Hoe communiceren waarom je weg gaat bij huidige werkgever?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cubone

Hoe communiceren waarom je weg gaat bij huidige werkgever?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-23 00:42

Ik ben dus op zoek naar een nieuwe baan, maar nog wel in dienst. Hoewel ik denk dat dit niet lang meer zal duren gezien ik al heb aangegeven binnen korte termijn ontslag te nemen om onderstaande reden en bepaalde projecten niet meer te willen beheren. Voor ik dit ter sprake bracht heb ik al ingecalculeerd dat ik in het ergste geval mezelf een half jaar tot jaar kan onderhouden zonder werk.

Ik wil weg omdat het bedrijf waar ik werk zijn eigen waarden naar mijn mening niet serieus neemt. Ik dacht dat ze verbeteringen aan het doorvoeren waren om er beter naar te kijken, maar helaas.

Ik heb al pittige communicaties gehad met het management over dit al :o , maar kreeg een extreem politiek antwoord terug wat er op neer komt dat ik het er maar mee moet doen en de waarden eigenlijk voor de show zijn.

Daarmee zwaai ik af :evaw: Ik vind normen en waarden heel belangrijk en ben geen onderdeel van een poppenkast.

Ik voel me emotioneel gerust deze keus.

Dat IK ontslag neem hierom maakt geen verandering natuurlijk op de grote schaal, maar als een ieder zo zou denken maakt dat uiteindelijk wel impact.

Maar goed, dat is achtergrond. Ik heb een veel gezocht profiel dus vanaf de dag dat ik begon te solliciteren word ik veel benaderd. Het bedrijf waar ik werkte was een van de best betalende in Europa, dus sowieso ga ik erop achteruit op dat vlak. Daarnaast staan ze ook bekend om fantastische voorwaarden en ik merk dus dat bedrijven niet begrijpen dat ik “vrij” kom.

Ik vind dat heel lastig. Ik ga weg wegens het niet naleven van waarden, maar als je dat zegt maak je eigenlijk een bedrijf zwart. Dus hoe zeg je dat netjes? Ik ben het eens met de bedrijfsfilosofie op papier, datgene wat ze uitdragen op papier maar absoluut niet met de praktijk.

Iemand suggesties?

Hutcherson

Re: Hoe communiceren waarom je weg gaat bij huidige werkgever?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 00:45

Ik vind dat eigenlijk best oke. Misschien iets netter dat je meer verwacht had van de (nieuwe) visie en waarden van het bedrijf en dat dit in de praktijk toch niet past bij jouw behoeften.

MonaLieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 00:59

Aangeven dat je op zoek bent naar een werkcultuur die beter aansluit bij jou en je persoonlijke voorkeuren? Tijdens een gesprek kun je dan wellicht wat meer ingaan op wat voor jou belangrijke aspecten zijn.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 01:04

Ik zou het gewoon benoemen zoals je het ervaart, dat je je niet kan vinden in de waarden die in de praktijk gehanteerd worden en dat voor jou wel net heel belangrijk is. Dat je je wil kunnen vinden in de waarden en visie van het bedrijf waarvoor je werkt.

Ik ben er ook eerlijk over geweest toen ik solliciteerde voor een andere baan. Gezegd wat ik belangrijk vind wbt waarden en visie. Die eerlijkheid werd denk ik wel gewaardeerd.

Stel je het bedrijf waarvoor je werkt in een slecht daglicht? Goh, niet noodzakelijk. Je zegt wat jij belangrijk vindt en wat je nu mist. Dat is hoe jij het ervaart en beleeft, maar als je vanuit jezelf en jouw beleving spreekt is er niets mis met dat benoemen: het geeft aan wat jij belangrijk vindt en nodig hebt en is niet per definitie een objectief beeld van het bedrijf zeg maar.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 01:14

Als je het zo netjes verwoord vanuit jezelf, denk ik dat het geen groot probleem zou zijn? Het kan ook in je voordeel werken misschien, want je laat zien dat je niet voor het geld gaat maar ethiek voor jou belangrijk is. Je bent daarmee een werknemer die niet alleen in een veelgevraagd profiel past, maar ook iemand met specifieke normen en waarden en daarmee juist meer dan alleen je profiel. :)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 01:17

Aangezien je er toch stopt, al diverse contacten hebt gelegd is het simpel. Prik een datum, schrijf je ontslagbrief en lever hem in. De reden doet er niet meer toe want je hebt al gezegd waarom en ze geven geen antwoord waar je iets mee kunt, jouw geluk ligt dus niet bij deze werkgever. Succes !

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 01:50

BigOne schreef:
Aangezien je er toch stopt, al diverse contacten hebt gelegd is het simpel. Prik een datum, schrijf je ontslagbrief en lever hem in. De reden doet er niet meer toe want je hebt al gezegd waarom en ze geven geen antwoord waar je iets mee kunt, jouw geluk ligt dus niet bij deze werkgever. Succes !

