Vanavond mogelijk Noorderlicht te zien in Nederland

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Skessa_
Berichten: 10689
Geregistreerd: 02-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-24 21:09

Hier zit alles dicht -O-

Stephaniiee_

Berichten: 2202
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Moordrecht

Re: Vanavond mogelijk Noorderlicht te zien in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-24 21:11

Onweer?? Het is zo helder hier. 12% kans geeft hij bij mij aan, over een half uur de meeste kans. Maar gok dat het dan nog te licht is?

Biebz

Berichten: 5530
Geregistreerd: 25-06-05
Woonplaats: Veenendaal

Re: Vanavond mogelijk Noorderlicht te zien in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-24 21:13

Ik kreeg idd ook een melding dat er een kleine kans is.

Maar het heeft begin van de avond 1,5 uur non stop ge onweert, veel regel en hagel.
En zo te zien kom de 2e lijn ook over ons heen :+

germie

Berichten: 26058
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Vanavond mogelijk Noorderlicht te zien in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-24 21:15

Hier is het onbewolkt. Maar ja, het noorderlicht komt nu gewoon te laat, ik wil ook slapen.

F_Orumster

Berichten: 15339
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Re: Vanavond mogelijk Noorderlicht te zien in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-24 21:38

Prima heldere lucht, helaas lekker zitten wijnen dus ergens met de auto heen cruisen is er niet meer bij.

Skessa_
Berichten: 10689
Geregistreerd: 02-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-24 21:56

Afbeelding

Huilen dit -O-

Texas02

Berichten: 4719
Geregistreerd: 21-04-16

Re: Vanavond mogelijk Noorderlicht te zien in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-24 22:20

Hier is het voor de verandering helder, maar nog te licht

Skessa_
Berichten: 10689
Geregistreerd: 02-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-24 22:21

Nou hier al een hele poos donker, helaas met flinke regen :')

Daihyo

Berichten: 88091
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Vanavond mogelijk Noorderlicht te zien in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-24 23:42

Hier hoost het. Wel mooi onweer gezien inderdaad. Maar geen noorderlicht.

Texas02

Berichten: 4719
Geregistreerd: 21-04-16

Re: Vanavond mogelijk Noorderlicht te zien in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-24 23:50

Nou, ik heb beide niet _O- Geen noorderlicht te zien en ook geen onweer _O-

Stephaniiee_

Berichten: 2202
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Moordrecht

Re: Vanavond mogelijk Noorderlicht te zien in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-24 23:51

Hier ook niet helaas, veel gekloot met diverse instellingen maar helaas niet te pakken gehad. Wel heel erg helder hier, zonder onweer haha

germie

Berichten: 26058
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Vanavond mogelijk Noorderlicht te zien in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 08:30

Ik ben tot half 12 buiten geweest, het was echt tot na 11 uur te licht en daarna was er niets te zien. Je zag wel in de app dat mensen beweerden dat ze het gezien hadden voor 11 uur en dan ook nog in de buurt van de stad Groningen. Onmogelijk, ik stond noorderlijker en het was echt te licht. Ik had vrij uitzicht op het noorden en als het er was, dan had ik het wel gezien.
Meer dan hooguit een gloed die iets lichter was was er niet te zien. En dat leek meer op lichtvervuiling van mijn dorp en de stad.
Ik heb het al eens echt gezien in Nederland op dat punt en dat was beslist anders.

Cchanny

Berichten: 8866
Geregistreerd: 21-09-09
Woonplaats: Noord-Holland.

Re: Vanavond mogelijk Noorderlicht te zien in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 08:35

Hier was het er helaas niet. Overdag waren de meters allemaal zo gunstig. Maar helaas dat het uiteindelijk wat donkerder begon te worden kwam er bewolking binnen drijven.

