Opnieuw aan renivatie beginnen of niet

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Flynnieman

Opnieuw aan renivatie beginnen of niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-23 19:25

Pff zit er al even mee in dubio... Na een renovatie hier van meer dan 2 jaar zijn we eindelijk bijna klaar en dan plots komt je droomwoning te koop. Lekker rustig gelegen tussen de weilanden, veel grond voor de paarden (1,5 hectare) en een mogelijkheid om nog een vakantiewoning uit te baten en paarden van anderen een stallingplek aan te bieden. Ons huis is door het verbouwen en alles zelf te doen serieus gestegen in prijs en hebben een overwaarde van om en bij de 100k weten te verzamelen. Hierdoor zouden we dus het huis dat te koop staat wel kunnen betalen, waar we 3 jaar geleden alleen maar van konden dromen... Nu heb in ondertussen een dochter van 1 jaar en ben ik net 3 maanden zwanger van de 2e, qua timing dus echt verschrikkelijk slecht. Ook zouden we niet veel budget overhouden om te renoveren waardoor we jarenlang bezig gaan zijn om het bij elkaar te sparen. Voordeel is dat we dus zolang we aan het verbouwen zijn altijd proper kunnen wonen doordat er ook een vakantiewoning met 3 slaapkamers aanwezig is en we natuurlijk op de lange termijn een extra inkomen kunnen creëren waardoor niet alleen ik maar ook mijn vriend parttime kan gaan werken.

Maar ja, zien we dat nog wel zitten zo met 2 kleine kinderen en weer alles opnieuw. Onze hart en ziel zit in de huidige woning, waar ik trouwens ook zeker graag woon, maar het huis dat te koop staat doet me dromen... Ik merk dat ik er niet meer van slaap en mijn familie is alles behalve positief erover. Vrienden zijn dan weer wel erg enthausiast. Ik ben er 26 en denk dan maar, ik heb nog een heel leven om te genieten van een huis, dus waarom niet?

Meer mensen die voor zo een keuze hebben gestaan? Zouden jullie nog verbouwen met 2 kleine kinderen? Dromen achterna jagen maar weer jaren in het stof of lekker genieten van ons huisje nu waar mijn paardjes ook lekker in de tuin kunnen staan met hun paddock paradise?

Hannanas

Re: Opnieuw aan renivatie beginnen of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 19:29

Je kunt ook gaan wonen en pas over vijf of tien jaar binnen gaan verbouwen. Waarom zou alles dan meteen spik en span moeten binnenshuis. Heb je namelijk wel rust voor je kinderen en je droomhuis met paarden, iets wat ik lees als een wens voor je in je bericht.

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 19:29

Ik zou er voor gaan! Je kan er ook voor kiezen om rustiger aan te renoveren toch?

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 19:32

Als het bewoonbaar is, doen!! Verbouwen en renoveren kan altijd nog :j

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 19:35

Het is echt zo persoonlijk. Dus allebei een lijst met plussen en minnen maken en dan een knoop doorhakken. Zelf zou ik het niet doen en lekker blijven zitten op jullie huidige plek.

Flynnieman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-23 19:37

Wle even erbij vermelden dat je in België verplicht bent van energielabel F naar energielabel D te gaan binnen de 5 jaar, dus dat is wel een dingetje. Ik hoor hier tot nu toe al positieve dingen, leuk! Ik merk dat ik de mening van mijn familie wel erg belangrijk vindt, zeker omdat ze ons de afgelopen 2 jaar zo hebben geholpen met renoveren. Zonder hun was het hier nooit af geraakt :')

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 19:57

Ja ik kan de reactie van familie dan ook wel begrijpen. Als ze echt veel geholpen hebben met verbouwen en het is nu eindelijk af en je gaat het weer verkopen dan kan ik me voorstellen dat ze daar wat van vinden.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 20:03

