Huurhuis en zonnepanelen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

daffodil

Huurhuis en zonnepanelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-23 12:44

Bokt weet alles......gisteren kreeg ik een voorstel van Wocozon namens de woningbouwvereniging voor installatie van zonnepanelen op mijn huurhuisdak. Een huis waar ik niet van plan ben nog tig jaar te blijven maar indien het gunstig is voor de komende 3-5 jaar kan het interessant zijn.

Het voorstel is als volgt, ze plaatsen 8 panelen op het dak waarbij ze spreken van een opbrengst van 2971 kwh per jaar. Zij geven in grote blokken aan dat dit mij 86,65 gaat opleveren maar de berekening is mij volkomen vreemd. Daarnaast gaat het mij per maand aan de woningbouw 43,43 kosten. Dat zijn servicekosten en daarmee verdienen ze hun investering terug. Soort logisch maar ik vind het een hoog bedrag. Vervolgens zeggen ze ook nog dat het me op jaarbasis 519,93 oplevert.

Tot zover de grote tekst maar....als ik verder lees staat er: Voor de zonnestroom die u zelf opwekt, betaalt u per kwh 0,175. Dit wordt met een jaarnota verrekend.

Dus even samengevat, ik betaal 43,43 per maand en ik betaal 0.175 per kwh opgewekte stroom.

Nou verbruik ik dus niet zoveel en zit op een verbruik van afgelopen jaar van 2288 kwh. Als ik dat bereken x 0.175 is dat 400,40 plus 12x43,43 maakt totaal 921,56.
Ik heb afgelopen jaar voor die 2288 kwh bij oxxio 884,83 betaald. Met andere woorden, ik zou nu al duurder uitzijn.

Overigens laat ik de vermindering energiebelasting even buiten beschouwing want ik ga er voor het gemak maar vanuit dat die in beide gevallen hetzelfde is (ik heb het niet over die 190 euro maar over de regeling van de belastingdienst die voor elk huishouden geldt wat als woonadres staat).

Maar nu komt het allermooiste waar ik echt heel serieuze vraagtekens over heb. Ik zou dus per opgewekte kwh 0,175 moeten betalen maar.....wat als ik dat nou niet verbruik? De terugleververgoeding op dit moment is bij Oxxio 0,09 cent wat in zou houden dat bij hoogzomer ik voor elke kwh 0,085 moet betalen? Dat is toch heel bijzonder of ben ik nou te rigide hierin?

Dus mijn vraag aan mijn medebokkers, wie zit er ook in een huurhuis mét zonnepanelen of bewust juist niet en hoe zit het met die prijs per opgewekte kwh? Zou dat daadwerkelijk inhouden dat je dus in de siutatie kunt komen dat je moet betalen omdat je stroom opwekt terwijl je dat niet verbruikt?

En uiteraard heb ik deze vraag en nog een stuk of 8 andere ook op de mail gezet naar Wocozon maar ik gok zomaar dat ik niet gelijk antwoord krijg.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 12:53

Ik heb ook een huurwoning via woningstichting en heb vorig jaar een brief gekregen met de vraag of ik zonnepanelen wil. Ik heb aangegeven dit te willen, want het kostte maar erg weinig (echt een tientje per maand geloof ik). Verder hoef ik niet per kwh iets te betalen, de opbrengst is gewoon voor mij.
In mijn vorige twee woningen van woningstichtingen was dit op precies dezelfde manier geregeld. Toen betaalde ik zelfs maar een euro per paneel aan de woningstichting. De opbrengst weer geheel voor mezelf. Ik spreek nu over de jaren 2021 t/m nu.
Dus ik vind je woningstichting wel aan de dure kant zitten...

