Ergonomische muis

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ierr

Ergonomische muis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-23 14:45

Ik ben op zoek naar een muis, waarbij mijn 'muisarm' niet verergerd.

Ondertussen van mijn rechter naar mijn linker hand gegaan, alleen nu heb ik het dus aan beide armen, wat eigenlijk ook niet meer over gaat.

Ik heb nu de Logi M510 wat wel redelijk gaat, en makkelijk links als rechts te gebruiken is.

Hiervoor had ik de ERGO M575 van Logi gebruikt van korte duur met een bal aan de zijkant, maar zodra ik mijn duim bewoog voelde ik direct m'n spier trekken.

Wie heeft hier de gouden tip voor, fysio/masseur ben ik al geweest, helpt hier ook niet tegen.

Het liefst een muis die links en rechtsom te gebruiken is, (de knopjes van de Logi M510 gebruik ik niet, wat het van oorsprong een rechtshandige muis maakt), en de muis moet je horen klikken, wil geen ultra gevoelige muis.

BartVB
Eigenaar

Re: Ergonomische muis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 14:52

Geen idee wat je al gedaan hebt maar stap 1 is; kijk heel goed naar je houding (of laat daarnaar kijken). Je kan voor een super fancy ergonomische dinges gaan, maar als je beroerd zit helpt dat voor geen meter.

Zorg dus voor een goede stoel, goed bureau, zorg dat dat allemaal op elkaar is afgestemd. Zorg ook dat je een beetje ontspannen achter de PC zit, met stress (en opgetrokken schouders/verkrampte nek) gaat het veel sneller mis.

Wat muis betreft; zoveel mensen zoveel wensen. Wissel eens af met b.v. een trackball die je met je vingers bedient. Is even wennen maar heel andere beweging. Andere optie is een touchpad of een Wacom One.

Maar stap 1 is dus; check je houding. Oh, en zorg voor voldoende andere beweging/sport.

MayoNeighs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 14:57

Wegens een zwaar overbelast polsgewricht, gebruik ik zelf de Logitech Lift Verticale Ergonomische Muis.
Je hoort ze niet klikken en is niet zowel links- als rechtshandig te gebruiken.
Maar mijn klachten die ik met de vorige muis had, zijn compleet weg. De muis is erg fijn en simpel in gebruik. Ze ligt heel natuurlijk in de hand en ik voel niet dezelfde druk op mijn pols/arm die ik wel voelde met normale muizen.

Er zijn twee knoppen aan de duim die je kan instellen, echter gebruik ik deze zelf niet (mijn werklaptop laat externe software niet toe). Je kan instellen hoe snel de muis over je scherm beweegt met het bolletje onder het scrollwieltje.

Ik vind het al bij al een super fijne ergonomische muis!

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 15:10

De Trust Verto! is even 10 minuten wennen aanhet verticale, maar echt zoveel beter/fijner voor je arm. Gekocht toen ik een muisarm had, binnen 2 dagen geen last meer en nooit emr gehad.

ierr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-23 16:40

PhaedraW schreef:
Wegens een zwaar overbelast polsgewricht, gebruik ik zelf de Logitech Lift Verticale Ergonomische Muis.
Je hoort ze niet klikken en is niet zowel links- als rechtshandig te gebruiken.
Maar mijn klachten die ik met de vorige muis had, zijn compleet weg. De muis is erg fijn en simpel in gebruik. Ze ligt heel natuurlijk in de hand en ik voel niet dezelfde druk op mijn pols/arm die ik wel voelde met normale muizen.

Er zijn twee knoppen aan de duim die je kan instellen, echter gebruik ik deze zelf niet (mijn werklaptop laat externe software niet toe). Je kan instellen hoe snel de muis over je scherm beweegt met het bolletje onder het scrollwieltje.

Ik vind het al bij al een super fijne ergonomische muis!

Ik heb deze besteld, komt morgen binnen, ben benieuwd!

ierr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-23 16:43

BartVB schreef:
Geen idee wat je al gedaan hebt maar stap 1 is; kijk heel goed naar je houding (of laat daarnaar kijken). Je kan voor een super fancy ergonomische dinges gaan, maar als je beroerd zit helpt dat voor geen meter.

Zorg dus voor een goede stoel, goed bureau, zorg dat dat allemaal op elkaar is afgestemd. Zorg ook dat je een beetje ontspannen achter de PC zit, met stress (en opgetrokken schouders/verkrampte nek) gaat het veel sneller mis.

Wat muis betreft; zoveel mensen zoveel wensen. Wissel eens af met b.v. een trackball die je met je vingers bedient. Is even wennen maar heel andere beweging. Andere optie is een touchpad of een Wacom One.

Maar stap 1 is dus; check je houding. Oh, en zorg voor voldoende andere beweging/sport.

Ik zit niet de hele dag achter m'n computer gelukkig en sport bijna dagelijks, maar is ontstaan nadat ik een paar keer ben verhuisd van bureau, en nu sinds 2 jaar last van, daarvoor eigenlijk nooit. Nu een heel ander soort muis besteld, dus ben benieuwd, hopelijk is dit de laatste. :')

Sourire

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 12:49

Ik ben ook (te) bekend met deze klachten (helaas). Wat mij erg helpt is de Rollermouse red plus. Dat is een centrische muis, ben je echt zo aan gewend. Maar ik zou ook zeker aanraden eens een werkplek onderzoek te laten doen.