Er is hier op Bokt iemand die meen ik aan het derde huis binnen 6 jaar bezig en die inmiddels ook 2 kinderen heeft gekregen, dus het kan wel.
Zeker als de vakantiewoning al af is en je daar met je gezin al redelijk goed kan wonen zou ik toch wel richting de "ja" gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 20:05

Doen. Wij zaten in dezelfde situatie. 7 maand zwanger, huis grotendeels gerenoveerd. Wij wonen nu 4,5 jaar in onze boerderij en het is nog elke dag genieten. Wat wij wel merken is dat wij veel minder hulp krijgen bij het opnieuw renoveren. Mensen en familie denken: Niet opnieuw. Maar dat is het waard, echt.

Het is niet meer: Wat als. Maar: Het is.

Flynnieman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-23 20:09

Suzanne F. schreef:
Ja ik kan de reactie van familie dan ook wel begrijpen. Als ze echt veel geholpen hebben met verbouwen en het is nu eindelijk af en je gaat het weer verkopen dan kan ik me voorstellen dat ze daar wat van vinden.

Ja precies, snap ze zeker, ze hebben uiteindelijk hier ook vele uren gesleten en was ook absoluut nooit de bedoeling geweest om hier te vertrekken, wouden hier echt oud worden. Totdat er 2km verderop ineens iets leuks is :o. Dat is wat het voor mij het lastigste maakt hoor, verbouwen an sich zie ik nog wel ergens diep vanbinnen zitten denk ik. Maar heb zo een bang dat ik mijn familie teleurstel ofzo, zeker mijn opa die hier soms elke dag bezig was en ondertussen 71 is... Ik hoop dat hij er nog lang gaat zijn maar hij heeft hier zo veel gedaan wat herinneringen geeft

@Moestuin, ja dat verwacht ik zeker ook wel dat mensen denken van 'daar ga ik niet nog eens aan mee doen'. Ook begrijpelijk natuurlijk, nu hebben we bij de eerste renovatie veel geleerd en kunnen we ook nog zoveel meer zelf doen. Voordat we hier begonnen konden we nog geen schroef in de muur draaien :') en nu kunnen we water en electriteit leggen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 20:26

Weet je, misschien gaat jou familie wel teleurgesteld zijn. Maar je bent nog maar 26. Nu kun je het ook betalen. Ik snap dat ze er erg veel werk hebben ingestoken, dat was hier ook zo. Schoonvader gaf ook erg duidelijk aan: Ik heb gezegd zoiets nooit meer te doen. Begrijpelijk. Maar ik zelf, persoonlijk, zou het niet meer zien zitten om eventueel op mijn 40ste weer te herbeginnen. Als dit echt jou passie/droom is, dan ziet jou familie (hopelijk) ook op termijn dat dit jou gelukkig maakt. Uiteindelijk moet jij er wonen, leven. Kwestie van woonst mag je jou wensen echt wel voorop zetten.

Ik zie en doe nu elke dag heel veel van dit. Het maakt mij zo intens gelukkig, elke dag opnieuw. Het valt eigenlijk niet uit te leggen. Dit is geen garantie dat het bij jou ook zo gaat zijn. Maar zeg nu zelf: Tussen jou paarden/dieren zitten wanneer je wilt <3

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Flynnieman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-23 20:35

Ja lijkt me echt heerlijk! Nog wat andere diertjes erbij, ik heb er hier de plek niet voor, enkel mijn paard met zijn shetje en dan is het wel klaar qua plek. Ik neig nu wel naar doen, maar gaan zowiezo nog eens kijken met een aannemer erbij, kijken wat hij nog ziet aan kosten

