Kennismaken met buren in appartementcomplex?

Moderators: xingridx, Ladybird, NadjaNadja, Polly, Essie73, Firelight, Mjetterd, ynskek, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Juut

Berichten: 6961
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Kennismaken met buren in appartementcomplex?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-23 19:12

Ik ben net verhuisd naar een appartementcomplex met 9 appartementen op 3 verdiepingen. Er woont hier een gemengde leeftijd, van 70+ tot eind 20-ers. Een paar buren heb ik ontmoet, van verschillende verdiepingen. Prima mensen, zover ik nu kan inschatten :j

Het grootste deel is inmiddels uitgepakt, en het wordt tijd om buren eens uit te nodigen voor de koffie. En hier komt mijn vraagstuk: de ouderen die ik heb ontmoet zouden dit zeker op prijs stellen. Zij wonen op de 2 andere verdiepingen. Mijn directe buur heb ik alleen nog laat in de avond gehoord. De andere buur op mijn verdieping zou een kop koffie denk ik ook wel op prijs stellen.

Komt het op 3 appartementen waarvan 1 tegelijk met mij is ingetrokken, de anderen nooit gezien.

Gooi ik gewoon bij iedereen briefje in de bus met datum wanneer ze koffie kunnen halen? Alleen directe buren en de ouderen? Of jammer voor de oudjes, maar alleen mijn verdieping? Wat zouden jullie doen?

paars

Berichten: 5999
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Kennismaken met buren in appartementcomplex?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 19:21

Lijkt me een prima plan hoor; briefje in de bus doen dat het je leuk lijkt elkaar een beetje te leren kennen. Met een datum waarop je bijv “open huis” hebt met een kop koffie (en een rsvp erbij)?

Ibbel

Berichten: 50111
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 19:34

Dat zijn 27 woningen, dat is te behappen. Ik zou overal een briefje in de bus gooien, als ongeveer de helft reageert en met 2 man komt, heb je 25 man over de vloer. Spreid het een beetje uit over een hele middag en dan heb je gemiddeld een aantal dat best nog wel in een (kleine) huiskamer te proppen is :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 19:38

Wij hebben een kaartje van greetz naar de straat (dus in jouw geval zou dat verdieping zijn) gestuurd met een fotootje van onszelf en ons kort voorgesteld en ons telefoonnummer neer gezet waar mensen een datum heen konden voorstellen om een kop koffie te drinken evt. Heeft maar 1 iemand gedaan, maar was wat ons betreft prima en wel heeeel veel aanspraak en appjes en welkomhetingen gehad waardoor we toch een beetje in contact kwamen en een ingang hadden bij iedereen.

Wij zijn hier ook echt slecht in namelijk :') .

Eleeke

Berichten: 2105
Geregistreerd: 19-02-19
Woonplaats: Amsterdam

Re: Kennismaken met buren in appartementcomplex?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 19:45

Iedereen met een briefje / kaartje waarop je je kort voorstelt uitnodigen voor een borrel / koffie op een middag. De helft komt niet,maar bijna iedereen waardeert het gebaar. Zo gaat het in ieder geval bij ons in de straat ( Amsterdam)

paars

Berichten: 5999
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 19:56

Ibbel schreef:
Dat zijn 27 woningen, dat is te behappen.

9 appartementen, 3 verdiepingen…ik dacht dus 9 appartementen/buren…

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 111974
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Kennismaken met buren in appartementcomplex?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 19:59

Ik voel een soort nieuw Project X opkomen bij TS _O-
Nee, maar ik zou dit zeker doen! Is er geen hal in het appartementencomplex waar je een briefje kunt ophangen? Een soort van gezamelijk prikbord?
En anders idd een briefje door de bus met een datum waarbij je open huis houdt met koffie en cake oid :)

tjaakje

Berichten: 925
Geregistreerd: 16-07-13

Re: Kennismaken met buren in appartementcomplex?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 20:28

Toen ik van een klein dorpje naar een appartement in Amsterdam verhuisde heb ik alle buren van mijn complex (8 woningen) uitgenodigd voor een housewarming. Ik kreeg van bijna allemaal hele positieve reacties. En vooral dat ze nog nooit eerder zo waren uitgenodigd en het heel erg fijn vonden om zo kennis te maken.