Emj_23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 13:02

Hey,
Mijn ervaringen is dat er vaak één van de twee constructies wordt gebruikt. Je betaald een vast bedrag per zonnepaneel of je betaald een vast bedrag voor wat je kan opwekken. In jouw geval denken ze dat je tenminste 2971 kwh gaat opwekken. Met een bedrag van 0.175 kom je dan op die 43,43. per maand. Ik vind dat flink aan de prijs eerlijk gezegd...
Maar toen zag ik de veel gestelde vraag over de jaarnota. Je betaald die 0.175 over wat je gebruikt, wat je teveel hebt betaald krijg je terug. Mijn tarief voor wat ik per KwH gebruik bij oxxio is 1,10 op het moment. Dus dan zouden zonnepanelen wel handig zijn, ook in deze situatie lijkt mij.

Albert

Re: Huurhuis en zonnepanelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 13:12

Ik zou, gezien de discussies in de 2e kamer, nog even rustig afwachten met het plaatsen van zonnepanelen. De vooruitzichten zijn tamelijk ongunstig.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-23 13:15

Nou als ik het goed lees, betaal ik dus die 0.175 over wat ik opgewekt heb dus niet per definitie wat ik gebruikt heb.

Letterlijk staat er: Voor de zonnestroom die u zelf opwekt, betaalt u 0,175kwh. Dat is goedkoper dan stroom van uw energieleverancier. Er staat nergens iets over opgewekte stroom die niet gebruikt wordt. Dus ik vrees dat ALLE stroom die opgewekt wordt daaronder valt. Dat is dus echt wel een ding.

En aanvulling Albert, ook die vraag heb ik dus gelijk bij ze neergelegd. Dit zou nog wel eens heel ongunstig kunnen zijn.....

Emj_23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 13:26

Je betaald een voorschot over wat ze verwachten dat je gaat opwekken. En ze verwachten dat je alles wat je opwekt gebruikt.
https://wocozon.nl/veelgestelde-vragen/
Als je naar beneden scrolt naar betaling staat dat bij de vraag over de jaarnota. Als je minder hebt gebruikt krijg je dus geld terug. Ik vind hun site vrij duidelijk eigenlijk.

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 13:36

daffodil schreef:
Tot zover de grote tekst maar....als ik verder lees staat er: Voor de zonnestroom die u zelf opwekt, betaalt u per kwh 0,175. Dit wordt met een jaarnota verrekend.

Dus even samengevat, ik betaal 43,43 per maand en ik betaal 0.175 per kwh opgewekte stroom.

Ik zou het nog even heel goed doornemen, maar als ik de FAQ zo lees:
je betaalt 43,43 per maand , dat is je voorschot. daarvan kun je xxxx kwh gebruiken. ( 43,43/ 0,175) . Gebruik je meer zonnestroom dan dat , dan betaal je extra, bij minder verbruik krijg je terug.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 13:36

TS, ik zou het eerst eens rustig bekijken. Het lijkt mij, in jouw specifieke geval, op basis van hetgeen je schrijft niet in jouw voordeel te zijn. De opbrengst ( van de zonnepanelen) lijkt mij vrij hoog ingeschat. Ik zal eens kijken in de jaarnota wat onze panelen ( 10 sts) hebben geproduceerd het afgelopen jaar. Totale opbrengst vd panelen met ongunstige ligging t.o.v de zon, maar wel een jaar met heel veel zon 2400 kwh. Nu gebruiken wij deze hoeveelheid stroom bij lange na niet. Hebben een convectiekachel aangeschaft om vd opbrengst meer te profiteren.
Laatst bijgewerkt door nikkel op 18-01-23 13:50, in het totaal 2 keer bewerkt

X2305

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 13:38

Albert schreef:
Ik zou, gezien de discussies in de 2e kamer, nog even rustig afwachten met het plaatsen van zonnepanelen. De vooruitzichten zijn tamelijk ongunstig.

Zelfs als het salderen eraf gaat, zijn zonnepanelen natuurlijk nog steeds voordelig voor je eigen verbruik. Zelfs als je geen teruglever vergoeding zal krijgen.

Je kunt er vanuit gaan dat er over 3-5 jaar prima accu’s zijn voor normale huishoudens om je extra opgewekte energie in de zomer in andere tijden te gaan gebruiken. In de zomer en een deel lente/herfst heb je dan helemaal geen kosten, andere tijden kun je je accu gaan gebruiken.

