Kleinere auto maar niet te klein?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janinevv

Kleinere auto maar niet te klein?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-23 10:53

Hey bokkers !

Geen idee of het hier goed staat zo :')
Ik ben mij aan het oriënteren voor mijn eerste eigen auto(tje) alleen heb nogal wat “eisen”

Ik heb het liefst 5 deurs en plek voor 5 mensen maar wel een kleinere uitvoering. Denk aan een soort Volkswagen golf/polo dan het volgende.
Ik vindt deze auto’s vaak wat mannelijk te stoer (verder niks mis mee) en de nieuwere types vind ik mooier alleen zijn die mij echt wel te duur.

Weet iemand anders zulk type auto’s van andere merken in die grote ? En dan wel wat hippere uitstraling? Zoals de Opel karl ook erg leuk maar vaak beetje uitstraling weer voor wat oudere mensen.

Ik ben wel van mening dat de auto veilig moet zijn.
Zuinig dat is ook erg fijn, benzine. En een fijne wegligging.

Ik vond de Citroën c1 ook erg leuk! Iemand ervaring met dit model? Alleen deze is dacht ik 4 personen wel 5 deurs.

Zoals de fiat 500 en mini cooper ook erg leuk maar naar mijn idee wel erg klein.

Maar goed ik sta open voor ideeën! :)
Het heeft ook geen haast dus wil rustig mij oriënteren.

Groetjes !

Prince

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 10:57

Suzuki Swift :j. Wij hebben er eentje uit 2018. Hele fijne auto. Vijfdeurs. Alleen wat weinig ruimte in de kofferbak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 10:58

Plek voor 5 personen omdat je graag regelmatig met 5 man er in wil? Over het algemeen zit dat zeker in die kleinere auto's echt voor geen meter. 3 volwassenen past dan amper.

Dan zit je een stuk comfortabeler met 4 personen in een auto.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 11:00

In een Opel Karl krijg je nog geen twee personen op de achterbank. De beenruimte is zo extreem beperkt dat je er schuin in moet zitten. Sowieso zijn de Karl en Adam uit productie.

Ik heb een Kia Picanto gereden, gingen makkelijk 5 volwassenen in.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-23 11:01

Prince schreef:
Suzuki Swift :j. Wij hebben er eentje uit 2018. Hele fijne auto. Vijfdeurs. Alleen wat weinig ruimte in de kofferbak.

Oh ja dat zijn ook fijne auto’s vriendin heeft er ook eentje. Zit daar nog verschil in met oude en nieuwere modellen?

Zet hem op m’n lijstje

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-23 11:01

PSvanLot schreef:
In een Opel Karl krijg je nog geen twee personen op de achterbank. De beenruimte is zo extreem beperkt dat je er schuin in moet zitten. Sowieso zijn de Karl en Adam uit productie.

Ik heb een Kia Picanto gereden, gingen makkelijk 5 volwassenen in.

Ah top kijk handige info :)

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 11:02

Een golf is echt niet klein hoor, zeker de nieuwe niet. Een C1 is echt het andere uiterste. Mini’s zijn veel groter dan die en ook duurder.
Heb je al eens in de auto’s gereden? Want wat je nu opnoemt zijn echt heeeel verschillende auto’s.

Anyway, de swift is ook een leuke auto. Bmw 1 serie als je in de range zit van de golf. Of een Seat Ibiza/Leon. Ik zou gewoon eens gaan kijken en proefrijden.

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 11:02

Je noemt eigenlijk al drie verschillende segmenten auto's, de C1, Polo en Golf.

