Tips gevraagd van auto naar ‘bestel’auto

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Slmt9

Tips gevraagd van auto naar ‘bestel’auto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-23 19:16

Wij willen onze Toyota Yaris veranderen van een gewone auto naar een ‘bestel’auto.
Oftewel, de achterbank/zitting eruit halen, enigszins egaliseren en opnieuw inrichten.

Het eruit halen is niet zo ingewikkeld, voor het egaliseren kan ik wel wat tips gebruiken. Met egaliseren bedoel ik: de zitbank is verhoogd geplaatst vanwege een reserveband eronder. Je voeten staan dus lager op de grond dan de zitbank begint. Het stuk waar de voeten op staan, willen we dan dus een soort van opvullen. Daarna met hout oid er een geheel van maken. Zie foto, wel een andere auto, maar voor de beeldvorming.

Afbeelding

Ter info voor de indeling: er moeten een opvouwbare elektrische step, rolstoel en herdershond in mee kunnen.

Ik zoek inspiratie, tips, tricks en do’s en don’ts voordat we gaan beginnen. Wie het leuk vind om te delen, komt u maar :D

tamary

Re: Tips gevraagd van auto naar ‘bestel’auto

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 19:26

Je moet bij het reservewiel kunnen en je voorstoelen moeten verzet kunnen worden. Ik zou kijken naar iets van een wandje (30-50cm hoog) om te zorgen dat er niks daar klem komt te zitten en misschien een scharnier om dat stuk op te klappen zodat je er bij kan.
Plaat maken in paar stukken (4 kwarten denk ik) zodat je makkelijk de hele boel er in en uit kan halen.

Wat voor gevolg heeft zo'n aanpassing trouwens voor bv apk? Moet die verandering ook bij de rdw geaccepteerd worden?

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-23 19:35

Voor de APK geen gevolgen. Bij het RDW zag ik ook niets van een herkeuring, maar die bel ik morgen nog even voor de zekerheid.
Ben nog even aan het kijken of we in aanmerking komen voor grijs kenteken (man is zzp’er), maar dat denk ik helaas niet.

Thx voor de overige tips!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 19:46

Slmt9 schreef:
Voor de APK geen gevolgen. Bij het RDW zag ik ook niets van een herkeuring, maar die bel ik morgen nog even voor de zekerheid.
Ben nog even aan het kijken of we in aanmerking komen voor grijs kenteken (man is zzp’er), maar dat denk ik helaas niet.

Thx voor de overige tips!

Nope, Yaris is simpelweg te klein.

Nee, je hoeft niet langs de RDW, zolang je maar van de carrosserie af blijft.

De simpelste manier is een plaat maken die past in het voeteneind. Daarop laat je een plaat rusten die de laadvloer bedekt. Eventueel zet je deze plaat vast met de bevestigingspunten van de achterbank.

Voordeel: je kunt de oorspronkelijke situatie herstellen. Jouw plan maakt een auto soort van onverkoopbaar als het niet terug te draaien is.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-23 19:50

ikke schreef:

De simpelste manier is een plaat maken die past in het voeteneind. Daarop laat je een plaat rusten die de laadvloer bedekt. Eventueel zet je deze plaat vast met de bevestigingspunten van de achterbank.

Voordeel: je kunt de oorspronkelijke situatie herstellen. Jouw plan maakt een auto soort van onverkoopbaar als het niet terug te draaien is.

Ik had al gehoopt dat jij zou reageren :D
Helder verhaal, denk ook dat het zoiets gaat worden!

Heb je nog tips voor het vastzetten inladen van bijv rolstoel of step?
Ik kan zelf niet goed tillen, dus alles mag zeg maar zo makkelijk mogelijk.
Ik weet dat je voor motoren een soort ‘rails’ hebt dat je ze erin kan rijden, geen idee of zoiets al bestaat of makkelijk zelf te maken is!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 20:06

Slmt9 schreef:
ikke schreef:

Ik had al gehoopt dat jij zou reageren :D
Helder verhaal, denk ook dat het zoiets gaat worden!

Heb je nog tips voor het vastzetten inladen van bijv rolstoel of step?
Ik kan zelf niet goed tillen, dus alles mag zeg maar zo makkelijk mogelijk.
Ik weet dat je voor motoren een soort ‘rails’ hebt dat je ze erin kan rijden, geen idee of zoiets al bestaat of makkelijk zelf te maken is!

Ik heb niet genoeg detail-kennis van de Yaris maar als de achterklep soort van op de laadvloer eindigt, dan kun je zoiets wel maken, al vergt dat enig technisch inzicht.

Wat nuttig kan zijn is zoeken op bestelwageninrichtingen. Daar zitten vast dingen bij die je op ideeën brengen en die relatief simpel na te bouwen zijn en daarmee niet de hoofdprijs hoeven te kosten.
Wat ik soms ook doe is zoeken op Marktplaats. Mensen tonen graag wat ze te koop hebben en hoewel het produkt je dan niet past, kun je het idee wel kopiëren.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-23 20:39

Dat inzicht heeft mijn man gelukkig wel. We hebben beide hersenletsel opgelopen, dus het helpt ons een hoop dat we hier wat denk/zoekrichtingen vinden! Merci!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 21:26

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 21:34

En met genoeg koekjes kan je herder ook leren daarover naar binnen te lopen.
Beter voor de hond en zeker een uitkomst als de hond ouder en stijver wordt.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-23 09:32

Ibbel schreef:
Wat je zoekt zijn oprijplaten om je rolstoel naar binnen te 'rijden'. Die zijn er in allerlei soorten en maten.
Zelfs bol.com verkoopt ze:
https://www.bol.com/nl/nl/p/arebos-2x-o ... oductTitle

Thx! Erin is stap 1, nu nog een constructie om hem veilig te laten staan.
De rolstoel kan wel gewoon ingeklapt erin gereden worden, dat scheelt denk ik ook.

Roodvos schreef:
En met genoeg koekjes kan je herder ook leren daarover naar binnen te lopen.
Beter voor de hond en zeker een uitkomst als de hond ouder en stijver wordt.

Ja zeker!

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 09:41

Ik zou juist een soort doos/dozen maken met een scheiding in het midden in wat je wil opvullen. Daar kun je dan kleine dingen in kwijt, terwijl je toch een vlakke laadvloer maakt, die rust dan op (of is) de bovenkant van die dozen. Opbergruimte is altijd handig, zeker als je verder een grote ruimte hebt.

Als je hout gaat gebruiken dan kun je er ook ringen in verzinken (zoals je op je foto al kunt zien) waar je riemen of spanbanden aan vast kunt maken.

Verder eens met Tamary over het scherm tussen de voorstoelen en de laadruimte, maar ik zou een hogere maken. Als je dan ineens hard moet remmen heb je niet gelijk spullen in je nek of een hond door de voorruit.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-23 21:04

Goeie tips van het scherm en het verzinken van ringen. Ik denk inderdaad dat we hout gaan gebruiken.

Morgen of overmorgen (afhankelijk vh weer) gaat mijn man de boel eruit halen. Dan eens kijken wat concreet kan.
Kan ik de auto in elk geval al gebruiken vanaf de bodem voor de step. Wat een enorm stuk tillen scheelt in de hoogte en daarom ook twijfel of we dat wel egaal moeten maken.
Het gaat een beetje trial and error worden :o