Azmay
Berichten: 18034
Geregistreerd: 01-01-09

Re: Kennismaken met buren in appartementcomplex?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 20:34

Hier hebben we alleen de directe buren en de onderburen echt aangesproken om ons voor te stellen.
Dit sociale huur complex heeft 35 woningen met en nogal gevarieerde bewoners. Ik had ze achteraf ook echt niet allemaal op de koffie willen hebben :=

Juut

Berichten: 6961
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-23 20:40

paars schreef:
Ibbel schreef:
Dat zijn 27 woningen, dat is te behappen.

9 appartementen, 3 verdiepingen…ik dacht dus 9 appartementen/buren…


Het zijn 9 appartementen totaal, verdeeld over 3 verdiepingen.
27 woningen zou ik never nooit niet aan beginnen...ben ik niet sociaal genoeg voor :')

Geen gezamelijk prikbord, maar foto-kaart vind ik wel een leuke! Ga ik doen, met de hoop dat alleen een enkeling komt :') :D


Cayenne schreef:
Ik voel een soort nieuw Project X opkomen bij TS _O-

...als dit uit de hand loopt, lees je het hier. Al is het maar voor mn eigen trauma verwerking :')

Faelynn

Berichten: 3193
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 20:43

Ik zou eerlijk gezegd ook niet het hele complex doen haha.
Wij wonen weliswaar in een "gewone" woonwijk, maar hebben ons voorgesteld dmv aanbellen en kaartje geven bij de direct buren aan beide kanten, en overburen waar we tegen aan kijken vanaf ons voor raam. Totaal dus 4 huizen, en aangegeven dat als ze het leuk vonden ze gerust langs mochten komen voor een bak koffie. Geen vaste dag al gepland, maar lekker vrijblijvend gehouden.
Kaartje wel persoonlijk gegeven, ik zou zo iets niet zo snel op een openbaar prikbord hangen haha, maar dat is persoonlijk.
Overige buren hebben we later ontmoet gaandeweg en er is vanuit onze directe buren en ons gezin een straat bbq georganiseerd uiteindelijk, waardoor iedereen elkaar nu wel zo een beetje kent, en dit heeft al meerdere vervolgen gehad met een oliebollen en nieuw jaars feest :))

Ibbel

Berichten: 50111
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 20:47

Oh, maar dan is het helemaal te behappen.
Da's dan 8 woningen (want je eigen woning telt niet mee). Als je in een straat woont en je eigen woonblok plus dat tegenover uitnodigt zit je al aan meer, meestal.

s1993

Berichten: 2159
Geregistreerd: 07-10-09
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 20:55

Wij wonen in een rijtje van 7 huizen, die hebben we allemaal een kaartje in de bus gedaan met uitnodiging voor een drankje. Van 3 huizen kwamen langs, 2 konden niet, 1 heeft niks laten horen. Was prima te doen en fijn wat mensen te leren kennen :) Ik had mijn nummer erop gezet zodat ze konden appen of ze kwamen.

paars

Berichten: 5999
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 22:11

Juut schreef:
Cayenne schreef:
Ik voel een soort nieuw Project X opkomen bij TS _O-

...als dit uit de hand loopt, lees je het hier. Al is het maar voor mn eigen trauma verwerking :')
:+
Daarom zou ik iig nooit iets in een lift of zo ophangen.

Qerty
Berichten: 2042
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Naast de windmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 22:24

Ibbel schreef:
Dat zijn 27 woningen, dat is te behappen. Ik zou overal een briefje in de bus gooien, als ongeveer de helft reageert en met 2 man komt, heb je 25 man over de vloer. Spreid het een beetje uit over een hele middag en dan heb je gemiddeld een aantal dat best nog wel in een (kleine) huiskamer te proppen is :D


Behapbaar is duidelijk een relatief begrip :D

Tof dat je het überhaupt doet TS! Zou inderdaad een datum prikken en dan zien wie er kan/komt.

