Vraag examenmateriaal mavo 4!!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Wintu

Vraag examenmateriaal mavo 4!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-23 18:41

Ik heb een vraag en misschien weet iemand hier het antwoord of kan me iets uitleggen. Eer ik mijn vraag stel aan de leraar :')

Mijn kind zit in MAVO4, het examenjaar, maar heeft 0.0 aan lesmateriaal? Is dit gebruikelijk?

x_Milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 18:43

Wat bedoel je met 0,0 lesmateriaal? Ik neem aan dat ze gewoon boeken etc heeft om in de lessen aan de slag te gaan?
Om specifiek examens te oefenen staat er een gigantisch aanbod op examenblad.nl

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 18:44

Wintu schreef:
Ik heb een vraag en misschien weet iemand hier het antwoord of kan me iets uitleggen. Eer ik mijn vraag stel aan de leraar :')

Mijn kind zit in MAVO4, het examenjaar, maar heeft 0.0 aan lesmateriaal? Is dit gebruikelijk?

Ze zal het afgelopen jaar toch al PTA's gemaakt hebben? Hier zal ze voor geleerd moeten hebben?

MieLo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 18:46

hier een biologie-docent :D , wat voor lesmateriaal bedoel je precies?
Als ik even voor mijn eigen vak spreek:
Bij ons krijgen ze de boeken/kopieen die ze nodig wat theorie betreft. verder oefen je in de lessen met examenvragen. Als de kids extra willen oefenen voor examens, kunnen ze examenbundels via internet aanschaffen (oudere edities van vorig jaar/ 2 jaar geleden zijn ook gewoon goed).
Wat Milou ook zegt: examenblad.nl heeft heel veel.
Op YouTube is er ook genoeg uitleg materiaal te vinden (vakspecifiek)

kampioen2be

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 18:48

Het beste om te oefenen zijn oude eindexamens. Ik raad al mijn bijles kinderen altijd aan om examenbundels te bestellen (hier kan op oefenen op onderwerp) en evt samengevat (is een boekje met alle examenstof).
Je kan ook altijd oude eindexamens opzoeken via de site examenblad.nl - hier kan je alle oude examens vinden per jaar.
Voor de vakken waarin in bijles (en les) geef (geschiedenis, economie, bedrijfseco en aardrijkskunde) raad ik dit ook echt altijd aan. Beste manier om voor te bereiden op hoe je examen maakt, is door examens maken.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 18:48

MieLo schreef:
Bij ons krijgen ze de boeken/kopieen die ze nodig wat theorie betreft. verder oefen je in de lessen met examenvragen. Als de kids extra willen oefenen voor examens, kunnen ze examenbundels via internet aanschaffen (oudere edities van vorig jaar/ 2 jaar geleden zijn ook gewoon goed).

Op YouTube staan ook veel filmpjes waar je zeer kritisch naar moet kijken en niet allemaal foutloos zijn helaas.

Ik geef ook biologie en verschillende docenten hebben echt filmpjes waar niet alles helemaal juist is.

Vraag op school na of ze examenbundels krijgen. Mijn leerlingen krijgen het vanuit school. Maar nu nog niet, pas in maart na de derde toetsweek.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-23 18:49

PSvanLot schreef:
Wintu schreef:

Ze zal het afgelopen jaar toch al PTA's gemaakt hebben? Hier zal ze voor geleerd moeten hebben?

Je hebt in mavo 3 idd ook PTA's maar je hebt in mavo vier ook gewoon de tentamenweken (noemen ze hier ook PTA's).
Hiervoor kan niks worden doorgekeken, want de boeken van vorig jaar zijn terug en voor dit jaar is er helemaal geen lesmateriaal, geen boeken, niets online, niks op stencils. Terwijl je wel tentamens schrijfvaardigheid en dergelijke hebt.
Voor alle andere vakken is wel gewoon lesmateriaal beschikbaar.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 18:49

Lesmateriaal waarvoor?
Je vraag is weinig concreet.

