Hout kloven, wat zijn "lichtere" opties?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter

Hout kloven, wat zijn "lichtere" opties?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-23 15:07

De titel is duidelijk denk ik. :D

Helaas is er best wat kachelhout dat domweg vergeten is gekloofd te worden en te dik om te branden. Nu ken ik de ouderwetse kloofbijl maar als ik die optie kan vermijden heel graag.

Oftewel zijn er methodes of gereedschappen of handigheidjes die ik niet ken zonder meteen aangewezen te zijn op een loodzware kloofmachine. En die bruikbaar zijn voor een kleine ietwat gammele kabouter. En dus geen enorme lichaamslengte vergen om te gebruiken.

tamary

Re: Hout kloven, wat zijn "lichtere" opties?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 15:10

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-23 15:13

Ah daar ben ik wel eens foto van tegengekomen :j . Maar werkt dat ook goed en niet te loodzwaar? . En tot welke dikte van een stam kan dat, ik kom nu steeds hompen hout tegen die niet eens in de kachel passen zelfs :') ik moet er dus wel iets mee.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 15:13

Kloofmachine.
Voor een paar honderd euro heb je al best een sterkte

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 16-01-23 15:16, in het totaal 1 keer bewerkt

samirah

Woonplaats: tegenwoordig meer in het Zuiden maar nog regelmatig in het mooiste stukje van de achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 15:14

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 15:15

Ding staat gewoon op de grond, in het filmpje hebben ze er een ronde houtenplaat onder, dus dan is het kantelen en rollen ipv tillen. Geloof dat buitenmaat 50x50cm is, dus tot ong. 45cm doorsnee moet lukken.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 15:17

Wij kloven het hout gewoon door de kloofbijl een keer op de goede plek in het hout te slaan, en dan met een zware hamer rustig op de kloofbijl slaan. Dan hoef je niet zo goed te mikken en kun je rustig de tijd nemen. Zo krijgen we zelfs de grootste stammen kleingehakt.

Eas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 15:21

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-23 15:22

Tamary filmpje gezien, het oogt redelijk simpel ja en wel een best forse maat nog.

Die boorbit ken ik niet, ik heb een heel goede boor met stroomsnoer dat wel maar ik probeer me voor te stellen hoe je een blok kleiner maakt zonder in benen of de vloer te boren. Dan zou ik een soort van frame moeten maken waar het te verkleinen blok in past zodat het niet wegschiet.

Duo die dingen had ik al gezien maar ik kom gewichten van 110 kilo of meer tegen. Ik heb geen idee hoe ik dat op de plek moet krijgen :?

Annemiek zo doe/deed ik het normaal ook, maar fysiek is dat beter om te vermijden als het kan. Mijn lijf is daar niet echt heel blij mee :n als het niet anders kan moet het wel maar liever niet.

Eas mon oh dat oogt wel handig, werkt dat ook een beetje fatsoenlijk? En een frame, en niet iets hoeven vasthouden of mikken

Er zijn in ieder geval duidelijk al methodes die ik niet ken. *\o/* Nu nog uitvissen wat het handigste werkt en waar ik een beetje gemakkelijk aan kan komen ook nog
Laatst bijgewerkt door karuna op 16-01-23 15:25, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 15:25

met wieltjes rijd dat toch vanzelf?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-23 15:26

Klopt maar dan moet het eerst ter plaatse komen, dus in mijn bus of camper vervoeren en dan weer op de plek trapje op en trapje af. -O-

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 15:52

DuoPenotti schreef:
Kloofmachine.
Voor een paar honderd euro heb je al best een sterkte

[ Afbeelding ]

Dit heeft mijn vriend, en werkt idd goed.

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 16:31

karuna schreef:
Klopt maar dan moet het eerst ter plaatse komen, dus in mijn bus of camper vervoeren en dan weer op de plek trapje op en trapje af. -O-

Maar dat moet je met alles behalve een kloofbijl. Dat ding wat Duo voorstelt hebben wij ook, en die is prima even met twee man in de kofferbak te zetten. Verder rolt ie prima zelf op wielen

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 16:36

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 16:59

Ik vind toch de kloofmachine de fijnste oplossing hoor. Die van ons is wel zwaar maar geen honderd kilo. Misschien kun je er eentje thuis laten bezorgen?

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 17:02

https://www.wolfswinkel.nl/product/1189 ... gKlzvD_BwE

Weet niet hoe dik je hout is wat je gekloofd wilt hebben maar wij hebben deze, erg handig, ook om aanmaakhout te maken als je dat niet meer hebt, goede hamer heb je nodig en meer niet. Maar als je hout dikker is dan de doorsnede van de opening heb je er niets aan.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 17:04

samirah schreef:
Als het lukt om een boormachine/ accuboormachine te gebruiken zou je dit kunnen proberen:
https://www.westfalia.eu/nl/shops/tuin- ... yOEALw_wcB

Een soort bitje/ boor waarmee je hout kunt splijten.