Panelen huren is altijd duurder dan kopen, logischerwijs.

Daarnaast zie ik hier berichten als ik kijk wat onze panelen hebben opgewekt.. het heeft geen zin dit te vergelijken. Wat voor panelen worden er geplaatst? Op welke zijde en met welke hellingshoek? Welke omvormer zit erachter?

Je kunt wel jou nota met panelen vol op het zuiden en 6 stuks van 285 wp vergelijken met een woning met 6 stuks van 415 wp op het westen, maar dan krijg je dus totaal andere uitkomsten.

Daarnaast heb je gemiddeld nu je installatie binnen 2,5-3 jaar terugverdiend. Tegen die tijd moet het afbouwen van het salderen nog beginnen……
Laatst bijgewerkt door X2305 op 18-01-23 13:44, in het totaal 1 keer bewerkt

X2305

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 13:43

Met jou verbruik Daffodil kom je op 6 panelen van 420 wp gemiddeld uit, afhankelijk van de ligging van de woning en het soort dak + hellingshoek, wat natuurlijk ook belangrijk is. De aanschafprijs is hier niet heel hoog van. Ik vind het bedrag welke per maand wordt doorgerekend naar jou absurd hoog, met 4 jaar heb je 6 panelen ruim afbetaald en dan betaal je nog extra en dan betaal je nog een deel voor je stroom. Ik zou hier zeker niet mee akkoord gaan.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 13:49

En dat voorschot kun je weghalen bij je maandelijks voorschot aan Oxxio
Dus je betaalt Oxxio nu zeg maar 80euro, kun je met zonnepanelen 40euro minder aan Oxxio gaan betalen

Horsepride

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 13:49

Ik zal nooit doen op deze manier. Op deze manier krijgt de verhuurder een vast bedrag, en is het risico deel voor jou. Want jij moet maar zien dat er genoeg zon opvalt en jou genoeg besparing geeft om die extra Huur kosten te betalen.

Ik zal als ik jou was kijken of het ander manier kan in zin dat jij bijvoorbeeld standaard 50 euro per maand krijgt en dat de opbrengst van de zon voor de verhuurder is.
Laatst bijgewerkt door Horsepride op 18-01-23 13:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 13:51

Eve verdiep je eens in Wocozon
Dat is een bedrijf dat gesponsord wordt door veel partijen en geen winst oogmerk heeft

Wij hebben net dit systeem doorgevoerd bij onze appartementen

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 13:52

Eve_16 schreef:
Met jou verbruik Daffodil kom je op 6 panelen van 420 wp gemiddeld uit, afhankelijk van de ligging van de woning en het soort dak + hellingshoek, wat natuurlijk ook belangrijk is. De aanschafprijs is hier niet heel hoog van. Ik vind het bedrag welke per maand wordt doorgerekend naar jou absurd hoog, met 4 jaar heb je 6 panelen ruim afbetaald en dan betaal je nog extra en dan betaal je nog een deel voor je stroom. Ik zou hier zeker niet mee akkoord gaan.

Ze betaald niet voor de zonnepanelen ( tenminste niet volgens de FAQ) ze betaald alleen voor de stroom die ze ermee opwerkt ( en gebruikt ) . Doordat zij betaald voor die stroom ( maar minder dan normaal ) , verdient de woningcorporatie wozocon de zonnepanelen weer terug.
Laatst bijgewerkt door Eleeke op 18-01-23 14:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 13:52

Het zijn geen extra huurkosten, maar voorschot energie van 16cent per KWH
Dus teveel betaald krijg je terug van verhuurder

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 13:53

Eleeke verhuurder investeert niets alle kosten liggen bij Wocozon.nl
Alleen voorschot energie int verhuurder vooor Wocozon

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 14:06

Echwel schreef:
Eleeke verhuurder investeert niets alle kosten liggen bij Wocozon.nl
Alleen voorschot energie int verhuurder vooor Wocozon

Aangepast
Ik wilde het zo eenvoudig mogelijk uitleggen, aangezien er echt veel mensen het niet snappen zo te lezen. Terwijl het eigenlijk heel simpel ( en voordelig voor TS ) is .

