Boerencamping beginnen, gemeente weigert vrijstelling minicamping

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

JoyceLa

Boerencamping beginnen, gemeente weigert vrijstelling minicamping

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-23 14:41

Hallo Medebokkers,

Enige tijd geleden heb ik al eens een topic geopend over het starten van een zorgboerderij. Na veel informatie en bezoekjes (mede door bokt) bij bestaande zorgboerderijen zijn we tot de conclusie gekomen dat het niet haalbaar is om dit op te starten. De wet en regelgeving tegenwoordig is haast niet meer aan te voldoen als startende zorgboerderij.

Nadat Kristel van zoek de boer contact met ons heeft gezocht zijn we via haar in contact gekomen met Boerenbed. En zo is het idee ontstaan om een kleinschalige boerencamping te beginnen.

Nu hadden we de vrijstelling al aangevraagd voordat we met Boerenbed in contact waren geweest. Bij de aanvraag hebben we een tekening meegestuurd met hoe we het voor ogen hadden en een motivatie:

Hierbij verzoek ik uw College beleefd mij vrijstelling te verlenen om zodoende het kamperen op mijn terrein mogelijk te maken.

Wij zijn een gezin met twee jonge kinderen, een schapenfokkerij en daarnaast hebben wij nog wat dieren voor de hobby. Wij delen onze liefde voor onze dieren en de natuur graag met anderen. Regelmatig hebben wij visite en spenderen wij met die visite veel tijd buiten in de natuur en tussen de dieren.

Hierdoor is het idee ontstaan om ons rijkdom aan natuur en dieren te delen met anderen en een boerderijcamping te starten. We hebben gemerkt hoe leuk stadskinderen en ook volwassenen het vinden om een dagje door te brengen op een boerderij. Om mee te worden genomen in het boerderijleven. Daarnaast wonen wij in zo een rustige en mooie omgeving dat mensen hier echt tot rust komen. Wij zijn van mening dat niet alleen wij en onze gasten zullen profiteren maar zeker ook andere ondernemers bij ons uit de buurt. Zo kunnen de gasten die hier verblijven bij onze naaste buren kaas kopen van hun eigen koeien, er kan roomijs gehaald worden bij onze overbuurman van zijn eigen koeien. De supermarkten zitten niet ver bij ons vandaan. Ook een dagje Avifauna, het Archeon of een bezoekje aan de pannenkoekenboerderij zullen niet worden onthouden. En zo is er natuurlijk nog meer te doen in Alphen en omstreken.

Wat hebben we te bieden:
Speeltuintje
Kinderboerderij waar de kinderen kunnen helpen met de verzorging en het voeren van de dieren. Waaronder geiten, varkens, alpaca’s, pony’s, konijnen, kippen en schapen.
Eieren rapen
Ritje met de pony’s
Skelters, fietsjes
Fietsen verhuur
Binnen verblijf met Oud Hollandse spellen en gezelschapsspelletjes
Tafeltennistafel

Het veld is 1800 vierkante meter. Het betreft perceel nummer 613 en telt 10 staplaatsen.
De sanitaire voorziening heeft 2 toiletten en 2 douches.
Het gehele veld is afgesloten met een hoog hek om de veiligheid van de gasten te waarborgen zodat niemand in het water valt.
Bijgevoegd de tekeningen waar alles is uitgetekend. En een plattegrond van Googlemaps.
Graag horen we van u.

Afbeelding

Met vriendelijke groet Laurens en Joyce

Nu kregen wij onderstaand mail terug:
Het vigerende bestemmingsplan en het toekomstige bestemmingsplan staan ter plaatse van de bestemming ‘Agrarisch met waarden- landschap 1’ o.a. kleinschalige dagrecreatieve voorzieningen en recreatieve voorzieningen toe met een maximum aan 100 m2 binnen een bouwvlak.

Er is een idee ontstaan voor het beginnen van een minicamping, maar een minicamping is echter geen dagrecreatie.

