Kinderfeestje voor kleuters: feestje voor 8 meiden te doen?

Moderators: Essie73, Polly, xingridx, Firelight, Ladybird, Muiz, Mjetterd, NadjaNadja, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mazida
Berichten: 1401
Geregistreerd: 31-07-15

Kinderfeestje voor kleuters: feestje voor 8 meiden te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-23 15:00

Hoi, onze dochter wordt deze maand 5 jaar en we moeten voor het eerst een kinderfeestje houden. Nu is haar groep niet zo groot en ze kan met alle meiden opschieten. Het liefst nodigt ze er 7 uit. Van vrienden hoor ik juist dat ze het er bij 4 houden. Is een kinderfeestje met 8 kinderen (kleuters) ook te doen? We vieren het thuis met een knutselmiddag en frietjes. We hebben ruimte zat, dus dat is geen issue, maar is het te doen? Of is 4 kindjes uitnodigen als je 5 wordt de ongeschreven regel van groep 1? Graag hoor ik ervaringen, alvast bedankt!

MerleSimone

Berichten: 5744
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Winterswijk

Re: Kinderfeestje voor kleuters: feestje voor 8 meiden te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 15:03

Nee hoor, je kan en mag dat helemaal zelf bepalen. Wil je 4 kindjes dan doe je dat, wil je er 8 dan lekker 8. Volgens mij deden wij pas een feestje vanaf groep 4 of 5, maar ook dat kun je volledig zelf weten. Volgens mij ben je in ieder geval niemand iets verplicht :)

01San

Berichten: 18783
Geregistreerd: 08-07-10
Woonplaats: Voorne-putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 15:03

Nee er is daar geen regel voor. Is leuk juist voor je dochter al die meiden gezellig bijelkaar!

tyleysmiley

Berichten: 1905
Geregistreerd: 25-01-08
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 15:04

Hier ervaring genoeg en nooit problemen gehad met(veel)meer kindjes,en als je lekker de ruimte hebt,komt dat wel goed.
Hier trouwens altijd meteen kinderfeestjes,vanaf moment van naar school gaan.

Annikab

Berichten: 452
Geregistreerd: 08-05-08
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 15:04

Als je ruimte hebt voor 8 zou ik dat lekker doen. Wij hebben voor onze zoon er altijd zoveel gedaan als in 2 auto’s passen (wij deden het nooit thuis) dus dan kom je ook op 8.

Mazida
Berichten: 1401
Geregistreerd: 31-07-15

Re: Kinderfeestje voor kleuters: feestje voor 8 meiden te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-23 15:07

Wij willen ouders wel zelf laten brengen en ophalen. Ook ivm kinderzitjes en zitverhogers lijkt ons thuisbrengen niet handig.

Aagje_Nimbly

Berichten: 556
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 15:11

Ik heb altijd de ongeschreven regel gehoord dat je het beste zoveel kids kan uitnodigen voor zijn kinderfeestje als dat de jarige in leeftijd is geworden. Dus 5 jaar is 5 kindjes uitnodigen, 7 jaar is 7 kindjes uitnodigen enz.

Het scheelt wel al dat je thuis blijft (en de ruimte hebt), dat is gemakkelijker dan wanneer je ergens naar toe gaat. En het ligt er ook aan of je misschien hulp hebt van bijv. oma of een vriendin? Als enige volwassen lijkt het me veel te heftig met zoveel kids :+ , maar als je ondersteuning hebt zou ik het nog wel aandurven :D.

Mazida
Berichten: 1401
Geregistreerd: 31-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-23 15:14

Ik organiseer het feestje samen met mijn man, dus we zijn sowieso met 2. En ik heb nog een blauwe maandag in de kinderopvang gewerkt, daar lieten ze me gerust als stagiaire op 15 peuters staan en dan gingen ze zelf koffie drinken :') (en dat mag officieel natuurlijk niet).
Laatst bijgewerkt door Mazida op 06-01-23 15:16, in het totaal 1 keer bewerkt

TeSzZz
Berichten: 1760
Geregistreerd: 17-02-05
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 15:15

Dochter van ongeveer dezelfde leeftijd hier, en laatste half jaar meerdere kinderfeestjes gehad. Op 1 na was het allemaal gewoon bij iemand thuis. Ene had wat meer kindjes uitgenodigd dan de ander, en wij hebben het zelf samen met een vriendinnetje gedaan die een dag later jarig was waardoor het groepje ook net iets groter werd, maar ergens tussen de 6 en de 10 (incl de jarigen) lijkt hier normaal. Ben er zelf vanuit gegaan dat de groepjes vanzelf kleiner worden als ze ouder worden, duidelijker specifieke vriendinnetjes hebben en je ook feestjes buiten de deur gaat doen. Nu wisselen de vriendinnetjes nog wel regelmatig en wij wilden ook niet bijv 1 meisje uitsluiten en alle andere wel uitnodigen.