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 16:21

Dit was de allerbeste, de Logitech Trackman:
https://i.redd.it/qkokbnvs8yl41.jpg
Helaas was er een patent conflict en wordt het ding al een eeuwigheid niet meer gemaakt.
Ik heb een aantal trackball alternatieven getest en vond het allemaal niets.
Uiteindelijk ben ik voor een smal toetsenbord gegaan met daarnaast een apple trackpad. Ik merkte namelijk dat ook het reiken naar de muis een groot deel van de ellende veroorzaakte. Dat toetsenbord is wel even wennen want de de toetsen zijn op een andere wijze geplaatst maar ik kon binnen korte tijd weer geheel blind typen.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 16:29

Na RSI in hand, pols, elleboog werk ik al jaren met een trackball muis. Is 2 dagen %) -:(- en dan ben je eraan gewend.
Hier ook een Logi. Ik wil niet meer anders. :)

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 17:25

Twee suggesties die ik nog niet voorbij heb zien komen is een stylus, dat heeft ook wel een leercurve om mee te kunnen werken maar wellicht dat dat wat voor je is. Je kan googlen op Wacom, dat is een van de betere merken die dat aanbiedt.
Je hebt ook nog producten met touchscreen (denk aan producten als een Ipad, Samsung Tab, Microsoft Surface, mobiele telefoons).

En mijn grootste meest belangrijke tip, maar die is al gegeven. Trek op tijd aan de bel bij een ergotherapeut, of iemand die met je mee kan kijken naar je houding. Beter voorkomen, als ergere issues ontwikkelen en dan proberen om die te gaan genezen.

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 17:31

Oh grappig, dat toetsenbord heb ik ook gehad. Leuk ding.
Er is behoorlijk wat keus in die hoek. Belangrijkste is dat het toetsenbord geen numeriek eiland heeft. Wordt ook wel ‘tenkeyless’ genoemd.

Heb nu zelf een Ergodox, maar je hebt ook heel gewone toetsenborden zonder numeriek eiland.

@ierr; als het begonnen is na wat werkplekwijzigingen is het echt erg verstandig om daar goed naar te kijken. Stoel of bureau een paar cm te hoog of laag maakt een wereld van verschil.

Hoodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 18:24

Ik zie dat je al de logitech lift verticale muis besteld hebt. Ik zelf en vele (kantoor) mensen in mijn directe omgeving hebben de Logitech MX vertical. Is bijna hetzelfde lijkt wel.
Je moet even wennen op het begin, maar erna wil je niet meer zonder.
Uiteraard wel op de houding van je hand letten en deze echt verticaal houden.

Iinge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 12:26

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 13:22

Ik heb de Logitech M570 - Draadloze Trackball Muis. Al jaren, en ik kan echt niet meer zonder. Soms vergeet ik 'm mee te nemen maar dan heb ik na een dagje gewoon muizen al weer wat last van mn ellebogen. Met deze muis is dat niet zo.

1 nadeel wel; doordat ik blijkbaar gewoon stomme gewrichten heb, heb ik een hypermobiele duim. Hij gaat of sneller 'vast' zitten waardoor ik 'm moet knakken, en met andere dingen klapt hij sneller dubbel. Mogelijk is dat een bijwerking van het jaren lange gebruik van deze duim; want het ontlast je armen wel, maar je bent alleen maar met de duim bezig en dat is ook één repeterende houding. Mijn voorstal is dan ook altijd om echt ook af te wisselen. Ik heb nog een muis waar ik mijn hand rechtop moet houde, en gewone muizen .Maar eerlijk is eerlijk, die pak ik eigenlijk nooit en blijf ik toch bij mijn trackball muis... dan maar een rare duim :o

ierr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-23 15:43

Lindsey_99 schreef:
Na RSI in hand, pols, elleboog werk ik al jaren met een trackball muis. Is 2 dagen %) -:(- en dan ben je eraan gewend.
Hier ook een Logi. Ik wil niet meer anders. :)

Deze heb ik al gehad met zo bal, maar hiermee werd het alleen maar erger. Het is ook voornamelijk denk de spier die je voelt als je je duim een soort van rond draait, dan voel ik hem gelijk.

ierr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-23 15:52

Hoodie schreef:
Ik zie dat je al de logitech lift verticale muis besteld hebt. Ik zelf en vele (kantoor) mensen in mijn directe omgeving hebben de Logitech MX vertical. Is bijna hetzelfde lijkt wel.
Je moet even wennen op het begin, maar erna wil je niet meer zonder.
Uiteraard wel op de houding van je hand letten en deze echt verticaal houden.

Deze muis had ik inderdaad vergeleken met de Logi welke ik nu heb. Naar mijn idee zat er niet heel erg veel verschil in, volgens mij was de MX alleen iets hoger? Vind deze wel fijn werken en me collega wilt er ook een, dus misschien bestel ik de MX er wel bij, kan ik kijken welke ik fijner vind.