Help, mijn stad verandert. Hoe is het bij jou?

Moderators: xingridx, Ladybird, NadjaNadja, Polly, Essie73, Firelight, Mjetterd, ynskek, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Canon
Berichten: 950
Geregistreerd: 09-10-11

Help, mijn stad verandert. Hoe is het bij jou?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-23 12:20

Mijn geboortestad is Apeldoorn. Hoe ver ik ook mag reizen, ik heb hier mijn dierbaarste vrienden en fijnste kleine plekjes om naar terug te komen. Maar afgelopen tijd hoor en zie ik niet anders dan leegloop, sluitingen, en faillissementen..

Mijn favoriete café sluit aankomende februari permanent de deuren. Onverwacht, maar door alle prijsstijgingen en slechte marges zijn ze daartoe genoodzaakt. Hier komen en werken "mijn" mensen en vrienden, die ik nergens anders zo op één plek tegen kom. Daarvoor sloten verschillende soortgelijke cafeetjes en koffiehuizen de deuren. Ik heb de mensen die daar kwamen niet meer terug gezien en ben bang dat dat weer gaat gebeuren.. Ook kwam ik graag bij Jan Sikkens voor projectjes, en deze zal zeer waarschijnlijk ook verdwijnen uit ons straatbeeld.. Locale sportclubs die ik spreek kampen met vergrijzing en ledentekorten, waardoor zij bijvoorbeeld hun evenementen moeten schrappen.

Wie hier door de hoofdstraat wandelt, ziet gezellige cafeetjes en terrassen, maar ook veel lege panden en winkels met opruimings-uitverkopen. Veel authentieke winkels van vroeger zijn verdwenen en vervangen door winkels van hetzelfde segment/holding. En ook deze winkels rouleren snel. Ondanks veel vernieuwing en mooie winkels, voelt het er soms leeg en is de sfeer van vroeger verdwenen. De kleine plekjes die het voor mij leefbaar maakten en voor verlichting zorgden, verdwijnen nu. En ik maak mij hier zorgen over.

Het komt plotseling dichterbij en heviger dan ik het ooit gevoeld heb. Mijn stad veranderd, en voor mijn gevoel niet ten goede.. Hoe is het in jullie steden? Merken jullie hetzelfde? Zijn daar sterke initiatieven? Of wat doen jullie zelf? En is er iets wat we kunnen doen, of is dit eigenlijk niets nieuws?

Ik zou hier graag met mensen over sparren en nadenken. Misschien kunnen we van elkaar leren en elkaar inspireren! :o
(Ik moet het vandaag gewoon écht even kwijt..)

lovelucydan

Berichten: 2075
Geregistreerd: 10-10-06
Woonplaats: amsterdam

Re: Help, mijn stad verandert. Hoe is het bij jou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 12:23

Ik denk dat dit iets is van alle tijden..... Alles verandert altijd.
Laat het los en geniet gewoon met de dag. Waarschijnlijk hebben onze opa's en oma's en vaders en moeders het zelfde hebben gehad vroeger

Amyyy

Berichten: 3516
Geregistreerd: 05-07-09
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 12:44

Gelukkig veranderd de stad. Moet er niet aan denken dat er nog open riool is en iedereen nog op kolen moet koken. Waar het 100 jaar geleden nog heel normaal was dat er geen auto's waren, staan hele steden er nu vol mee. Die mogen er van mij wel weer uit. 50 jaar geleden vonden mensen het een geweldig idee om de gracht en het park hier te dempen voor een autoweg. Die mag van mij ook wel weer terug gedraaid worden. Maar er zijn veel mensen die dat niet vinden, want het hoort zo en waar moeten auto's dan heen.
Verandering is iets wat altijd plaats vind. De een is er blij mee, de ander niet. Gelukkig zijn de meeste veranderingen om de stad beter te maken of omdat het niet anders kan. Waar het een dicht gaat, gaat er weer een andere kans open

8nnemiek

Berichten: 43809
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 12:53

Dat klinkt wel herkenbaar hoor, alleen gebeurde dat in de stad waar ik ben opgegroeid al een jaar of 20 geleden. Als klein meisje was dat een mooie, veilige, groene stad, die uiteindelijk door leegstand en drugstoerisme en hangjeugd flink is veranderd. Wij zijn een jaar of 10 geleden verhuisd.
Weinig aan te doen ben in bang, tenzij je van binnenuit flink eraan zou kunnen werken door de gemeenteraad in te gaan. En inderdaad, niet alle veranderingen zijn negatief.

