Collega's of vriendinnen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Vanillia

Berichten: 7658
Geregistreerd: 22-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 14:57

BaileyMix schreef:
Soms gaat het organisch over in vrienden zijn buiten werk :j Zie geen reden om dat strikt gescheiden te houden als er wel een leuke klik is.


Dit inderdaad :) In mijn huidige vriendengroep zitten 2 meiden die ik via mijn vorige werkgever ken, we werken inmiddels allemaal al lang ergens anders, maar de vriendschap blijft. Ik denk niet dat ik gelukkig zou worden van mijn werk als er helemaal geen ruimte is voor vriendschappelijk contact op de werkvloer. Een praatje over niet-werkgerelateerde dingen vind ik wel echt heel prettig.

daantjuhhh

Berichten: 26907
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 15:02

Vanillia schreef:
BaileyMix schreef:
Soms gaat het organisch over in vrienden zijn buiten werk :j Zie geen reden om dat strikt gescheiden te houden als er wel een leuke klik is.


Dit inderdaad :) In mijn huidige vriendengroep zitten 2 meiden die ik via mijn vorige werkgever ken, we werken inmiddels allemaal al lang ergens anders, maar de vriendschap blijft. Ik denk niet dat ik gelukkig zou worden van mijn werk als er helemaal geen ruimte is voor vriendschappelijk contact op de werkvloer. Een praatje over niet-werkgerelateerde dingen vind ik wel echt heel prettig.

Ik heb ook vrienden van werk.

Maar ook met niet vrienden maar enkel collega’s heb ik wel praatjes over niet werkgerelateerde dingen. Eigenlijk wel met het hele team. Inclusief de manager.
Soms ook wel diepgaand zelf.

Wij hebben een super divers team. Maar iedereen gaat heel goed met elkaar. Wij weten allemaal wel wat er omgaat in elkaars leven.

Jessix

Berichten: 16479
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 16:36

Het is ook niet dat ik enkel maar over werk praat met collega's. We zien elkaar gewoon niet buiten het werk om. Maar kletsen kunnen we wel hoor. :D

Yonker

Berichten: 13507
Geregistreerd: 19-09-06
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 16:49

Als de klik goed is waarom niet?
Ik vind werk en privé gescheiden houden echt een dooddoener := Alsof je een heel ander mens bent ineens. Ik heb 1 excollega wat echt een goede vriendin is en we gaan binnenkort met klein groepje excollega's wat eten. Moet gewoon kunnen :j
Vind het juist fijn als ik het goed kan vinden met collega's :D

Urbanus

Berichten: 44956
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Collega's of vriendinnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 16:51

Ja, ik heb veel vriendinnen die ik via werk heb leren kennen, nooit over nagedacht eigenlijk.

prompter

Berichten: 11216
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Collega's of vriendinnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 16:56

Ik heb 1 collega waar ik het prima mee kan vinden, wij mailen elkaar ook regelmatig buiten het werk om maar zien elkaar daar niet. Verder heb ik hele fijne collega's, maar het zijn geen vrienden. Niet bewust, ik zou er geen probleem in zien om een bevriende collega te hebben.

Jessix

Berichten: 16479
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 17:11

Yonker schreef:
Als de klik goed is waarom niet?
Ik vind werk en privé gescheiden houden echt een dooddoener := Alsof je een heel ander mens bent ineens. Ik heb 1 excollega wat echt een goede vriendin is en we gaan binnenkort met klein groepje excollega's wat eten. Moet gewoon kunnen :j
Vind het juist fijn als ik het goed kan vinden met collega's :D


Nee, niet een heel ander mens, maar ik heb vaak niet voldoende raakvlak met mijn collega's om ze buiten het werk ook nog te willen zien. Daarbij zie ik ze natuurlijk ook al op mijn werk, dus voel de behoefte gewoon niet in het weekend.

Ik zou het ook niet uitsluiten, zeker niet. Maar tot nu toe is het maar zelden voorgekomen dat er vriendschap is ontstaan buiten de werkvloer om.

MarjanB

Berichten: 16542
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Collega's of vriendinnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 17:32

Ik houd het wel gescheiden, ook geen collega’s op mijn Facebook. Heb echt de leukste collega’s ooit en we kunnen alles bespreken maar heb ook ervaring met vorige baan dat het juist voor problemen zorgde. Daarnaast heb ik ambitie om door te groeien naar het management en dan zullen mijn collega’s onder mij komen te vallen.

