Mag een werkgever bij einde dienstverband kluisje openen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Babsiej

Mag een werkgever bij einde dienstverband kluisje openen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-23 21:26

Goed, het ligt iets genuanceerder uiteraard.

Ik ben in januari begonnen, via een detacheringsbureau, bij een bedrijf.

Hier heb ik een kluisje gekregen en daar mijn persoonlijke spullen in gedaan en spullen van de werkgever (gereedschap etc).
Helaas ben ik in mijn proeftijd gevallen, buiten werk om overigens, en mijn enkelbanden gescheurd en hand gebroken.
Einde dienstverband dus. Jammer, maar ergens begrijp ik het wel, want we zijn 6 weken verder en ben nog niet hersteld.

Ik heb vrijwel direct gemaild dat ik het jammer vond maar dat ik wel graag mijn persoonlijke spullen wilde ophalen en dan kon ik direct hun sleutels en tag terug geven.

Na een week/ anderhalve week heb ik nog eens gemaild, en daarna nog paar keer geprobeerd te bellen. Helaas geen gehoor.

Begin van de week kreeg ik berichtje van detacheringsbureau dat het bedrijf mijn persoonlijke spullen naar hen had gestuurd en dat hij deze kwam langs brengen en dan sleutels van bedrijf ook mee zou nemen.

Nu waren dus lang niet al mijn persoonlijke spullen daar en ze zijn nog aan het zoeken bij het bedrijf naar de ontbrekende spullen.

Mijn vraag is, hadden ze dit zo wel op deze manier mogen doen? Zomaar mijn kluis openen en spullen eruit halen?

pillow

Re: Mag een werkgever bij einde dienstverband kluisje openen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 22:02

Nou dat lijkt mij niet. Maar ja er lag ook gereedschap van hun in dus wel logisch dat ze er in wilden. Maar ze hadden dat door jou of in ieder geval met jou moeten doen.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-23 22:03

pillow schreef:
Nou dat lijkt mij niet. Maar ja er lag ook gereedschap van hun in dus wel logisch dat ze er in wilden. Maar ze hadden dat door jou of in ieder geval met jou moeten doen.

Gereedschap als in een meetlintje, stanleymes, speciale stift voor t werk etc.. niets bijzonders, of wat ze niet veel op voorraad hebben :D

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 22:04

Interessante casus, aangezien zij eigenaar zijn van de kluisjes twijfel ik erg.

Blue_flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 22:05

Ik zou niet weten waarom niet? De kluis is hun eigendom. Ben wel benieuwd hoeveel persoonlijke spullen erin liggen na een korte periode. Want als je in je proeftijd uitvalt kan het niet meer dan 8 weken geduurd hebben dat je daar gewerkt hebt.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-23 22:08

Het waren ook niet veel spullen, wel dure spullen.

Zoals een lederen riem, werkschoenen (zelf gekocht) met inlegzolen. Totaal toch 350 euro.

M’n veiligheidsbril op sterkte en m’n oordoppen heb ik gelukkig wel terug.

En de vraag waarom niet? Ivm privacy en er geen reden was deze te openen. Geen verdenking van diefstal oid.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 22:15

Waarom ben je er niet gewoon zelf heen gegaan om je kluisje leeg te halen? Waarom eerst telefonisch contact afwachten?
Super vervelend dat je gevallen bent en dit letsel nu eraan hebt overgehouden.

Opzich is er niet ultieme privacy binnen een bedrijf. Je staat sterk als werknemer qua rechten maar soms mag een werkgever gewoon iets opeisen als er spullen van hem bij gemoeit zijn. Of een kluisje openen daarbij hoort mag de rechter beslissen. Maar vooral de spullen die je kwijt bent is kwalijk. Zie die maar eens terug te krijgen. Als je kunt bewijzen dat die in je kluisje lagen op de laatste werkdag dan heb je wellicht een poot om op te staan.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-23 22:23

Zoals je kunt lezen heb ik geprobeerd een afspraak hiervoor te maken. Zowel e-mails gestuurd als geprobeerd te bellen. Er is niet altijd iemand aanwezig en zo naar binnen lopen terwijl dienstverband is beëindigd voelde ook niet goed.

Daarbij had ik uiteraard een chauffeur nodig dus voor niets gaan wilde ik niet.
Ik heb wel bewijs dat mijn schoenen daar zijn, maar geloof niet dat ze het slecht bedoelen.

