(Snij)Bloemen uit eigen tuin!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

horsiegek

(Snij)Bloemen uit eigen tuin!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-23 11:37

*\o/* We hebben sinds kort een hele ruime tuin *\o/*

En dus wil ik graag een grote border vol gaan planten met bollen en zaden van mooie snijbloemen. Aangezien de tijd aangebroken is om alvast te gaan voorzaaien en voortrekken ben ik benieuwd naar de plannen van jullie en wat de ervaringen zijn.

Wat zijn jouw do's en dont's? *D

Op dit moment staan er in de tuin al onwijs veel Boeren Hortensia's en Annebelle's. Op een andere plaats in de tuin wil ik ruimte gaan maken voor snijbloemen. Op dit moment heb ik al bollen in huis voor Dahlia's en Gladiolen. Welke soorten het precies zijn weet ik niet. Ik heb een bij Ranzijn een aantal mixen gekocht en afgelopen weken heb ik zo nu en dan een zakje bollen gescoord bij de Lidl waar ze nu voor 1,99 verschillende soorten bloembollen hebben liggen (tipje {:} ).

Wat ik nu dus heb:
- Boeren Hortensia's
- Annabelle
- Dahlia's
- Gladiolen
- Wilde bloemen mix

Wat nog op mijn verlanglijstje staan:
- Pioenrozen
- Gerbera's
- Ornithogalum (vogelmelk)
- Allium
- Craspedia
- Artisjok

Een beetje inspiratie:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Deel vooral je ervaringen en foto's van jouw tuin en plannen :)

Ik begin volgende week met voortrekken van de dahliabollen. Ik heb ook nog wat zaden liggen van Dahlia's die ik volgende week binnen ga voorzaaien. Ik zal dan ook wat foto's maken van de border waar ze in moeten komen uiteindelijk.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 12:39

horsiegek

Re: (Snij)Bloemen uit eigen tuin!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-23 12:41

Bedankt voor de tip Roodvos! Het leek mij leuk iets specifieker een topic te openen op de bloemen gericht, vandaar ;)

Zonnehoedjes zijn ook heel erg leuk :)

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 14:04

Ah, een dahlialiefhebber :))

Goudsbloemen zijn leuk, vingerhoedskruid ook lekker vroeg, na de sneeuwklokjes hebben we hier dwergirisjes als eerste, die zijn ZO leuk... Daglelies doen het hier ook goed, en we vinden fresia's ook dankbare bolletjes in een pot. Valeriaan? Vermaakt zichzelf wel. Rudbeckia's doen het ook goed in de tuin en in een vaas.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 14:13

Gerbera's zijn héél moeilijke planten. Die zou ik even laten voor wat ze zijn. Er zijn zat Dahlia's die qua bloem aardig in de buurt komen. Verder zijn Helianthus, Hellenium en Coreopsis ook redelijke alternatieven.
Allium plant je in het najaar, net als de inheemse vogelmelk. De ornithogalumsoorten die nu aangeboden worden zijn net als Dahlia's niet winterhard. In principe zijn vrijwel alle bollen die nu worden aangeboden niet winterhard, de Anemone coronaria en A. blanda daargelaten (hoewel die een echt koude winter ook niet zo geslaagd vinden)
Tulpen en narcissen zijn trouwens ook leuke snijbloemen - die bollen plant je ook in het najaar.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 14:17

En nog een tip: laat je niet verleiden om in het voorjaar in 1 keer een hele kar vol te laden bij de Intratuin/Ranzijn/Welkoop of welke toko ook, maar ga 3-4 keer per jaar (met 2 maanden tussenpoos) naar een tuincentrum en koop dan de vaste planten die op dat moment nét uitgebloeid en in de ramsj zijn.
Dan heb je het jaar erop het hele jaar door kleur en bloemen voor de helft van de prijs, ipv 1x per jaar een uitspatting tegen de hoofdprijs en de rest van het jaar niets meer.

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-23 15:53

Oe wat een leuke tips al!

De bollen die ik tot nu toe heb, heb ik al redelijk goedkoop kunnen scoren (denk ik). Volgens mij heb ik bij Ranzijn 6 euro betaald voor 6 knollen Dahlia's. Die van de Lidl zijn 1,99 per 3 knollen en er zaten 12 stuks gladiolen in.

Prrrr we hebben ook veel sneeuwklokjes staan die al erg vrolijk staan te zijn!

Hebben jullie ook wel eens geprobeerd om bollen in de grond te laten en was dit succesvol? we hebben in de herfst flink veel blad van onze bomen, wellicht dat dit goed werkt als warme "winterdeken"?

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 16:48

We overwegen om dat uit te proberen met dahlia's waar we toch niet zo aan hechten :))

Bloemetje75

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 17:12

Ik laat mijn dahlia’s al jaren gewoon in de grond zitten. Tot nu toe pas 1 bol mislukt…
Vriendin van me laat ze ook zitten, gaat daar ook prima.

