Vanavond mogelijk Noorderlicht te zien in Nederland

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hiraeth

Berichten: 3223
Geregistreerd: 08-08-07
Woonplaats: Ruinerwold

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 17:20

Succes Roosch! 22u is ook een beetje het tijdstip waar ik op mik nu. :j Maar ik woon 200 meter van de kust, dus ik ben iets minder afhankelijk van planning. O:) Ik had er even aan gedacht om voor vanavond een auto te huren en naar Gilleleje of Helsingør te rijden, maar ik heb hier geen statief en met de voorspelde waardes zou ik het hier ook prima moeten kunnen zien. :D

Gisteravond had ik dus nét mijn dagelijkse kledij aangedaan om nog even te sporten voor het slapengaan toen ik een appje kreeg "of ik al op pad was". Ik dacht met m'n halfwakkere hoofd: ja doei, ik woon tussen het vliegveld en de hoofdstad in. Als het hier een beetje bewolkt is met stratusbewolking hoef ik geen licht aan te doen 's avonds, zeg maar. :+ Maar ja, ik dus toch mijn dakraam geopend en verdorie: ik had al gelijk een vermoeden. Ik zag namelijk een verdachte grijze horizontale 'wolk' boven de stad. Dus ik mijn camera gepakt, even mijn ISO moordend hoog gezet en een ietsje langere sluitertijd en hoppa: noorderlicht vanuit mijn dakraam. In dé locatie waar ik het dus niet zou verwachten. _O-
Afbeelding

Als mensen het over waarnemingen hebben in Nederland, moet je ook niet verwachten dat je ziet wat een camera ziet. Ik had echt bovenstaande foto nodig om te overtuigen dat wat ik zag niet een wolkenpartij was, maar noorderlicht. Pas op het hoogtepunt en nadat mijn ogen gewend waren aan het donker kon ik de groene kleur herkennen en het zien bewegen. :j Als je een beetje een scherp oog hebt en de waarden gaan de goede kant op, dan denk ik dat je het wel met het blote oog moet kunnen zien Roosch!

Roosch

Berichten: 36681
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 17:23

Ons oog is inmiddels getraind door onze vakantie in Fins Lapland afgelopen november :))

We wonen niet al te ver van de kust af dus we gaan gewoon rijden, m'n vriend heeft een paar locaties op het oog dus wie weet. Ik wil alleen liever niet heel laat thuiskomen als het even kan, dus timing is cruciaal. :')

Wat gaaf zo vanuit je raam he!

Wij hadden het toen boven ons huisje in Lapland, ook zo tof.
Afbeelding

Hiraeth

Berichten: 3223
Geregistreerd: 08-08-07
Woonplaats: Ruinerwold

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 17:24

<3 <3 Dat komt helemaal goed! :D Het is echt grappig dat als je het inderdaad één keer hebt gezien, dat je het daarna toch wel snel weet te herkennen. Zelfs al is het standje grijze blob. :D

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37274
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 17:30

Herkenbaar. Onze eerste keer in fins lapland was mwa vaag gedoe in de verte zal wel strooilicht zijn. Tot we beseften wacht even dat is beginnend noorderlicht. En sinds die tijd idd je herkend de beetje rare kleur van een "wolk" en weet wat je ziet. <3

Ik heb al eens in nederland noorderlicht gezien, dat was toen wel groenig en vaag.

Het mooiste was alle kleuren in Levi ruim 45 minuten dansend heftig noorderlicht in groen, roze paars blauw het bleef maar gaan en kronkelen. Zo mooi <3volgens de locals een van de heftigste sinds lange tijd toen. Echt zo emotioneel werd ik er van
Laatst bijgewerkt door karuna op 27-02-23 17:31, in het totaal 1 keer bewerkt

mvdende

Berichten: 5726
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 17:31

Hier in ieder geval de camera's aan de oplader gelegd, plekjes uitgezocht op Google maps, waar ik hopelijk het minste lichtvervuiling heb.

Zou wel héél gaaf zijn!

Nijmegen was het raak afgelopen nacht en zelfs oost België was het zichtbaar. Nu hopen dat west Brabant het óók zichtbaar gaat zijn. Heb een oude digitale camera en een gopro.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37274
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 17:32

Ik kijk liever met het blote oog :j dat gestuntel met een camera heeft toen best veel beleving weggehaald. Daar waren we toen snel klaar mee. Ontspannen liggen kijken en genieten

Roosch

Berichten: 36681
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Re: Vanavond mogelijk Noorderlicht te zien in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 17:34

Ik heb in Finland absoluut geen moeite gehad foto's te maken met m'n smartphone, gewoon standje automatisch en hup. En dat terwijl we helaas geen heel spektakel hebben gezien toen, we hadden pech die week. :')

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37274
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 17:35

Wij ook niet maar het gestaar naar het schermpje was het gewoon niet voor ons :n

deksel

Berichten: 3790
Geregistreerd: 16-10-13

Re: Vanavond mogelijk Noorderlicht te zien in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 17:38

Oohhhh wat lijkt me dit gaaf om te zien!! Alleen ben ik vanavond in Amsterdam dus ik acht de kans nihil als ik het zo lees :\. Dan hoop ik voor jullie dat het mooi en goed te zien is vanavond!