Ik heb zo'n vermoeden dat je qua formaat zoekt naar een compacte klasse B, daaronder vallen bijv. de Polo, Swift, Fiesta, Corsa, Micra, Fabia, Ibiza, Yaris, Clio, klopt?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 11:03

Mijn vriendin heeft een Mini Cooper (eigenlijk 2 stuks :P ), maar die zijn echt van binnen ruimer dan je denkt.
Een Polo met 5 (volwassen) personen, dat is een utopie, wij hebben er 1 voor mijn meiden gehad (ging niet meer door de keuring), maar zelfs 5 puber meiden paste niet.
Hier zie je juist meiden in de Polo rijden en in de Golf (die ook echt een stuk ruimer is) wel opgeschoten jongens.
De C1 en Fiat 500 zijn echt hele kleine auto's hoor, als je al zegt: "niet te klein" vallen die al af.
Wij hebben een 206 staan en die is best ruim van binnen, 5 pubers passen daar beter in dat in een Polo.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-23 11:05

ontherun schreef:
Een golf is echt niet klein hoor, zeker de nieuwe niet. Een C1 is echt het andere uiterste. Mini’s zijn veel groter dan die en ook duurder.
Heb je al eens in de auto’s gereden? Want wat je nu opnoemt zijn echt heeeel verschillende auto’s.

Anyway, de swift is ook een leuke auto. Bmw 1 serie als je in de range zit van de golf. Of een Seat Ibiza/Leon. Ik zou gewoon eens gaan kijken en proefrijden.

Haha we hebben hele oude golf maar die is niet van mij. Maar dat zijn super auto’s alleen zeg ik niet dat die klein zijn. Je betaald voor zulke auto’s ook meer omdat ze zwaarder zijn.

Emj_23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 11:06

Ik zeg ook Kia Picanto. Ik rijd niet met 5 man naar Zuid Frankrijk want dan zou ik iets groters zoeken. Maar een paar vrienden achterin gaat prima. Enige nadeel vind ik dat er net geen AH krat in de achterbak past, maar als deze het loodje legt komt er weer een Picanto. Rijd lekker door en ik vind haar wel schattig. (Ik heb er eentje uit 2010)

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-23 11:06

Brainless schreef:
Mijn vriendin heeft een Mini Cooper (eigenlijk 2 stuks :P ), maar die zijn echt van binnen ruimer dan je denkt.
Een Polo met 5 (volwassen) personen, dat is een utopie, wij hebben er 1 voor mijn meiden gehad (ging niet meer door de keuring), maar zelfs 5 puber meiden paste niet.
Hier zie je juist meiden in de Polo rijden en in de Golf (die ook echt een stuk ruimer is) wel opgeschoten jongens.
De C1 en Fiat 500 zijn echt hele kleine auto's hoor, als je al zegt: "niet te klein" vallen die al af.
Wij hebben een 206 staan en die is best ruim van binnen, 5 pubers passen daar beter in dat in een Polo.

Okee polo is dus weer kleiner dan een golf.

Misschien kijken naar nieuwer type golf die mij wel aan spreekt want vind ze wel erg fijn op de weg.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 11:08

De Peugeot 207 heb ik, is ook een fijne auto.
Ik heb het oude model natuurlijk, de 208 is een nieuwer model.

Anoniem

Re: Kleinere auto maar niet te klein?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 11:09

Als je de golf fijn vindt kun je ook kijken naar de Seat Leon, die is praktisch hetzelfde.

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 11:09

Ik heb een C1 gehad, maar dat is wel krapjes hoor als je er 5 man in wilt stoppen. Kan prima, daar niet van, maar het is gewoon geen super grote auto.

Wij hebben enkele jaren geleden de C1 vervangen voor een Alfa Romeo Guilietta. Die van ons is Alfa rood en heeft van binnen ook rode stiksels 8-) maar ik vind dit best vlotte autos om te zien en ze rijden, vind ik, heerlijk :j ook in het onderhoud valt-ie me ongelofelijk mee.

Seat Leon hebben we proefgereden, ook een hele fijne auto :j

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 11:10

Ik heb 10 jaar geleden gelest in een C1, leuke autootjes maar wel echt klein vind ik.

Zelf rijd ik nu een C4 Cactus en die lijkt op het oog heel groot, maar is super compact. Kan je wel gelijk uit de droom helpen van plek voor 5 man, in theorie kan het maar ik zou het niet doen :+

Mijn moeder had een Picanto en die zijn best goed te doen achterin! Ze heeft nu een nieuwe Yaris Hybrid en hoewel die auto een slagje groter is, is de achterbank bijna kleiner dan de Picanto :=

Pluisje1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 11:12

Je geeft aan een C1 wel leuk te vinden. Dit zijn echter wel hele kleine auto's. Ook niet echt een auto om met 5 personen in te zitten, het gaat, maar comfortabel is anders. Mini coopers zijn bijvoorbeeld al groter.

