Dresscodes

Moderators: xingridx, Ladybird, NadjaNadja, Polly, Essie73, Firelight, Mjetterd, ynskek, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tengeltje11
Berichten: 7256
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Dresscodes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-23 23:49

Zelf ben ik Belg en lees telkens met verbazing mensen die met onzekerheden en vragen zitten rond een feest met dresscode.

Hier kennen we dat dus echt niet, je krijgt bv gewoon een uitnodiging voor een huwelijksfeest, nieuwjaarsfeest,… en trekt aan wat je wil, ligt niemand wakker van en bij jullie lijkt het (voor mij dan), alsof je enkel welkom bent onder de juiste kleren….

Hoe staan jullie zelf tegenover die dresscodes?

Bij ons op een huwelijk zijn er echt mensen die gewoon een nette broek met hemd aantrekkend een minijurk tot een lang suitekleed, alles kan wordt ook gedaan, en daar lees ik soms boze bruiden omdat mensen niet droegen wat gevraagd werd.

Heel vreemd vind ik dat.

Van waar komt dat? En is dat al lang zo dat er dresscodes gevraagd wordt aan de gasten?

Ayasha
Blogger

Berichten: 58439
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 23:53

Ik ben ook een Belg en doe niet aan dresscodes. Ik kom als mezelf of niet. Op ons huwelijk was de dresscode: waar je comfortabel in bent. :+

Ik ben ook altijd stomverbaasd dat mensen moeten gaan winkelen voor iets dat ze waarschijnlijk nooit meer gaan dragen voor een feest. :?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 23:56

Ik vind een dresscode helemaal prima, maar dan moet het wel een dresscode zijn. 'Breezy summer,' 'chique,' 'autumn casual' zijn geen dresscodes en dat is waar die onzekerheid vandaan komt. Black tie, morning dress, tenue de ville en business casual zijn voorbeelden van dresscodes en daar bestaat echt geen twijfel over welke kleding er wel of niet gepast is. Dat kun je tegenwoordig ook gewoon zo opzoeken op Google. :+

En op de vraag of dat al lang zo is dat het normaal is om een dresscode op te geven, is het antwoord simpelweg 'ja.' De huidige dresscodes zijn vastgelegd in de loop van de 20ste eeuw, maar hebben zich ontwikkeld uit formele kleedgewoonten uit de 17de eeuw.

tengeltje11
Berichten: 7256
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Dresscodes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-23 23:59

Oprechte vraag, waarom zou je mensen een dresscode moeten geven? Is een feest minder leuk als mensen zich gewoon kleden hoe ze willen?

Kookaburra

Berichten: 5642
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 00:05

Als NLse ben ik de dresscodes wel gewend. Al denk ik dat het ook echt aan de omgeving ligt hoe 'serieus' men het 'moet' nemen. Ik zit in een omgeving waarin alles al snel goed is als je een beetje je best doet én je jezelf comfortabel voelt. De ruzies na bruilofts herken ik dus gelukkig ook niet.

Kleding die ik 'speciaal' voor de dresscode koop, koop ik wel bewust. Soms kan dat nette jurkje ook heel goed met een spijkerjasje. Of ziet het er met een jasje met print ook anders uit.

De verwarring komt inderdaad doordat mensen zelf dresscodes gaan bedenken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 00:06

tengeltje11 schreef:
Oprechte vraag, waarom zou je mensen een dresscode moeten geven? Is een feest minder leuk als mensen zich gewoon kleden hoe ze willen?
Er moet niks, het is aan de organisator van eender welk evenement om een dresscode op te geven (maar als je het doet, doe het dan goed). Het is etiquette, dezelfde reden dat je vork links naast je bord ligt en je mes rechts, je mensen een (rechter)hand geeft als je ze ontmoet en je (hopelijk) netjes wacht met eten tot iedereen aan tafel zit.

Het eten smaakt immers ook niet minder lekker als jij net begint en je grootmoeder zit al aan het dessert of als je vork rechts ligt, en iemand is niet meer of minder een hork als ze je geen hand geven, maar het is simpelweg wat we in noordwest Europa beschouwen als 'goede manieren.'

Qimm

Berichten: 15332
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 00:12

tengeltje11 schreef:
Oprechte vraag, waarom zou je mensen een dresscode moeten geven? Is een feest minder leuk als mensen zich gewoon kleden hoe ze willen?


Het is het feest van het bruidspaar, dus zij mogen best bepalen. Zij hebben een beeld van hoe zij hun feest uitgevoerd willen zien.
Wij hebben komend jaar zelfs een bruilof met een white tie dresscode. Mijn man gaat maar huren :+

Gaby
Berichten: 3423
Geregistreerd: 30-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 00:33

Qimm schreef:
tengeltje11 schreef:
Oprechte vraag, waarom zou je mensen een dresscode moeten geven? Is een feest minder leuk als mensen zich gewoon kleden hoe ze willen?


Het is het feest van het bruidspaar, dus zij mogen best bepalen. Zij hebben een beeld van hoe zij hun feest uitgevoerd willen zien.