Er zijn genoeg foto's gemaakt dat het er was tussen 11 uur en half 12 hoor Germie. Dus dat jij het niet hebt gezien betekend het niet dat het er niet was :)

Texas02

Berichten: 4719
Geregistreerd: 21-04-16

Re: Vanavond mogelijk Noorderlicht te zien in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 08:38

Het was echt te licht tot na 11 uur inderdaad. Hier ook, in Winschoten, half uur oostelijk van Groningen.

Skessa_
Berichten: 10689
Geregistreerd: 02-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 08:40

Zag wat foto's langskomen rond 00.00. En ook nog eens hele mooie!

Maar toen lag ik al lekker te slapen, toen ik naar bed ging was het ook nog flink aan t regenen.

Cchanny

Berichten: 8866
Geregistreerd: 21-09-09
Woonplaats: Noord-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 08:51

Skessa_ schreef:
Zag wat foto's langskomen rond 00.00. En ook nog eens hele mooie!

Maar toen lag ik al lekker te slapen, toen ik naar bed ging was het ook nog flink aan t regenen.

Ja er zitten weer prachtige tussen. Heb ook een paar op Vlieland gezien. Die waren ook zo tof!

germie

Berichten: 26058
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 09:36

Cchanny schreef:
Hier was het er helaas niet. Overdag waren de meters allemaal zo gunstig. Maar helaas dat het uiteindelijk wat donkerder begon te worden kwam er bewolking binnen drijven.

Er zijn genoeg foto's gemaakt dat het er was tussen 11 uur en half 12 hoor Germie. Dus dat jij het niet hebt gezien betekend het niet dat het er niet was :)

Nee, waar het om gaat is dat de app meldingen gaf vlakbij, maar dat was voor 11 uur. Dus dan kan het gewoon niet waargenomen zijn. Daar gaat het mij om. Het was toen echt nog te licht.
Ik ben tegen half 12 naar binnen gegaan. Heb de foto's nog niet bekeken. Maar het was niet echt duidelijk als het er was.

xPabloBokt

Berichten: 9476
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Re: Vanavond mogelijk Noorderlicht te zien in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 10:56

Ik vind dat wel heel zwart wit germie, zoals Cchanny zegt: dat jij het niet hebt gezien betekent niet dat het er niet was. Zeker als jij bij een dorp of stad in de buurt woont en last hebt van lichtvervuiling.

In Brabant helaas nooit echt kans, denk ik. Zeker gisteren niet met al dat onweer :=

Cchanny

Berichten: 8866
Geregistreerd: 21-09-09
Woonplaats: Noord-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 11:07

germie schreef:
Cchanny schreef:
Hier was het er helaas niet. Overdag waren de meters allemaal zo gunstig. Maar helaas dat het uiteindelijk wat donkerder begon te worden kwam er bewolking binnen drijven.

Er zijn genoeg foto's gemaakt dat het er was tussen 11 uur en half 12 hoor Germie. Dus dat jij het niet hebt gezien betekend het niet dat het er niet was :)

Nee, waar het om gaat is dat de app meldingen gaf vlakbij, maar dat was voor 11 uur. Dus dan kan het gewoon niet waargenomen zijn. Daar gaat het mij om. Het was toen echt nog te licht.
Ik ben tegen half 12 naar binnen gegaan. Heb de foto's nog niet bekeken. Maar het was niet echt duidelijk als het er was.


Zeker als jij tegen half 12 naar binnen bent gegaa en je hebt het niet gezien. Zegt denk ik veel over de locatie waar jij was qua lichtvervuiling. Want de meeste foto's die ik heb gezien zijn tussen 23 en 23:30 gemaakt. :)

xPabloBokt schreef:
Ik vind dat wel heel zwart wit germie, zoals Cchanny zegt: dat jij het niet hebt
gezien betekent niet dat het er niet was. Zeker als jij bij een dorp of stad in de buurt woont en last hebt van lichtvervuiling.

