Tips ratten bestrijden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BarbaraNova

Tips ratten bestrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-23 13:18

Ik heb behoorlijk wat ratten op stal lopen. Er lopen ook kippen dus ze komen graag op dat voer af natuurlijk.

Wie heeft er goede tips zonder gif? Vallen hebben niet heel veel effect helaas, zomers gaan we wel eens avondjes schieten maar dat is met dit weer niet te doen.

Ben benieuwd hoe jullie dit aanpakken.

Alvast bedankt voor het mee denken.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 13:24

Bij ons doen de honden het heel goed. Wij doen ons best de ratten uit hun schuilplaatsen te jagen en met een beetje aanmoediging zijn de honden dol enthousiast.

Afbeelding

Verder ben ik ook benieuwd naar nog wat extra tips en tricks

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 13:28

DDDara schreef:
Bij ons doen de honden het heel goed. Wij doen ons best de ratten uit hun schuilplaatsen te jagen en met een beetje aanmoediging zijn de honden dol enthousiast.

[ [url=m/kK8djm.jpg]Afbeelding[/url] ]

:oo

:D :D :D

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-23 13:32

DDDara schreef:

[ [url=m/kK8djm.jpg]Afbeelding[/url] ]

verhuur je ze? :j

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 13:33

Kippen 2x per dag voeren dus zorgen dat er minder te halen is
De bestrijding savonds met de buks en nacht kijker rond.. en vaak zijn er wel van die verlaten hoekjes die een opfrisbeurt kunnen gebruiken ( troep op ruimen = minder schuilplaats)
En idd kat/ hond

Rocamor

Re: Tips ratten bestrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 13:37

DDDDara, geen wonder dat je gaat stotstotstotteren op je naam, van zoveel ratten in 1 keer. Brrrrrrr! Verhuur je die honden ook?

Kippenvoer in zo'n trapvoer-ding? Zodat er niet standaard voer ligt?
Geen notenbomen of veel water in de buurt?

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 13:40

Als je een loopt route van ze vind, kun je daar een fuik neerzetten met vang kooi op het einde. Voer erin heeft geen zin, ratten zijn daar veel te slim voor. Maar een kooi op de looproute zetten met fuik ervoor dan lopen ze er per ongeluk in. Ik vang hier zo elke jaar meerdere.

En idd zorgen dat de kippen er niet zo‘n bende van maken, daar komen ze het meest op af. Ik heb mijn oversloeg binnen hangen en voer 1x per dag strooigoed buiten. Zoveel dat ik zeker weet dat ze alles redelijk snel op eten.

En het spreekt voor zich alle vertonnen en emmers goed afdekken. Vergeet zakken met worstelt niet, daar zijn ze hier ook gek op. Als er weer eens ratten zijn en ze zitten onder het hooi, vind ik daar altijd hele vracht wortels in hun hol als ik ze vergeet af te dekken.

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-23 13:42

kippen krijgen maar twee keer per dag voer. We schieten met buks en nachtkijker inderdaad, maar t is nu geen weer...en mijn paarden staan niet aan huis dus kunnen helaas geen honden of katten houden.
Verder ligt er ook nergens echt troep of vreemde zooi maar ze wonen gewoon onder de stoeptegels en stallen. Ja veel sloten om de wei en stallen heen...

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 13:43

Heb je balen vlas staan? Zijn ze ook gek op om in te kruipen, zitten vaak nog vlaszaden in.
Mijn opa stak ze aan de mest greep , liet er eentje giga krijsen en had dan een poos minder last. Daarom heb ik langzaam werkend gif gebruikt, eentje eet, ging niet accuut dood dus de anderen aten er ook van.
Laatst bijgewerkt door BigOne op 13-01-23 13:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 13:43

Hier ook, dus ik zal ze altijd blijven houden, helaas. Maar probeer het wel binnen de perken te houden (en daar zijn de meningen over verdeeld - ik vind >0 ratten al buiten de perken, de ratten vinden >0 mens al te veel)

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 13:44

Trap bak goed afstellen help vaak ook al in minder smeren dus minder makkelijk voedsel te vinden

Stal kat en sloten maaien
Overleg met je waterschap ( ze verniellen ook slootkanten

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 13:44

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 13:45

Elly, ik begreep in een ander topic dat de ratten daar minder gebruik van maken, dat je er vnl muizen mee vangt

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 13:45

BarbaraNova schreef:
kippen krijgen maar twee keer per dag voer. We schieten met buks en nachtkijker inderdaad, maar t is nu geen weer...en mijn paarden staan niet aan huis dus kunnen helaas geen honden of katten houden.
Verder ligt er ook nergens echt troep of vreemde zooi maar ze wonen gewoon onder de stoeptegels en stallen. Ja veel sloten om de wei en stallen heen...