Maar dan moet men niet gepikeerd zijn als gasten om uitleg komen vragen over wat [dresscode] precies inhoudt. Of enkelen van hen bedremmeld komen melden dat in hun maat en/of voor hun budget geen zeegroene broeken met blauw biesje te krijgen zijn. Want "de bruid heeft een thema met blauw-groentinten in gedachten".

Heb je liever dat mensen die het zich niet kunnen veroorloven om zich aan de dresscode te houden (om redenen van maat, budget of mogelijk andere redenen) niet naar je feestje komen, of mogen ze ook komen in een zwarte broek in plaats van een zeegroene?

Als je dan een dresscode kiest, kies er dan eentje die al decennia gebruikelijk is.
Een kleur(palet), een seizoen of een stijl (bohemian, chique, Engelse fladderhoeden met lange jurk) is dat niet.

Vjestagirl

Berichten: 26750
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 00:39

Aan de andere kant kun je tegenwoordig gewoon googlen wat er bedoeld wordt met "breezy beach" of "summer chique".

Gaby
Berichten: 3423
Geregistreerd: 30-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 00:43

Bij summer chique zie ik inderdaad veel dezelfde kleding.

Maar is het redelijk om van iemand te verwachten dat ze een dure outfit kopen die hij/zij waarschijnlijk alleen voor jouw bruiloft aan zal doen (hoeveel bruiloften met als thema 'summer chique' krijg je gedurende 5 jaar? En na 10 jaar is je kledingmaat waarschijnlijk anders), en dan ook nog te verwachten dat deze persoon reiskosten maakt, oppas regelt en een cadeau/geld meebrengt?

Edit: zinsconstructie.
Laatst bijgewerkt door Gaby op 16-01-23 00:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Jildau

Berichten: 9492
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Reahûs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 00:45

Oh ik pas dan beter in Belgie. Ik vind het 3 keer niks en als wij gaan trouwen mag iedereen komen zoals hij/zij wil.

Ik zou het zo rot vinden wanneer gasten daar stress van zouden hebben of veel geld moeten uitgeven om aan mijn eisen te voldoen. Vreselijk!

Mars

Berichten: 33439
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Dresscodes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 00:50

Bij onze bruiloft was ook geen dresscode, ik houd er ook niet zo van. Zeker als je er op uit moet om iets te gaan kopen of lenen dat je naderhand niet meer draagt.
Geen idee of dit typisch Nederlands is trouwens..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 00:56

Vjestagirl schreef:
Aan de andere kant kun je tegenwoordig gewoon googlen wat er bedoeld wordt met "breezy beach" of "summer chique".
Als ik google op 'winter surprise' of 'cotton puff' rolt daar ook wat uit, maar dat betekent niet dat het automatisch kwalificeert als dresscode. :') Bij 'summer chique' komt er ook van alles voorbij van korte broeken tot lange jurken. := Het zegt dus nog steeds niets over hoe (in)formeel je geacht wordt te gaan en dat is nu net waar dresscodes voor dienen: dat mensen bij een meer formele gelegenheid weten wat ze aan moeten om niet uit de toon te vallen.

Mars schreef:
Bij onze bruiloft was ook geen dresscode, ik houd er ook niet zo van. Zeker als je er op uit moet om iets te gaan kopen of lenen dat je naderhand niet meer draagt.
Geen idee of dit typisch Nederlands is trouwens..
Eerder Frans/Brits dan Nederlands. Hier word je nog steeds 'cordially invited' en ga je in het lang naar je hunt ball. :D

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 01:02

Hele strakke dresscodes vind ik niet nodig, maar als iemand in spijkerbroek en fleecevest op mijn bruiloft aan komt zetten 'omdat diegene lekker zichzelf wil zijn', mag die weer vertrekken :7

Vjestagirl

Berichten: 26750
Geregistreerd: 11-08-06

Re: Dresscodes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 01:08

Er stond iemand in een spijkerbroek en een verwassen bandshirt op de uitvaart van mijn opa (die zijn hele leven heel keurig is geweest). Ik vond het zo respectloos... dus ik gok dat al die dresscodes daar vandaan komen; mensen hebben geen schrik dat hun vage kennissen zich niet fatsoenlijk kleden en daarmee de hele sfeer verpesten.

Avelienvd

Berichten: 7249
Geregistreerd: 28-12-04

Re: Dresscodes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 01:43

Idd om te voorkomen dat mensen in werkbroek met shirt met gaten verschijnen.
Zeker met grote momenten kan ik me dit goed indenken. Dus bruiloften of galafeesten. Voor een verjaardag wordt dat zo ver ik weet nooit gedaan

Ayasha
Blogger

Berichten: 58439
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 01:44

BaileyMix schreef:
Hele strakke dresscodes vind ik niet nodig, maar als iemand in spijkerbroek en fleecevest op mijn bruiloft aan komt zetten 'omdat diegene lekker zichzelf wil zijn', mag die weer vertrekken :7

Ik zou dan met liefde weer vertrekken en de vriendschap was ook voorbij. Dan gaat het je echt niet om wie komt maar op schone schijn,

IMO verpest die mentaliteit de sfeer meer dan iemand in spijkerbroek.