Het was op zich prima te doen. Zou het ook vooral niet te ingewikkeld maken, ze hebben hier vooral lekker samen gespeeld, een cakeje versierd en gegeten en kadootjes uitgepakt, en toen was er al aardig wat tijd voorbij. Wel zorgen dat je hulp hebt :) Toch wel fijn als 1 kind bijv even hulp nodig heeft dat iemand anders nog met de rest bezig kan zijn.

rossi

Berichten: 889
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: landgraaf

Re: Kinderfeestje voor kleuters: feestje voor 8 meiden te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 16:03

Wij hebben bij kinderfeestje van mijn dochter ook gewoon alles meisjes van de klas gedaan. Waren toen ook 8 meiden en vierden het bij ons thuis. Ze werd toen 5 en we vonden het zelf goed te doen. Middag was zo omgevlogen.

Mungbean

Berichten: 35877
Geregistreerd: 21-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 16:05

Het is enorm persoonlijk.
Ik kan er slecht tegen en ben 5 kinderen echt al volledig aan mijn persoonlijke limiet. Er zijn ook mensen die met gemak 12 kinderen vermaken.
Als jij het gevoel hebt dat je daar geen probleem mee hebt, gewoon doen.

Wat ontzettend lastig was is dat we op de kleuterschool 2 verlegen kindjes hadden die steeds zachtjes weg wilde lopen (naar hun eigen huis).

Kidde
Berichten: 3549
Geregistreerd: 24-10-09

Re: Kinderfeestje voor kleuters: feestje voor 8 meiden te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 16:24

Juist leuk om iedereen uit te nodigen! Zo wordt er ook niemand buiten gesloten. Zo te horen heb je ook ervaring, dus dat moet goedkomen :)

veerledec

Berichten: 6721
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Re: Kinderfeestje voor kleuters: feestje voor 8 meiden te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 16:36

Met de oudste nodigen we ook de hele klas uit (ca 25 toen hij vijf werd, ca 13 toen hij zes werd), maar dat is in de zomer dus dat kan buiten. Inderdaad met het idee om niemand uit te sluiten, zeker in zo'n kleine klas. De jongste is net vijf geworden, dus die mag volgende week uitnodigingen uitdelen, en dan vind ik 4-7 kinderen uitnodigen wel genoeg, want dat zal binnen moeten en dat geeft toch wat minder (speel)ruimte. Maar als hij volgend jaar ook een klas van ca 10-15 heeft, zullen we toch ook kijken of dat in te passen is.

LiannePuthzy

Berichten: 7025
Geregistreerd: 10-05-13

Re: Kinderfeestje voor kleuters: feestje voor 8 meiden te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 16:40

Ik mocht altijd 6 kinderen uitnodigen, ging prima, zeker met knutselmiddagen oid, mijn moeder schakelde wel altijd de hulp in van 1 of 2 buurmeisjes welke toen op de middelbare school zaten zodat zijzelf niet haar handen vol had

pmarena

Berichten: 48738
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 16:41

Ik vind een stuk of 6 inclusief zoon zelf echt wel de max :=
Maar kan me voorstellen dat je bij een kleine klas liever niet 1 of 2 kinders buiten wilt sluiten en je dan wel kiest voor een groter groepje, als je die kwijt kan. Als je het te veel vindt: wellicht wil een moeder van 1 van de kinderen ook wel helpen om het hele spul een beetje te begeleiden...? :)

juval

Berichten: 13558
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 16:44

leuk, lekker thuis. Ik zou het niet al te lang doen. max 2 uurtjes, dan zijn ze meestal wel klaar, (en jullie ook :) )

kiomiamigo
Berichten: 496
Geregistreerd: 15-12-10

Re: Kinderfeestje voor kleuters: feestje voor 8 meiden te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 16:58

Doe vooral wat goed voelt, het ene kind is het andere niet. Ik organiseer kinderfeestje op de boerderij en het is qua aantal kids zo verschillend. Sommige jarigen kunnen veel kindjes incl alle spanning gewoon niet behappen en zijn beter gebaad bij een kleiner groepje. Kijk dus lekker naar je kind, maar volgens mij doe je dat al.

