Baas over eigen website? Hoe zit dat eigenlijk?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Schuur_

Baas over eigen website? Hoe zit dat eigenlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-23 20:53

Hoi Bokkers,

Er stelt zich een probleem op ons bedrijf en ik weet eigenlijk niet in hoeverre ik me hard kan maken.

We hebben sinds enkele jaren een website, laten bouwen door een bedrijfje waarvan de vrouw ons grafisch werk doet en de man de website heeft gebouwd. Ze zijn niet altijd de makkelijkste om mee te werken en eigenlijk willen we onze website helemaal opfrissen en in een nieuw jasje gieten.

Dit in samenwerking met iemand die met ons zich gaat focussen op een deel van de marketing. Om onze website mooi te laten aansluiten op het marketingplan had hij de admin inlog gevraagd om de back-end te bekijken zodat hij kon zien wat er precies veranderd moest worden. Uiteraard snap ik dat dit niet womaar gegeven gaat worden en heb ik contact opgenomen met het bedrijf dat de website heeft gebouwd wat er mogelijk was. Het antwoord was: 'De marketeer moest maar contact opnemen en dan gingen ze kijken wat er ter beschikking gesteld kon worden.' Hier zouden wij mee kunnen leven want we snappen ook wel dat ze iets willen verdienen. Dus de marketeer vertellen aan de websitebouwer wat er veranderd moet worden en dan zouden wij beide betalen voor geleverde diensten. Iedereen happy toch?

Puntje bij paalte: de marketeer heeft een veeg uit de pan gekregen van de websitebouwer en krijgt 0,0 toegang tot ook maar iets van gegevens en zijn we op het punt dat hij zegt er niks mee te kunnen. Nu baal ik er best van en ik heb in het verleden ook al vaker met bedrijf 1 overhoop gelegen over dergelijke principekwesties (zij had bijvoorbeeld een kleur in onze stijl veranderd zonder overleg en dit heeft maanden en veel ruzies geduurd. Het is nog altijd een gevoelig onderwerp). Ze zijn heel snel met roepen over auteursrecht en dat als we vertrekken we geen enkel recht hebben om ook nog maar iets van onze huisstijl of mascotte te gebruiken. Ook stoort me enigszins dat ze maar 20 minuten rijden wonen en werken en ze al zeker 6 jaar niet meer zijn langs geweest. Ik heb er ooit een opmerking over gemaakt en dit is ook niet zo lekker onthaald door hun.

Omdat zij altijd hele mooie dingen maakt (die ik al volledig geschetst heb + precieze tekst heb getypt en zij gewoon omvormt naar onze huisstijl) hebben we het altijd zo gelaten maar met de website zitten we nu dus vast. Ik heb geen zin om op goed geluk wat te laten sleutelen door de originele bouwer die weigert om zich open te stellen naar de marketeer en eigenlijk wil ik de website daar weg hebben en overdragen aan iemand anders om hem helemaal te updaten.

Maar kan dat wel? Kan ik dat vragen/eisen aan de websitebouwer om hem over te dragen naar ons zodat wij zelf beslissen wat we er mee gaan doen? Wat is eventueel een realistisch bedrag om de rechten te kopen? De teksten op de pagina's heb ik allemaal zelf getypt net zoals alle nieuwsberichten die door de jaren zijn opgebouwd, die zijn toch van ons bedrijf?

Nogmaals, ik begrijp echt dat vormgevers en ontwerpers hun creaties willen en moeten beschermen maar ik vind het ergens wel bizar dat wij als bedrijf dik geld betalen voor elke minuut die ze spenderen aan werk voor ons maar dat wij 0,0 recht hebben op ook maar iets van dat werk.
De domeinnaam is wel van ons trouwens, het gaat puur om de invulling van de website.

Absolem

Re: Baas over eigen website? Hoe zit dat eigenlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 21:02

Naja snelle weg is dus om deze website schoon te laten vegen en opnieuw op te laten bouwen door een ander.

Lange weg is juridisch het spelletje spelen. Zeker als jij de ruwe schetsen hebt gemaakt en eigendom hebt over de server en zij 'm alleen "beheren". Dienen zij die gewoon te overhandigen zonder moeilijk doen. Je betaald hen voor een service. Maar jij bent de product owner.

chanelle14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 21:08

Oeii, heb je ooit een contract ondertekend of voorwaarden in de offerte/factuur gezien?

Ik werk als ontwerper/webdesigner bij een reclamebureau en het is bij ons zo dat we de website aanleveren en vaak het onderhoud en eventuele aanpassingen erbij verkopen als een soort 'onderhoudspakket'.
Maar mocht de klant die allemaal zelf willen doen, helemaal prima.

In principe heb je toch gewoon betaald voor het laten ontwerpen + ontwikkelen van de website?
Dan is het in mijn ogen ook van jou, tenzij het dus anders vermeld staat in de voorwaarden.

Hoe dan ook, vrij kinderachtig van ze.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 21:31

Dat laatste is het issue. Bedrijven mogen onderling vanalles afspreken, daar zit geen bescherming in zoals bij consumenten, dus het is compleet afhankelijk van wat er destijds op papier gezet is. Daar kan geen mens hier je goed over informeren omdat er geen standaard wetgeving is bij B2B handel.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-23 22:36

Hmmm, ik ga dus eens op zoek of we 8 jaar geleden ooit iets hebben getekend.

Als ze nou zelf wat iniatief of moeite staken in ons als klant was het wat anders. Dinsdag hebben we overleg onderling wat we ermee doen. Ik knijp hem alleen een beetje dat als we ons hard maken dat de website bij hun weg gaat, de vrouw zo in haar kont is gebeten en we onze huisstijl ook kwijt zijn of in ieder geval de relatie ernstig verstoord. Allicht het handigste dat ik even in de auto stap en persoonlijk ga overleggen met ze. Het wringt me zo ontzettend dat we er voor 1000den euro's hebben neergelegd en dat ik me zo klem gezet voel

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 23:03

Even gevraagd hier thuis, hij geeft aan dat de eigenaar meestal de betalende partij is omdat er slechts iemand wordt ingehuurd om een dienst te verlenen. Bedrijf is dus in beginsel eigenaar, maar soms wil een bouwer niet zomaar gegevens verstrekken aan eigenaar, zeker als er een ingewikkelde architectuur achter de site zit en een leek gaat daarin klojen, dan krijgen ze het gezanik dat de site het niet doet en kunnen ze puin ruimen.
Dus advies: zoek het op. Maar meestal is bedrijf eigenaar. Is het niet vastgelegd dan zou je zelfs het tegenwerken kunnen zien als chantage/diefstal?

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 00:07

Het contract geeft je de duidelijkheid. Gekoppeld aan de algemene voorwaarden. Dus ja, het is belangrijk om te kijken wat je destijds hebt afgesproken.

Je huisstijl is sowieso van jou, die is in jouw opdracht gemaakt. De vraag is alleen of je deliverables hebt waarmee je de huisstijl zelf kan uitvoeren of kan uitbesteden aan een ander.