Beste hypotheek offerte

Moderators: ynskek, Dani, Polly, Giolli, Hanmar, Mjetterd, xingridx, Ladybird

SjonnieZ

Beste hypotheek offerte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-12-22 14:02

Hallo bokkers,

Ik kreeg eindelijk het verlossende woord van mijn verhuurder dat ik de woning kan kopen.

Het de verkoopprijs is met mijn inkomen geen probleem om te financieren.

Maar nu: ik wil graag een bank hypotheek (gevoel) maar wat is dan de beste optie?
Naar m’n bank stappen of een financieel adviseur in de arm nemen?
Hoe hebben jullie dit aangepakt?

Chubby

Re: Beste hypotheek offerte

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 14:06

Ja je kunt een afspraak maken bij je eigen, of een andere bank voor een oriënterend adviesgesprek. Of naar de Hypotheker, Hypotheekshop of andere onafhankelijke hypotheekadviseur.

Mama van Floris sinds 27 augustus 2011, Hidde 30 september 2013 en Karlijn 7 augustus 2019

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 14:06

Een hypotheek adviseur geraadpleegd.

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-12-22 14:09

Lithya schreef:
Een hypotheek adviseur geraadpleegd.

Onafhankelijk? En zo ja.. waarom deze keuze?

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 14:14

Ook een onafhankelijke adviseur hier. Waarom: Vergelijking met meerdere aanbieders, kennis in huis én de wetenschap dat je niet bij een 'rommel' hypotheek terecht komt. Uiteindelijk was Centraal beheer voor mij destijds de beste optie. Maar dat kan per situatie totaal anders zijn.

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 14:14

Hier een onafhankelijk adviseur geraadpleegd. Was sowieso nodig ivm aparte situatie qua inkomen maar wilde ook graag iemand die echt uit heel veel mogelijkheden de beste keus voor ons kon maken. Heeft zichzelf ruimschoots terugbetaald door snel te schakelen en daardoor een scherpe rente vast te leggen, dat was nooit gebeurd als we zelf naar een bank waren gestapt.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 14:25

Hier ook een onafhankelijk adviseur. En banken zijn niet altijd de beste hypotheekverstrekkers. Er zijn organisaties die alleen maar hypotheken doen zoals Syntrus Achmea, Florius en BLG wonen.
Wat in jouw geval het meest gunstig is kan je het beste laten uitzoeken door een adviseur. Je betaalt wel eenmalig een fee maar dat betaalt zich vaak terug via een goedkope hypotheek.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-12-22 14:32

Waar ik een beetje meezit is dat ik niet geloof in de “onafhankelijke adviseur”. Die werken toch ook gewoon met voorkeursmaatschappijen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 14:35

wij hadden een (onafhankelijke) financieel adviseur en zijn bij hypotrust terecht gekomen. Die kan ik vast afraden :') ....

Verder wel handig om iemand in de arm te nemen, die heeft allemaal programmaatjes en kan zo vergelijken welke banken de gunstigste voorwaarden hebben.

Had wel graag geweten alleen dat onze bank echt bij iedere adem die je laat moeilijk gaat doen... (ze waren extreem laat met de goedkeuring van financiering, en wilde dingen van het bouwdepot niet goedkeuren die zelf al hadden toegezegd en geaccepteerd).

Maar ik zou altijd iemand in de arm nemen die maatschappijen kan vergelijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 14:36

SjonnieZ schreef:
Waar ik een beetje meezit is dat ik niet geloof in de “onafhankelijke adviseur”. Die werken toch ook gewoon met voorkeursmaatschappijen.