Ik zou het qua tijd inderdaad niet al te lang laten duren. Bij mij duurt een feestje zonder eten 2,5uur en dat is voor die kleintjes echt wel meer dan zat.

Veel plezier!!

xMarieke

Berichten: 5701
Geregistreerd: 01-04-04
Woonplaats: Aan het strand

Re: Kinderfeestje voor kleuters: feestje voor 8 meiden te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 17:12

Zeker als die meiden aan elkaar gewend zijn, dan kan dat prima. Tuurlijk is 't druk, maar kan best hoor.

Urbanus

Berichten: 45150
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Kinderfeestje voor kleuters: feestje voor 8 meiden te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 11:21

Afgelopen zomer werd mijn zoon 5 en hadden we iets van 13 kinderen geloof ik. In de leeftijd van 5 tot en met 12, want ook de buurtkinderen waren er.

Er kwam een reptielenpresentatie waarbij ze de diertjes ook mochten vasthouden, dat duurde anderhalf uur. Daarna hotdogs en naar huis.

Mazida
Berichten: 1401
Geregistreerd: 31-07-15

Re: Kinderfeestje voor kleuters: feestje voor 8 meiden te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-23 13:19

Leuk Urbanus, we hebben besloten dat dochter 7 vriendinnetjes mag uitnodigen. We zijn met z'n 2en, dus dat komt vast goed!

Nessie

Berichten: 8648
Geregistreerd: 29-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 13:37

Dat kan prima, je zal erna vast goed slapen wel :D

miccamaaike

Berichten: 8703
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Re: Kinderfeestje voor kleuters: feestje voor 8 meiden te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 13:46

Als je de ruimte hebt, lekker doen! Ze vermaken elkaar wel. Meestal is ga 2,5uur ook zat voor een kinderfeestje op die leeftijd, zeker als je lekker thuis blijft. Veel plezier!

Miran

Berichten: 4505
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 13:48

Wij hadden ook 7 meiden uitgenodigd toen mijn dochter 6 werd. We hadden een speurtocht uitgezet, wat te knutselen, pannenkoeken en cake versieren. Ging prima, scheelt wel dat ze elkaar allemaal kenden denk ik.

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 22:38

Mazida schreef:
Hoi, onze dochter wordt deze maand 5 jaar en we moeten voor het eerst een kinderfeestje houden. Nu is haar groep niet zo groot en ze kan met alle meiden opschieten. Het liefst nodigt ze er 7 uit. Van vrienden hoor ik juist dat ze het er bij 4 houden. Is een kinderfeestje met 8 kinderen (kleuters) ook te doen? We vieren het thuis met een knutselmiddag en frietjes. We hebben ruimte zat, dus dat is geen issue, maar is het te doen? Of is 4 kindjes uitnodigen als je 5 wordt de ongeschreven regel van groep 1? Graag hoor ik ervaringen, alvast bedankt!

Zelf doen wat je leuk/fijn vind

Deze gek zei op die leeftijd ik nodig heel de klas uit, 20 kids, maar dat kwam ook omdat het eerste schooljaar carona was en ik het wel leuk vond voor de kinderen om het schooljaar leuk te eindigen (zoontje is in de zomervakantie jarig). Ik heb ze laten brengen naar de ijsboerderij in de buurt, ijsje gegeten en gespeeld daarna met de huifkar naar de manege en daar mochten ze spelletjes doen en pony rijden. Ik was wel gelukkig met heel veel hulp :D

Suzanne F.

Berichten: 50059
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 14:25

Ik weet wel dat ik geen zin had om ze thuis te hebben. Ik hield de kinderfeestjes altijd in een speelhal ofzo. Monkeytown of iets in die richting. Lekker spelen, frietjes eten daarna en weer naar huis. Geen gedoe thuis met zooi en ze proberen te vermaken.