Esmee_RS

Berichten: 4884
Geregistreerd: 10-07-11
Woonplaats: Op het circuit

Re: Vanavond mogelijk Noorderlicht te zien in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 17:48

Ik woon heel donker in Limburg, fingers crossed!

Cchanny

Berichten: 8856
Geregistreerd: 21-09-09
Woonplaats: Noord-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 17:48

Heel tof die kleuren. Daar kan ik alleen nog maar van dromen <3

In 2015 ben ik naar het strand gereden op goed geluk. En het was zichtbaar, alleen stond ik in een enorme mistbank. Maar het was wel tof.
Afbeelding


Later heb ik het nog een aantal keer in Denemarken gezien, <3

Hoop het vanavond ook weer te kunnen zien

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34678
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 17:55

Welke tijd is hier het meest gunstig voor?

Earth

Berichten: 7930
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Vanavond mogelijk Noorderlicht te zien in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-23 17:56

Dat is nog niet duidelijk. :)

Roosch

Berichten: 36681
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 17:58

Afbeelding
Als je in de aurora app kijkt zie je dat het op mijn locatie rond tien uur qua bewolking top is. De KP index moet ook hoog zijn als je een goeie kans wil maken. Die houd ik in de gaten en dan zorgen we dat we in de startblokken staan vanavond.

Cchanny

Berichten: 8856
Geregistreerd: 21-09-09
Woonplaats: Noord-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 18:00

Roosch schreef:
[ [url=m/7oTI6k.jpg]Afbeelding[/url] ]
Als je in de aurora app kijkt zie je dat het op mijn locatie rond tien uur qua bewolking top is. De KP index moet ook hoog zijn als je een goeie kans wil maken. Die houd ik in de gaten en dan zorgen we dat we in de startblokken staan vanavond.

Dat zijn gunstigere berichten!


Hier is ie minder gunstig .. -O-
Afbeelding

Kinke

Berichten: 20544
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Vanavond mogelijk Noorderlicht te zien in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 18:09

hier ook, dikke kans dat het erg bewolkt is :(

Roosch

Berichten: 36681
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Re: Vanavond mogelijk Noorderlicht te zien in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 18:18

Vanuit Noord-Holland loont het zich wellicht de Afsluitdijk even over te steken als je die mogelijkheid hebt. Ik zag van gisteren mooie plaatjes in Harlingen en Roptazijl. :)

Wij gaan zelf een stuk noordelijker.

JudithGigi

Berichten: 4218
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 18:19

Wat een moment om op de lichtste plek in Limburg te wonen :')

Cchanny

Berichten: 8856
Geregistreerd: 21-09-09
Woonplaats: Noord-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 18:26

Roosch schreef:
Vanuit Noord-Holland loont het zich wellicht de Afsluitdijk even over te steken als je die mogelijkheid hebt. Ik zag van gisteren mooie plaatjes in Harlingen en Roptazijl. :)

Wij gaan zelf een stuk noordelijker.

Ja, kreeg foto's vanuit Egmon. Dus ga waarschijnlijk die kant ook weer op.
Stond daar ook in 2015.

Is het 'snelste'

Earth

Berichten: 7930
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-23 18:27

Momenteel zijn de waardes weer wat gedaald wat betekend dat het niet te zien zal zijn in Midden en Zuid Nederland, enkel nog fotografisch mogelijk in Noord-Nederland. Maar dat kan nog omslaan hoor!

nevica

Berichten: 1016
Geregistreerd: 21-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 18:49

Ik heb de app ook gedownload. Is echt mijn grote droom om het een keer te zien. Liefst uiteraard in een omgeving waar het ook echt 'hoort' maar een voorproefje zou ook welkom zijn. :D Al zijn bij mij de kansen sowieso klein denk ik. Ik heb in ieder geval nog geen hoop, maar alsnog leuk om dit topic te volgen. Kan enorm genieten van alle foto's. <3

Picopico
Berichten: 889
Geregistreerd: 10-05-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 19:32

Hmm.. dat wordt een avondwandeling vandaag. Toevallig woon ik in het gebied waar jij het gisteren al hebt gezien. Buiten de bebouwde kom is het best donker en dat is 15-30 minuten lopen. Het proberen wel waard dus.

Een halfjaar terug heb ik voor het eerst het noorderlicht gezien, in Zweeds Lapland. In het echt was het een stuk feller dan op deze foto's :D

Afbeelding
Afbeelding

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 19:33

Ik vroeg de app om de beste locaties. Helaas, dat zit er voor mij niet in vanavond :D

Ik wacht even af of het zin heeft om naar de dijk bij Spakenburg te rijden. Uitzicht over Flevoland en hopelijk ver genoeg bij het licht van Almere vandaan. Maar eigenlijk had ik dat dus gisteren moeten doen :))

Afbeelding

Daks

Berichten: 5834
Geregistreerd: 09-01-08
Woonplaats: Daar waar de zon op en onder gaat

Re: Vanavond mogelijk Noorderlicht te zien in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 19:36

Dit was gisteren vanuit mijn slaapkamerraamAfbeelding


Links van de boerderij zie je wat.

xoranlover

Berichten: 6607
Geregistreerd: 29-10-06
Woonplaats: Limboland

Re: Vanavond mogelijk Noorderlicht te zien in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 19:42

Helaas woon ik in Limburg. Ik duim heel hard om het noorderlicht te kunnen zien als ik in Oktober in Schotland ben.