Westhof

Berichten: 3122
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 22:32

Dit topic doet me wel inzien hoe antisociaal ik ben :=

Ik heb me aan geen enkele buur voorgesteld, laat staan dat ik ze heb uitgenodigd. Nou is dat ook echt niet gebruikelijk hier, andersom ook nog niet meegemaakt. Ik weet niet eens wie er naast en tegenover mij in het complex wonen :')

On-topic: ik zou briefjes door de brievenbus gooien. En aangezien het “maar” 9 andere appartementen zijn, lijkt het me wel te overzien het bij alle 9 te doen.

Tiggs

Berichten: 7817
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 22:48

Juut schreef:
Ik ben net verhuisd naar een appartementcomplex met 9 appartementen op 3 verdiepingen. Er woont hier een gemengde leeftijd, van 70+ tot eind 20-ers. Een paar buren heb ik ontmoet, van verschillende verdiepingen. Prima mensen, zover ik nu kan inschatten :j

Het grootste deel is inmiddels uitgepakt, en het wordt tijd om buren eens uit te nodigen voor de koffie. En hier komt mijn vraagstuk: de ouderen die ik heb ontmoet zouden dit zeker op prijs stellen. Zij wonen op de 2 andere verdiepingen. Mijn directe buur heb ik alleen nog laat in de avond gehoord. De andere buur op mijn verdieping zou een kop koffie denk ik ook wel op prijs stellen.

Komt het op 3 appartementen waarvan 1 tegelijk met mij is ingetrokken, de anderen nooit gezien.

Gooi ik gewoon bij iedereen briefje in de bus met datum wanneer ze koffie kunnen halen? Alleen directe buren en de ouderen? Of jammer voor de oudjes, maar alleen mijn verdieping? Wat zouden jullie doen?


Ik woon ook in een complex met 27 appartementen en kreeg toevallig vorige week een briefje in de bus van een nieuw buur. Die heeft onze galerij (6 appartementen) uitgenodigd.

Spaansepony
Berichten: 1014
Geregistreerd: 03-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 23:16

Ik zou daar niet sociaal genoeg voor zijn :o
Ik zal hoi en doei zeggen bij de ingang als je elkaar tegenkomt of op de galerij en daar in de loop der tijd een praatje houden. Maar om specifiek iets te sturen of uitnodigen is niet voor mij weg gelegd :')

ynskek
Moderator Algemeen

Berichten: 10722
Geregistreerd: 11-05-13
Woonplaats: Dronten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 09:47

Juut schreef:
paars schreef:
Ibbel schreef:
Dat zijn 27 woningen, dat is te behappen.

9 appartementen, 3 verdiepingen…ik dacht dus 9 appartementen/buren…


Het zijn 9 appartementen totaal, verdeeld over 3 verdiepingen.
27 woningen zou ik never nooit niet aan beginnen...ben ik niet sociaal genoeg voor :')

Geen gezamelijk prikbord, maar foto-kaart vind ik wel een leuke! Ga ik doen, met de hoop dat alleen een enkeling komt :') :D


Cayenne schreef:
Ik voel een soort nieuw Project X opkomen bij TS _O-

...als dit uit de hand loopt, lees je het hier. Al is het maar voor mn eigen trauma verwerking :')


Koffie en thee is altijd handig om in huis te hebben ;)

Haal er wat luxe verpakkingen koek bij en je bent een heel eind :j

In t ergste geval dat er niemand komt heb je een week lang lekkere koeken bij je drinken O:)

annepaardoes

Berichten: 7221
Geregistreerd: 05-06-05
Woonplaats: Omgeving Apeldoorn

Re: Kennismaken met buren in appartementcomplex?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 13:19

Heel eerlijk, met “maar” 8 appartementen zou ik gewoon even persoonlijk langs gaan. Even langs de deur, jezelf voorstellen en dan uitnodigen om een keer een bakkie koffie te doen. Toch een stuk persoonlijker.
Zo hebben wij het hier in de buurt gedaan. Werd zeer gewaardeerd.