Het gaat er volgens mij om hoe ze het netjes kan uitleggen aan potentiële nieuwe werkgevers, niet hoe ze het moet uitleggen aan haar huidige werkgever.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 05:02

Gewoon zeggen dat je er niet helemaal op je plek zit en omdat je dat erg belangrijk vind op zoek bent naar een nieuwe baan.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 09:32

Als ik je bericht zo lees, ben je denk ik juist heel goed in zo'n bericht netjes brengen! Inderdaad wat hierboven ook al gezegd wordt, het bedrijf doet het op zijn manier, dat is prima. Het past alleen niet bij wie jij bent en waar jij voor staat. Siert je juist naar mijn mening :D Je weet waar je voor staat.

Succes!

Afanaisa91

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 09:44

MonaLieske schreef:
Aangeven dat je op zoek bent naar een werkcultuur die beter aansluit bij jou en je persoonlijke voorkeuren? Tijdens een gesprek kun je dan wellicht wat meer ingaan op wat voor jou belangrijke aspecten zijn.

Precies, dan leg je de nadruk op het positieve;
een nieuwe baan biedt een verbetering op het punt waarom je vertrekt bij je huidige werkgever.
Verpakt pluspunt voor je nieuwe organisatie, ipv kritiek op je huidige.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 09:51

De redenen vooral bij jezelf houden.
Dus: IK voel mij niet thuis binnen de bedrijfscultuur etc
Voor jouw gevoel wordt er te weinig gedaan met ....

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 09:59

fransje23 schreef:
De redenen vooral bij jezelf houden.
Dus: IK voel mij niet thuis binnen de bedrijfscultuur etc
Voor jouw gevoel wordt er te weinig gedaan met ....

Dit inderdaad. Ik ging na kort in een organisatie solliciteren en kreeg ook de vraag waarom ik zo snel weer naar buiten keek terwijl er intern in een grote organisatie ook mogelijkheden waren.
Heb dat gehouden op dat de organisatie qua structuur en werkwijze niet goed aansloot bij wat ik nodig heb om het beste tot mijn recht te komen. Uiteindelijk is dat ook wat het is.

ista

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 10:00

Mijn waarden en normen bleken niet te passen bij de bedrijfsvoering, om die reden ben ik op zoek naar een plek die beter aansluit bij mijn persoonlijke behoeftes.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 13:10

Ik zou niet de uitdrukking „normen en waarden“ gebruiken. Dat komt al snel belerend over.
Persoonlijk zou ik het heel simpel houden dat je niet in de bedrijfscultuur paste en dan specificeren wat je wél zoekt.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 13:20

Jouw laatste zinnen dus jou reden in je openingspost heb je daar heel simpel en duidelijk omschreven. Ik zou het daar op houden. Dat is gewoon eerlijk hoe jij er in staat.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 13:31

Ik heb eind januari mijn ontslag ingediend bij mijn werkgever en ben in het gesprek gewoon heel eerlijk en hard geweest over mijn vertrekredenen.
Deze redenen overigens niet benoemd in mijn ontslagbrief, maar deze aan het minimale laten voldoen.
Meer informatie hebben ze niet nodig, tijdens een gesprek kun je het nog toelichten.

Mijn ontslagbrief was misschien 4 regels ofzo;
Ik neem ontslag
Per .... datum
Bewust van de opzegtermijn, dus mijn laatste werkdag is .... datum
Veel geleerd en neem dit mee in mijn verdere loopbaan.

Toedeledokie :)

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 14:10

Zoals je het hier beschrijft vind ik niet dat je het bedrijf zwart maakt.
Als je aan de grote klok hangt hoe in en in slecht ze wel niet zijn, goede zaken verzwijgt en dingen aandikt of verzint (laster) ja dan maak je het bedrijf zwart.
Maar Wat jij zegt is 'Op papier doen ze het goed. Maar de praktijk laat flink te wensen over.' Dat is een schoolvoorbeeld van opbouwende kritiek. En in een vrij land hoor je daar tegen te kunnen.
En als het goed is blijft dit bij een nieuwe werkgever binnenskamers want niemand heeft iets te maken met wat er in jou sollicitatiegesprek gezegd wordt. En dat kan je ook gewoon bij je nieuwe werkgever in spe aangeven. Dan zeg je gewoon dat je dat alleen in vertrouwen kwijt wil om de relatie met je vorige werkgever niet te beschadigen. Je kan zelfs overwegen om in je ontslagbrief te verwijzen naar jou eerdere pittige communicaties met het management. Want als ze verstandig zijn reflecteren ze daar op.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 14:19

Ik denk dat een term als "bedrijfscultuur" inderdaad de lading wel dekt. Als ze er dieper op ingaan en voorbeelden vragen, zou ik het positief formuleren: wat verwacht jij wel van een bedrijf? In plaats van wat zij mis deden...

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 11:14

Ik zou als een nieuwe werkgever er om vraagt (en dat is in deze tijd met zoveel personeels tekort echt niet zomaar aan de orde, vaak zijn ze al lang blij dat je beschikbaar komt en zeker als het vanuit een bedrijf is die hoog staat aangeschreven dat ze die vraag uberhaupt niet stellen :) ) aangeven dat de geldende bedrijfscultuur helaas niet matcht met jou persoonlijkheid. Geef aan dat je het erg jammer vind om werkgever X te verlaten omdat je de werkzaamheden/projecten altijd met veel plezier hebt gedaan maar dat je alle vertrouwen hebt dat jij bij de werkgever waar je op sollicitatie bent wel op je plek gaat zijn.