Er zijn echter ook kleinschalige recreatieve voorzieningen toegestaan met een maximum aan 100 m2 binnen een bestaand bouwvlak. Hieronder valt ook verblijfsrecreatie waar een minicamping ook onder zou kunnen vallen. Cruciaal is wel dat dit gebruik een maximum oppervlak van 100 m2 mag beslaan binnen een bestaand bouwvlak. Uit de aangeleverde tekening maak ik op dat deze minicamping een veel groter oppervlak dan 100 m2 beslaat en bovendien ligt de locatie grotendeels buiten het bouwvlak. Het plan sluit dus niet aan bij het bestemmingsplan.

Om dit plan mogelijk te maken zou er van het bestemmingsplan moeten worden afgeweken. Hiervoor is een ruimtelijke procedure nodig en dient initiatiefnemer aan te tonen dat sprake is van een goede ruimtelijke ordening. De inschatting op voorhand is dat een dergelijke exercitie niet kansrijk is omdat initiatieven die afwijken van het bestemmingsplan moeten voldoen aan de uitgangspunten in de inventarisatiekaart zoals die is opgenomen in het bestemmingsplan buitengebied. Hierin staat o.a. dat er geen verkeer aantrekkende functies toegestaan zijn in dit gebied. Een (mini) camping is dat echter wel.

Ik adviseer dus om aansluiting te zoeken bij de bepalingen in het bestemmingsplan. Dat betekent dat de verblijfsrecreatieve functie kleinschaliger zal moeten worden vormgegeven en mag plaatsvinden op een oppervlak van maximaal 100 m2. Daarnaast moet dit gaan plaatsvinden binnen een bestaand bouwvlak. Dat betekent dus ook dat het initiatief op een andere locatie zal moeten worden ingepast aangezien de voorgestelde locatie merendeels buiten het bestaande bouwvlak valt.

Dat is een teleurstellend antwoord! Boerenbed vertelde ons dat eigenlijk bijna alle gemeentes wel meewerken en vrijstelling verlenen. We laten het hier dan ook niet bij zitten. We hebben het bestemmingsplan erbij gepakt en alles punt bij punt gelezen. Volgens de wet mag namelijk van het bestemmingsplan worden afgeweken. Helaas hoeft de gemeente hier niet aan mee te werken. En dat is dus waar we nu tegenaan lopen. Toch willen wij het hier niet bij laten zitten en proberen de gemeente te overtuigen dat wij een aanwinst kunnen zijn. We krijgen ook nog een aanbeveling van Boerenbed.

Inmiddels heb ik dit stukje tekst opgemaakt:

U geeft aan dat kleinschalige dagrecreatieve voorzieningen en recreatieve voorzieningen met een maximum aan 100 m2 binnen een bouwvlak wel tot een mogelijkheid behoren. Maar dat er geen dat er geen verkeer aantrekkende functies toegestaan zijn in dit gebied. Brengt niet elke recreatieve voorziening verkeer met zich mee? Ons inziens zal dit verkeer minder zijn bij een mini camping met 6 tenten dan bij dagrecreatieve voorziening
.
Percelen 4989 en 6057 waren voorheen ook agrarisch grond. Nadat de gemeente dit heeft opgekocht zijn de bestemmingsplannen hierin gewijzigd. Nu zijn er meer huisjes en tuinders dan bewoners in de gehele Ridderbuurt. Al deze mensen zorgen voor meer verkeer dan de auto’s van de 6 tenten die wij willen plaatsen.

