Uitvinders, hoe heb jij iets laten fabriceren/op de markt uitgebracht?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ania

Uitvinders, hoe heb jij iets laten fabriceren/op de markt uitgebracht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-23 13:05

Vanochtend had ik opeens een brainfart :)* en had ik (in mijn ogen) een miljoenen idee. :)) B-)

Hier wil ik oprecht iets mee gaan doen, maar ik ben maar een saaie kantoorslaaf en heb geen idee hoe ik iets op de markt moet brengen of moet laten ontwikkelen en produceren. }:0

Hebben jullie een ontwikkelingsbureau in de arm genomen? Of een kickstart pagina aangemaakt?

Het zit nu alleen nog maar in mijn hoofd en inmiddels weet ik ook dat het niet te koop is. Hoe moet ik verder? Help? :=

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 13:23

Ik heb er zelf niet heel veel verstand van, maar mijn vriend heeft wel het een en ander ontworpen aan nieuwe producten voor mensen.
Volgens mij is het eerste altijd een patent aanvragen op je idee. Dan wordt ook meteen gekeken of het idee nergens anders al is vastgelegd.
Daarna zijn er meerdere mogelijkheden. Je kan het idee verkopen of het hele ontwerpen en op de markt brengen uit handen geven, of alles zelf doen, of alles daar tussenin.
De baas van mijn vriend is nu met een ontwerp bezig wat hij als ontwerper gratis uitwerkt, maar waarvan hij vervolgens een percentage van de opbrengst zal krijgen. Zoiets is ook mogelijk.

Lijkt me in ieder geval heel gaaf om een eigen idee uit te werken en op de markt te brengen!

Charmander

Re: Uitvinders, hoe heb jij iets laten fabriceren/op de markt uitgebracht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 23:57

Een PCT kost je ergens tussen de 10 en 15K. Je eerste stap is een prototype ontwikkelen. Als je dat niet zelf kan moet je mensen inhuren. Kickstarter is heel leuk maar er moet wel iets zijn om te laten zien en iets tegenover staan, anders investeert niemand in je.

Ladyson

Re: Uitvinders, hoe heb jij iets laten fabriceren/op de markt uitgebracht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 00:11

Een patent aanvragen is niet per se nodig en kan ook niet altijd. Met een kleine aanpassing kunnen anderen het dan ook weer alsnog namaken dus het is ook niet altijd nuttig. Een patent aanvragen is sowieso niet iets dat je zelf even kan doen helaas en zit een best kostenplaatje aan. Ik heb toen besloten daar niet aan te beginnen en gewoon voor productie te gaan. Bij dat laatste ben ik dan weer gestagneerd haha. Je hebt overigens ook subsidies voor innovatie, misschien heb je daar wat aan?