Internet en televisie op verdere afstand vanaf woning

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Fleda

Internet en televisie op verdere afstand vanaf woning

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-23 21:18

Wij krijgen binnenkort de sleutel van ons nieuwe huis. Aangezien dit huis helemaal verbouwd moet worden gaan wij tijdelijk in een stacaravan op het terrein wonen. Deze komt aan de andere kant van het huis te staan naast de schuur, de afstand tussen het huis en de stacaravan zal ongeveer 50 meter zijn.

Nou ben ik aan het onderzoeken hoe wij het beste internet en televisie in de stacaravan kunnen krijgen. Er wordt eigenlijk al vrij direct een verbinding aangelegd tussen het huis en de schuur voor electra, hier zouden ook andere kabels doorheen kunnen. Een lange internet kabel lijkt mij nog wel mogelijk, maar hoe zit dat met televisie? Of gewoon digitenne nemen voor tv en een los internet abbonement? Voor later is het ook handig om internet in de schuur te hebben, dus het moet wel een permanente constructie zijn.

Ik dacht, misschien is hier iemand die hier ook mee te maken heeft gehad en een praktische oplossing heeft.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 21:25

Weet niet welke provider je hebt, maar ik heb m'n tv niet eens aangesloten (en ik woon hier al ruim een jaar :')). Kijk altijd via de Ziggo Go website. Als je provider internet-tv aanbiedt kun je dus gewoon je internetlijn gebruiken.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Re: Internet en televisie op verdere afstand vanaf woning

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 21:57

Internet kun je via een power extender/homeplug naar je caravan krijgen, moet wel je router dus in huis aangesloten blijven. Geen idee of dat blijft met de verbouwing. Zo hebben wij internet doorgesluisd naar de schuur en achterin de tuin.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 23:18

Wij hebben een langwerpig perceel met een gastenverblijf aan de ene kant en een buitenkeuken aan de andere kant van het huis. Na jaren tobben met extenderá hebben we een paar jaar geleden een campingantenne op het dak gezet.

Situatie: Afbeelding

Iets dergelijks werkt: https://bestevoordeel.nl/wifi-antenne-camper/

(de onze is via een Spaans bedrijf geleverd en ik kan niet het dak op om het merk te controleren)

Als je goed internet hebt, zou ik TV gewoon via internet kijken, via de App van je provider. Of op je Smart TV of met een Chromecast. Wij hebben diverse TV´s hier die we zo gebruiken.

Het werkt hier zo goed dat de buren die 600 meter verderop zitten in noodgevallen ons internet hebben kunnen gebruiken.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 23:35

Hoe komt het televisie signaal bij jullie binnen? Hier komt alles namelijk via glasvezel, dus als je de internetkabel doortrekt, dan kun je ook het kastje voor de televisie daar aan hangen zeg maar.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 23:50

Achterom schreef:
Hoe komt het televisie signaal bij jullie binnen? Hier komt alles namelijk via glasvezel, dus als je de internetkabel doortrekt, dan kun je ook het kastje voor de televisie daar aan hangen zeg maar.

dat kan en eventueel kan je er nog een devolo tussen zetten.
Dat is wat wij naar de woonunits hebben gedaan , onze internet zit in het huis.
Wij hebben een deel kabel maar het laatste stuk werd dat lastig en hebben wij opgelost door devolo's te gebruiken.

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 01:58

Glasvezel of ADSL (of VDSL)? Waar komt dat het huis in? Is daar een stopcontact. Blijft die plek intact tijdens de verbouwing?

Wij hadden vanaf de ISRA (kpn aansluiting telefoon) een ethernet kabel (ca. 40 meter) naar de tijdelijke woning getrokken. Daar zat de kabel in de router. Ging prima maar aanbieder geeft geen ondersteuning bij problemen. Zodra het mogelijk was de router direct bij de ISRA geplaatst en de ethernet kabel daar in de router en in de tijdelijke woning in een wifi range extender (met ethernet ingang) geprikt, werkte beter. TV hadden we via Digitenne of gewoon op de computer. Je zou als je via kastje wilt kijken daar een 2de router voor in de tijdelijke woning moeten hebben maar dat werkt niet bij elke aanbieder, dus zou je bij de aanbieder moeten informeren.
Ethernet kabel mag 100m zijn dus die 50 moet makkelijk lukken.