Afwijken van het bestemmingsplan is volgens de wet mogelijk, wij zijn ons er van bewust dat een gemeente hier niet aan mee hoeft te werken. Toch vinden wij dit een gemiste kans, niet alleen voor ons maar zeker ook voor de gemeente die hier ook van profiteert. In Alphen aan den Rijn zijn nog geen minicampings. Laat ons de eerste zijn. Wij en Boerenbed vinden dit een uitermate geschikte locatie om boeren en burgers nader tot elkaar te laten komen. Wij zijn van mening dat niet alleen wij en onze gasten zullen profiteren maar zeker ook andere ondernemers bij ons uit de buurt. Zo kunnen de gasten die hier verblijven bij onze naaste buren kaas kopen van hun eigen koeien, er kan roomijs gehaald worden bij onze overbuurman van zijn eigen koeien. De supermarkten zitten niet ver bij ons vandaan. Ook een dagje Avifauna, het Archeon of een bezoekje aan de pannenkoekenboerderij zullen niet worden onthouden. En zo is er natuurlijk nog meer te doen in Alphen en omstreken.

Inmiddels is BoerenBed te vinden bij meer dan 65 boerderijen in vijf landen. In Nederland is er een samenwerking met 17 boerderijen door heel Nederland waarbij gemeente wel vrijstelling heeft gegeven.

Dit gaat niet genoeg zijn, we moeten nog de omgevingsfactoren en uitgangspunten in de inventarisatiekaart meenemen hierin. En dan hopen we op een gesprek met een wethouder en iemand van Boerenbed die misschien mee kan helpen.

Sorry voor het hele lange verhaal. Is er iemand die hier ervaring mee heeft? Die weet hoe we dit het beste kunnen aanpakken?

Lieser

Re: Boerencamping beginnen, gemeente weigert vrijstelling minicamping

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 15:05

Vraag een gesprek aan met de wethouder economie of plattelandsontwikkeling en maak hem/haar enthousiast voor het plan.

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-23 22:51

Dat zijn we ook zeker van plan!

Ik ben alleen bang dat we met alleen een goed gesprek er niet komen..

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 23:00

In onze gemeente mogen we op agrarische grond 5 camping plaatsen hebben voordat het een mini camping genoemd wordt waar extra voorwaarden aan zitten. Is dat niks? Of is het geen agrarische grond meer? 5 of 6 maakt dan ook niet zo veel meer uit.

Dan kun je ook uitproberen hoe leuk je het daadwerkelijk vindt. Ik vond het uiteindelijk het geld niet waard, privacy inleveren, rekening houden met gasten met werk op het terrein, en als kers op de taart voor die 8-10 euro per nacht moest ik ook nog een administratie bij gaan houden voor de toeristenbelasting. Toen was ik er wel klaar mee.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 23:10

Ik zou een adviseur zoeken die hiermee bekend is én bekend met de gemeente en die meenemen naar het gesprek.

Mocht het ook bij jullie zo zijn wat hierboven staat en t/m 5 niet als minicampimg gelden, dan zou ik lekker starten met 5.
Die ene plek is dan alle tijd/moeite/geld niet waard

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 00:48

Tja gemeentes . Wanneer je dit echt wil, neem een goede advocaat in de arm die werkt op gebied van ruimtelijke ordening.
Kost je ook veel geld maar eerste gesprek is vaak gratis.
Ik weet nog dat een stel bij ons een rij hal wilde plaatsen , gemeente werkte 10 jaar tegen maar met advocaat binnen een jaar rond. En zet hoger in , mini camping zonder aantallen. Ook een optie is onderdak bieden voor fietsers. Doet mijn zwager ook. Vrienden van de fiets heet dat geloof ik.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 08:20

Citaat:
het toekomstige bestemmingsplan

Zoek even na wanneer er een wijziging komt. Kennelijk hebben ze al iets liggen? Er speelt iets waardoor alle plannen moeten wijzigen, maar dit zou ik na moeten zoeken. Kan je een verzoek doen voor aanpassingen in het nieuwe bestemmingsplan waardoor jullie plannen wel kunnen?
Edit: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... efomgeving.
De Omgevingswet