Brainless

Berichten: 29887
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 12:57

Canon schreef:
Het komt plotseling dichterbij en heviger dan ik het ooit gevoeld heb. Mijn stad veranderd, en voor mijn gevoel niet ten goede..

Dat heet nostalgie.. mijn moeder klaagde al over haar geboortedorp en ook over het dorp waarin ik ben opgegroeid.
Ik heb andere herinneringen en mis mijn eigen stekjes/winkeltjes, mijn kinderen zien dat weer heel anders.

Roodvos

Berichten: 6902
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 13:07

De covid-pandemie heeft er zeker geen goed aan gedaan, maar heeft hooguit versneld wat er al jaren aan zat te komen.

In mijn dorp zijn geen winkels, je kan er nog geen brood kopen. Ik ben dus afhankelijk van de omliggende dorpen/steden voor mijn inkopen. Of ik nou noord, oost, zuid of west kies, ik moet sowieso 12-15 km rijden voor een winkelcentrum. Dat maakt dus niet uit. Vanwege de (idioot hoge) parkeerkosten om auto's te weren ben ik dus al zeker 10 jaar niet meer naar de steden geweest. Succesvolle maatregel dus :+ met als gevolg dat mensen wegblijven en de winkels failliet gaan. Ik ga in plaats daarvan naar het winkelcentrum in één van de omliggende grote dorpen. Daar kan ik nog gratis parkeren en zijn ook alle winkels voor kleding en schoenen die ik nodig heb.

chanicha

Berichten: 12435
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 13:15

Dat is in Utrecht ook zo.
Ik was al heel lang niet in het centrum geweest maar ik voelde me toerist in mijn eigen stad.
Bijna alle vertrouwde winkels, kroegen discotheken zijn weg net als V&D, zo jammer.
Om over het station maar niet te spreken :x

8nnemiek

Berichten: 43809
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 13:16

De stad waar ik dichtbij woont heeft inderdaad ook geen parkeertarieven, en relatief lage huur, waardoor er ook nauwelijks leegstand is en genoeg bezoekers. Wij gaan ook vrijwel nooit naar grotere steden vanwege de hoge parkeertarieven.

Boras
Berichten: 10102
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 13:21

lovelucydan schreef:
Ik denk dat dit iets is van alle tijden..... Alles verandert altijd.
Laat het los en geniet gewoon met de dag. Waarschijnlijk hebben onze opa's en oma's en vaders en moeders het zelfde hebben gehad vroeger


Ik ga hier in mee.

Helemaal in de sfeer van Het Dorp van Wim Sonneveld.

Nostalgie, ik herken het ook wel. Een beetje. Vanaf een bepaalde leeftijd. Nu eigenlijk vooral nieuwsgierig.

Sommige dingen veranderen ten goede, andere ten slechte. Sommige dingen verdwijnen gewoon. Nieuwe dingen komen er voor in de plaats.

Bijna altijd zit de mens erachter. Wij met z'n allen.

_Mar3
Berichten: 492
Geregistreerd: 29-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 13:22

Herkenbaar. Het beetje groen dat er nog in mijn woonwijk was/is verdwijnt door huizenbouw (as we speak 200 m. bij mn huis vandaan). Een familiebedrijf dat er al meer dan een eeuw zit is vorig jaar door de Corona failliet gegaan. Mooie weides met grazers maken plaats voor industrie. Het centrum wordt volgebouwd met hoge 'duurzame' gebouwen terwijl de vorige er maar enkele decennia stonden voordat ze plat werden gegooid. Politiek wordt steeds minder plaatselijk.

Laatst liep ik door een oud, Fries dorpje en man wat vond ik dat mooi! Kleine straatjes met huisjes in ouderwetse bouwstijl bij het water. Vroegahhh hadden die architecten wel smaak! :))

Ik geef toe dat ik ietwat nostalgisch ben af en toe. :')

mika11

Berichten: 11296
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 13:31

Ja wel herkenbaar.
Ik woon in Elburg, het is een klein mooi historisch vestingstadje.
Eigenlijk de laatste 10 jaar sluiten er winkeltjes, palingrokerij, bakkers, slagers, groenteboer die al generaties lang in Elburg waren.
Helaas zijn er geen opvolgers meer, of het is te duur.
Op zich ziet het stadje er hetzelfde uit, met de mooie oude panden.
Maar de ziel van vele generaties mensen die wat voor beroep/winkel dan ook hadden in de vesting, raakt er wel steeds meer uit.
Wat er voor terugkomt is meer eenheidsworst (marskramer, hema, telefoonwinkel e.d.)