Maar er is iets wat ze trekt eten oid dus effe goed kijken ook in de buurt.. mensen die veel vogels voeren?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 13:46

snorkel1986 schreef:
Trap bak goed afstellen help vaak ook al in minder smeren dus minder makkelijk voedsel te vinden

Stal kat en sloten maaien
Overleg met je waterschap ( ze verniellen ook slootkanten

Slootkanten zijn ook zeer vaak woelratten.

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-23 13:54

Ik hoor hier veel paardenmensen in de buurt klagen dat het deze winter veel erger is als dat het normaal is helaas...Ik heb geen trap bakken, ook geen idee wat het zijn dus zal zo even googlen. Kippen lopen los op het terrein en we hebben op 300 meter geen buren. Ik ben de enige die de dieren voert, ik voer zoveel dat het per voerbeurt op is. De ratten knagen gewoon door de plastic deksels van de voertonnen heen, dus weer andere deksels er op gedaan. Slootkanten worden gemaaid en zijn nu kaal...ik ga liever niet over op gif ivm de kippen. Hebben jullie ervaring met muntolie of ultrasoon apparaatjes?

BillyJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 14:17

Je kan een soort deksel bestellen met valklepje voor op een emmer. (je kan het ook zelf maken als je handig bent) wel een grote/diepe emmer nemen als het om ratten gaat.
Deze vullen met "pure" of hele sterke alcohol. (niet perse nodig, maar dan sterven ze sneller ipv te moeten wachten op uithongering oid.)
Bovenop het deksel leg je dan wat lekkers of smeer je wat pindakaas om ze te lokken, ze vallen door de deksel heen en worden dan "verdoofd" door de alcohol.
De alcohol preserveert tevens de ratten/muizen zodat ze ook niet gaan stinken als je hem niet vaak kunt legen.

Dit principe word gebruikt in de biologisch dynamische landbouw.

Zowieso heb je ook draadvallen, waarmee je de ratten levend vangt. Maarja, wat doe je er dan achteraf mee?

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-23 14:31

ja ik hoor net van mijn werkgever dat hij inderdaad nu zon deksel voor bij hem op stal gekocht heeft, dus ik ga het even afwachten, kijken of het werkt! Dank je

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 15:35

Mogen ze bij jullie schieten? Wij laten hier een jager komen die en ontheffing heeft voor het schieten van ratten. Nachtkijker en warmtekijker mee en hoppa :)

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-23 15:45

Spruit schreef:
Mogen ze bij jullie schieten? Wij laten hier een jager komen die en ontheffing heeft voor het schieten van ratten. Nachtkijker en warmtekijker mee en hoppa :)

T ligt er aan waar je mee schiet denk? Wij hebben de zwaarste buks die zonder vergunning toegestaan is. Helaas schiet je er per avond maar twee of drie dus zet niet echt zoden aan de dijk

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 15:51

EllyC schreef:
ik heb toen een val gekocht waar lokstof in gaat, steken ze hun hoofd in en dan met lucht wordt een pin geschoten. Moet het nog steeds installeren durf dus nog niet te zeggen of het werkt. Was wel prijzig.
https://www.schrikdraad.com/a24-ratten- ... ncEALw_wcB

Deze hebben wij ook.
Al jaren. Nog niets mee gevangen.
Vang kooien en klapvallen op de looproute werkt het beste.

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 16:02

Hier werken twee stalkatten nog steeds het beste. Voordat we de katten hadden hadden we ontzettend veel last van zowel ratten als muizen in de stal en op de hooizolder (de buren hebben een grote kippenren achter onze stal). Alles geprobeerd maar het lukte niet om ze weg te krijgen. Toen hebben we 5 jaar geleden twee oudere (7 jaar oud waren ze toen) ervaren katten op Marktplaats gevonden (broertjes) en sindsdien hebben we geen enkele rat of muis meer gezien! Ze vangen nu alleen nog muisjes in de weides en sloten, rondom stal is geen muis of rat meer te vinden. :D
Nu hebben we sinds een tijdje last van konijnen die onder de stal nesten maken en holen graven (stal staat op het zand) waardoor de stenen in de gang van de stal elke keer inzakken >;) . Helaas vangen de katten geen konijnen :+

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 16:53

Hier komt een rattenvanger via de gemeente.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 18:00

Mijn kippen hebben een trapbak, maar die maken er een zooitje van met voer. Dus daar niet teveel van verwachten. Het is wel makkelijk met voeren.
DDDara: wow, ik ben jaloers op zulke goede jagers.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 19:46

Met een trapbak alleen korrel voeren. Bij gemengd graan en meel hebben ze de neiging te proberen te sorteren en dat geeft enorm veel verspilling.

Hier werkt het perfect tegen de muizen en ratten. Daarnaast geen vlas of stro gebruiken maar houtvezel. Vlas gaf ook enorm ratten.