Rechtszaken etc ga ik zeker niet doen, maar nu deze spullen kwijt zijn, vroeg ik het mij gewoon af.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 23:05

Anders gezien, ik geloof ook niet dat een werkgever verplicht is het kluisje van een medewerker die al een paar weken uit dienst is gesloten te houden.

Wel zuur van je werkschoenen. Aangezien het via een detacheerder ging, snap ik enigszins ook wel waarom ze afhandeling via detacheerder doen. Maar als je grote dingen mist je goed recht dat te benoemen. Misschien was normale beleid werkschoenen via werkgever en gewoon een misverstand.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 12:54

Babsiej schreef:
Zoals je kunt lezen heb ik geprobeerd een afspraak hiervoor te maken. Zowel e-mails gestuurd als geprobeerd te bellen. Er is niet altijd iemand aanwezig en zo naar binnen lopen terwijl dienstverband is beëindigd voelde ook niet goed.

Lijkt mij best normaal, om gewoon daar naartoe te gaan, je tag te gebruiken en je kluisje leeg te halen.
Jammer dat er weken overheen zijn gegaan. Ik begrijp wel dat dat bedrijf het kluisje heeft geopend en je spullen retour heeft gestuurd.

Hopelijk komt de rest nog boven water.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 13:02

Ik zie het probleem niet zo. Het is gewoon jammer dat jullie elkaar niet gesproken hebben. Had ook vanuit je werkgever uit kunnen komen. Gewoon even netjes afsluiten met elkaar. Maar ik geloof niet dat ze het recht niet hebben hun eigen kluisjes te open (na einde dienstverband).

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 13:23

Er is meestal geen overschot aan kluisjes en op een gegeven moment hebben ze zo’n kluisje gewoon weer nodig voor nieuwe mensen.
Bij ons worden die ook gewoon geopend als de mensen niet meer bij ons werken of bij het verplaatsen van de kasten als men na een aantal notificaties nog steeds de kluis niet leeg heeft gehaald.
Wel openen we onder toezicht, er zijn dus altijd minimaal twee mensen aanwezig.

In jouw geval had je prima even langs kunnen komen en de boel leeg kunnen halen. Maar toegegeven, het bedrag had ook kunnen reageren op jouw mails. Dat is wat hun betreft ook niet netjes.

Seventeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 14:05

Ik ben rechtenstudent, maar heb nog geen arbeidsrecht gestudeerd momenteel. Wat ik er wel over weet is dat de werkgever dit zeker niet zomaar mag doen.
Mijn advies zou zijn om zeker niet hier op Bokt advies te vragen, gezien de juridische waarheid vaak anders ligt dan wat wij zelf denken. Bel anders even het juridisch loket. :)

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 14:08

Tsja, als het bedrijf waar ik werk dit niet zou mogen doen, zouden we inmiddels met meer dan 50 kluisjes zitten in de loop der jaren die niet geopend mochten worden, door bijvoorbeeld uitzendkrachten die ineens weg blijven. In jouw geval vind ik het echt waardeloos hoor, zeker als je spullen mist, maar qua wetgeving lijkt me dit een lastige.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 14:11

Seventeen schreef:
Ik ben rechtenstudent, maar heb nog geen arbeidsrecht gestudeerd momenteel. Wat ik er wel over weet is dat de werkgever dit zeker niet zomaar mag doen.
Mijn advies zou zijn om zeker niet hier op Bokt advies te vragen, gezien de juridische waarheid vaak anders ligt dan wat wij zelf denken. Bel anders even het juridisch loket. :)
Ex-werkgever in dit geval, lijkt me geen onbelangrijk detail. ;)

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 14:11

Van beide kanten uit niet handig.
Zelf gewoon kunnen gaan kluisje leeg maken. En werkgever had kunnen reageren.

Maar ik had op het werk nooit erg persoonlijke spullen dus zou er geen moeite mee hebben.

Zo heb ik wel bij een laatste werkgever mijn uniform en badge aangetekend naar hem gestuurd ipv langs gegaan. Zag die eikel er wel voor aan te zeggen het anders niet ontvangen te hebben.
Op die badge kon je geld zetten en zo drinken uit de automaat pakken. Daar stond nog een bedrag op en hoop dat hij er erg gelukkig mee was...

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 14:17

Bij ons is er ook iets over opgenomen in de personeelsgids. Het is bij ons ook niet jouw persoonlijke kluis maar de bedoeling dat je eind vd dag je spullen gewoon meeneemt naar huis.

