Meterkast noob, verkeerd aangelegd?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Meterkast noob, verkeerd aangelegd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 15:07

Hoi bokt!

Wij hebben recentelijk onze meterkast laten vervangen i.v.m. zonnepanelen (en omdat de oude meterkast heel oud was).

Nu zouden ze ook extra groepen in de meterkast aansluiten (waarvan de kabels al in het huis aangelegd waren zegmaar) en dat zijn ze vergeten, had het mss ook niet helemaal duidelijk doorgegeven. Ze zijn wel teruggekomen maar toen hebben ze er ook maar 1 aangelegd (waar ze al duidelijk geen zin in hadden) en weer weg gegaan.

Inmiddels heb ik dus maar een oproepje op werkspot gezet, aangezien het een klein klusje zou moeten zijn. En ik er ook wel klaar mee was.

Maar goed ook, want ik krijg alleen maar reacties dat de meterkast niet conform normen is aangelegd. Als ik verder advies zou vragen zouden die mensen voor mij als “lead” moeten betalen, terwijl ik natuurlijk gewoon ga klagen bij het vorige bedrijf als dingen niet kloppen. Dat vind ik niet zo netjes, dus hopelijk kan bokt mij helpen.

Zo weet ik inmiddels wel dat het echt niet de bedoeling is dat we een 1fase draad hebben waar onze zonnepanelen op terugleveren, maar dit moeten we door de regionale energieleverancier (enexis in ons geval) laten aanpassen. Dat is dus niet de taak geweest van de elektricien maar ik vind het wel behoorlijk discutabel dat dit niet van te voren is gemeld aangezien dit onveilig (en volgens mij zelfs niet verzekerd is) >;) . Ik weet niet of dat het enige is.

Verder heb ik de ballen verstand van meterkasten en kan iedere elektricien mij alles wijsmaken. Ik weet van mijn vorige topic dat hier een aantal gepassioneerde meterkastfans ( :D ) zitten, dus enig advies -of om terug te koppelen naar de vorige elektricien of om goed beslagen ten ijs te komen als we iemand anders inhuren - zou denk ik geen kwaad kunnen.

Alvast onwijs bedankt!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En de kabels die er op aangesloten moeten worden. De ene is voor een quooker, de anderen hebben nog geen bestemming maar zijn “voor het geval dat” als we overstappen naar inductie of andere inbouw apparatuur (maar dat gaat niet op korte termijn gebeuren :+ ).

Afbeelding

Linnie050

Re: Meterkast noob, verkeerd aangelegd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 15:13

Misschien als mensen het hier niet weten vragen op de fb groep woontips.

Sterkte hoop dat er duidelijkheid komt.

Jintexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 15:31

Geen verstand van meterkasten! Maar dit is toch een onoverzichtelijk zooitje kabels!!
En de geelgroene kabel is ook nog de mantel van beschadigd, en hoe die bruine erin gefrot is |o

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 15:44

Mijn vriend heeft er enigszins verstand van en heeft naar je foto's gekeken. Zegt dat je maar gewoon een nieuwe, professionele én gecertificeerde elektricien moet zoeken, want er is te veel mis hier. Kost even wat, maar dan heb je ook wat.

Hier een pagina waar op staat waar je op moet letten als je een elektricien in de arm neemt:
https://rselectro.nl/2022/02/25/waar-mo ... rkend%20is.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 17:13

Ik zou een andere gecertificeerde technicus laten komen, dit bedrijf zou ik niet meer vertrouwen om het op te lossen als ze dit zooitje afleveren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 17:16

xPabloBokt schreef:
Mijn vriend heeft er enigszins verstand van en heeft naar je foto's gekeken. Zegt dat je maar gewoon een nieuwe, professionele én gecertificeerde elektricien moet zoeken, want er is te veel mis hier. Kost even wat, maar dan heb je ook wat.

Hier een pagina waar op staat waar je op moet letten als je een elektricien in de arm neemt:
https://rselectro.nl/2022/02/25/waar-mo ... rkend%20is.

Dank! Lief dat je het aan je vriend gevraagd hebt.

We hebben deze letterlijk 3 weken terug laten plaatsen en er rond de 1000 euro voor betaald (weet het niet meer precies aangezien we alles inclusief zonnepanelen in 1x afgerekend hebben). De zonnepaneleninstallateur heeft een externe partij ingehuurd en als die het heeft verprutst vind ik toch echt dat één van die partijen ervoor mogen opdraaien, aangezien ik er vanuit ga dat zij garant staan voor de (kwaliteit van de) partijen die ze inhuren. Ze hebben nu daadwerkelijk al een onveilige situatie gecreëerd, dus daar is het sowieso al mis gegaan.