1. je valt met z'n antwoord je oude werkgever niet af (dat wil je ALTIJD voorkomen, recruiters en ikzelf als lead krijgen de nekharen stijf overeind als er een sollicitant binnenkomt die zijn oude werkgever afzeikt, die negativiteit wil je niet binnenhalen :o )
2. een grotere veer in de reet van de nieuwe is er niet ;) en geloof me dat vinden ze altijd erg leuk om te horen

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 11:21

dieseltje09 schreef:
Ik zou als een nieuwe werkgever er om vraagt (en dat is in deze tijd met zoveel personeels tekort echt niet zomaar aan de orde, vaak zijn ze al lang blij dat je beschikbaar komt en zeker als het vanuit een bedrijf is die hoog staat aangeschreven dat ze die vraag uberhaupt niet stellen :) ) aangeven dat de geldende bedrijfscultuur helaas niet matcht met jou persoonlijkheid. Geef aan dat je het erg jammer vind om werkgever X te verlaten omdat je de werkzaamheden/projecten altijd met veel plezier hebt gedaan maar dat je alle vertrouwen hebt dat jij bij de werkgever waar je op sollicitatie bent wel op je plek gaat zijn.

1. je valt met z'n antwoord je oude werkgever niet af (dat wil je ALTIJD voorkomen, recruiters en ikzelf als lead krijgen de nekharen stijf overeind als er een sollicitant binnenkomt die zijn oude werkgever afzeikt, die negativiteit wil je niet binnenhalen :o )
2. een grotere veer in de reet van de nieuwe is er niet ;) en geloof me dat vinden ze altijd erg leuk om te horen

Eens, ik zeg ook altijd dat ik me goed heb ingelezen in de bedrijfscultuur en zeker weet dat ik hier op m’n plekje ben. Wordt inderdaad erg gewaardeerd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 12:02

Ik ben inderdaad recruiter geweest en je wil niet weten hoeveel mensen hun oude bedrijf afbranden (en nee, dat werkt nooit in je voordeel).

Maar dit vind ik heel netjes. Wees er wel op beducht dat ze zullen gaan doorvragen wáárom het niet bij je paste en hoe je denkt dat dit bv. anders is bij het bedrijf waar je dan aan het solliciteren bent. Je moet dan dus wel zeker weten dat het bedrijf waar je aan de slag wil dit beter voor elkaar heeft (maar anders wil je er denk ik ook niet aan de slag....).

Cubone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-23 21:42

Bedankt alvast voor alle input :) Het word zeker gewaardeerd!

Ik ben nu wel in een hele andere branch gaan zoeken qua werk dus gooi het daarop. Ik heb ook een afspraak gemaakt voor loopbaan begeleiding omdat in het op het moment ook niet zo goed meer weet.

Mijn werkgever wil mij niet los laten :\ Ik heb nog niet officieel ontslag genomen, omdat ik nog geen nieuwe baan heb en mijn opzegtermijn maar een maand is op het moment. Wel heb ik al tegen mijn werkgever gezegd dat ik eind april and einddatum in gedachte heb. Daarmee geef ik ze een maand extra wat denk ik netjes is (naast dat ze al 3 weken weten dat ik het niet meer zie zitten, dus bijna 3 maanden).

Mijn werkgever vecht nu heel hard om me toch binnen het bedrijf te houden. Ik ga er bijna van blozen. Er word gesproken over nieuwe posities, functies, meer thuis werken, part time mogelijkheden etc. etc. Dat mijn werkgever mij niet kwijt wil is wel duidelijk. Zelfs vanuit hoger management maken ze zich er druk over dat ik ontslag ga nemen.

Maar ja.. Ik zou wel een heel andere positie moeten krijgen (eentje waarbij ik de dingen waarvan ik vind dat ze niet ok zijn zou kunnen recht zetten) zouden ze mij willen houden. Maar goed, ik heb volgende week een afspraak met hoger management om concreet te bespreken hoe en wat en een officieel eind af te spreken.

Ik voel me nog steeds goed bij mijn besluit ontslag te nemen, maar ben ook heel blij dat ik besloten heb niemand voor het ootje te nemen en zomaar ontslag te nemen en het gewoon te bespreken. Dat maakt het voor mij wat moeilijker omdat ik moeite heb met mensen teleurstellen, en dan is doei en tot nooit wel makkelijk, maar dit past wel veel beter bij wie ik ben als persoon.

Een groot doel van het gesprek is ook om te begrijpen waarom ik weg loop, want ik ben niet de eerste die dag doet, maar blijkbaar wel een van de weinige blijkbaar die open staat voor de discussie.

Ondanks dat het voor niemand echt leuk is, hoop ik dat we een constructief gesprek kunnen hebben en concrete afspraken kunnen maken volgende week waar iedereen vrede mee kan hebben zodat we met een goede verstandhouding uit mekaar kunnen :)