Suzanne F.

Berichten: 50578
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 13:32

Ja nostalgie. Dat is een vreemde emotie vind ik. Het maakt me altijd wat verdrietig, weemoedig.
Ik heb dit als ik in Nieuwegein ben. Ik ben daar opgegroeid en heb daar zoveel jeugdherinneringen. Als ik zie hoe alles nu zo anders is geworden dan ik me herinner dan word ik ook wel verdrietig. Maar niks is blijvend. Alles verandert. Koester wat is geweest, meer kan je niet doen.

Memories

Berichten: 2652
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 13:33

Ik snap het wel. Je hebt toch herinneringen en nostalgische gevoelens, en als ‘jouw’ stad veranderd is dat niet altijd leuk. Mijn ‘geadopteerde’ stad Utrecht heb ik in de bijna 9 jaar dat ik hier rondloop al flink zien veranderen, maar veelal ook ten goede. Mijn huidige woonplaats ook. Zowel de wijk waar we nu wonen als de wijk waar we een woning hebben gekocht zijn giga hard aangepakt om alles naar de standaard van nu te zetten. Daar hebben dingen voor moeten wijken maar is ook nieuws en moois voor in de plaats gekomen.

Juist verandering maakt elk moment zo waardevol. Het is van alle tijden dat mensen klagen over ‘x ding is niet meer zoals vroeger’.

Achterom
Berichten: 23201
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 13:34

Boras schreef:
Bijna altijd zit de mens erachter. Wij met z'n allen.

Dát vooral! We doen het echt allemaal zelf. Dus als je vraagt: wat kun je er aan doen? Als je het erg vindt dat verenigingen verdwijnen: ben je zelf lid van een vereniging? Waarom wel of niet? En als je lid bent, doe je dan ook vrijwilligerswerk voor je club?
En hoe zit dat met de mensen om je heen? Zitten die nog bij een club, of gaan ze liever naar de sportschool (ik noem maar wat)?
Hetzelfde geldt voor de winkels: koop je zelf nog daar, of toch stiekem wel veel online vanwege het gemak? En bij de grote ketens, die je naar binnen lokken met die ene leuke aanbieding?

Ik ben niet zo'n stadsmens en woon in een echte plattelandsgemeente, in het buitengebied. Het dorp waar wij onder vallen heeft weinig: de dorpskroeg is gesloten, winkels zijn er niet. Er is nog een school, een dorpshuis en een soort historisch museum. Verder zijn er nog een aantal verenigingen.
Zelf ben ik als vrijwilliger actief bij het dorpshuis en ook daar is het lastig. De gemeente wil ons niet toestaan om feestjes te organiseren, omdat we dan concurrent zouden zijn van de horeca (welke horeca? De dorpskroeg is gesloten!). Maar mensen komen eigenlijk sowieso niet makkelijk een biertje drinken, dat doen ze liever in hun eigen café: er zijn mensen die een illegale kroeg uitbaten in hun schuur, een soort zuipkeet voor volwassenen. Want das goedkoper.
En bovendien: vrijwilligers voor dat soort feestjes zijn ook lastig te vinden.

Het voortbestaan van het dorpshuis hangt ook sterk samen met het voortbestaan van de school. En wat doen de inwoners? Nee, toch maar liever het kind met de auto naar de grotere school in één van de grotere dorpen. Er zijn nu grensverleggende initiatieven rondom de school, waarbij de juist inspelen op de voordelen van kleinschaligheid en de natuurlijke omgeving, ik hoop echt dat dat het verschil gaat maken :j Maar als mensen blijven denken vanuit hun eigen (egoïstische) belangen, dan ben ik bang dat we hier over een aantal jaar niets meer hebben. Hoe hard iedereen ook roept dat leefbaarheid o zo belangrijk is.
Geen woorden, maar daden. Dat is waar het om gaat.