Moet ik alleen wel meer aanknopingspunten hebben dan die éénfasedraad aangezien we die sowieso extra hadden moeten bekostigen en dat dus buiten hun werktaken valt (maar wel tragisch dom is om niet even te noemen.).

Vind het zo banketstaaf alleen om een nieuwe elektricien te laten komen voor een offerte en alles, als ik dan toch de zonnepanelenman op het matje ga roepen dus weet even niet de juiste volgorde van handelen hier :') .

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 17:22

Ik zou de zonnepanelenman aan zijn mouw trekken als eerste, hij heeft die kwakzalvers gestuurd dus hij mag dan in ieder geval voor deze kosten opdraaien. Mocht hij zeggen ik regel een nieuwe dan eisen dat deze aantoonbaar gecertificeerd en erkend is.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 17:27

Namens mijn vriend die een enorme meterkastliefhebber is:

Op de eerste foto lopen aders die vóór het witte kunststof langsgaan, dat is al echt heel erg fout. Zij-ingang is ook niet oké (hoort via de bovenkant). En ik zie ook kabelkleuren die niet horen.

Op de tweede foto zie ik vooral zichtbaar koper, dat moet je niet kunnen zien (te lang afgestript en/of te ondiep in de automaat gestopt)
dat de aders er vóórlangslopen is vooral in de toekomst naar, want de rail is plek voor de automaten.

Op de derde foto zie ik al twee beschadigde mantels...

Hier ben je lekker mee.

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 17:42

Namens een elektrotechnicus: regel een professional en doe het snel (brandveiligheid, zeker ivm de schroefjes). Vanuit de foto’s is er niet genoeg kabel management te zien om überhaupt inhoudelijk advies te kunnen geven.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 18:41

Wat zuur voor je TS.
Het lijkt mij zaak om direct de opdrachtgever te informeren. En laat een professional komen om de gevaarlijkste schade te herstellen en een rapport opmaken.
Heb je een rechtsbijstandsverzekering?
Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 13:53

maaikemuis schreef:
Namens mijn vriend die een enorme meterkastliefhebber is:

Op de eerste foto lopen aders die vóór het witte kunststof langsgaan, dat is al echt heel erg fout. Zij-ingang is ook niet oké (hoort via de bovenkant). En ik zie ook kabelkleuren die niet horen.

Op de tweede foto zie ik vooral zichtbaar koper, dat moet je niet kunnen zien (te lang afgestript en/of te ondiep in de automaat gestopt)
dat de aders er vóórlangslopen is vooral in de toekomst naar, want de rail is plek voor de automaten.

Op de derde foto zie ik al twee beschadigde mantels...

Hier ben je lekker mee.

Aaaah kijk dit kan ik vast terugkoppelen. Top. _/-\o_

Ik ben nu de opdrachtgever aan het mailen en heb een gecertificeerd elektricien gemaild (zijn nog best moeilijk te vinden overigens := ). Hoop dat die binnenkort tijd heeft.

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 18:40

Heb je eigenlijk al iets gehoord.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-23 12:54

FrNo schreef:
Heb je eigenlijk al iets gehoord.

Thanks voor het vragen!

Zonnepanelenman deed wel moeilijk, maar heeft wel iemand langsgestuurd die erkende dat de boel verkeerd is aangesloten met potentiële is ontploffende kookplaten tot gevolg. Top dus (lekker veilig), dat we hier alleen zijn achtergekomen omdat we toevallig de foto’s op werkspot hebben gezet.
Dat hebben ze aangepast dus. Zouden nu eigenlijk nog iemand langs laten komen ter controle….

MAAR……. We hebben plotseling (hele erge) lekkage. Huis is 9 maanden geleden volledig bouwkundig gekeurd en geen problemen. Het komt van het dak waar de panelen liggen, dus dakdekker is meteen langsgekomen en die had wel een vermoeden dat het door de panelen kwam maar kon dat niet met zekerheid zeggen omdat het volgesneeuwd was. Komt vandaag langs om te bevestigen doch ontkrachtigen.

Zie er zo tegenop om die vent weer aan zijn jasje te trekken… >;)

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-23 13:06

Erg zeg, heb je er zelf geen verstand van, denk je een vakman te hebben, en dan krijg je dit prutswerk geleverd :(

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-23 13:08

Jeetje wat een beunhaas! Maar ik ben wel blij dat het is aangepast. Hopelijk is het nu wel goed. Je zou anders hier nog de nafoto's kunnen laten zien, misschien ziet mijn vriend nog wat als meterkastneuroot (hij zit nu weer te klussen in dat kastje...)