Wat zit er in jouw EHBO koffer?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Schuur_

Wat zit er in jouw EHBO koffer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-23 22:24

Hoi Bokkers,

Ik heb deze week mijn nieuwe auto mogen ophalen en ben deze nu aan het inrichten. Omdat ik hem ook ga gebruiken voor trainingen met de hond en dus veel in het bos en velden zit wil ik eigenlijk ook een uitgebreidere EHBO kit voor mij (en mijn honden) dan de 2 rolletjes verband en veiligheidspeld die er nu inzit.

Ik heb een speciaal ophangsysteem op de achterkant van de wagen en wil hier ook het EHBO tasje bij kopen, alleen is deze zonder inhoud. Maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Wat moet er in? Iets van

ontsmetting (flesje, wipes?)
verband (wat voor?)
pleisters
Tekentang
Pincet
Doekje voor het bloeden?

Ik ben echt een EHBO nitwit dus jullie hulp is welkom. Hieronder een link naar het tasje (en de schaar, die lijkt me ook handig)

Afbeelding

https://www.nakatanenga.de/en/optional- ... ndle?c=772

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 23:08

Wil je het voor jezelf of voor hulp te bieden?

Wat vooral nodig is in geval van ernstige ongelukken is materiaal om ernstig bloedverlies te stoppen, dus druk verband en eventueel een tourniquet

Daarnaast materiaal om open wonden af te kunnen dekken, denk aan driekanten doeken maar schone theedoeken zijn ook prima. Snelverband is ook altijd fijn om bij de hand te hebben.

Ik heb er ook een folie “deken” in zitten voor gebruik bij onderkoeling.

Voor jezelf en je hond red je het een aardig eind met een simpel kant en klaar EHBO koffertje, wat pleisters, zelfklevend rekverband en wat gaasjes.

Maar misschien is het een idee eens een EHBO cursus te doen. Super leerzaam en kennis wat je altijd kunt gebruiken.

Edit: hou er rekening mee dat verband een houdbaarheidsdatum heeft, dus controleer je EHBO koffer eens per jaar en vervang wat over datum is. Dat kun je weer doneren aan je lokale EHBO vereniging, dat kan dan nog gebruikt worden voor trainingen.

Ik ben al 20 jaar EHBO’er en zo’n 12 jaar ook BHV’er
Momenteel ben ik bezig een EHBO cursus te schrijven voor E-learning. Het is zo belangrijk dat meer mensen leren wat te doen in noodsituaties.

Tazzey

Re: Wat zit er in jouw EHBO koffer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 00:33

Ik heb een EHBO koffer die jaarlijks wordt gecontroleerd en waar nodig aangevuld tegelijk met de controle van de brandblusser. Die koffer was iets van €80 in aanschaf en de controle is gratis, de aanvullingen zijn erg goedkoop. Ideaal ding. Hij wordt voornamelijk gebruikt voor onvoorzichtige buren.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-23 07:50

Het is meer voor mezelf en de hond maar bijvoorbeeld laatst op een training had iemand zich verbrand aan de waterkoker dus flamazine of calendulazalf is misschien ook wel een goede.

Ik heb ooit een EHBO cursus gevolgd (meerdere zelfs) voor het werk dat ik toen had maar het staat inderdaad op de planning om er eens een nieuwe te volgen.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 09:24

Ik vind het altijd belangrijk om water in de auto te hebben. Om te drinken maar ook om iets mee af te spoelen. Deze staat bijvoorbeeld al even op mijn lijstje. https://www.bol.com/nl/nl/p/karcher-oc- ... gIXU_D_BwE

Tenslotte is er bij een hond die in iets vies heeft gelegen ook eerste hulp nodig. :+ Wat ook nog wel eens fijn kan zijn zijn de puppy trainers. Bij een kotsende hond of wanneer ze ergens bloed hebben kan je op weg naar de dierenarts die er onder leggen.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-23 13:05

Ah puppytrainers is inderdaad een goede!

Water neem ik altijd 1 a 2 liter mee in flesjes als ik ergens naartoe ga.

Pikkepor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 13:24

Ik vind om die reden oude handdoeken (in allerlei soorten en maten) een must achterin de auto. Vieze honden, kotsende kinderen...

Verder zou ik ook inderdaad flesjes water in de auto leggen. Om een vieze wond uit te spoelen, maar ook bij gewoon dorst natuurlijk. Mij lijken meerdere kleine flesjes dan het makkelijkst hanteerbaar.

Wat betreft ontsmetting zou ik denken aan de oranje betadine? Die is voor mens en dier geschikt.

love_mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 13:31

Misschien is een scherp mes ook handig? Mocht jou hond ( of die van iemand anders natuurlijk) eens vastzitten met zijn tuig/halsband?

Zelf hebben we voor het wandelen een standaard ehbo kit met daarin toegevoegd nog betadine, zodat je evt ook kan ontsmetten na spoelen met water.

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 17:22

Voor brandwonden gebruik ik zelf graag Biogaze, stinkt wel, afdekken met een pleister of gaasje en leukoplast. Dus gaasjes en leukoplast zijn ook wel handig. Schaar. Biogaze is vet blijft niet plakken, maar trekt, na goed koelen uiteraard, de brand snel uit een brandwond. Ook fijn bij schaafwonden.

https://www.ehbo-koffer.nl/product/biogaze/

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 12:39

Wat dacht je - tipje - van een EHBO-cursus? Je leert er dit soort dingen, maar je leert ook dat je niet zomaar calendulazalf op een brandwond moet smeren ;) Flauw natuurlijk, maar het kan nooit kwaad.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 20:33

Blue_Eyes schreef:
Wat dacht je - tipje - van een EHBO-cursus? Je leert er dit soort dingen, maar je leert ook dat je niet zomaar calendulazalf op een brandwond moet smeren ;) Flauw natuurlijk, maar het kan nooit kwaad.

Nou inderdaad, op een eerstegraads brandwondje (dus klein oppervlak en huid niet kapot) kan, na koelen met kamertemperatuur water, een zalfje gesmeerd worden, maar bij tweede en derdegraads brandwonden moet je dat echt niet doen.

Hetzelfde als ontsmetten van wonden, dat moet je ook niet zomaar doen. Spoelen met kamertemperatuur water en eventueel de huid om een wond heen ontsmetten, maar nooit een wond zelf ontsmetten, dat kan de genezing belemmeren.

Er is een reden dat betadine en brandzalf niet meer in een EHBO koffer zitten.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-23 21:27

Blue_Eyes schreef:

-Tipje -Kijk even een paar reacties boven je wat ik daar schrijf ;) Maar bedankt voor je aanvulling. Ik koop gewoon een standaard koffertje ergens ooit en het zal wel goed zijn. Tot nu toe nooit nodig gehad dus hopelijk in de toekomst ook niet

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 22:15

Wat vaak niet in een koffer zit (al merk ik als EHBO’er dat dit langzaam verschuift) en mega handig is in elke koffer: vingerbob. Bijna in elke situatie werk of privé komen er wondjes aan de vingers bij kijken. En met een vingerbob is dit na mijn mening makkelijker en langduriger te verbinden. Pleisters en verband schuift snel of laat los :)

Maar dit is voor mij een aanvulling op de standaard uitrusting. Ik denk dat je daarvoor ook vooral moet kijken wat je zelf snel grijpt. Voor mezelf sprekend ik pak liever een steriel gaasje met verband dan snel verband. Dus in mijn thuis spullen zal je weinig snelverband zien liggen.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 22:33

Die vingerbob zitten wel in mijn koffer.