sasja0705
Berichten: 2268
Geregistreerd: 03-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 13:41

Heel herkenbaar.
Niet alleen Covid en de Energieprijzen hebben velen de das om gedaan maar ook alles "Internet-shoppen" en het zo gemakkelijke retour-sturen.
Ik kom van origine uit een stadje in Duistland, beetje kleiner dan Apeldoorn. Eens in de paar jaar ga ik terug op familiebezoek.
Ooit was het een levendig stadje met veel tourisme. In de afgelopen 15 jaar is een naar de andere winkel gesloten, de lege panden gevuld (voor een tijdje dan) met 1-Euro shops of telefoonwinkels... inmiddels is de helft leegstaand.
Brok in mijn keel kreeg ik 6 jaar geleden: 1 dag voordat ik er kwam is er een boeken- en schrijfwarenwinkel gesloten, die zat er bijna 80 jaar... en zowat de gehele stad heeft daar zijn schriften, stiften enz gekocht vroeger... het briefje op de deur was echt zooo triest...

Inmiddels woon ik ja sinds bijna 25 jaar op de Veluwe en ik zie hier precies het zelfde...

Canon
Berichten: 950
Geregistreerd: 09-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-23 13:51

Wauw, dankjewel voor jullie reacties!
Dit helpt het een plek te geven en alles wat beter te begrijpen. Nog meer dan ik verwachtte bij het openen van het topic. Ik zie relativering, maar ook veel emotie.. Fijn dat jullie je ervaringen zo delen.

Het is ook een groot stuk nostalgie eigenlijk! Zo had ik het nog niet eens gezien..
En ja, het is goed dat we inmiddels gesloten riolering (en zo veel meer) hebben te danken aan verandering.. ;) Daar heb je ook gelijk in. Ik denk dat ik het voor het eerst zo meemaak. Op een plek die nooit zo keihard veranderde voor mijn gevoel. We waren hier altijd zo nuchter en vast. Er bleven eerder altijd wel fijne plekjes over.. Nu after-corona is er echt een stroomversnelling gekomen en gaat het plotseling hard. Al die eenheidsworst-winkels in plaats van locale kleine helden. En alles online inderdaad, waardoor het locale mooie toeristische verdwijnt..

Het nummer van Wim Sonneveld is een nummer naar mijn hart in deze. En ook dat plaatsje in dat Friese dorpje en hoe iedereen de wijk of stad ziet veranderen. Wat een sterke voorbeelden.. Daar zit het hem wel in, dat gevoel! Die weemoed..

Iemand vroeg wat ik nu doe.. Ik ben begonnen met helpen enkele sportverenigingen met het maken van reclame voor nieuwe leden. (Puur omdat ik daar een connectie in had.) Ik hoop met mijn achtergrond in communicatie te kunnen helpen verbinden en dat gaandeweg uit te bereiden. Maar ik zie dus ook vrienden hun werk verliezen, en vraag mij dan af of ik slim genoeg zou zijn voor een gemeenteraad. Of een andere organisatie en meer impact zou kunnen maken als ik meer tijd hiervoor vrij zou maken.. En of het überhaupt wel allemaal toe doen is.. Ik vind dat heel lastig omdat ik snel te veel op de hals haal. Maar die weemoed om de stad waar je je mee verbonden voelt blijft ook vragen om eens een keer iets te doen..
Laatst bijgewerkt door Canon op 04-01-23 13:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Berichten: 27110
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 13:54

Ik woon in Den Haag en ben er geboren. Ik heb ook de stad zien veranderen van een stad waar je als kind nog vrij risicoloos op straat kon spelen in een te drukke stad die nog lang niet "uitgegroeid" is. Met te veel drukke wegen, te veel verkeer, overvolle fietspaden, parkeerproblematiek, steeds minder groen, etc
Een eengezinswoning met een tuintje wordt in de toekomst echt een zeldzaamheid.
De hond kan vrijwel nergens meer in de buurt van huis loslopen (moet echt in de auto stappen om naar een losrengebied te rijden). Voor mij verandert de stad naar een stad waar ik niet meer wil blijven.
Voor mij niet slechts nostalgie, maar ook leefbaarheid die toch in mijn optiek steeds minder wordt.

mystery1980
Berichten: 4264
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 13:58