Ik geef ook les aan mavo 4 en wil best meedenken, maar hier kan je niet zoveel mee.

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 18:50

Wintu schreef:
Je hebt in mavo 3 idd ook PTA's maar je hebt in mavo vier ook gewoon de tentamenweken (noemen ze hier ook PTA's).
Hiervoor kan niks worden doorgekeken, want de boeken van vorig jaar zijn terug en voor dit jaar is er helemaal geen lesmateriaal, geen boeken, niets online, niks op stencils. Terwijl je wel tentamens schrijfvaardigheid en dergelijke hebt.

Om welk vak gaat dit dan? Dat staat niet in je eerste bericht :P Ik dacht dat je bedoelde dat ze/hij voor alle vakken geen lesmateriaal had :P
Laatst bijgewerkt door nienke555 op 22-02-23 18:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-23 18:50

MieLo schreef:

Gewoon boeken en lesmateriaal. Voor de examens maak ik me niet zo een zorgen, luistervaardigheid is prima, de schrijfvaardigheid is minder. En hij heeft wel schrijfvaardigheidstentamens.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 18:51

Wintu schreef:
PSvanLot schreef:

Voor welke vakken zijn er dan geen boeken beschikbaar? Dat kan ik niet uit je post halen.

Voor schrijfvaardigheid zijn er bij mij op school ook geen boeken, dat leer je op school. Wordt hier ook echt enorm veel geoefend in de lessen.
Zou ook niet weten of ze bestaan?
Laatst bijgewerkt door PSvanLot op 22-02-23 18:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 18:51

TS, welk vak?
Je bent onwijs onduidelijk.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-23 18:53

Oh excuus!! Ik ben iets te onvolledig.
Het vak is Engels
Ik bedoel theorieboeken, grammaticaboeken, stencils, online lesmateriaal. Ze hebben tentamens in schrijfvaardigheid, maar hebben niets in huis met info.

Alle andere vakken hebben gewoon theorieboeken, alleen voor het vak engels is helemaal niets. En ik vroeg me af of dat altijd zo is.

Goof

Re: Vraag examenmateriaal mavo 4!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 18:55

Ik geef dus Engels en heb ook geen methode. Ik ontwikkel zelf mijn lessen, maar alle info, hulpmiddelen, oefenmateriaal etc staat online voor de leerling.

Wat is je vraag? Wil je kind oefenen met schrijfvaardigheid?

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 18:56

Wintu schreef:
Het vak is Engels
Ik bedoel theorieboeken, grammaticaboeken, stencils, online lesmateriaal. Ze hebben tentamens in schrijfvaardigheid, maar hebben niets in huis met info.

Alle andere vakken hebben gewoon theorieboeken, alleen voor het vak engels is helemaal niets. En ik vroeg me af of dat altijd zo is.

Zoals ik schreef wordt schrijfvaardigheid op mijn school op school geleerd. Daar hebben wij geen boeken/stencil/etc voor.

Hieronder zie je het examen Engels van 2022. Kun je het eens inkijken.

https://www.examenblad.nl/examendocumen ... 22-1-o.pdf

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-23 18:57

Goof schreef:
Ik geef dus Engels en heb ook geen methode. Ik ontwikkel zelf mijn lessen, maar alle info, hulpmiddelen, oefenmateriaal etc staat online voor de leerling.

Precies, hier is echter geen info, geen hulpmiddelen, geen oefenmateriaal, helemaal niets. En mijn vraag is of dat regulier is.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-23 18:57

PSvanLot schreef:
Wintu schreef:
Het vak is Engels

Zoals ik schreef wordt schrijfvaardigheid op mijn school op school geleerd. Daar hebben wij geen boeken/stencil/etc voor.

Hieronder zie je het examen Engels van 2022. Kun je het eens inkijken.

https://www.examenblad.nl/examendocumen ... 22-1-o.pdf

Dank je wel!