Ik vind dit soort opmerkingen altijd hooghartig koud en weinig empathisch. :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 01:55

Ayasha schreef:
BaileyMix schreef:
Hele strakke dresscodes vind ik niet nodig, maar als iemand in spijkerbroek en fleecevest op mijn bruiloft aan komt zetten 'omdat diegene lekker zichzelf wil zijn', mag die weer vertrekken :7

Ik zou dan met liefde weer vertrekken en de vriendschap was ook voorbij. Dan gaat het je echt niet om wie komt maar op schone schijn,

IMO verpest die mentaliteit de sfeer meer dan iemand in spijkerbroek.

Ik vind dit soort opmerkingen altijd hooghartig koud en weinig empathisch. :o
Mwah, voor je vrienden mag je imo best wat over hebben, ook als dat niet 100% in je eigen straatje past. Het is — hopelijk :)) — één dag dat je dat voor diegene doet. Dat mensen niet zitten te wachten op een kostenpost van een paar honderd euro, à la, maar als je weet dat iemand het op prijs stelt als je je een béétje netjes kleedt, vind ik het ook niet getuigen van veel empathie naar je vrienden toe als je aan komt kakken in je verwassen spijkerbroek en je fleecetrui. Je trekt dan ook nog eens de aandacht weg bij degenen om wie het gaat op zo’n dag, en niet op een positieve manier.

Prairy
Berichten: 9416
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Dresscodes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 03:45

Ik had op mijn bruiloft geen zwart en geen spijkerbroeken gezet op de uitnodiging, en dat het leuk zou zijn als er iets blauws gedragen zou worden. Daar is door de meeste gasten gehoor aan gegeven en dat heeft ook erg leuk uitgepakt op de foto's.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 111753
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 04:03

Ayasha schreef:
BaileyMix schreef:
Hele strakke dresscodes vind ik niet nodig, maar als iemand in spijkerbroek en fleecevest op mijn bruiloft aan komt zetten 'omdat diegene lekker zichzelf wil zijn', mag die weer vertrekken :7

Ik zou dan met liefde weer vertrekken en de vriendschap was ook voorbij. Dan gaat het je echt niet om wie komt maar op schone schijn,

IMO verpest die mentaliteit de sfeer meer dan iemand in spijkerbroek.

Ik vind dit soort opmerkingen altijd hooghartig koud en weinig empathisch. :o


Maar andersom komt het ook hooghartig, koud, star en weinig empathisch over wanneer je zo'n verzoek niet over kunt hebben voor goede vrienden.

Boras
Berichten: 10102
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 07:00

En toch getuigt zo'n dresscode natuurlijk ook van een zekere oppervlakkigheid en leegheid en van materialisme. En kan het zorgen voor uitsluiting van mensen met weinig of van vrije zielen die zich niet laten dwingen door zoiets.

Of mensen doen er aan mee, maar niet van harte. Leuk hoor -O-

Aan onze Belgische bokkers: een dresscode is zeker geen gemeengoed in Nederland.
Ja ok, met carnaval wel en dan met name onder de grote rivieren :+

Ik vind het eerder on-Nederlands. Het past niet echt bij de "doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg"-volksaard of bij Hollandse nuchterheid en soberheid. Het is, ook aan het woord te zien, geimporteerd.

Vroeger was zoiets als een dresscode alleen voor de upperclass. Tegenwoordig is het ook bereikbaar voor het gewone volk dat zich wil verheffen.

Ik ben er niet voor, erg gastvrij is het niet.

Letterlijk niet gast-vrij. Dat is eigenlijk toch heel raar?

Jennyj01
Berichten: 5381
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 07:44

Ik vind niet de moeite doen om in de wensen van je degene die je heeft uitgenodigd mee te gaan, juist een teken van armoede. En vooral van sociale armoede. Je sluit mensen niet uit door een dresscode. Je kan altijd iets lenen of huren en een vrije ziel vind er altijd wel een interpretatie van die wel bij hem of haar aansluit.

En voor een ieder die niet in de dresscode mee wil gaan is er altijd nog de gelegenheid om te bedanken voor de uitnodiging.

Boras
Berichten: 10102
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 07:52

Wat je vervolgens niet in dank wordt afgenomen :)

En met die laatste zin zeg je lettelijk dat een dresscode dus wel uitsluit: namelijk gasten die er niet aan willen of kunnen (sluit dat vooral niet zo makkelijk uit in deze tijden!) voldoen.

Alleen je noemt het anders: bedanken voor.

Jennyj01
Berichten: 5381
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 08:02

Deze gasten sluiten zichzelf uit niet. Niet de gastheer of vrouw. En ja je loopt het risico dat het niet in dank wordt afgenomen als je bedankt voor de uitnodiging.

Boras
Berichten: 10102
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 08:08

Gastvrijheid: je bent van harte welkom!

Dresscode: je bent van harte welkom mits .........
En anders kom je maar niet. Dat is dan je eigen schuld en dan ben ik boos op je.

Zoiets dan denk ik? :=