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 08:31

Is dit volledig gerealiseerd op een stuk grasland/akker? Want daarvan zijn de bestemmingsplannen in deze regio inderdaad vrij streng. Je mag er weinig mee behalve dieren op houden. Niets bouwen, zelfs geen schuilstal of boom soms. Dan snap ik wel dat ze dit een beetje groots vinden op een stuk akker. Welk deel is het stuk wat je wel mag bebouwen?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 11:46

Kun je niet eerst aanvragen waaraan een (mini)camping moet voldoen in jullie gemeente?
Vaak mag er geen hoog hek/heg omheen komen (ivm vrij uitzicht landschap) en moet het veld direct aan het woonhuis liggen.
Als je weet waaraan een minicamping moet voldoen dan kun je daar wat meer mee met je aanvraag, en ja het kan best dat ze er niet op zitten te wachten en dat is ook hun goed recht.

marga1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 12:01

En als je nu om camperplaatsen vraagt. Je kan de NKC vragen om je te helpen.

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-23 12:02

Jeetje wat een reacties! Dank jullie wel!

Wat betreft die 5 tentjes, daar krijgen wij al geen toestemming voor. Omdat het agrarisch met waarden-landschap 1 is mag er wel iets neergezet worden maar mag het maar maximaal 100 vierkante meter beslaan. En bestaat het perceel maar gedeeltelijk in het bouwvlak. De tenten van Boerenbed nemen elk 50 vierkante meter in beslag. Het zijn grote tenten.. Toch hebben we buren die hebben bijgebouwd op stukken die buiten het bouwvlak vielen.

Helaas zitten we in een 'bijzonder' gebied. Er is ook al 10 jaar gedoe over een nieuwe boerderij die we graag gebouwd zien worden. De oude vervallen boerderijwoning is namelijk aangeduid als cultuurhistorische woning. En valt het onder dubbelbestemming waarde - archeologie en waterstaat - waterkering. Dit heeft al heel veel euro's gekost. De oude vervallen woning staat al sinds 1832 maar is nooit meegenomen in het bestemmingsplan. Nu komt het in maart weer voor de gemeente raad. We hebben het bestemmingsplan van de nieuwe woning en al het land wat eromheen wat in bezig is (35 hectare) en het is problematisch om iets te willen ondernemen ben ik nu achter.

Wij dachten in eerste instantie zo vrijstelling te krijgen net als die andere boeren in andere gemeenten maar helaas..

Toch zie ik kansen. Maar we moeten alle punten heel goed onderbouwen. Wij zijn namelijk van mening dat deze boerencamping een meerwaarde kan zijn voor Alphen. Maar wat een werk haha.

Over 2 jaar wordt het bestemmingsplan weer herzien.

We pluizen alle punten uit die wel zijn toegestaan in dit bestemmingsplan, en wat de heikel punten zijn. En dan willen we een gesprek aanvragen met een wethouder die erover gaat en hopen die enthousiast te krijgen en dan inderdaad vragen hoe we dit alsnog kunnen realiseren.
Laatst bijgewerkt door JoyceLa op 01-03-23 12:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 12:03

met camperplaatsen krijg je wel nog meer verkeer, en dat is juist wat ze niet willen.

Ik denk het best is een adviseur in de hand nemen die hier ervaring mee heeft, ook mbt het taalgebruik in de aanvraag. Het stukje tekst wat je nu typt als respond heeft iets verwijtends en aanvallends in zich, dat stuit vaak op de borst. Weet boerenbed niet iemand die hier ervaring mee heeft?

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-23 12:07

Je hebt helemaal gelijk dat je het vriendelijk en nederig moet opstellen. Er moet nog veel worden gewijzigd in de tekst. Daar ben ik ook mee bezig. Boerenbed zou gaan kijken wat zij hierin kunnen betekenen. Zij hebben wel juristen maar niet voor dit vlak. Zij willen best een gesprek aangaan met de gemeente om die enthousiast te maken, maar houden zich verder buiten geschillen.