Als de boormachine krachtig genoeg en je hout niet kneiterhard is het een handig dingetje, als hout al langer ligt is het best hard en dan kan ik er niet mee uit de voeten, zelfs niet met een zware boormachine.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 17:18

samirah schreef:
Als het lukt om een boormachine/ accuboormachine te gebruiken zou je dit kunnen proberen:
https://www.westfalia.eu/nl/shops/tuin- ... yOEALw_wcB

Een soort bitje/ boor waarmee je hout kunt splijten.

Hebben wij, en ook een super sterke boormachine maar het werkt voor geen meter.

Ik zou ook opteren voor een goede kloof machine. Wij hebben de onze op een steiger staan, dan kun je daar je kleine voorraad te kloven hout leggen en gekloofd in een kruiwagen gooien om daarna te stapelen. Wij hebben nu een paar jaar een hydraulische kloofmachine maar stappen dit jaar over naar een niet-hydraulische.

Waarschijnlijk deze. Werkt met een vliegwiel.

https://www.groentechniekhabers.nl/kloo ... lagkracht/

https://agriworld.nl/houtkloofmachine-t ... gelijking/

Misschien een interessante vergelijkingssite. Ze hebben ook een handmatige splijter erbij staan, van fiskar.

Annemarievzr

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 18:15

wij hebben de fiskars houtsplijter. Zie dat hij op veel plaaasten niet meer leverbaar is, maar hier nog wel: https://hansvdoever.nl/product/houtspli ... NlgnxlpKQs

Het is een soort heipaal waarbij je de beitelkop op het houtblok zet en dan met het handvat de binnenste paal naar boven trekt en gewoon laat vallen. Door het gewicht is in 3 klappen een stammetje doormidden. Ik ben nogal een kluns maar dit durf ik zonder dat ik voor vingers of tenen hoef te vrezen :) En ook mijn rug blijft heel!

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 18:19

Kloofmachine, eenmalige aanschaf, vervoeren doe je die ook maar een keer.
Wij hebben er een van van Cranenbroek, die deed het al prima, nu is droog hout wel lastiger te klieven.
Dus mocht je daar toch toe besluiten, als dat hout al een aantal jaren droog ligt, neem er een die zeker 5 ton kan drukken.

En anders met een kloofbijltje, krijg je het twee keer warm van :D

Siggislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 21:20

Link*

Wij hebben er zo een op de ZB. Is wel elektrisch,
en je moet wel beide handen gebruiken om hem naar beneden te krijgen (de hakbijl/kop).

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 21:23

Geen jonge vent in de omgeving die tegen betaling die bult weg wil werken! Wanneer je dan tzt met vers hout bezig gaat is dat gezien je mankementen misschien een betere oplossing.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 21:25

Is deze misschien een optie? Of anders GV aan het werk zetten?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-23 09:41

Het gaat niet om het in grote hoeveelheden kloven van hout. Dat ga ik liever laten doen inderdaad. :j

Maar wat er nu ligt is meest domweg te dik, te lang :') of ongekloofd voor de kachel om lekker te branden. Dat wil ik graag kunnen verkleinen als dat nodig is. De te dikke stukken liggen random tussen wel dun geboeg stukken op twee grote stapels stookbaar hout. Geen enorme hoeveelheden die achter elkaar gedaan hoeven worden dat scheelt.

Gv is er groot deel van de tijd niet, uiteraard springt hij bij als hij hier is. Maar ik moet toch mezelf redden. :+

Ik ga denk ik in eerste instantie voor die smart splitter. Niet te zwaar, wel te fixeren waardoor ik niet echt hoef te mikken. En nog ietwat niet te duur. :j en hij kan in breedte grote hompen hout aan.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-23 19:08

:D *\%/* ik zit hier nu met een heel dikke grijns op mijn gezicht,

Heel hartelijk bedankt voor de tip van die smartsplitter. :)) Afgelopen weekend al op jacht geweest naar een goed hakblok. een die dik genoeg is, niet te zwaar en liefst een praktische maat ook nog. In het bos waren ze aan het houtzagen, en een omgevallen ietwat van binnen rotte dikke beuk heeft nu een mooie plak op maat opgeleverd. Een halve stam eigenlijk wat een heel mooie halve maanvormige homp hout van 30 cm dik heeft opgeleverd. Goed hanteerbaar en nog visueel mooi ook kwa nerf en vorm.

Vandaag kwam de splitter binnen, bij een tankstation een zak met hard haardhout gekocht zodat ik kon testen of het voor mij ook hanteerbaar was en meteen aanmaak hout kon maken ook.

Het boren van het gat in het hakblok en het monteren was meer en zwaarder werk dan de volledige zak hout kloven. En het geeft een kik bij elk blok hout dat uit elkaar "spat". Hoppa :)) {:)-:( in nog geen kwartier heb ik van de grote stukken nette aanmaakhoutjes gemaakt en kleinere bescheiden stukken hout. Zelfs met een dikke knoest gaat het goed, dan is het alleen iets vaker het gewicht laten vallen.

Alles weer netjes gedemonteerd zodat het de eerste rit meekan en ik dan al die veel te dikke bonken hout kan verkleinen. *\o/*

Zo is het gewoon echt leuk om te doen, zonder zere handen rug of schouders. En een goede rustige workout door steeds het gewicht omhoog te schuiven. :')