Da's waar, maar het alternatief is met veel beperktere kennis zelf een bank uitzoeken.... En dat is ook niet fantastisch.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 14:39

SjonnieZ schreef:

Hm nee dacht het niet. En mocht het zo zijn dan werkt het in je voordeel want dan krijg je prijzen die je zonder tussenpersoon nooit had gekregen.
Ik kan je deze aanraden: https://www.verschoorassurantien.nl/

Menino: dat ligt niet puur aan Hypotrust hoor. Vele hypotheekverstrekkers zijn daarin traag en moeilijk. Ze moeten alles uitsluiten en dichttimmeren en onderzoeken enzo. Op zich staat Hypotrust best oké bekend.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 14:44

Suzanne F. schreef:
SjonnieZ schreef:

Hm nee dacht het niet. En mocht het zo zijn dan werkt het in je voordeel want dan krijg je prijzen die je zonder tussenpersoon nooit had gekregen.
Ik kan je deze aanraden: https://www.verschoorassurantien.nl/

Menino: dat ligt niet puur aan Hypotrust hoor. Vele hypotheekverstrekkers zijn daarin traag en moeilijk. Ze moeten alles uitsluiten en dichttimmeren en onderzoeken enzo. Op zich staat Hypotrust best oké bekend.

Ah, ik weet het opzich niet. Had wel wat berichten uitgewisseld met een bokker, en haar adviseur had hypotrust specifiek afgeraden vanwege de problemen die ik gehad heb (vooral met het bouwdepot, waar ik echt wekenlang bezwaar heb moeten voeren voor duizenden euro's die ze niet wilde losmaken nadat ze eerder goedkeuring hadden gegeven.)

Maargoed, N=2 is nog steeds niet een hele betrouwbare bron.

Spenk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 14:46

SjonnieZ schreef:

Volgensmij valt dat ook wel mee, vrienden van ons kregen bij dezelfde adviseur totaal andere hypotheek verstrekkers als keuze dan wij.

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-12-22 14:53

Ik lees dat hypotrust slechts door 49% wordt aanbevolen.. die valt dus af.
Het adviesbureau van suzanneF lijkt mij prima maar zit me te ver weg.
Edit= typo
Laatst bijgewerkt door SjonnieZ op 29-12-22 14:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 14:54

Wij hadden een onafhankelijke adviseur die geen flikker heeft uitgevoerd. Heb daar nog een goede klacht ingediend. Weet niet meer bij elk bedrijf hij werkte. Er zijn zeker goede hoor, daar niet van.

Uiteindelijk zijn we terug gegaan naar de Rabobank en die hebben ons toen in een week tijd gered, ondanks dat mijn man zelfstandige was. Maar ook hier ligt het eraan wie de adviseur is die je treft denk ik.
Laatst bijgewerkt door Prairy op 29-12-22 14:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Lieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 14:56

Wij zijn direct naar de bank gestapt, voor ons was een duurzame bank belangrijk en op basis daarvan bij 2 banken op gesprek geweest. Maar geen ingewikkelde situaties en ook niet maximaal hoeven lenen. Dus was heel tevreden.

Relaxed

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 14:58

Het blijft alsnog goed opletten met een adviseur. Ik had eens een hele slechte ervaring met Hypotheekvisie, die had bij mijn 1e gesprek een prijs genoemd en bij de afrekening was het ineens het dubbele, die andere kosten was hij even 'vergeten' te vermelden. Ook verder heel slecht in de communicatie :n Slechte review achtergelaten en belde die me nog kwaad op ook :')

Bij mijn volgende huis een andere adviseur en die heeft me heel netjes geholpen :j

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 14:58

Omdat je nu een fee betaald voor de diensten van een hypotheek adviseur zou je onafhankelijk advies moeten krijgen. Ze worden immers niet meer betaald door de hypotheekverstrekkers.

Of dat echt zo is weet ik niet, maar ik zou met een paar adviseurs een vrijblijvend gesprek voeren en bij degene met de meeste klik in zee gaan. Je kan dan aangeven alleen in zee te willen gaan met een solide bedrijf.

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 15:05

Ook ik geloof wel in de onafhankelijkheid van de meeste adviseurs. Ook ‘mijn’ adviseur zie ik bij andere mensen bij hele andere partijen uitkomen. En mijn adviseur was ook eerlijk en gaf gewoon bij bepaalde partijen aan dat bijv doorlooptijden lang waren of waar ze evt moeilijk over zouden kunnen gaan doen.