Ik plant ook de bollen van bijv hyacint en nu blauwe druifjes etc die eerst binnen hebben gestaan. Soms slaan ze aan, soms niet. Geen probleem want ik heb er dan in de winter al binnen van genoten.

Emj_23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 17:51

Ik zaai elk jaar zinnia’s op wat kale plekken in de borders. Daarnaast zaken als sier erwt. Dit jaar wil ik eens kijken hoe zonnebloemen het in mijn tuin doen. Phlox vind ik zelf ook altijd mooi. Vingerhoedskruid ook, maar dat doet het hier niet zo denderend.

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 17:57

Goed dat je al Annabelles hebt staan. Daar had ik de hele zomer voldoende aan met 1 border om altijd een vaas op tafel vol te hebben. Ik zou er in je tuin wel een rekje bij zetten, want na 1 regenbui worden ze ineens verdomd horizontaal vanwege de zware bloemtoppen op hoge stengels. Ik knipte voor een stevige regenbui altijd een paar mooie bloemen er uit voor op tafel. Goed terugsnoeien in de juiste tijd van het jaar is mijn tip.

Leuke ideeën heb je al!!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 18:41

Van de Dahlia's doen 'The Bishop of LLandaff' en 'The Bishop's Children' het goed qua overwinteren. Met alle andere Dahlia's zou ik het risico niet willen nemen als je eraan gehecht bent.
Er zijn ook winterharde gladiolen, dat zijn de G. communis ssp byzantinus soorten/cultivars.

Emj_23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 19:33

Ik heb ook verschillende soorten alliums staan. Geen werk aan en zijn zowel vers als uitgebloeid mooi op de vaas. Gips is trouwens ook heel makkelijk. Hufterproof en leuk om bij je boeketjes te steken.

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-23 15:43

Snadrem schreef:
Goed dat je al Annabelles hebt staan. Daar had ik de hele zomer voldoende aan met 1 border om altijd een vaas op tafel vol te hebben. Ik zou er in je tuin wel een rekje bij zetten, want na 1 regenbui worden ze ineens verdomd horizontaal vanwege de zware bloemtoppen op hoge stengels. Ik knipte voor een stevige regenbui altijd een paar mooie bloemen er uit voor op tafel. Goed terugsnoeien in de juiste tijd van het jaar is mijn tip.

Leuke ideeën heb je al!!

Onze Annabelle's staan al tussen de hekjes inderdaad. We kennen de tuin al jaren en weten inderdaad wel dat ze soms echt te zwaar worden. Ik heb ze nu afwisselend op ongeveer 20-40cm teruggesnoeid en zal zeker zo nu en dan een mooie zware bol eruit halen voor de plat liggen van de zwaarte.
De boeren hortensia's staan allemaal een stuk lager bij de grond.

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-23 15:52

Ibbel schreef:
Van de Dahlia's doen 'The Bishop of LLandaff' en 'The Bishop's Children' het goed qua overwinteren. Met alle andere Dahlia's zou ik het risico niet willen nemen als je eraan gehecht bent.
Er zijn ook winterharde gladiolen, dat zijn de G. communis ssp byzantinus soorten/cultivars.

Goed om te weten dat er ook gladiolen zijn die winterhard zijn! Is het anders nog te doen om de bollen opnieuw uit te graven en het jaar erna te planten?

Ik heb ondertussen een Pinterest bordje gemaakt en wordt er helemaal enthousiast van
https://nl.pinterest.com/cynthiadebruin ... emen-tuin/

Trekken jullie voor? Ik heb erg veel zin om daarmee te starten maar ik ga ook nog een week op vakantie, ben bang dat ik ze dan doe uitdrogen...
Voortrekken zou ik kunnen doen in de woonkamer, serre of in de kas buiten maar misschien kan ik ze beter eerst in de woonkamer zetten en dan langzaam aan richting serre en kas alvorens ze uit te planten...

Dit is van achterin de tuin september vorig jaar ongeveer), achter mij loopt het nog een meter of 15 door en daar zou de border komen naast de kas

Afbeelding

Dit was in december nadat we alle blad hadden verwijderd. Helemaal links achterin zie je de kas, de is zo'n 8x4 meter.

Afbeelding

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-23 10:31

Correctie O:)

Het is niet bij de Lidl, maar bij de Aldi :x

Vanmorgen hadden ze weer wat nieuws, dus ik heb mijzelf niet kunnen bedwingen en nog wat bollen gekocht: Ranunculus, Ornithogalum en een mix van Phlox wit, blauwe Aster, Liatris mix, Centaurea Dealbata en Eryngium Alpinum

Afbeelding

Afbeelding

En deze had ik eerder al gekocht:

Afbeelding

Gladiolen: Buggy, Dahlia cactus mix en nog 3 bollen en Dahlia Kelvin Floodlight.
Ik heb ook nog roze en lichtroze galdiolen en een aantal Dahlia's thuis maar nu geen idee van welke dat zijn.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 10:37

Bollen/knollen (dahlia's en gladiolen zijn geen bollen eigenlijk) trek ik nooit voor, die gaan zo de grond in.