Qerty
Berichten: 2015
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Naast de windmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 17:35

Hier wel een aantal vrienden en vooral kennissen overgehouden aan mijn werk. Bij een enkeling bleek het al tijdens de werkrelatie een vriendschap te betreffen. De meesten waren gewoon bovengemiddeld leuke collega's, die in mijn leven bleven nadat een van ons vertrok bij een baan.
Ik kan me voorstellen dat het ook heel erg verschilt van het soort werk en de werkcultuur.
Ik werk in een sector waar werk en privé sowieso gemakkelijk met elkaar vermengen.
Laatst bijgewerkt door Qerty op 03-03-23 17:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Malle_meid

Berichten: 199
Geregistreerd: 31-10-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 17:36

Ik zou niet weten waarom je werk en privé zo strikt zou willen scheiden. Als het met iemand klikt, dan maakt het toch niet uit hoe je die persoon hebt leren kennen? Misschien ligt het ook aan het soort werkomgeving? Ik heb via werk al veel vriendschappen opgebouwd. Dat gaat meestal geleidelijk en soms stopt de vriendschap als 1 van beiden een andere baan krijgt en soms is het een blijvende vriendschap. Ik heb aan mijn werk hele waardevolle vriendschappen overgehouden die ik niet had willen missen.

Faelynn

Berichten: 3156
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 17:51

Eerlijk gezegd heb ik er nooit zo over na gedacht.
Maar als ik er op terug kijk heb ik zeker wel vrienden over gehouden van werk. 2 collega’s van een oud werkproces/project van jaren geleden dat er nu niet meer is, maar deze personen heb ik nog steeds contact mee, eentje ga ik zelfs een midweekje mee op vakantie binnenkort.

En een van m’n huidige collega’s ga ik wel eens mee naar de stad, gewoon vriendschappelijk. Nu werken we niet direct samen, ik ben een functie boven deze persoon, ik werk op kantoor en deze persoon werkt in de buitendienst. Dus we zien elkaar even kort op de werkvloer soms, maar zeker niet de hele dag.
Nadeel hiervan is wel dat ik degene ben die hem er op aan moet spreken als hij z’n werk niet goed uitvoert of als er “iets” is, maar om eerlijk te zijn is alles heel informeel, dus dat heeft nooit problemen gegeven, ze weten allemaal wel dat ik direct ben en dat ik geen uitzonderingen maak in de uitvoering van het werk. Op werk gaan we dan ook anders met elkaar om dan buiten werk, op werk is hij voor mij een collega met de zelfde regels normen en waarden als alle andere collega’s die in die functie zitten.
Maar de lijn is hier wel dunner, ik heb ook zeker collega’s waar ik op werk prima mee kan, maar buiten werk om deze reden niet mee om zou gaan.

Mijn ervaring is dus dat het als vanzelf gaat als de klik er is, sommige mensen blijven plakken, andere niet.

Als je het idee hebt dat het met iemand goed klikt en je komt in een gesprek op iets dat je beide leuk vind, kan je altijd eens een open suggestie doen om daar samen heen te gaan, of als je zelf van plan bent ergens heen te gaan kan je aangeven dat ze het maar moeten laten weten als ze mee willen. Je merkt dan gauw genoeg of iemand dan daadwerkelijk mee wil of dat je er niks meer van hoort, dan is dat ook goed en blijft het bij gezellige gesprekken op werk :j

Dandelion07

Berichten: 815
Geregistreerd: 28-06-21
Woonplaats: Ergens in het mooie Zeeland

Re: Collega's of vriendinnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 18:15

Ik heb eigenlijk vooral collega-vriend(inn)en. De ene helft staat ook op dezelfde stal als mij.
Ook heb ik een paar ex-collega's die ik nog best vaak zie.

Tazzey
Berichten: 9520
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 18:20

Yonker schreef:
Als de klik goed is waarom niet?
Ik vind werk en privé gescheiden houden echt een dooddoener := Alsof je een heel ander mens bent ineens. Ik heb 1 excollega wat echt een goede vriendin is en we gaan binnenkort met klein groepje excollega's wat eten. Moet gewoon kunnen :j
Vind het juist fijn als ik het goed kan vinden met collega's :D


Ik ben geen ander mens, ik heb alleen een beroep wat enorm heftig kan zijn en dan ben ik blij dat ik mijn werk gescheiden kan houden van mijn privé. Privé kan en mag ik niet praten over mijn werk en dus kan ik even mijn hoofd leegmaken van de heftige zaken waar ik overdag mee bezig ben.
Mijn man heeft twee van zijn beste vrienden ooit ontmoet op het werk en is daar nu tientallen jaren na zijn vertrek daar nog altijd goed mee bevriend. Het kan prima maar niet in mijn vak, dat moet ik echt gescheiden houden.

lletam

Berichten: 591
Geregistreerd: 14-05-12

Re: Collega's of vriendinnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-23 18:32

Wat ik ook lastig vind, is weten wanneer iemand een vriendin is of niet (in dit geval dan gewoon een fijne collega). Is dat wanneer je een keer buiten werk om wat gaat doen? Maar misschien zit die ander daar helemaal niet op te wachten of wil die alleen collega blijven...