Overigens met de Hypotheker echt bar slechte ervaring. Al denk ik dat ze prima zijn als je een heel standaard situatie hebt maar was voor ons niks. We zouden écht nergens een hypotheek kunnen krijgen, alles was moeilijk, wisten het allemaal beter en grote mond daarover... via een andere partij binnen een week een hele mooie offerte. Overigens wel gewoon bij een bank.

MonaLieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 15:16

Ik ben in coronatijd via de Consumentenbond bij ikbenfrits.nl uitgekomen. Die zijn onafhankelijk en werken volledig digitaal, was voor mij geen nadeel want ik had vanwege lockdowns toch geen andere optie. Ik heb daar snel en eerlijk advies gekregen voor een redelijke prijs en de hypotheek was super snel geregeld, veel sneller dan mijn vorige hypotheek die ik rechtstreeks bij de bank had afgesloten.

Edit: snelheid is uiteraard wel van jezelf afhankelijk. Als je niet alle papieren klaar hebt liggen, gaat het langer duren.

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 15:17

Ga gewoon eens een gesprek aan met een onafhankelijk adviseur en je eigen bank (eerste gesprek duurt vaak niet heel lang en is meestal kostenloos). Lees je goed in, vergelijk voorwaarden en bepaal voor je jezelf wat je belangrijk vindt. Bijvoorbeeld een hypotheek die je kunt mee verhuizen of een waar je boetevrij een hoger bedrag mag aflossen. Dat soort zaken is voor iedereen weer anders, waardoor het advies voor iedereen ook weer anders zal zijn.

Ik had wel een prima hypotheek bijvoorbeeld, maar echt een waardeloze flapdrol van een adviseur (op advies van een collega, die had dus een hele andere ervaring). Had het beter zelf kunnen doen, maar dat mocht natuurlijk niet. Wacht nog steeds op excuses (al meer dan zeven jaar)

Natuur*28-04-1995<>24-10-2021 Y;(
O’Laska(Jamboree TNxOl Metta) future is bright

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 15:19

Ik zou ook een onafhankelijke adviseur aanraden. Die kan met jou meerdere opties en geldverstrekkers bespreken. De goedkoopste hypotheek is zeker niet altijd de beste hypotheek :) Kijk dus ook goed naar de voorwaarden.

Via advieskeuze.nl kun je kijken welke adviseurs in jouw regio zitten.

"Without you.. Without you the poetry within me is dead."

Tatjanaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 15:20

Ook wij hebben ons laten adviseren door een onafhankelijke hypotheekadviseur. Was heel fijn aangezien zij meerdere berekeningen kunnen maken, verschillende hypotheken naast elkaar kunnen laten zien (type en duur, maar ook hypotheekverstrekkers). Kregen eerlijk advies over met welke verstrekkers zij goede ervaringen hebben en waar zij minder goede ervaringen mee hadden op basis van eerdere klanten.

Wij hebben het gevoel gehad dat wij eerlijk advies hebben gehad en absoluut vrije keus hadden

Ylonja
Natilie & Isadore

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-12-22 15:22

Mijn beeld so far op basis van bovenstaande berichten. Bij een onafhankelijke adviseur ben je afhankelijk van wie je treft. Onafhankelijk zijn ze wel.
En de (rabo)bank is zeker een optie zeker als de betaalbaarheid niet in het gedrang is.

Ik ben geneigd om gewoon naar rabo te gaan. Tis m’n huis bankier en ik heb er 20 jaar gewerkt (niet aan de financierings kant..)
Maar vraag me echt af of ik hiermee niet te zeer voor gemak kies en mezelf daardoor te kort doe.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 15:24

SjonnieZ schreef:
Ik ben geneigd om gewoon naar rabo te gaan. Tis m’n huis bankier en ik heb er 20 jaar gewerkt (niet aan de financierings kant..)
Maar vraag me echt af of ik hiermee niet te zeer voor gemak kies en mezelf daardoor te kort doe.

Een eerste gesprek bij een onafhankelijke is vaak gratis. Ik raad je aan om een aantal adviseurs te bellen voor een afspraak. Ook de rabo.

Voordat ik bij mijn onafhankelijke uit kwam heb ik ook gesprekken gehad met rabo en sns.