Dat doen veel mensen niet, maar ik meen dat de werkgever in ons geval altijd het recht heeft om de kluizen te openen. Vaak geven ze het wel aan op intranet, zodat je de kans hebt hem zelf leeg te maken.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 14:20

Wij hebben hier ook garderobe kastjes, ieder heeft er 2. En hebben dezelfde sleutel.
We openen 1 van de kastjes om altijd de schone werk kleding die van de wasserij komt in te leggen.
Het andere kastje leggen ze hun persoonlijke spullen in.
Ze weten ook dat de sleutels hetzelfde zijn.

Wanneer we een reden hebben om te kijken gaan we met de betreffende werknemer kijken óf bij ziekte altijd met 2 personen . Wanneer uitzendkrachten wegblijven of iemand niet meer komt open ik ze gewoon.
We hebben kluisjes tekort anders.

We gaan wel altijd met 2 personen kijken om te voorkomen dat er gezeur van komt.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-23 15:25

Oké even voor de duidelijkheid ;

Na 2 dagen heb ik de eerste e-mail verzonden
Na 1 week en een dag heb ik de tweede e-mail verzonden. En na 2 weken ben ik gaan bellen.

Even langsgaan, dat kan en kon ik niet. Mijn been en arm zitten in het gips. Ik kan dus niet lopen en zeker niet autorijden. Dat zou iemand anders dus moeten doen. Dat had ik ze overigens verteld bij mijn ziekmelding dat dat de reden was voor ziekmelden.

Ik had in mijn kluis vooral schoenen, oordoppen, veiligheidsbril op sterkte, en wat gereedschap. Vooral werkgerelateerde spullen dus.

Kluisjes tekort is daar niet gelukkig (zo groot is het allemaal niet maar dames werken er bijna niet dus daarom bij dames geen kluizen tekort) uitzendkrachten werken er ook niet.

Ik ga verder geen juridisch advies inwinnen want ik geloof ook niet dat er bewust spullen kwijt worden gemaakt. Ik wacht even af want ze zijn mijn spullen nog aan het zoeken. Dit was puur een vraagstuk voor mijzelf.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 15:30

Het is gewoon raar verlopen, dat sowieso. Laten we wel uitgaan van goede wil en hopen dat je al je spullen gewoon nog terug krijgt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 15:49

Babsiej schreef:
Het waren ook niet veel spullen, wel dure spullen.

Zoals een lederen riem, werkschoenen (zelf gekocht) met inlegzolen. Totaal toch 350 euro.

M’n veiligheidsbril op sterkte en m’n oordoppen heb ik gelukkig wel terug.

En de vraag waarom niet? Ivm privacy en er geen reden was deze te openen. Geen verdenking van diefstal oid.

Ik vind privacy bij een kluisje van het bedrijf echt een beetje onzin.. Het kluisje is voor je persoonlijke eigendommen die je tijdens je werk niet nodig hebt of werkspullen die je na je werk daar kunt bewaren. Niet echt privacy gevoelige spullen en die hoor je imo ook niet daar te bewaren. En geen reden voor openen, jouw spullen houden een kluisje bezet die ze wellicht weer nodig hebben voor een nieuwe collega. Lijkt mij reden genoeg.

Ik snap overigens dat het vervelend is dat je spullen kwijt bent en dat hoort zeker niet zo, maar ik vind het wel echt te ver gaan om moeilijk te doen over het openen van HUN kluisje met deels ook HUN spullen..

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 15:53

was heeft degene die opdracht had die spullen eruit te halen gedacht dat het materiaal van het bedrijf was.

de echt persoons gebonden dingen heb je wel terug.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 15:54

Volgens mij mist TS nog spullen ter waarde van €350, dat is wel serieus geld.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 16:13

Als je het nou zelf helemaal af had laten weten kan ik het nog begrijpen vanuit het bedrijf. Alleen je hebt meerdere malen contact geprobeerd te zoeken, dus in dit geval vind ik het niet heel netjes.

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 16:23

Kun je niet gewoon in gesprek gaan met het bedrijf om te kijken of ze je tegemoet kunnen komen of eventueel vergoeden?
Kan inderdaad zijn dat het bedrijf dacht dat de spullen van hunzelf waren of van het uitzendbureau. Normaal krijg je werkschoenen en kleding ook vanuit het uitzendbureau/bedrijf.
Misschien kunnen ze jou spullen nog boven water halen.