Tips geregistreerd partnerschap

Moderators: ynskek, Dani, Polly, Giolli, Hanmar, Mjetterd, xingridx, Ladybird

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Gina

Tips geregistreerd partnerschap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-01-23 11:16

Hoi Bokkers,

Op dit moment zijn er veel leuke veranderingen in ons leven, maar dat betekent ook dat mijn partner en ik op papier het een en ander moeten regelen. Ik weet dat een financieel adviseur en een notaris daar goed bij kunnen helpen, maar ik wil alvast graag wat informatie/advies bij jullie inwinnen.

Ik zal kort onze situatie toelichten. Mijn vriend en ik verwachten in juli ons eerste kindje samen.
Mijn vriend heeft al twee kindjes en is in het bezit van een koopwoning. Tot op heden sta ik nog ingeschreven in mijn huur appartement, maar wonen we al lange tijd samen. Mijn huurwoning is opgezegd per maart.

Op papier zijn wij nog niets van elkaar en daar willen we verandering in brengen. Zaken die door mijn hoofd schieten zijn:

- Geregistreerd partnerschap regelen;
- Zijn koopwoning, hoe regel je dat met zijn tweeën. Koop ik mijzelf in, of wordt de woning langzaam meer van mij of vanaf een bepaald bedrag. Ik kom er niet helemaal uit wat voor constructies hier voor zijn;
- Er komt een dakopbouw en een nieuwe schuur. Het is de bedoeling dat ik daar in mee investeer;
- De kindjes, wat/hoe zet je op papier wanneer iemand of wij allebei komen te overlijden. Maak je daar nog verschil in;
- Per 2023 ben ik deels eigenaar van een onderneming. Hebben jullie tips om dit juist op papier te zetten als het gaat om een stukje erfenis en overlijden?

Er is ontzettend veel te lezen hierover op internet, maar ik ben vast niet de enige dit op papier moet zetten.
Ik ben erg nieuwsgierig naar jullie tips/advies als het hierom gaat!

If you can dream it, you can do it!

Liselot

Re: Tips geregistreerd partnerschap

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 11:19

Heel eerlijk? Natuurlijk kan je hierover informatie inwinnen op internet, maar veel zaken die op bokt vermeld worden hebben geen juridische grondslag.
Mijn advies is dus echt om na je geregistreerd partnerschap naar een notaris te gaan om zaken goed op papier te zetten. Helemaal als er kinderen, woningen en eigen bedrijven in het spel zijn wordt alles behoorlijk ingewikkeld

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 11:29

Over de kinderen ed kan ik je geen advies geven.

Qua woning hadden wij ook de situatie dat mijn partner een huis had, ik er bij in kwam en wel mee ging investeren aan de woning en de aflossing.

Wij hebben:
Basis bedrag is van partner (zeg 300.000), ik betaal 50/50 aan hypotheek/aflossing en investeringen in de woning (bv keuken/aanbouw enz).
Als wij uit elkaar gaan, taxatie woning, basis bedrag er af, overwaarde/opbouw door de helft en dat is hij aan mij schuldig. Dus als we na aftrek van de opbouw, optellen van de meerwaarde enz enz op 450.000 uitkomen, moet hij dus 75.000 euro aan mij aftikken.

Bedragen zijn volledig fictief natuurlijk!

Life is short....SMILE while you still have teeth!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 11:43

Zoals Marlies V het beschrijft klinkt het wel eerlijk!
Ik zou ook zeker naar een notaris gaan en dit bespreken en advies inwinnen. Je kan op Bokt hier veel over lezen en ook de horrorverhalen over investeren in een huis wat niet van jou is. Daar kan je gigantisch mee het schip ingaan. Goede afspraken maken om jezelf te beschermen, maar ook hem aangezien je een onderneming hebt.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 11:48

Jullie situatie is ingewikkelder dan alleen een stel wat een kindje verwacht. Ga naar een notaris en laat je heel goed voorlichten. Jullie hebben te maken met ex partner, kinderen, eigen bedrijf en jij geeft je huurwoning op. Zorg, niet te hopen, dat je niet zomaar de deur uitgezet kunt worden met jullie kindje zonder enige financiele zorg.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 11:59

eens, een notaris kan je alles vertellen.

Denk ook aan elkaar als 1 van jullie overlijdt (niet alleen aan je kind), maak dingen in orde rondom partnerpensioenen (vaak moet je doorgeven dat er sprake is van een partner) en levensverzekeringen.

"what is the bravest thing you've ever said?" asked the boy
"Help" said the horse

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 01:13

Ga naar een notaris en laat je goed voorlichten. Bedenk ook wat je zelf belangrijk vindt, vooral voor mocht het een keer misgaan tussen jullie. Dat is nu goed bespreekbaar, beter nu als mocht het misgaan (uiteraard ga je daar niet van uit maar toch, dat dacht hij waarschijnlijk met zijn ex ook niet).

Daarna ga je terug naar de notaris en zorg je dat alles op papier komt voordat je gaat trouwen/partnerschap aangaat.

Deels eigenaar bedrijf zou ik zeggen, hou dit uit je huwelijk, zeker als het niet meer je partner is. Bij zakelijk faillissement (partner niet aansprakelijk prive) of als jij een je huwelijkspartner uit elkaar gaan (niet de helft van jouw helft van het bedrijf kwijt), heb je dat in ieder geval gescheiden.

Ik weet wel dat toen wij trouwden en de woning van mijn man was, ik mee moest tekenen voor de verkoop omdat het de echtelijke woning was. Ook al was het zijn huis.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie