welke cloudopslag ?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Maris

welke cloudopslag ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-23 15:40

Ik wil graag foto's van mijn computer halen en ergens opslaan.
Maar waar ? Jullie een goede tip ?

Ibbel

Re: welke cloudopslag ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 15:46

Moet je ze per se elders kunnen benaderen?
Zo nee, dan zou ik zeggen: koop een goede externe harde schijf. Geen enkele reden iets op een server god mag weten waar te zetten als je er niet overal ter wereld bij moet kunnen.

En is het echt als back-up bedoeld? Leg die harde schijf dan bij je ouders/je buren/vrienden whatever, zodat je bij brand niet ook je back-up kwijt bent.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 15:48

Wij hebben een abo op Microsoft Office 365 en dat komt met 1 terrabyte cloud (OneDrive). Werkt goed.
Inmiddels is het zo dat we het abo aanhouden om de cloud-ruimte :D

Sourire

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 15:50

Ibbel schreef:
Moet je ze per se elders kunnen benaderen?
Zo nee, dan zou ik zeggen: koop een goede externe harde schijf. Geen enkele reden iets op een server god mag weten waar te zetten als je er niet overal ter wereld bij moet kunnen.

En is het echt als back-up bedoeld? Leg die harde schijf dan bij je ouders/je buren/vrienden whatever, zodat je bij brand niet ook je back-up kwijt bent.

Schijnt alleen dat na verloop van tijd die bestanden verloren gaan.. Ik weet er het fijne niet van maar dat maakt dat ik ook over cloudopslag nadenk. Ken iemand die tevreden is met Google Drive.

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 17:38

Ligt nogal aan wat je wil opslaan, hoeveel, wil je ook andere apparaten synchroniseren, hoe belangrijk vind je privacy/beveiliging, wat is je budget, wat voor apparaten gebruik je, etc etc.

De harddisk oplossing snap ik maar werkt in de praktijk alleen als je een enorme zelfdiscipline hebt. In de praktijk wacht je altijd te lang met het updaten van de kopie die op een ander adres ligt.

Informatie op harddisks kan idd verdwijnen maar dat duurt wel serieus lang.

Als je Apple spul gebruikt zou je iCloud kunnen gebruiken voor synchroniseren. Dat kan tegenwoordig ook volledig (end to end) versleuteld. Voor de extra veiligheid zou je een backupprogramma kunnen gebruiken naar een andere dienst. Zou ik zeker doen als je de foto’s alleen in iCloud hebt staan. De kans dat Apple iets kwijt raakt is niet heel groot maar zeker groter dan 0. Ik zou (ook op basis van eigen ervaring) echt NOOIT alleen vertrouwen op een clouddienst. Al te vaak mis zien gaan.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-23 11:24

Ik heb ze ( de foto's en filmpjes) ook op een externe harde schijf staan idd. Ik wist niet eens dat ik die moest updaten. Oeps.

Maar goed daarnaast wilde ik ze dus op een cloud opslaan.
En mijn onedrive zit vol ( geen abonnement daar, dus de gratis opslag die je daar krijgt zit vol ).
En dan nu hoe verder ?

Ik weet dus niets van cloudopslag. Ik maak de foto's met mijn telefoon ( daar staan ze dus ook allemaal op ) en ze staan op mijn laptop. Wegens geen opslag ruimte meer worden ze nu niet meer gesynchroniseerd.

JMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 12:34

Een privacy vriendelijke cloudopslag is Proton, deze valt onder de Zwitserse privacy wetgeving.
Je kan ook een NAS gebruiken met gespiegelde schijven, dan heb je bij uitval van een schijf nog steeds een kopie.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-23 12:41

Ik snap niets van heel die cloud opslag.

Ik heb op mijn laptop een map met afbeeldingen en ook een map foto's ? Hoezo 2 keer ?
En bij sommige foto's staat een groen vinkje, bij andere een rood kruisje. Waarom ? Vinkje wel opgeslagen op onedrive en kruisje niet ????

Map met afbeeldingen is echt een zooitje. Foto's van eind 2015 die in een map van 2016 zitten enzo.

Vragen :
De foto map is super netjes op volgorde per maand. Dat is de gratis onedrive opslag die je bij microsoft krijgt denk ik ?? Hij stopt ook op een gegeven moment ( ik denk omdat opslag vol zit ?)

En als ik nu uit de map afbeeldingen foto's verwijder. Zijn ze dan ook weg in de map foto's ?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 13:05

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-23 14:46

Dees schreef:
Misschien voordat je verder in paniek raakt, eerst terug naar de basis?

https://hetfotoalbum.nl/fotos-sorteren-6-handige-tips/

Opslag in the cloud werkt echt niet anders dan op een harde schijf. Ook daar heb je een structuur nodig die je zelf aanbrengt.

Terug naar de basis is heel goed idee. Daarom ook mijn andere topic hierover.
Maar ik heb dus al een map met foto's netjes op volgorde. Wel nog met foto's erin die weg mogen trouwens.