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 20:41

ts, doen, je bent 26, het zal echt wel eens tegen zitten met je 2de kindje en het geklus(wat dan echt wel op pauze gezet kan worden) maar als je zo'n kans laat zitten krijg je waarschijnlijk spijt. (of niet, dat moet je bij jezelf echt nagaan.) Je bent zo jong en nu al zo'n kans, die zou ik zeker aangrijpen. Qua familie snap ik je hoor, maar he, je hebt nu de kans om je droomhuis te kopen; misschien zijn ze uiteindelijk wel juist blij dat ze hierbij hebben kunnen helpen.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 07:57

Ik zou het niet doen. Je hebt nog heel wat voor de boeg met nu 1 en straks 2 jonge kindjes. Rust in je leven is dan ook heel fijn. Dus een stabiel huis en ook niet de verplichting om voor andermans dieren te zorgen. En een huis wat je net kunt betalen geeft ook veel minder rust dan een huis waar je financiële ruimte overhoudt.

Geniet van wat je nu hebt en kijk over een paar jaar verder. Die overwaarde is er dan ook nog wel.

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 11:18

Lastig hoor, vooral omdat je familie er zo bij betrokken is geweest. Als het echt je droomhuis is en je eerst rustig in de vakantiewoning kan wonen zou ik het doen.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 11:27

De juiste tijd komt nooit en het juiste huis komt vaak alleen als het net niet uitkomt.
Als het enigszins bewoonbaar is zonder al teveel verbouwen zou ik het doen. En met enig bedoel ik geen “ help mijn man is klusser” huis waar er maar een klein slaapkamertje is voor het hele gezin en verder alleen bouwval. Je moet er wel een beetje comfortabel kunnen wonen.
Het helemaal naar je smaak verbouwen kan altijd nog, zeker als je kan uitwijken naar het zomerhuis.

Maar voordat je er aan begint zou ik wel een goed bouwkundig rapport van het huis laten maken zodat je niet gaandeweg allerlei dingen tegen komt die niet in de planning en het budget vallen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 11:28

Ik heb geen idee hoe je nu woont, maar rustig gelegen met kinderen betekend vaak ook de eeuwige taxi moeten spelen. Dat zou ik ook laten meewegen in je overweging.
Meer ruimte is leuk, maar ook meer werk.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 11:43

lastig hoor, ik begrijp je dilemma helemaal. Advies kan ik je niet geven, daar moeten jij en je partner samen over beslissen.
Kinderen passen zich aan elke situatie aan, die weten niet beter.
Familie is wel een dingetje natuurlijk, maar het is niet dat jullie naar de andere kant van het land zullen vertrekken, je blijft in de buurt.

Zo'n kans van een droomhuis kunnen kopen komt waarschijnlijk maar éénmaal voorbij.

succes met je keuzes!!

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 11:44

Wij hebben het toen niet gedaan en daar heb ik nog iedere dag spijt van :') Dus ik zou het doen :j

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 11:54

Als het je droomhuis is zou ik daar zeker heel serieus over gaan denken.

Alleen de regels van België ken ik niet. Wat is er perse nodig om te zakken in het label?
Is dat te doen in 5 jaar?
Kijk een nieuwe keuken of badkamer of weet ik wat kan altijd nog. Die veranderen je label niet.
Zeg je de andere dingen die wel moeten voor het label zijn gewoon financieel niet te doen, dan houd het op....

Wat Sizzle zegt is ook wel iets om mee te nemen in de keuze.
Staat het huis zo dat je dadelijk altijd taxi moet spelen? Of is het veilig te fietsen naar school/vriendjes/sport?
Ook betreft auto, toen wij in de kern woonden konden we het met 1 auto doen, toen we hier gingen wonen moest er een 2e bij komen. Maar misschien hebben jullie dat sowieso al :)

Wij hebben geen spijt.
Wij hebben ons huis juist niets aan veranderd maar juist bij de dieren de eerste hoge kosten gedaan.
Om daarna pas in huis verder te gaan.

