Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
xSannee schreef:Ik kom even volgen.
Wij hebben een warmtepomp, huurappartement van zo'n 75m2 en 4 zonnepanelen.
Afgelopen week voor het eerst het verwarmen aangehad en schrik een beetje van de stijging. Maar vind het ook lastig inschatten wat "normaal" verbruik is
xSannee schreef:Afgelopen week heb ikde thermostaat op 18 gezet & tussen 16.00 & 23.00 op 20. Maar toen was ons verbruik 160kwh![]()
Deze week zet ik hem op constant op 18, even kijken wat dat met het verbruik doet dan.
Want jij verwarmt dus een stuk meer oppervlakte en hebt een lager verbruik.
josien_m_ schreef:Ja bij ons is die nog niet ingeregeld en moeten we eerst uitzoeken bij welke buitentemperatuur welke watertemperatuur het voordeligst is bij een constante binnentemperatuur. Inderdaad is juist het verhogen kostbaar. Het bad en de douche zitten nog op gas trouwens.
Roodvos schreef:Ik kom ook even volgen, maar dan uit nieuwsgierigheid. Ik ga zo'n soort huis (laten) bouwen volgend jaar.
Ik kijk wel op van het aantal zonnepanelen dat je op het dak hebt Lukka, bij mij zitten er 7 in de standaard calculatie.
8nnemiek schreef:Het is een hardnekkige fabel dat het goedkoper is om de hele nacht volop door te stoken. Het is alleen even zoeken om de thermostaat zo in te stellen dat hij niet méér verbruikt dan nodig bij het opstoken naar een hogere temperatuur, daar gaat het vaak fout met die slimme thermostaten icm vloerverwarming die heel lang door warmt.
8nnemiek schreef:Dat is gewoon basis natuurkunde; hoe warmer een huis is, hoe meer warmte het verliest, en hoe meer je die warmte weer moet aanvullen. Dat kun je heel nauwkeurig uitrekenen, maar daar heb je wel heel veel informatie voor nodig zoals het verbruik en rendement maar ook de isolatiewaarde en binnen- en buitentemperatuur enz enz.
De hele nacht kleine beetjes warmte aanvullen lijkt misschien voordeliger tegenover 's ochtends wat langer verwarmen, maar dat is het niet. Bij een goed geïsoleerd huis zal het weinig schelen, maar als een huis veel warmte verliest, en die pomp/ketel moet van 8 uur 's avonds tot 8 uur 's morgens blijven werken om die temperatuur steeds aan te vullen, dan ben je uiteindelijk toch meer energie kwijt dan wanneer je pomp 's morgens een paar uur harder aan gaat.
Wij hebben ook vloerverwarming, en ons cv-mannetje zei dus ook dat we hem maar dag en nacht aan moesten laten. We hebben het flink getest een aantal jaren geleden, en mijn vriend heeft er een uitgebreide berekening op los gelaten, en overal kwam toch echt uit dat het veel voordeliger is om de verwarming 's nachts helemaal uit te zetten.
Later had ik de verwarming zo ingesteld dat die 's ochtends eerst drie kwartier aan sprong om alles weer op temperatuur te krijgen (en de slimme thermostaat helemaal uitgezet, want die vond het ineens nodig om twee uur van tevoren al aan te springen), daarna een paar uur uit, om te voorkomen dat de vloerverwarming door bleef branden, en daarna pas weer terug aan.. en 's avonds heel vroeg weer uit omdat die toch heel lang warm blijft. Vanaf toen stookten we ineens heel veel goedkoperAl snap ik dat dat bij een warmtepomp waarschijnlijk wat lastiger is om helemaal zelf in te stellen.
Nico12 schreef:TS. Verbruik is laag. Ons verbruik is lager maar het is ook appels met peren vergelijken. Bij warmtepompen dient in eerste instantie een keuze gemaakt te worden uit het type water/water, lucht/lucht, lucht/water of ventilatie en daarna de omstandigheden.
