Bestelling klopt niet, wat is redelijk?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

IHN

Bestelling klopt niet, wat is redelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-23 13:07

Hoi,

ik bestel altijd mijn voer in nederland. Nu gaat daar regelmatig wat fout, maar het is het enige bedrijf wat in Duitsland seniores levert, en voor een nette prijs, en ze zijn ook vriendelijk.

Maar nu dus weer: levering zou vandaag komen, maar kwam gisteren. Kwam goed uit eigenlijk, want ik had niks meer, maar ik had er dus niet op gerekend, dus had afspraken staan, de boel nog niet leeggemaakt etc. Dat moest dus allemaal snel snel. Ik heb dus geen tijd gehad ook om iets te controleren.

Nu kijk ik net, en blijken er ipv 4 zaken schapenvoer die ik besteld had, 10 geleverd te zijn. Dat is dus 70 euro extra. Daarbij bestel ik altijd precies 50 zakken, en verdeel dat zo over de dieren dat ik precies uitkom met al het voer.

Omdat er echt zovaak iets fout gaat, ben ik natuurlijk ook wel wat flauw. Ik heb de vertegenwoordiger gebeld die zegt: ja, maar is niks aan te doen, want voor 6 zakken kunnen we niet gaan rijden om het op te halen, de diesel is te duur. Nee, dat snap ik. En opsturen, dat loont zich ook niet (Daarnaast heb ik ook geen zin om met 6 zware zakken naar het postkantoor te gaan zeulen. Ik laat het niet voor niks bezorgen).

Hij vroeg mij aan wat voor oplossing ik dacht. En toen viel hij weg, en kon ik hem niet meer te pakken krijgen.

Maar wat acht Bokt redelijk?
Aan 1 kant denk ik: jullie probleem. Haal het op, of laat de kosten vervallen. MAAR: dan denk ik puur aan mijn eigen belang en op mijn strepen gaan staan, en dat is eigenlijk niet hoe ik ben en hoe ik zaken wil doen. Iedereen kan een foutje maken, en stel dat het andersom is, dan zou ik het ook fijn vinden als er wordt meegedacht (al gebeurt dat bij heel veel bedrijven helaas niet, dat speelt natuurlijk ook mee).

Maar om zelf nu maar gewoon 70 euro af te tikken voor zakken die ik niet besteld heb vind ik ook niet fair. Dan draag ik de complete gevolgen voor hun fout.

Dus: Wat is fair om voor te stellen? Helft betalen???

Mjetterd

Re: Bestelling klopt niet, wat is redelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 13:11

Wat is de reden dat je de 6 zakken niet wil houden? Zijn wel even houdbaar lijkt mij? Ik mis dat in het verhaal. Dat zou mijn oplossing zijn namelijk, dan hoef ik er geen slaatje uit te slaan.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 13:12

Vervelend en helemaal als het niet opkomt. Misschien beide de helft?
Laatst bijgewerkt door Autumnn op 31-01-23 13:19, in het totaal 1 keer bewerkt

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 13:13

Als het voer wel gewoon op komt, zou ik het erbij laten. Ik zou niet vinden dat ik recht heb op gratis voer in dit geval. Maar ik snap wel dat het vervelend is als er regelmatig iets mis gaat. Mijn voerleverancier maakt al 24 jaar praktisch geen fouten, maar bracht mij laatst ineens een extra pallet vlas (bijna 200 euro). Dat vond ik niet handig, want we krijgen nog wel eens vocht in de balen als het te lang staat of er komen muizen in... Maar goed, het komt uiteindelijk wel op. Ik heb het er gewoon bij gelaten. Wat ik toen extra betaalde, bespaarde ik weer op de volgende rekening. Het enige nadeel voor mij is, dat ik dan niet meer aan het aantal kg's kom voor gunstigere leveringskosten. De korting liep ik dus wel mis.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 13:15

maar je hebt die zakken voer toch sowieso nodig? Kun je nu iets later herbestellen, of een lager aantal herbestellen.

Petunia27

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 13:16

Ik ben het niet eens met bovenstaande,
is inderdaad hun fout. Ik zou ook geen 70 euro aftikken voor iets wat ik niet besteld heb. Hun eigen probleem als ze het niet willen komen ophalen.

_Jelske

Wat het hier lastig maakt is dat je de levering hebt geaccepteerd...