Maar wij zijn geen mensen die het erg vinden om in een oude douchte te douchen, als er maar warm water uitkomt :D
Of in een oude keuken te koken als de kookplaat het maar doet.
Maar er zijn ook mensen die dan niet fijn wonen. En dat is prima, maar wel iets om over na te denken als je weet dat financieel niet alles in 1 keer kan.
Wij genieten intens van de ruimte en de rust en de dieren om ons heen, dat is ons alles waard

marschwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 13:08

Hier hezelfde dilemma gehad.Eerste huis was nog niet af en ons droomhuis kwam te koop.Geen kinderen,maar beiden een fulltime baan.Prijs eigenlijk boven begroting.Financien op een rijtje gezet":wat wil je inleveren qua uitgaan,auto etc en er uiteindelijk toch voor gegaan.Geen dag spijt gehad.In de loop vd tijd alles naar wens aangepakt en na 32 jaar nog steeds heel veel woonplezier.Als het echt jullie droomhuis is..Ga er dan voor

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 14:11

Doen, als je het zelf kunt of kunt betalen om te laten doen, en anders niet. De familie alles laten opknappen, de overwaarde opstrijken en dan vragen of ze het nog een keer willen komen doen zou ik persoonlijk niet vinden kunnen.

Flynnieman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-23 17:54

Taxi voor de kinderen gaan we nu ook al zijn, wonen in een dorp en zouden nu dan 2km verder het veld in verhuizen. Ietsje verder, maar waar we nu wonen in de buurt is ook weinig te beleven ;).

We gaan allesinds zeker nog met een aannemer kijken om zicht te hebben op de mogelijke kosten om de haalbaarheid eens te checken. Je wil natuurlijk ook niet 10 jaar later nog steeds bezig zijn omdat er allerlei kosten zijn waar je geen rekening mee had gehouden.

Ik verwacht allesinds zeker niet nog eens zoveel hulp qua verbouwen van de familie, snap ze zeker dat ze er niet nog eens aan gaan beginnen. Af en toe eens hulp met iets wat mijn vriend echt niet alleen kan zou fijn zijn, maar zoals ze hier in de huidige woning hebben geholpen (soms 3 dagen per week) verwacht ik echt niet meer.

Ik neig nu wel meer naar gewoon doen, vooral omdat ik nog jong ben en nog tijd zat heb om alles te doen. Zoals hier inderdaad wordt geopperd om eerst een jaar of 2 erin te wonen om te sparen en dan te beginnen met verbouwen lijkt me wel het handigst. Kinderen gaan dan ook naar school (met 2,5 jaar naar de kleuterklas in België). Huis is van de jaren 30 maar gerenoveerd in de jaren 90,dus zeker wel comfortabel bewoonbaar

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 18:56

Ik zou wel even navragen of het zeker een gezinswoning is. Onze woonst bleek nog een agrarische bedrijfswoning te zijn dat door 4 instanties, inclusief gemeente, over het hoofd is gezien. Daar wil je echt niet opeens een brief over krijgen midden in de verbouwingen terwijl je een caravan woont omdat alles binnen is gestript := Is gelukkig in orde gekomen maar was toch 3 maand stress of wij mochten blijven of weg moesten…

Flynnieman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-23 19:52

Moestuin schreef:
Ik zou wel even navragen of het zeker een gezinswoning is. Onze woonst bleek nog een agrarische bedrijfswoning te zijn dat door 4 instanties, inclusief gemeente, over het hoofd is gezien. Daar wil je echt niet opeens een brief over krijgen midden in de verbouwingen terwijl je een caravan woont omdat alles binnen is gestript := Is gelukkig in orde gekomen maar was toch 3 maand stress of wij mochten blijven of weg moesten…

In België werkt het normaal niet zo, of ik zou er heg bestaan niet van afweten. Hebben allesinds een afspraak bij de gemeente om alles eens na te vragen ivm verhuur vd vakantiewoning, of dat toegestaan is aangezien dit op dit moment niet wordt gedaan. Zal zeker ook dit eens navragen