Het aantrekken van verkeer wordt zeker niet gewaardeerd. Het kromme is dat er wel volkstuincomplexen zijn toegestaan. Die moeten ook aan bepaalde afmetingen voldoen uiteraard. Maar die trekken dagelijks meer verkeer aan dan gezinnen die een paar dagen op een boerencamping verblijven. En zo zijn er nog meer kromme regels.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 12:10

marga1 schreef:
En als je nu om camperplaatsen vraagt. Je kan de NKC vragen om je te helpen.

Ook daarvoor moet je een vrijstelling krijgen bij de gemeente.
Een minicamping mag een x aantal plaatsen bevatten en deze mogen dus zowel gebruikt worden door tenten/caravans als campers.
Maar TS heeft eerst een vrijstelling nodig.
Maar als het onder agrarisch met waarden gaat dan zul je als je wat wilt eerst zien of je het bestemmingsplan kan laten aanpassen, maar dat zal eigenlijk niet gaan.
Citaat:
Verbod
Het is verboden zonder of in afwijking van een omgevingsvergunning voor het uitvoeren van een werk, geen bouwwerk zijnde, of van werkzaamheden, de volgende werken en werkzaamheden uit te voeren:

het aanleggen of verharden van wegen, voet-, fiets- en/of ruiterpaden of parkeergelegenheden alsmede het aanbrengen van andere oppervlakteverhardingen groter dan 100 m², met uitzondering van:
het aanleggen en verharden van wegen en/of paden ter directe ontsluiting van agrarische bouwpercelen;
het aanleggen van koe- of kavelpaden;

Hier krijg je dat ook echt niet (meer) voor elkaar om iets te mogen beginnen.
De boerderijen hier maken dan een verhard plekje met een boeren"winkeltje" waar ze een ijsje kunnen kopen en/of koffie kunnen krijgen en evt een plekje om even wat te drinken en te eten.

Baloedebeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 13:15

Nieuw landelijk beleid is wederom uitgesteld maar zou per 1-1-2024 ingevoerd moeten worden, dan heet het ook niet meer een bestemmingsplan maar omgevingsplan. Zoek een architecht/adviseur die je hierin mee kan nemen, als je de bestemmingsprocedure nu al wil opstarten ben je zo 2 a 3 jaar verder en denk dat je richting de 10.000 euro voor veiligheidsonderzoeken en ruimtelijke motivering kwijt bent.
Op planviewer kan je eens zoeken naar ruimtelijke motiveringen/ onderbouwingen voor (kleine)campings.
Denk dat je je niet rijk moet rekenen met een ‘vrijstelling’ die zijn ook niet zo makkelijk te verkrijgen. Want je bedoelt dan de WABO handelen in strijd met bestemmingsplan denk ik?

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-23 13:46

Baloedebeer schreef:
Nieuw landelijk beleid is wederom uitgesteld maar zou per 1-1-2024 ingevoerd moeten worden, dan heet het ook niet meer een bestemmingsplan maar omgevingsplan. Zoek een architecht/adviseur die je hierin mee kan nemen, als je de bestemmingsprocedure nu al wil opstarten ben je zo 2 a 3 jaar verder en denk dat je richting de 10.000 euro voor veiligheidsonderzoeken en ruimtelijke motivering kwijt bent.
Op planviewer kan je eens zoeken naar ruimtelijke motiveringen/ onderbouwingen voor (kleine)campings.
Denk dat je je niet rijk moet rekenen met een ‘vrijstelling’ die zijn ook niet zo makkelijk te verkrijgen. Want je bedoelt dan de WABO handelen in strijd met bestemmingsplan denk ik?

Wij hebben juist begrepen dat een vrijstelling voor een minicamping niet zoveel nodig had. Daar zijn ook niet veel documenten voor nodig in principe. Het ligt aan de ambtenaren hoe meewerkend zij zijn of in ons geval helemaal niet.
Een vergunning aanvraag voor meer dan 10 plaatsen zou veel meer werk zijn.