Ik denk dat als jij het voer op een redelijke manier alsnog op kunt slaan en uiteindelijk wel gebruikt, het op z'n minst redelijk is om een uitgestelde betaling van het teveel geleverde deel overeen te komen. Of wellicht een korting te bedingen.
Op het moment dat je werkelijk niet zit te wachten op die extra zakken voer, zou je kunnen stellen dat er iets geleverd is, wat je niet hebt gesteld en dat je om diezelfde reden niet bereid èn niet gehouden bent om te betalen voor dat deel (er is immers geen overeenkomst). En als zij ervoor kiezen het dan niet op te halen of de verzendkosten voor de retour voor hun rekening te nemen, ze dat maar moeten afschrijven.

Verder zou ik vooral eens in gesprek gaan en afspraken maken voor de langere termijn om te voorkomen dat het voor de zoveelste keer mis blijft gaan. Bijvoorbeeld dat je één en dezelfde bestelling periodiek laat bezorgen, zonder wijzigingen.

MarliesV

Even overleggen of je de volgende keer dan 44 zakken mag bestellen, zonder dat ze verzendkosten rekenen. Neem iig aan dat dit de reden is dat je 50 zak in 1x besteld?

Nu 6 zak teveel, volgende keer 6 zak te weinig bestellen.

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-23 13:17

probleem is dat het dus niet opkomt. Ik doe met die 4 zakken bijna een jaar. Met 6 zakken extra zijn we dus bijna 2 jaar verder...zo lang blijft het niet goed. Zeker niet omdat de opslagmogelijkheden niet ideaal zijn. Het komt wel op, want ze lusten best extra, maar het is dus voor mij weggegooid geld.

maar hij belde met net zelf al, en stelde zelf voor om elk de helft te doen, dus het lijkt al opgelost.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 13:18

Je zit nu dus met een opslag probleem? Kan je het wel ergens op een minder geschikte plaats kwijt of staat het echt in de weg? En hoe bruikbaar is het voer dan nog na een tijdje als het daar ligt ipv op de gebruikelijke plaats? Is het dan nog volledig bruikbaar of bestaat de kans dat je een deel weg moet gooien, omdat het (noodgedwongen) verkeerd is opgeslagen?

Ik ben van mening dat jij niet voor hun fout moet opdraaien, maar het is niet zo dat je het voer helemaal niet nodig hebt, je hebt het alleen niet nu nodig. Dus ze mogen best wel wat compenseren voor het ongemak dat ze je leveren en het eventuele risico dat het voer straks onbruikbaar wordt.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 13:19

Als je moet 'overvoeren' om het op te krijgen voordat de houdbaarheidsdatum verstrijkt, dan is het nog een optie om de zakken door te verkopen. Wel fijn dat er al een oplossing is. :j

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 13:21

Nou ik snap de TS wel. Je wordt nu "verplicht" opgezadeld met extra kosten waar je zelf niet voor gekozen hebt. Ze heeft er 4 besteld geen 10. Het niet niet het probleem van de TS dat ze het niet willen ophalen. Plus extra zakken in de opslag, als die ruimte er al is, is kan op extra bederf door vocht/ongedierte noem maar op. Tja ik ben dan ook wel zo hollands om om korting te vragen. Ik zou voorstellen om de helft van de zakken voer te betalen.

edit: Zie dat dit uiteindelijk de oplossing is geworden.
Laatst bijgewerkt door annepaardoes op 31-01-23 13:22, in het totaal 2 keer bewerkt

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 13:21

Ik denk dat ik ze zou uitleggen dat ik blij ben dat ze leveren maar dat er onevenredig vaak iets fout gaat, waardoor jij nu met 2,5x te veel voer zit waar ruimte voor moet maken en wat mogelijk niet op tijd op gaat. Wat je ter compensatie wil hangt een beetje af van de hoeveelheid ongemak je er van hebt en hoe hard je het bedrijf nodig hebt (aangezien ze de enige zijn die dit leveren). Ik zou denk ik vragen om een realistische korting bij de volgende bestelling en vragen of ze echt zich aan de afspraken willen houden. Dus leveren wanneer je dat hebt afgesproken en de juiste hoeveelheid.

edit: ik zie nu je update, klinkt als een fijne oplossing!

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 13:22

Fijn dat er een oplossing is TS.

Ik heb wel eens het verkeerde geleverd gehad en mocht het toen kosteloos houden, hun fout en ophalen was duurder dan laten staan. Maar samen delen is ook netjes.