Sws vind ik dat lastig; laatst een verjaardag van iemand die ik wel als vriendin zie maar heeft mij niet uitgenodigd...
Dat vond ik als kind wel een stuk makkelijker hoor, dan vroeg je gewoon of je vriendinnen wilde zijn en hoppakee.

Een heel goed vriendin (ex- collega trouwens) woont verder weg. We spreken elkaar paar keer per jaar, super fijn! Maar wat vriendinnen in de buurt die ook wat op willen bouwen zou ik wel leuk vinden

DuoPenotti

Berichten: 29895
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 18:46

Ik heb mijn vriend over gehouden door het werk :+
Blij dat we het niet strikt apart hielden :D

En ook 1 vriendin.
Ja echt collega was ze niet. Zij was medewerker bij het kantoorpand waar ik de beveiliging was.
Maar zij was altijd een van het laatste weg en dan sloot ik het pand af na haar. En stonden we vaak nog na te kletsen.

Goof

Berichten: 28918
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 19:06

lletam schreef:
Wat ik ook lastig vind, is weten wanneer iemand een vriendin is of niet (in dit geval dan gewoon een fijne collega). Is dat wanneer je een keer buiten werk om wat gaat doen? Maar misschien zit die ander daar helemaal niet op te wachten of wil die alleen collega blijven...

Sws vind ik dat lastig; laatst een verjaardag van iemand die ik wel als vriendin zie maar heeft mij niet uitgenodigd...
Dat vond ik als kind wel een stuk makkelijker hoor, dan vroeg je gewoon of je vriendinnen wilde zijn en hoppakee.

Een heel goed vriendin (ex- collega trouwens) woont verder weg. We spreken elkaar paar keer per jaar, super fijn! Maar wat vriendinnen in de buurt die ook wat op willen bouwen zou ik wel leuk vinden


Waarom labels?
Ik heb de indruk dat je het een beetje kapot analyseert.
Spreek af, sociale contacten zijn leuk, maak je niet druk om het labeltje op de soort relatie.

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 19:48

Ik ben getrouwd met een collega :D

Aangezien ik verder niet een bijzonder uitgesproken sociaal leven heb zou ik niet weten waar ik vrienden moet maken als het niet op het werk is.

Collegas zijn gewoon mensen die je in je leven leert kennen net als vroeger op school of op de sportclub. Ik zou niet weten waarom het raar zou moeten zijn om met een collega goede vrienden te worden of je partner er te vinden.
Dat staat totaal los van joviaal zijn met collegas waar je verder niets mee hebt.

Jessix

Berichten: 16479
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 20:06

lletam schreef:
Wat ik ook lastig vind, is weten wanneer iemand een vriendin is of niet (in dit geval dan gewoon een fijne collega). Is dat wanneer je een keer buiten werk om wat gaat doen? Maar misschien zit die ander daar helemaal niet op te wachten of wil die alleen collega blijven...

Sws vind ik dat lastig; laatst een verjaardag van iemand die ik wel als vriendin zie maar heeft mij niet uitgenodigd...
Dat vond ik als kind wel een stuk makkelijker hoor, dan vroeg je gewoon of je vriendinnen wilde zijn en hoppakee.

Een heel goed vriendin (ex- collega trouwens) woont verder weg. We spreken elkaar paar keer per jaar, super fijn! Maar wat vriendinnen in de buurt die ook wat op willen bouwen zou ik wel leuk vinden

Ik zou me er niet zo druk om maken. Je hebt zo te lezen wel behoefte om mensen om je heen om leuke dingen mee te doen. Spreek dat gewoon eens af. Houdt het ook gewoon luchtig. Niet iedereen zal een vriendin worden die altijd voor je klaar staat maar dat hoeft toch ook niet? Je kan toch ook gewoon mensen om je heen hebben voor de gezelligheid?

En verjaardagen… ik vier mijn verjaardag nooit en kom bij andere nog een enkele keer. Dat wordt helemaal prima gevonden. Ik feliciteer wel altijd dus vergeet ze niet. Houdt alleen niet van verjaardagen.

lletam

Berichten: 591
Geregistreerd: 14-05-12

Re: Collega's of vriendinnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-23 20:57

Klopt hoor; misschien over-analyseer ik en ja, ik maak me er druk om. Daarom ook dit topic geopend, om te ventileren. Wat ik eigenlijk met die vriendinnen zou willen kunnen doen

Ibbel

Berichten: 49218
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 21:04

Ik heb omgekeerd een paar vriendinnen als collega's aangenomen. Heerlijk, dan werk je tenminste met mensen waar je mee overweg kunt.

