt eruit' net voordat je een vast contract moet krijgen. Ik weet niet wat daar nu zo schokkend aan is?

Ik zou in overleg weggaan. (En dan misschien toch de eerste zaterdag nog werken).
In principe kunnen ze ook bij ziekte een vervanger vinden, dus dan kunnen ze dat in 4 dagen ook wel voor iemand die stopt.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 09:14

Kookaburra schreef:
Bij ons was dat al duidelijk toen we bij de supermarkt begonnen. Het is een bijbaantje, dus je 'ligt eruit' net voordat je een vast contract moet krijgen. Ik weet niet wat daar nu zo schokkend aan is?

Ik zou in overleg weggaan. (En dan misschien toch de eerste zaterdag nog werken).
In principe kunnen ze ook bij ziekte een vervanger vinden, dus dan kunnen ze dat in 4 dagen ook wel voor iemand die stopt.

Niet schokkend, maar ook niet bepaald fatsoenlijk omgaan met personeel.

Maar mensen jaren structurele uren geven op een 0-urencontract mag niet en gebeurt wel bij al dit soort contracten.

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 09:30

ik zou gewoon volgens de regels de opzeg doen en die dagen dat je ingeroosterd bent niet werken.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 10:12

Jammer zeg.... :(:)

Je zou natuurlijk gewoon kunnen aangeven dat je het jammer vindt dat je contract (ondanks de vele positieve feedback) niet verlengd wordt. En dat je door hun opzegging dan liever direct op zoek gaat naar een andere baan.

Als je dat gewoon op vriendelijke toon doet, hou je nog wat opties open.
Ik weet niet op welke manier je te horen hebt gekregen dat je contract niet verlengd zal worden?
Mondeling via je directe leidinggevende of anders?

Nog komende zaterdag willen werken zou ik wel netjes vinden als ze dat graag willen.
Het is altijd beter om zelf netjes te blijven, je weet nooit wanneer en waar je mensen weer tegenkomt :)

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 10:16

Maar als je recht hebt op transitie vergoeding, is het zonde om zelf op te zeggen, dan heb je dat recht niet meer.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-23 10:27

pmarena schreef:
Jammer zeg.... :(:)

Je zou natuurlijk gewoon kunnen aangeven dat je het jammer vindt dat je contract (ondanks de vele positieve feedback) niet verlengd wordt. En dat je door hun opzegging dan liever direct op zoek gaat naar een andere baan.

Als je dat gewoon op vriendelijke toon doet, hou je nog wat opties open.
Ik weet niet op welke manier je te horen hebt gekregen dat je contract niet verlengd zal worden?
Mondeling via je directe leidinggevende of anders?

Nog komende zaterdag willen werken zou ik wel netjes vinden als ze dat graag willen.
Het is altijd beter om zelf netjes te blijven, je weet nooit wanneer en waar je mensen weer tegenkomt :)

Ik heb mondeling te horen gekregen dat mijn contract niet verlengd word, met als reden dat ik niet genoeg inzetbaar ben, 12 uur per week waarvan 8 in het weekend ze willen dat ik minimaal 14 tot 16 uur in het weekend inzetbaar ben.

Recht op transitie vergoeding heb ik niet omdat ik 8 uur per week heb gewerkt