Overigens had ik het ook niet zo maar geaccepteerd, zij hebben een fout gemaakt en die mag niet op jouw kosten hersteld worden door gewoon maar een factuur te sturen.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 13:23

IHN schreef:
probleem is dat het dus niet opkomt. Ik doe met die 4 zakken bijna een jaar. Met 6 zakken extra zijn we dus bijna 2 jaar verder...zo lang blijft het niet goed. Zeker niet omdat de opslagmogelijkheden niet ideaal zijn. Het komt wel op, want ze lusten best extra, maar het is dus voor mij weggegooid geld.

maar hij belde met net zelf al, en stelde zelf voor om elk de helft te doen, dus het lijkt al opgelost.

Ik denk dat het hiermee netjes is opgelost, een middenweg voor beide partijen.
€ 35 voor 6 zakken voer en ze lusten wel wat extra, goed geregeld toch :)

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 13:24

Ik kon uit het bericht niet opmaken hoeveel extra het was aan voer. Als je per maand bestelt, dan komt het wel op (indien je extra geleverd kreeg wat je normaal gesproken ook voert). Nu bleek het een jaarvoorraad te zijn. Dan is het wel heftig als je een veelvoud krijgt. :+

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-23 13:25

klopt. Opslagprobleem en planningsprobleem, want ik bestel samen met buren eens per jaar. Die 4 zakken kan ik kwijt in tonnen. Dan blijft het goed. Nu liggen er dus 6 zak gewoon los in de schuur. Muizen, vocht etc. De zakken zitten niet dicht (Beluchting) en hou dat maar eens 2 jaar goed dan.
Verkopen: ik geef mijn eigen meubels etc al weg aan de kringloop, omdat ik het geduld niet heb voor verkopen. Moet ik dan zakken gaan doorverkopen, en dan maar hopen dat ik dezelfde prijs ervoor krijg? Terwijl ik verkopen haat? Want schapenvoer is hier in DL goedkoper, maar voor het gemak bestel ik mee.

KikiCelinevs

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 13:26

Ik vind het raar dat jij moet opdraaiend voor de fout van het bedrijf. Op mijn werk gebeurt dit ook weleens en dan mag de klant de producten die ze niet besteld hebben gewoon kosteloos houden (als de vrachtkosten te hoog zijn voor het ophalen van de producten). Als jij er 4 besteld dan hoor jij er gewoon 4 te krijgen. Voor de helft zou je volgens mij niet hoeven te schikken, maar als je dat prima vind dan is dat natuurlijk mooi meegenomen.

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-23 13:27

_Lorette_ schreef:
Ik kon uit het bericht niet opmaken hoeveel extra het was aan voer. Als je per maand bestelt, dan komt het wel op (indien je extra geleverd kreeg wat je normaal gesproken ook voert). Nu bleek het een jaarvoorraad te zijn. Dan is het wel heftig als je een veelvoud krijgt. :+

klopt inderdaad. Had ik volgende maand weer nodig gehad, had ik er nieteens over gebeld, of idd hooguit een berichtje: joh, jullie hebben teveel geleverd. Volgende maand bestel ik even 6 zakken minder hoor.

Maar het is meer dan 50% meer idd.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 13:29

IHN schreef:

Ah dan snap ik het inderdaad dat je ze niet allemaal wil houden.
Fijn dat jullie tot een oplossing zijn gekomen :)

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 13:34

Als jij dat voer niet nodig hebt, zou ik er ook niet voor betalen. Als ze het terug willen dan komen ze het maar halen hoor. Je hebt het niet besteld, dus lijkt mij vreemd dat je de helft moet gaan betalen terwijl je er niks aan hebt.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 13:41

Hebben je buren ook schapen en kunnen die ook meehelpen die 6 zakken wat sneller op te voeren? Hebben zij ruimte om droog op te slaan?
Want dan zou je er een paar door kunnen schuiven aan hun (en dan ook gewoon halve prijs rekenen, zij helpen je uit de brand en dan hebben zij er ook baat bij)

Of kan je een kinderboerderij oid er een plezier mee doen door ze (ook weer voor die halve prijs) aan te bieden? Dan ben jij ze kwijt en heb je je kosten terug.

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-23 13:55

nee helaas. Ik ken verder niemand met schapen. Maar ik vind het zo prima. De schapen lusten echt wel wat extra, dus die hebben geluk.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 14:23

ik verplaats je topic naar HTT daar past het beter