Ik zal eens navraag doen bij de andere boerencampings van Boerenbed. Maar de meeste hebben al 8 jaar of langer die campings. En tegenwoordig lijkt alles onmogelijk te worden gemaakt.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 14:06

Ik ga heel hard zijn: maar jouw aanvraag heeft op deze manier 0 zin. De gemeente is helemaal niet gevoelig voor het type argumenten wat jij aanbrengt. En ook niet voor wat andere mensen verder in de omgeving wel mogen.

Je doet aanvragen buiten een bouwblok,buiten je bestemming.

Wij zitten op een kilometer van een grote bekende kinderboerderij, die zitten net in een andere gemeente, die kunnen en mogen alles, hebben niet voldoende parkeergelegenheid zelf en wij moeten alles op eigen terrein realiseren. Als je daar rond loopt heb je ongeveer 8 veiligheidsrisico's om de 10 meter maar geen probleem. Wij echter....
Verder op in de gemeente krijgt er 1 een vergunning voor een binnenbak 3 x zo groot als de onze. Er zit 0 logica in.

Schakel een adviseur in. Ja dat betekend dat we voordat we 1 paal in de grond hebben al tienduizenden euro's kwijt zijn aan het voorwerk. Maar zij pluizen alles uit, gaan met je in overleg over wat een kans maakt en wat niet, komen met een professionele tekening en een professionele aanvraag. En gaan mee naar een gesprek zodat ze wel die ene ingang vinden.

Herbouw van een schuur kostte ons 7 jaar...

Zeker in de huidige tijd is bouwen/verandering van bestemming op grond echt een ding. Pak het professioneel aan.

En ja, de lol van het ondernemen gaat er zo wel af, naar he :o ? Zo zonde van dit soort ideeën.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 20:16

Ik verplaats dit topic naar STW daar past het beter

Baloedebeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 20:42

JoyceLa schreef:
Baloedebeer schreef:

Wij hebben juist begrepen dat een vrijstelling voor een minicamping niet zoveel nodig had. Daar zijn ook niet veel documenten voor nodig in principe. Het ligt aan de ambtenaren hoe meewerkend zij zijn of in ons geval helemaal niet.
Een vergunning aanvraag voor meer dan 10 plaatsen zou veel meer werk zijn.

Ik zal eens navraag doen bij de andere boerencampings van Boerenbed. Maar de meeste hebben al 8 jaar of langer die campings. En tegenwoordig lijkt alles onmogelijk te worden gemaakt.

Ik vraag me dan werkelijk af wie je zoiets verteld heeft, boerenbed zelf? Die hebben er immers ook zelf belang bij..

In de ruimtelijke ordening bestaat eigenlijk niet zoiets als een vrijstelling, en hoe je het nu zelf formuleert richting de gemeente daar hebben hun echt niets aan. Een gemeente doet check vakjes inkleuren, past het in bestemmingsplan, past het in bouwblok etc.

Nu krijg je daar al beide geen check voor dus moet je aantonen dat je met een juiste reden kan handelen in strijd met het bestemmingsplan.. wat heb je daarvoor nodig? Een gedegen ruimtelijke onderbouwing, met misschien wel onderzoeken om aan te tonen dat je geen geluidsoverlast geeft, de inrichting past in het bestemmingsplan, je veiligheid kan waarborgen van je gasten, je een geringe verkeersaantrekkende factor bent die past bij de straat waar je woont, je voldoende parkeerplaats hebt etc. En vergeet je omgevingsdialoog niet, want je buren moeten dus op de hoogte zijn van je plannen om een eventuele bezwaarprocedure te voorkomen..

Uiteraard moeten ambtenaren welwillend zijn ze kunnen je anders heel lang bezig houden, maar er is niet zoiets als een ‘vrijstelling’ omdat de ambtenaar je zo’n leuk mens vind met een leuke visie voor het buitengebied..