Mijn favoriete café sluit aankomende februari permanent de deuren. Onverwacht, maar door alle prijsstijgingen en slechte marges zijn ze daartoe genoodzaakt. Hier komen en werken "mijn" mensen en vrienden, die ik nergens anders zo op één plek tegen kom. Daarvoor sloten verschillende soortgelijke cafeetjes en koffiehuizen de deuren. Ik heb de mensen die daar kwamen niet meer terug gezien en ben bang dat dat weer gaat gebeuren.. Ook kwam ik graag bij Jan Sikkens voor projectjes, en deze zal zeer waarschijnlijk ook verdwijnen uit ons straatbeeld.. Locale sportclubs die ik spreek kampen met vergrijzing en ledentekorten, waardoor zij bijvoorbeeld hun evenementen moeten schrappen.
Wie hier door de hoofdstraat wandelt, ziet gezellige cafeetjes en terrassen, maar ook veel lege panden en winkels met opruimings-uitverkopen. Veel authentieke winkels van vroeger zijn verdwenen en vervangen door winkels van hetzelfde segment/holding. En ook deze winkels rouleren snel. Ondanks veel vernieuwing en mooie winkels, voelt het er soms leeg en is de sfeer van vroeger verdwenen. De kleine plekjes die het voor mij leefbaar maakten en voor verlichting zorgden, verdwijnen nu. En ik maak mij hier zorgen over.
Het komt plotseling dichterbij en heviger dan ik het ooit gevoeld heb. Mijn stad veranderd, en voor mijn gevoel niet ten goede.. Hoe is het in jullie steden? Merken jullie hetzelfde? Zijn daar sterke initiatieven? Of wat doen jullie zelf? En is er iets wat we kunnen doen, of is dit eigenlijk niets nieuws?
Ik zou hier graag met mensen over sparren en nadenken. Misschien kunnen we van elkaar leren en elkaar inspireren!

(Ik moet het vandaag gewoon écht even kwijt..)