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 14:19

Eleke klopt helemaal.
Ik heb mij erin verdiept omdat wij ook ouderen hier in de flat het goed moesten uitleggen en dus goed moesten onderbouwen.

Feit het kost je geen cent je hebt alleen profijt.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-23 14:26

Dus echwel, ik was er al bang voor dat ik iets niet goed begreep.

Dus heb ik het verkeerd gelezen is die 0.175 dus hetzelfde als die 43,43 per maand. Dat zou inhouden dat ik maximaal 520 euro kwijt ben aan energie en dat was dit jaar dus meer. Dan is het dus wel gunstig.

Ik vind het maar lastige materie.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 14:31

Daffodil en wat je bij voorschot aan verhuurder teveel betaald krijg je ook terug.
Voor mij was dit het moment, we krijgen ze in februari, om over te stappen naar andere energie leverancier.

Het is echt heel gunstig, ze hebben ook de nieuwste panelen, met hoge opbrengst en ze meten precies wat de opbrengst is.
Ik heb bv meer opbrengst dan de buren op de andere hoek en betaal daarom 2,50euro meer per maand.
Ik krijg 5 panelen met ongeveer 2500KWH opbrengst dus heel gunstig.
Ik betaal dus ongeveer 17 cent per KWH die ik gebruik en wat ik teveel opbreng lever ik terug.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 14:32

Aparte constructie, maar als ik zie wat ik opwek en teruglever kan het wel uit. Voorheen betaalden we ongeveer 32 euro per maand huur voor de zonnepanelen, nu nog maar 13 euro, terwijl we veel meer besparen op de energiekosten.

X2305

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 15:43

Echwel schreef:
Eve verdiep je eens in Wocozon
Dat is een bedrijf dat gesponsord wordt door veel partijen en geen winst oogmerk heeft

Wij hebben net dit systeem doorgevoerd bij onze appartementen

Dat kan, maar ik lees wat zij betaalt per maand, voor een x aantal panelen. Of nee - voor de energie die ze opwekt. Dat bedrag is maandelijks heel hoog voor wat het kost om ze te leggen. Wat maakt dan het verschil?

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 15:52

Ze betaald ongeveer 40euro per maand voor ong 3000KWH dus wat is veel

X2305

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 16:11

Dan nog is het veel prijziger dan dat je de mogelijkheid tot koop zou hebben. Dus het feit dat er geen winst gemaakt wordt klopt gewoon niet. Dus ik vind het niet fair dat dat gecommuniceerd wordt. Of hoef je ze over 6 jaar niet meer te betalen?

Het is alsnog gunstiger dan de hoge energieprijs - absoluut! Maar ik vind het erg oneerlijk dat er gecommuniceerd wordt dat er geen winstoogmerk op zit want dan was het nog wel voordeliger geweest.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 16:13

daffodil schreef:
Dus echwel, ik was er al bang voor dat ik iets niet goed begreep.

Dus heb ik het verkeerd gelezen is die 0.175 dus hetzelfde als die 43,43 per maand. Dat zou inhouden dat ik maximaal 520 euro kwijt ben aan energie en dat was dit jaar dus meer. Dan is het dus wel gunstig.

Ik vind het maar lastige materie.

Als je van plan bent na 2025 er nog te wonen zou ik ook vragen hoe het straks gaat, als de salderingsregeling wordt afgebouwd. Nu mag je nog compenseren maar als de regeling door gaat, bouwen ze af vanaf 2025 en wordt het hebben van zonnepanelen minder gunstig.

Die 520 euro is sec electra he. Je gas komt daar altijd nog bij op. En vast recht en zo? Waar bestaat die 0.175 uit?

43.43 per maand is niet veel voor electra. Als je niet alles verbruikt per jaar, zou je aan andere vormen van verwarming ipv cv kunnen gaan denken. Dan heb je nog meer voordeel.