In Brabant helaas nooit echt kans, denk ik. Zeker gisteren niet met al dat onweer :=


Heel soms is het ook echt wel te zien bij jullie! Vorige keer was hetzelfs in Slovenie te zien. Alleen was het echt dikke pech gisteren met al dat onweer en bewolking.

xPabloBokt

Berichten: 9476
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Re: Vanavond mogelijk Noorderlicht te zien in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 11:29

Ja, heel soms. Ik hou dit topic en de Aurora ook angstvallig in de gaten, maar het is meestal te zwaar bewolkt -O- ik heb wel gebieden in de buurt waar ik heen kan voor compleet donker, maar de omstandigheden zijn er nog niet geweest.

Cchanny

Berichten: 8866
Geregistreerd: 21-09-09
Woonplaats: Noord-Holland.

Re: Vanavond mogelijk Noorderlicht te zien in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 11:36

Op facebook is er een pagina Aurora Allert Nederland. Ook een interessante :)
Daar zie je dan ook foto's + locaties dan kan je voor jou beter inschatten of het nodig is om naar die donkere plek te rijden

Skessa_
Berichten: 10689
Geregistreerd: 02-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 11:43

In het zuiden duurt het idd meestal wat langer, maar het kan wel :)

germie

Berichten: 26058
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 11:56

Cchanny schreef:
germie schreef:
Nee, waar het om gaat is dat de app meldingen gaf vlakbij, maar dat was voor 11 uur. Dus dan kan het gewoon niet waargenomen zijn. Daar gaat het mij om. Het was toen echt nog te licht.
Ik ben tegen half 12 naar binnen gegaan. Heb de foto's nog niet bekeken. Maar het was niet echt duidelijk als het er was.


Zeker als jij tegen half 12 naar binnen bent gegaa en je hebt het niet gezien. Zegt denk ik veel over de locatie waar jij was qua lichtvervuiling. Want de meeste foto's die ik heb gezien zijn tussen 23 en 23:30 gemaakt. :)

xPabloBokt schreef:
Ik vind dat wel heel zwart wit germie, zoals Cchanny zegt: dat jij het niet hebt
gezien betekent niet dat het er niet was. Zeker als jij bij een dorp of stad in de buurt woont en last hebt van lichtvervuiling.

In Brabant helaas nooit echt kans, denk ik. Zeker gisteren niet met al dat onweer :=


Heel soms is het ook echt wel te zien bij jullie! Vorige keer was hetzelfs in Slovenie te zien. Alleen was het echt dikke pech gisteren met al dat onweer en bewolking.

Nogmaals: ik zag dus meldingen van ruim voor 11 uur voorbij komen in de app. Dat is onmogelijk. Dan is het gewoon nog te licht. Ik stond toen ook al buiten, en kon zelfs met het blote oog zien dat het nog niet geheel donker was. Dat zullen sommigen dus als 'noorderlicht' hebben gemeld aan de app. Net als je dat soms hebt met flitsmeister.

Na 11 uur was het mogelijk, ik zie dat mijn camera iets opgepikt heeft, maar vind het niet echt bijzonder. Heb beslist al mooiere foto's. En zelfs in Nederland heb ik het beter gezien dan gisteren.

De nautische schemering eindigde gisteren om 22.39 uur, en de astrologische schemering om 23.52. Op het moment van de eerste meldingen zaten we nog gewoon in de nautische schemering. Daar gaat het mij dus om.
Het is er dus mogelijk wel geweest, maar niet waarneembaar om 22.30, en later kan dus wel. Maar waar ik woon was het dus niet bijzonder helaas.

Het noorderlicht waarnemen is meer dan in het donker gaan staan, voor ons is niet alles wat donker is echt donker, het magnetisch veld moet 'wegvallen', er moet een goede zonne-uitbarsting geweest zijn, het moet helder zijn, enz.
In Finland heb ik ook al gehad dat de app zei dat er niets was, maar het danste toch echt over me heen.

Earth

Berichten: 7949
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Vanavond mogelijk Noorderlicht te zien in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-24 23:28

Er zijn nu ook weer kansen. Het is helder maar nog niks te zien.

Skessa_
Berichten: 10689
Geregistreerd: 02-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-24 23:29

Afbeelding

Succes :')