Notaris kosten bij verkoop huis.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter

Notaris kosten bij verkoop huis.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-22 10:39

Onaangename verrassing zo een paar uur voor de verkoop van mijn huis. Een document van de notaris met een voor mij best stevige rekening. Terwijl mijn huis toch echt kosten koper is verkocht.

De notaris vindt het normaal. Maar ik kon daar bij het tekenen nog wel even over hebben. Maar ik heb het nog niet eerder gehad. En heel snel zoekende op internet word ik niks wijzer over het wel of niet van deze kosten.

Kan iemand me hier zo kort van tevoren helderheid over geven?

Winged

Re: Notaris kosten bij verkoop huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 10:46

Heb jij of de kopende partij de notaris gekozen?

Kelan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 10:46

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 10:48

Waarvoor zijn die kosten?
Doorhalen van hypotheek is voor rekening van de verkoper

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-22 10:54

Winged schreef:

De koper heeft gekozen en een heel eind weg nog. " Even" 160 km rijden vandaag

Dat is dus onduidelijk. Er zit een stuk hypotheek bij maar ook dagrente, en meer vaag omschreven dingen.

Als je oa bij die notaris site kijkt staat er ook dat er afspraken kunnen zijn die de kosten splitsen
Laatst bijgewerkt door karuna op 30-12-22 11:01, in het totaal 1 keer bewerkt

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 10:55

Dit is idd normaal, ik heb afgelopen jaar 2 huizen verkocht, 1 huis was rond de 550 euro en de andere 825 zoiets.

Zijn idd kosten voor jezelf: zie hieronder bv specificatie

Diverse kosten
bank-/beheerskosten gelden € 20,00
Overboekingskosten € 15,00
Kosten wettelijke inzages (BRP, CIR, CCBR, VIS) € 30,99
Tarief ECH € 8,95
Risicoprofielonderzoek/poortwachterstoeslag € 20,00
Notariële kosten
2x Tarief doorhaling hypotheek (royement) € 300,00
Tarief doorhaling overbruggingshypotheek € 175,00
2x Tarief opvragen aflossingsnota € 100,00
Overig
3x Kantoorkosten (royement) € 30,00
3x Archiefkosten (royement) € 30,00
3x Wettelijke bijdrage kwaliteitsfonds KNB € 24,66
Omzetbelasting
21% omzetbelasting over € 754,60 € 158,47

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 11:00

karuna schreef:
Winged schreef:

De koper heeft gekozen en een heel eind weg nog. " Even" 160 km rijden vandaag

Als het goed is ben je daartoe niet verplicht en had je ook bij volmacht kunnen verkopen op kosten van de kopende partij.

Een specificatie van de kosten lijkt mij van belang om opheldering te krijgen. Gaat het om royement van hypotheek en wat bijbehorende kosten? Je bent verplicht je huis vrij van hypotheekrecht te leveren bij verkoop en die kosten komen voor jouw rekening als verkopende partij. Dat is normaal en daar kan je niet onderuit. Wel vind ik het vreemd vanuit beide kanten dat je dat pas een paar uur voor overdracht moet horen...

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 11:04

Je krijgt gewoon een afrekening van de notaris.
Daarin staat alles gespecificeerd.

Is dus heel normaal.

Kosten koper is weer iets heel anders. Is voor de kopende partij.
Notarissen verdienen goed hieraan :D

Maar ik neem aan dat je geld hebt ontvangen voor de verkoop (overwaarde/winst). Dan wordt dat verrekend onder de streep.

Kikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 11:25

Ik zie dat wij in 2019 bij de verkoop van ons huis 422 euro betaald hebben aan notariskosten.

Kosten
Honorarium doorhaling hypotheek en overbrugging €300,00
Kosten telefonische overboeking aflossing hypotheek €9,25
Kosten wettelijke verplicht onderzoek Gemeentelijke Basisadministratie, Verificatie Identificatie, Curatele en Insolventieregister €40,00
21% BTW over € 349,25 €73,34

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 11:30

Is inderdaad normaal en wordt volgens mij gewoon verrekend met het geld dat je zou krijgen aan overwaarde. Succes met de overdracht!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-22 11:47

Het laten tekenen had me ook een bak geld gekost. Daar had ik voor moeten betalen

Ik ga zo wel nog opheldering vragen over de kosten bij de notaris

Maar kennelijk normaal dan. Alleen echt de dag van tekenen is niet echt netjes.
Gelukkig heb ik overwaarde maar kan elke cent heel goed gebruiken.

Ik hoop snel het geld gestort te krijgen. Volgens de bank kon dat tot tien dagen duren door de feestdagen -O-

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 11:54

Iets van een afrekening, normaal met hogere rentes was die positief ivm rente op geld wat met bankgarantie en aan rente door notaris verkregen.

Maar bij lagere rentestanden van nu die kosten niet meer compenseren en op eindafrekening verkoper negatief uitpakken.

Zoiets mee te maken dacht ik, verkoper van mijn huis had het ook afgelopen jaar idd.

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 11:59

Ik heb mijn nota van afrekening voor me liggen (vorige week mijn huis verkocht). Deze nota kreeg ik ongeveer een week van te voren al ter inzage.

Er heeft een verrekening plaatsgevonden van de lasten, de hypotheek is afgelost met een klein stukje dagrente ( hier had ik eerder ook al bericht over gehad van de hypotheekmaatschappij zelf), de makelaar is via de notaris betaald en voor het doorhalen van mijn hypotheek inclusief btw heb ik 181,50 betaald.