Een Suzuki Swift is zoals eerder genoemd een optie. Een Toyota Yaris zou ook kunnen, maar is wel wat krapper achterin. Wij reden er wel eens met zijn vijven in, maar dat was niet vaak. Kanttekening is daar dat de kleinste bij ons 1,80 is.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 11:13

Kia Picanto :j

Die zijn verrassend ruim van binnen :j (die van ons wordt de 'Tardis' genoemd naar Dr Who )

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 11:15

Over de C1 heb ik alleen maar negatieve meningen gehoord.
Ik rij sinds kort in een nieuwe toyota aygo, wel klein, maar echt verrassend ruim binnenin!!
De achterbank is echter niet naar jouw wens. Wel is hij mega zuinig en heeft zowel van binnen als van buiten een leuke uitstraling :)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 11:16

In de C1 gaat echt geen 5 personen passen hoor, is trouwens ook maar een 4 persoons auto.
Maar is echt een kleine auto.

Tatjanaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 11:16

Wij hebben als tweede auto mijn Peugeot 107, zelfde model als de C1. Die heb je in zowel 3- als 5-deurs uitvoeringen. Ik zou er niet aan moeten denken om daar met 5 volwassenen in te moeten zitten... (Ik heb ook maar 4 gordels, dus dat mag überhaupt niet).

Deze auto gebruiken wij soms met hockey als wij uit moeten spelen en de grote auto is in gebruik. Optrekken en invoegen rijd je plankgas en je komt met moeite vooruit als wij er met z'n vieren in zitten :Y)

*Edit: verder is het een top autootje om kleine ritjes mee te maken zoals boodschappen in de buurt. Slurpt ook niet veel.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 11:17

mika11 schreef:
De Peugeot 207 heb ik, is ook een fijne auto.
Ik heb het oude model natuurlijk, de 208 is een nieuwer model.

De 208 kent alweer een nieuwer model, beide hebben wij gehad.
Hebben nu de nieuwste, maar daarin is de beenruimte achterin een heel stuk krapper dan in de eerste uitvoering. Buitenkant is wel veel stoerder.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 11:21

Ik zet niet vijf, wel vier volwassenen gemakkelijk in mijn Twingo 1, omdat het bankje achterin naar achteren kan schuiven en dan heb je gewoon riant been- en hoofdruimte. Maar die auto is van binnen groter dan van buiten. Goedkoop, klein, zuinig, niet erg veilig, en je moet goed zoeken naar een exemplaar waar nog niet veel mee gereden is. En het zijn blije eien, die autootjes. Als we ergens heen moeten waar we parkeerellende verwachten nemen we de Twingo mee, want die past op een postzegel.

Maar gezien je opsomming denk ik dat je eerst eens goed moet kijken naar de auto's zelf, hoe ze zitten, en dan beslissen waar je echt naar zoekt.

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 11:22

Gitana schreef:
Over de C1 heb ik alleen maar negatieve meningen gehoord.
Ik rij sinds kort in een nieuwe toyota aygo, wel klein, maar echt verrassend ruim binnenin!!
De achterbank is echter niet naar jouw wens. Wel is hij mega zuinig en heeft zowel van binnen als van buiten een leuke uitstraling :)

Ehm. De Aygo, C1 en Peugeot 107/108 zijn dezelfde auto en komen ook uit dezelfde fabriek.

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 11:23

Mijn Renault Clio past volgens mij ook precies bij jouw wensen! Vijf volwassenen past net, zou er geen uur mee gaan rijden, maar vier gaat prima en nog behoorlijk veel ruimte in de achterbak. De mijne is uit 2012, dus vanaf dan ongeveer. En mega zuinig, mijn diesel rijdt 1 op 24 ongeveer!