Al het andere dat je gekocht hebt, zijn geen bollen, maar wortelstokken of gewoon 'bare rooted' planten. Ook al staat er op het pakje dat het bloembollen zijn :D

Die kan je het beste als de sodemieter oppotten in goede potgrond, en op een beschutte plek buiten zetten (is allemaal winterhard en vast, dus die Phlox, Aster, Eryngium, Liatris, en Centaurea)

Ranunculus is een geval apart: ik laat die altijd een dag in een bak water weken, tot de worteltjes mooi gevuld zijn. Daarna ook direct oppotten. Binnen houden tot de laatste nachtvorst!

Oh, en die Ornitogalum sandersoniae is (wat ik al eerder schreef) idd de Kaapse vogelmelk en dus niet winterhard. Niet eerder dan begin mei buiten in de grond stoppen dus!

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-23 10:52

Haha nee eigenlijk zijn het geen bollen nee, maar het zal commercieel makkelijker praten denk ik.

Oké dus als ik het goed begrijp moet ik de Phlox, Aster, Eryngium, Liatris, en Centaurea eerst oppotten maar kunnen dan wel buiten (of kas?). Ook de ranunculus na een dagje weken maar pas naar buiten na nachtvorst.

De gladiolen wil ik in fases planten zodat ik de zomer lang bloemen heb. De dahlia's wilde ik voortrekken zodat ik er langer profijt van heb.

De Ornitogalum dan samen met de eerste galdiolen na nachtvorst in de volle grond planten?

Ibbel, zijn bloemen je hobby of is het je werk? Je tips zijn erg waardevol!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 10:59

Goed begrepen, ja :j Als je een kasje hebt, des te beter. En hou er rekening mee dat die vaste planten uit zo'n zakje het echt niet allemaal zullen doen.

Bloemen zijn hobby, maar ik ben ook bioloog en tuinarchitect. En met pensioen :))
Ik plant vorstgevoelige bollen begin mei. Tegen de tijd dat ze boven staan, is er geen nachtvorst meer, en dan win je toch ook een paar weken.
Met de huidige winters zijn bij mij (Veluwe) de Dahlia's uitgebloeid voordat de vorst ze ingehaald heeft, dus ik zet ze ook gewoon begin mei in de grond. Ik zie ze juist liever pas in september/oktober gaan bloeien, juni/juli/aug zijn er toch al genoeg andere bloemen.

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-23 16:33

Ben ik weer!

Inmiddels staan een aantal Dahlia’s op pot voor te trekken in de kas, ook de bollenmix heb ik geplant. Verder nog wat Alliums en de Liatris op een zonnig plekje in de tuin de grond in gegaan. Komende weken ga ik de border klaarmaken om de andere bollen in de volle grond te kunnen plaatsen.

Afbeelding

Afbeelding
Sommige Dahlia’s lopen al wat uit
Laatst bijgewerkt door horsiegek op 29-03-23 16:37, in het totaal 1 keer bewerkt

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-23 16:35

Nog een kleine impressie van de kas, we maken volgende week een oppottafel en dan komt deze weer vrij voor sla etc.
Binnen staan er al mini komkommer, tomaat en paprika plantjes klaar om straks in de kas te plaatsen.
Afbeelding

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-23 08:27

Hi hallo daar ben ik weer!

Even een update want inmiddels bloeit de tuin heerlijk.
Ook wel een deel dat het minder doet, zoals de hortensia’s, maar ik heb ook weinig tijd om er echt veel liefde in te steken dus dat neem ik maar even voor lief.

De eerste Dahlia’s beginnen enthousiast te bloeien. Het grootste deel staat in de volle grond en bij wijze van experiment staat er ook een deel in grote potten.

De Annabelle’s zijn een beetje triestig, wel mooi opgekomen maar door de aanhoudende droogte en de zomerstorm krijg ik ze maar niet mooi ondanks bijna elke dag bewatering. Ik denk dat ze erg veel blad breukjes hebben opgelopen in de storm…

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Sommige knoppen groeien niet helemaal mooi omhoog, ze knikken een beetje. Ook wat last van bladluizen, die verwijder ik bijna elke dag. Wel heb ik bij de Kelvin gezien dat de eerste knoppen naar beneden gingen maar de daarop volgende bloemen groeiden wel recht omhoog.

VenoSnorlax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 09:00

Ik ga gewoon meelezen maar kwam een vraag over bollen tegen. Wij hebben al 3 jaar tulpen en hyacinten in bloei die schoonmoeder ooit in een pot heeft geplant. Staan het hele jaar door buiten en komen elk jaar weer op.

Heerlijk al die bloemenplaatjes

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 09:08

Dahlia's groeien elk op hun eigen manier, dat knoppen naar beneden wijzen zegt niet alles over de richting van de bloem straks. Leuke combinatie heb je?

Waar heb je je hortensia's en annabellen staan? Staan ze niet gewoon teveel in de zon?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 09:08

Kijktip
Gardeners World op BBC 2 vrijdagavond 21.00 uur. Kan niet teruggekeken worden maar YouTube is een uitkomst .