MieLo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 18:58

PSvanLot schreef:
MieLo schreef:

Op YouTube staan ook veel filmpjes waar je zeer kritisch naar moet kijken en niet allemaal foutloos zijn helaas.

Ik geef ook biologie en verschillende docenten hebben echt filmpjes waar niet alles helemaal juist is.

Vraag op school na of ze examenbundels krijgen. Mijn leerlingen krijgen het vanuit school. Maar nu nog niet, pas in maart na de derde toetsweek.

1e heb je gelijk in, je moet wel een beetje weten wat de goede zijn. Maar dat weten de meeste vakdocenten wel

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 18:59

MieLo schreef:
PSvanLot schreef:

1e heb je gelijk in, je moet wel een beetje weten wat de goede zijn. Maar dat weten de meeste vakdocenten wel

Precies, maar dit is een moeder en die zou ik niet zomaar adviseren op Youtube te gaan kijken.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 18:59

Wintu schreef:
Goof schreef:

Precies, hier is echter geen info, geen hulpmiddelen, geen oefenmateriaal, helemaal niets. En mijn vraag is of dat regulier is.

Nee, dat is het niet. Je kind moet zich ook buiten school kunnen voorbereiden, ook als het vaardigheden zijn en het niet direct leerwerk is.

Maar even een wedervraag; is het materiaal er echt niet of kan je kind het niet vinden/ weet je kind er gewoon niet vanaf?
Mijn ervaring is dat leerlingen nog wel eens willen roepen dat dingen niet goed geregeld zijn, er niets uitgelegd is, ze niets doen, ze geen oefenmateriaal hebben etc, terwijl dat wel het geval is.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 19:00

Goof schreef:
Wintu schreef:

Nee, dat is het niet. Je kind moet zich ook buiten school kunnen voorbereiden, ook als het vaardigheden zijn en het niet direct leerwerk is.

Maar even een wedervraag; is het materiaal er echt niet of kan je kind het niet vinden/ weet je kind er gewoon niet vanaf?
Mijn ervaring is dat leerlingen nog wel eens willen roepen dat dingen niet goed geregeld zijn, er niets uitgelegd is, ze niets doen, ze geen oefenmateriaal hebben etc, terwijl dat wel het geval is.

En dat laatste komt best wel ooit voor haha.

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 19:01

Toen ik in het eindexamenjaar zat hadden wij ook niet echt veel les voor Engels uit theorieboeken. We hebben voornamelijk veel luistertoetsen en leestoetsen geoefend in de klas. En lazen boeken.

Ik dacht dat het centrale examen ook alleen een leestoets was? Met vragen over de gelezen teksten? Dus je kunt er ook niet echt voor 'leren' met een theorieboek. Vooral belangrijk is oefenen oefenen oefenen... Met teksten lezen en opgaven erover maken.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 19:02

Wintu schreef:
Goof schreef:

Wat doen ze dan op school tijdens de Engelse les? En wat voor cijfer staat ie?

Als je kind het nodig heeft kan hij ms aan zijn docent vragen om extra oefenmateriaal?

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-23 19:05

Goof schreef:
Wintu schreef:

Online materiaal is er sowieso niet, boeken zijn er ook niet en materiaal om mee te oefenen ook niet. Ik taxi een paar kinderen uit die klas en allen zijn daar erg stellig in. Kindlief heeft een 5.6 op schrijfvaardigheid, doodzonde want luistervaardigheid en spreekvaardigheid zijn harstikke goed, maar we hebben geen oefenmateriaal om de schrijfvaardigheid mee te oefenen. Ik kan me herinneren dat we 'lang geleden :') 'gewoon engelse boeken hadden in het examenjaar, maar goed, er is zoveel veranderd in die tijd. Maar dat er helemaal niets is, vind ik toch wat vreemd, dus vandaar mijn navraag hier :D

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 19:05

Neem contact op met de mentor en vraag daar naar de werkwijze van het vak. Zij kunnen je vast exact vertellen hoe het in zijn werk gaat bij het vak Engels.