En daarnaast ook iig 1 hele goeie vriend overgehouden aan een werkrelatie. Plus nog contact met een aantal oud-collega's. En waarom niet? Je ziet je collega's méér dan je partner.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78557
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Collega's of vriendinnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 22:22

In mijn beleving is werk en privé gescheiden houden iets heel anders en kan dat prima met collega's die ook vrienden zijn.
Ik kan prima werk en privé gescheiden houden, mijn man ook. Terwijl wij directe collega's van elkaar zijn, in hetzelfde team zitten (team van 9 personen) op een bedrijf van meer dan 15000 personen. Niemand zal aan ons merken dat wij partners zijn. Wij stellen ons profesioneel op, gaan op het werk niet anders met elkaar om als met anderen en kunnen heel goed andere meningen en inzichten hebben.
Als je zo werkt kun je prima collega's en goede vrienden van elkaar zijn.
Ik zie het op mijn werk veel, expats trekken toch naar elkaar toe en zij moeten in een vreemd land een sociaal leven opbouwen. Zolang ze professioneel op het werk zijn is dat ook geen enkel probleem.

VogeltjeMJarig

Berichten: 3760
Geregistreerd: 31-12-07

Re: Collega's of vriendinnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 23:11

Ik heb voorheen wel veel vriendschappen opgedaan op mijn werk. In mijn huidige team heb ik echter gemerkt dat het prettiger is om het toch wat gescheiden te houden. Ik werk vrij intensief samen, maar het hoort bij ons werk om scherp op elkaar te blijven, feedback te geven, te discussiëren over (persoonlijke) opvattingen. En dat gaat toch makkelijker met wat meer afstand. Tegelijk is het werk waarbij je veel op jezelf moet reflecteren en dat lukt soms beter als je open bent over jezelf en collega's daarin met je mee kunnen denken. Dus zo kom je in een vrij aparte situatie dat collega's erg veel over jezelf en je verleden en je leven weten, zonder dat je per se bevriend bent of er verder nog iets mee doet :')

Hutcherson

Berichten: 7417
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 00:25

Ik heb heel hard afgeleerd om collega's te behandelen als vrienden. Ik werd uiteindelijk respectloos behandeld en haar egoisme nam de overhand.
Ik heb geleerd dat ik echt de overhand moet houden (leidingfunctie) en dat men niet met me moet kunnen gaan lopen.
Voor mij wordt zakelijk en prive wel gescheiden maar betekend niet dat ik hartstikke lol heb op t werk.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 01:36

Waarom zou je daar uberhaupt over nadenken? :+

Als iemand klikt, klikt het. Of dat nu op de sportclub, je werk of op stal is.

Ik heb nog nooit een vriendschap beredeneert bedenk ik mij nu
Dat overkomt je toch gewoon tijdens het leven?
Lijkt me vermoeiend als je daarover moet nadenken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 01:55

Sunnda schreef:
Waarom zou je daar uberhaupt over nadenken? :+

Als iemand klikt, klikt het. Of dat nu op de sportclub, je werk of op stal is.

Ik heb nog nooit een vriendschap beredeneert bedenk ik mij nu
Dat overkomt je toch gewoon tijdens het leven?
Lijkt me vermoeiend als je daarover moet nadenken.
Bovendien vind ik de term "echte vrienden" ook altijd vrij vaag. Wat betekent dat? Mensen die van wieg tot graf in je leven zijn, je door dik en dun steunen en alles uit hun handen laten vallen voor jou, ook als dat een nadelig effect heeft op hun? Mensen die beperkte tijd heel intensief deel uitmaken van je leven? Mensen met wie je gewoon leuke dingen doet en af en toe een wat dieper gesprek hebt? Mensen die je maar enkele keren per jaar ziet, maar bij wie alles loopt alsof je elkaar gisteren nog gezien hebt?

Ik neem relaties met mensen gewoon zoals ze komen. Met sommige mensen is het ter plekke heel gezellig, maar spreek ik daarna nooit meer, met andere mensen heb ik op het eerste gezicht weinig (contact), maar verbazingwekkend genoeg maken die nog wel deel uit van m'n leven jaren later. Zo is er een vriendin die ik ooit ontmoet heb toen ik op bezoek was bij studievrienden op hun uni in Wales; zij was daar op uitwisseling vanuit de VS en ik was er maar een dag of drie, maar haar spreek ik nog heel regelmatig en heb ik ook nog een paar keer met haar afgesproken (ze is stewardess, dus komt nog weleens deze kant op :)) ), terwijl ik mijn huisgenoten van toen eigenlijk nooit meer zie of spreek en die wonen veel dichterbij. :')