Biebz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 07:47

Wij hebben alleen een los internet abonnement.
Tv kijken wij via NLziet. Daar kan je live tv kijken maar ook terugkijken of sommige programma s vooruitkijken.
Dan heb je voldoende aan de wifi.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 07:53

Ik heb tijdens een verbouwing een hele tijd een 4G router gehad met een abonnement. Kostte me toen 25 euro per maand incl onbeperkt internet en stak je gewoon in het stopcontact.

Als je via een UTP kabel je internet wilt verlengen heb je ook altijd wel kwaliteitsverlies van de verbinding in snelheid

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 09:33

Ik zou ook NLZiet overwegen. Heb het een keer een half jaar bij een energie contract gekregen. Ik keek niet genoeg om het te houden, maar vond het best prettig werken. Op de televisie heb je er gewoon een app voor. Werkt prima.

Als je een internet kabel gaat leggen langs dezelfde kabels als de elektra, moet je er voor zorgen dat die shielded is. Dan is het de internet snelheid beschermd tegen verstoringen door nabijheid van de stroom kabel. Als je een goede categorie pakt dan heb je verwaarloosbare vertraging hoor. Ik zou een grond kabel s/ftp cat 6 pakken met stugge kern. En in de caravan een WiFi punt in pluggen.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 09:48

Exitium schreef:
Weet niet welke provider je hebt, maar ik heb m'n tv niet eens aangesloten (en ik woon hier al ruim een jaar :')). Kijk altijd via de Ziggo Go website. Als je provider internet-tv aanbiedt kun je dus gewoon je internetlijn gebruiken.

Geen Ziggo hier, maar T-Mobile en KPN. Ik kan beide gebruiken om TV te kijken op mijn laptop. Waar ik ook ben. Gaat gewoon via de WIFI of als ik mijn telefoon als hotspot gebruik. Bijna alle providers bieden tegenwoordig wel een online versie aan.

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 09:56

Shiloh schreef:
Ik zou ook NLZiet overwegen. Heb het een keer een half jaar bij een energie contract gekregen. Ik keek niet genoeg om het te houden, maar vond het best prettig werken. Op de televisie heb je er gewoon een app voor. Werkt prima.

Als je een internet kabel gaat leggen langs dezelfde kabels als de elektra, moet je er voor zorgen dat die shielded is. Dan is het de internet snelheid beschermd tegen verstoringen door nabijheid van de stroom kabel. Als je een goede categorie pakt dan heb je verwaarloosbare vertraging hoor. Ik zou een grond kabel s/ftp cat 6 pakken met stugge kern. En in de caravan een WiFi punt in pluggen.

Goeie tip.
Maar dan raad ik ook aan erop te letten dat de kern 100% koper is én een zo laag mogelijk AWG waarde heeft.

Overigens functioneerde bij ons de soepele utp cat 5 naast een grondkabel (voor elektra) door een pijp prima.

Fleda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-23 12:09

Bedankt voor de tips, hier kunnen we zeker wat mee. NLziet had ik nog niet van gehoord, ga mij er even in verdiepen. Via een app tv kijken en dan streamen naar tv is ook zeker een optie, dat hebben we eerder gedaan en ging op zich prima. Dan hebben we alleen wel (stabiel) internet nodig.

Ik heb geen idee hoe het nu de woning in komt, de huidige bewoners hebben alleen televisie en geen internet. Het schijnt wel dat glasvezel tot de woning is aangelegd, alleen nog niet het huis in zeg maar. Binnenkort gaan we nog even binnen kijken, dan zal ik er even op letten.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 12:50

Wij hebben glasvezel via Delta, die hebben ook een goede app voor tv, dan heb je NLZiet eigenlijk niet eens nodig :)
Ik kan me voorstellen dat meer providers dat hebben :j

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 13:13

Fleda schreef:
Ik heb geen idee hoe het nu de woning in komt, de huidige bewoners hebben alleen televisie en geen internet. Het schijnt wel dat glasvezel tot de woning is aangelegd, alleen nog niet het huis in zeg maar. Binnenkort gaan we nog even binnen kijken, dan zal ik er even op letten.

Bereid je dan maar voor op een dure grap. Hadden wij hier in ons in 2020 gekochte huis ook niet. Was ooit wel aangevraagd, maar heeft men om bepaalde redenen toch vanaf gezien. Kostte even 1250 euro om dat alsnog aan te laten leggen. Was hier buiten door Mabin aangelegd, maar ik gok zomaar dat de rest van de glasvezelaanleggers ook zulke prijzen hebben voor later aangesloten adressen.