Het verbruik wat je opgeeft is hoger dan je vermeld, kwa kosten maakt dat in jou geval niets uit maar denk ik goed om te weten. De zonnepanelen 18 stuks helaas zegt het aantal niets over de opbrengst. Aanname: 18 stuks x 365 Wp = 6570 Wp. Verwachte opbrengst raming 5800 Wp. Een gemiddelde is dat je 30% van de opbrengst zonnepanelen direct verbruikt. (belangrijk saldering wordt afgebouwd). Dus 1740 kwh is een gemiddeld direct verbruikt van de zonnepanelen naar je woning. Je daadwerkelijke verbruik is dus geen 2626 Kwh maar 2626 + 1740 = 4366 Kwh. Dat er meer dan verwacht is terug geleverd komt door meer zonuren afgelopen jaar.
Uiteraard gaan de zonnepanelen in deze periode bitter weinig leveren. Hier is geïnstalleerd 8000 Wp, opbrengst 6800 Kwh per jaar, exacte opbrengst 18 november 1,4 Kwh en 19 november 14 Kwh dus 10 keer meer met 1 dag verschil.
lukka63 schreef:Nico12 schreef:TS. Verbruik is laag. Ons verbruik is lager maar het is ook appels met peren vergelijken. Bij warmtepompen dient in eerste instantie een keuze gemaakt te worden uit het type water/water, lucht/lucht, lucht/water of ventilatie en daarna de omstandigheden.
Het verbruik wat je opgeeft is hoger dan je vermeld, kwa kosten maakt dat in jou geval niets uit maar denk ik goed om te weten. De zonnepanelen 18 stuks helaas zegt het aantal niets over de opbrengst. Aanname: 18 stuks x 365 Wp = 6570 Wp. Verwachte opbrengst raming 5800 Wp. Een gemiddelde is dat je 30% van de opbrengst zonnepanelen direct verbruikt. (belangrijk saldering wordt afgebouwd). Dus 1740 kwh is een gemiddeld direct verbruikt van de zonnepanelen naar je woning. Je daadwerkelijke verbruik is dus geen 2626 Kwh maar 2626 + 1740 = 4366 Kwh. Dat er meer dan verwacht is terug geleverd komt door meer zonuren afgelopen jaar.
Uiteraard gaan de zonnepanelen in deze periode bitter weinig leveren. Hier is geïnstalleerd 8000 Wp, opbrengst 6800 Kwh per jaar, exacte opbrengst 18 november 1,4 Kwh en 19 november 14 Kwh dus 10 keer meer met 1 dag verschil.
Dank je wel Nico voor deze aanvulling,ben meteen even naar boven gelopen om de stand van de panelen te lezen die staat op 6000,dat zou dus betekenen dat er inderdaad 1500 direct verbruikt is,had toen nog geen app .
Dan zouden we op 4100 kw uitkomen voor deze periode.
Verwacht ik nog steeds niet op 8000 kw uit te komen we gaan het zien.
Nog even voor de duidelijkheid dit gaat om het totale stroomverbruik dus niet alleen de warmtepomp.
Nico12 schreef:Het type warmtepomp, douchetijd, gebruik overige apparatuur en de te verwachten temperaturen is mijn raming dat er voor de periode tot eind januari in uw geval globaal 1600 KWh bij komt. Dus kans op totaal 8000 lijkt nihiel.
Om een inzicht te krijgen in verbruik kun je bijvoorbeeld de gratis site van enelogic.com gebruiken. Kan ook betaald maar om te beginnen is de gratis versie prima. Helaas kan enelogic de teruglever vergoeding niet correct verwerken maar dat komt op korte termijn. Als je dan nog verder wilt gaan kun je youless aan je slimme meter koppelen. Daarna kun je via youless zelfs per 2 seconden/ per dag/ week zien de invloeden van stroomverbruik door gedrag en zonnepanelen.