Ik herken je gevoel en niet alleen voor 1 stad, ik zie het overal gebeuren.
Grote onpersoonlijke ketens met saaie inrichting, waar is de tijd gebleven dat je uren door kleine winkeltjes kon struinen, met allemaal een verschillend assortiment. Het lijkt wel alsof alles massa en ongezellig/onpersoonlijk moet worden. Ik mis ook echt winkels en artikelen die verdwenen zijn door het online winkelen. Maar ik zie en voel graag dingen, bestel niet altijd graag online. Voor sommige dingen kan het best maar het slaat wel erg door de laatste tijd.

mystery1980
Berichten: 4264
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 14:00

Babootje schreef:
Ik woon in Den Haag en ben er geboren. Ik heb ook de stad zien veranderen van een stad waar je als kind nog vrij risicoloos op straat kon spelen in een te drukke stad die nog lang niet "uitgegroeid" is. Met te veel drukke wegen, te veel verkeer, overvolle fietspaden, parkeerproblematiek, steeds minder groen, etc
Een eengezinswoning met een tuintje wordt in de toekomst echt een zeldzaamheid.
De hond kan vrijwel nergens meer in de buurt van huis loslopen (moet echt in de auto stappen om naar een losrengebied te rijden). Voor mij verandert de stad naar een stad waar ik niet meer wil blijven.
Voor mij niet slechts nostalgie, maar ook leefbaarheid die toch in mijn optiek steeds minder wordt.


ook helemaal mee eens! Om het nog maar niet te hebben over woningen waar je gewoon alleen kunt wonen, overal wordt uitgegaan van een stel. Als single kun je straks helemaal nergens meer terecht.

Elisa2

Berichten: 39739
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 14:01

Oja ik herken dit ook, het dorp waar ik opgegroeid ben is inmiddels een uit de kluiten gewassen stad waarin ieder klein plekje volgebouwd wordt. Cafes waar ik vroeger kwam verdwijnen, het aantal mensen is vertienvoudigt en alles is heel massaal geworden. Ik woon er al heel lang niet meer en toch vind ik het ook heel jammer dat alles zo veranderd en vooral dat alles zo volgebouwd wordt. Vroeger fietsen we langs weilanden met boerderijen en nu zijn daar snelwegen en hele nieuwe woonwijken..

huricane
Berichten: 810
Geregistreerd: 05-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 14:06

Suzanne F. schreef:
Ja nostalgie. Dat is een vreemde emotie vind ik. Het maakt me altijd wat verdrietig, weemoedig.
Ik heb dit als ik in Nieuwegein ben. Ik ben daar opgegroeid en heb daar zoveel jeugdherinneringen. Als ik zie hoe alles nu zo anders is geworden dan ik me herinner dan word ik ook wel verdrietig. Maar niks is blijvend. Alles verandert. Koester wat is geweest, meer kan je niet doen.



Hier kan ik me inderdaad ook in vinden.
Ik ben geboren en getogen in Sittard, woon al weer lange tijd in Tilburg.
Maar heel mijn familie woont nog in Sittard, ik ga er regelmatig naar toe met de trein, en wandel dan naar mijn moeder door het centrum van de stad.
Ik zie dan ook winkeltjes die verdwenen zijn of leeg staan, net zoals er vroeger de v&d op de markt zat.
Mijn oude basisschool afgebroken, een aantal jaren mijn middelbare school afgebroken.
Allemaal dingen uit mijn jeugd die nu alleen nog maar een herinnering zijn (die ik koester)
Ik wordt daar ook altijd een beetje verdrietig van.
Een rare emotie, wat is het, heimwee naar vroeger….ik weet het niet..

Exitium

Berichten: 7398
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 14:12

Geboren in en opgegroeid vlak naast Gorinchem, en daar is het al 20 jaar aan de gang. De gemeente daar helpt ook niet bepaald mee. :x