Het resterende saldo heb ik de dag na overdracht op mijn rekening gekregen.

Ik vind het raar dat je zo kort van te voren pas bericht krijgt van de notaris. Die heeft van te voren toch ook al informatie van jou gekregen over de hypotheek en dergelijke?
Laatst bijgewerkt door Moska op 30-12-22 12:00, in het totaal 1 keer bewerkt

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 12:00

Heb je geen concept afrekening gehad? Dat is wel heel gebruikelijk.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-22 12:11

Geld komt pas na 1 januari op de rekening volgens de rabobank. Ivm aankoop van ander huis met de overwaarde was voor eind van dit jaar enige logische om te doen. Ik had het liefst 31 december gehad. Eerder kon niet later maakte het alleen maar lastiger. En zo is het met gemeentelijke lasten en belasting aangifte makkelijker ook.

Maar de kosten zijn kennelijk normaal alleen wat erg kort van te voren doorgeven.

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 13:40

Zoals hierboven al aangegeven zijn de kosten voor de doorhaling van een hypotheek voor jouw rekening. Dagrente over de hypotheeksom zijn geen notariskosten overigens.
Normaliter zullen er ook kosten in rekening gebracht worden voor onderzoeken die er naar jou als persoon gedaan moeten worden (gemeentelijke basisadministratie, nakijken of je niet failliet bent of onder curatele gesteld, of jouw id niet vermist of gestolen is etc).

December is een belachelijk drukke maand op notariskantoren (en ja ik spreek uit ervaring want ik werk er zelf), maar dat neemt niet weg dat een afrekening op de dag van passeren versturen niet correct is..
daar mag je best iets van zeggen vind ik. Als er nu namelijk iets op zou staan wat niet klopt (aflossing bank bijv) krijg je dit nooit meer op tijd gecorrigeerd.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 14:14

Welke verzenddatum staat op het document?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 14:37

Karuna over welk bedrag praten we?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-22 14:38

Per mail gisteravond vrij laat.
Getekend en uitermate gefrustreerd weggegaan. De notaris vond het volstrekt normaal zoals het ging. Dan ben je uitgepraat als verkoper.

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 14:39

karuna schreef:
Geld komt pas na 1 januari op de rekening volgens de rabobank. Ivm aankoop van ander huis met de overwaarde was voor eind van dit jaar enige logische om te doen. Ik had het liefst 31 december gehad. Eerder kon niet later maakte het alleen maar lastiger. En zo is het met gemeentelijke lasten en belasting aangifte makkelijker ook.

Maar de kosten zijn kennelijk normaal alleen wat erg kort van te voren doorgeven.

Ik vermoed dat het geld op maandagmiddag 2 januari op je rekening staat. Hangt misschien af van de notaris, maar die hebben alles ook al voorbereid en hebben de koopsom als het goed is al op de rekening staan, dus zodra zij opdracht tot overboeking geven, staat het een paar seconden later op jouw rekening. Overboekingen duren geen 10 dagen meer in Nederland.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-22 14:41

Het ging omdat de rabo die tijd zou nodig hebben. Na 31 december is mij best. Als het er maar voor de 10 januari is.
Pien ik moet dat nakijken bedragen zijn nu foetsie uit mijn hoofd. Leeg heel erg leeg even

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 14:48

Dat is dat een l.l smoes van de notaris. De bank heeft echt zoveel tijd niet nodig. Maar voor 10 januari gaat vast wel lukken. Wel vervelend dat je er dan zo nare nasmaak van overhoudt. Maar even diep ademhalen en blik vooruit naar de toekomst. Ik lees stilletjes mee in je andere topic, volgens mij heb je nog genoeg leuke uitdagingen daar!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 15:05

Wees blij dat je het geld na 31 december op je rekening hebt. Saldo op 31 december is peildatum voor inkomstenbelasting. Daar word je niet vrolijk van, als je (eigenlijk fictief, want je stopt het in een ander huis) opeens een paar ton vermogen hebt.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 15:14

Ibbel schreef:
Wees blij dat je het geld na 31 december op je rekening hebt. Saldo op 31 december is peildatum voor inkomstenbelasting. Daar word je niet vrolijk van, als je (eigenlijk fictief, want je stopt het in een ander huis) opeens een paar ton vermogen hebt.

Oef nou! Wij hadden in 2015 de pech dat we op 21 december opeens het hele bedrag van ons bouwdepot ( ik dacht dat we braaf rekeningen moesten indienen, maar nee hoor) gestort kregen en ja dat stond 1 januari nog op onze rekening. Dat het twee maanden later schoon op was, daar had de belastingdienst geen boodschap aan.
Sterkte met alles Karuna *kruipt weer onder de meeleessteen.

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 15:19

Ibbel schreef:

Dat maakt in dit geval geen verschil. Je hebt alsnog op 1 januari een vordering op de notaris/koper ter grootte van het bedrag wat je moet ontvangen. Dit moet je ook aangeven in box 3. Het enige wat hier tegen helpt is de overdracht na 1 januari.

Dat is ook het geval als je bijvoorbeeld de hoofdprijs in de oudejaarsloterij zou winnen op 31 december. Je hebt dan op 1 januari al recht op het geld, ook al staat het niet op je rekening