- Dochter neemt de sushizaak van haar moeder over en moet daarom een nieuwe vergunning aanvragen bij de gemeente, maar die doen eerst véél te lang over de aanvraag en verstrekken die vervolgens niet omdat ze een vermoeden van schijnbeheer hebben. Zaak ligt bij de rechter maar dat duurt een tijd, en intussen moet het restaurant gedwongen gesloten blijven en gaat richting een faillissement
- Er is al jarenlang een schaatsbaan rond de kerstvakantie waarbij degene die die baan beheert ook een koek en zopie tent runt. Jarenlang geen probleem, maar nu mag er opeens geen verkoop meer plaatsvinden. Baan is open, maar er zijn dus nul faciliteiten omheen en degene die er normaal toezicht hield heeft zich daardoor teruggetrokken
- Carnavalsvereniging hield hun feest na de optocht altijd in de schouwburg. Dat is nu opeens een probleem want er zijn geen beheerders beschikbaar. Carnavalsvereniging kreeg voor corona echter altijd de sleutel van de schouwburg en liet die altijd netjes opgeruimd weer achter. Ze mogen wel in een tent op de markt, maar dan met een eindtijd van 22:30

Zomaar een greep uit de afgelopen paar maanden. Ook het vrijwilligerswerk waar ik al jaren meedoe liep er vorig jaar tegenaan. Wij beginnen altijd op vrijdag met de opbouw om maandag open te kunnen (dat gaat al bijna 50 jaar zo), en afgelopen zomer kregen we de vergunning pas op maandagochtend binnen. :x

Daarnaast is er een paar jaar terug ook nog een heel vies spelletje gespeeld door het toenmalige college van B&W rond een hotel waarin twee vrienden van me hun kroeg door zouden zetten. Komt er kortgezegd op neer dat de erfpacht ondanks toezeggingen plots aan de eigenaar van het hotel toegewezen werden in plaats van aan die twee vrienden die daar al bijna 20 jaar een kroeg hadden, die vervolgens de kroeg niet meer hoefde. Dat is een behoorlijk juridisch gedoe geweest waar de gemeente uiteindelijk een flinke schadevergoeding voor heeft betaald.

Wat dat betreft vind ik het niet heel erg dat ik vorig jaar verhuisd ben :')

verootjoo
Berichten: 35886
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 14:15

Boras schreef:
lovelucydan schreef:
Ik denk dat dit iets is van alle tijden..... Alles verandert altijd.
Laat het los en geniet gewoon met de dag. Waarschijnlijk hebben onze opa's en oma's en vaders en moeders het zelfde hebben gehad vroeger


Ik ga hier in mee.

Helemaal in de sfeer van Het Dorp van Wim Sonneveld.

Nostalgie, ik herken het ook wel. Een beetje. Vanaf een bepaalde leeftijd. Nu eigenlijk vooral nieuwsgierig.

Sommige dingen veranderen ten goede, andere ten slechte. Sommige dingen verdwijnen gewoon. Nieuwe dingen komen er voor in de plaats.

Bijna altijd zit de mens erachter. Wij met z'n allen.


Ik noem dit ook altijd het ‘het dorp’ gevoel :)) Naar het liedje van Wim Sonneveld.

Hoe ouder ik word, hoe meer last ik ervan heb. Ik vind het vooral zonde dat er zo gigantisch veel huizen gebouwd moeten worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 14:18

chanicha schreef:
Dat is in Utrecht ook zo.
Ik was al heel lang niet in het centrum geweest maar ik voelde me toerist in mijn eigen stad.
Bijna alle vertrouwde winkels, kroegen discotheken zijn weg net als V&D, zo jammer.
Om over het station maar niet te spreken :x

Ja :o Ik ben daar in de buurt opgegroeid. Hoog Catharijne was altijd wel een gedrocht voor je netvlies. Maar nu is het de meest standaard en doorsnee shopping mall die je kunt bedenken. Wel mooi hoor. Maar ik mis toch echt de lekkere jaren '90 sfeer met golfplaten en systeemplafonds (bij wijze van spreke :)) ) .

Den Haag vind ik overigens wel echt opgeknapt t.o.v. 15/25 jaar geleden. Idem voor scheveningen, al is daar qua overlast en leegstand wel veel werk aan de winkel. Van daarvoor ken ik het zelf niet :') .

listiglistje

Berichten: 14448
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Ittervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 14:28

Ik herken het niet, want ik kom uit Eindhoven en dat is echt een booming city... stikt er van de studenten, expats en juppen tegenwoordig, die ook wat te besteden hebben.
Uitgaan, restaurants en cafe's is ook altijd volle bak!
Qua Winkels zijn er grote publiekstrekkers /bekende winkels en omliggende dorpen trekken ook naar de stad.

Zelf heb ik niets meer met Eindhoven, dus verhuist naar een dorpje in Limburg :D