Leuke familie/gezinstradities?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

merel90

Leuke familie/gezinstradities?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-12-22 21:16

Nu ik zelf jonge kindjes heb (3 jaar en 9 maanden), vind ik het leuk om als gezin bepaalde tradities in te voeren, als leuke momenten samen en mooie herinneringen voor later.

Als ik zelf terugdenk aan vroeger, zijn het die vast terugkerende rituelen/tradities die toch altijd warme herinneringen oproepen.

Ik heb al een paar tradities welke ik al doe of wil gaan doen:
- samen met de kinderen de kerstboom uitzoeken elk elk jaar mogen ze zelf een nieuwe kerstornament uitkiezen voor in de boom.
- elke zaterdag 'feestjesavond'; een kommetje chips met een snoepje onderin. Zo simpel, maar ik vond het zelf als kind fantastisch
- elke verjaardag mag het kind zelf kiezen wat we eten
- één keer in de week P-dag; pizza, patat of pannekoeken

Ik ben heel benieuwd wat bij jullie tradities zijn die jullie zelf met jullie kinderen doen/hebben gedaan, of waar jullie warme herinneringen aan hebben van jullie eigen jeugd. Dit mogen dus tradities zijn die jaarlijks terugkomen (met feestdagen/vakanties verjaardagen enz), maar ook kleinere dagelijkse of wekelijkse tradities/momentjes. Wie weet haal ik erg nog leuke inspiratie uit om hier thuis in te voeren :)
Brand los! *\o/*

The past is history, the future is a mistery and today is a gift, that's why they call it the present

Santara Classic M1 +12, M2 startgerechtigd! :D :+:

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 21:28

Van huis uit:
Met kerst eten we van het Wedgwood kerstservies. Dit doe ik nu ook met m’n eigen gezin. Het is een familieding; mijn oma had voor elke gelegenheid speciaal servies.

Op verjaardagen mag de jarige kiezen wat we eten. Dit doe ik nu zelf ook.

Met Pasen; eieren zochten wij altijd in het bos van m’n opa en oma. Dat doe ik nu met onze kinderen bij mijn ouders.

Eigen traditie: op oudejaarsavond eten we Chinees en daarna maken we in de tuin een kampvuur en gaan we marshmallows roosteren. Ooit verzonnen en de kinderen vragen er elk jaar om dus het blijft in stand.

[o]

sharonalover

Re: Leuke familie/gezinstradities?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 07:07

Met Pasen met de neefjes en nichtjes paaseieren zoeken in de tuin bij opa en oma. Inclusief een echte wisselbokaal voor de winnaar :D

:+: Kevin :+: Z1+3 :D We zijn nu echt Z :D Joehoe :D
Dexter (SamarantxResort) B+10, L1+10

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 07:27

Wij deden vroeger toen mijn opa en oma nog leefden, op oudjaarsdag zelf kroketten maken. Oma was dan al een week bezig met de vulling, helemaal zelf gemaakt met goed vlees etc. Dan op oudjaarsdag de kroketten rollen en op nieuwjaarsdag kwam de hele familie bij elkaar en werd er raspatat gehaald en de kroketten opgegeten. Mooie tijd was dat

Later heeft mijn moeder het nog een paar keer geprobeerd, maar ze heeft geen recept dus het was niet hetzelfde helaas

JwZ6vNA4l, Gebruik mijn code bij Parfumado voor korting!

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 07:32

Ieder jaar op Kerstavond spelen mijn broers en ik, een door mijn jongste broer georganiseerde quiz. Een tiental rondes in allerlei categorieën, met beeld en geluid. We doen dit al van toen hij nog heel jong was (had hij zelf bedacht) en onze ouders nog leefden, en we doen het nog steeds jaarlijks. Al meer dan 25 jaar, denk ik. Onze aanhang doet inmiddels ook mee.

Homo sapiens non urinat in ventum.

Kana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 08:34

miereneter schreef:
Ieder jaar op Kerstavond spelen mijn broers en ik, een door mijn jongste broer georganiseerde quiz. Een tiental rondes in allerlei categorieën, met beeld en geluid. We doen dit al van toen hij nog heel jong was (had hij zelf bedacht) en onze ouders nog leefden, en we doen het nog steeds jaarlijks. Al meer dan 25 jaar, denk ik. Onze aanhang doet inmiddels ook mee.

Wauw, wat enorm leuk dit!!

_Madelon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 08:41

Ontbijten met oliebollen op nieuwjaarsdag, we bewaren ze daar speciaal voor.

Hier mag de jarige ook kiezen wat hij/zij wil eten.

Mijn dochter heeft diabetes en de datumvan haar diagnose is elk jaar een "feestje", zij bepaald de dag qua activiteiten en eten.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 08:48

Zolang de ijskraam er staat eten we vrijdagmiddag een ijsje in bad. Als de ijsjes worden omgeruild voor oliebollen, eten we er een oliebol bij.

quera. Voor altijd en langer

Me. An empath.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 09:02

Schoenen zetten voor Sinterklaas en op de dag zelf cadeautjes met surprises en gedichten. En zodra de Sint het land uit was de kerstboom optuigen, ook een kerststalletje erbij, en veel kerstkaarten sturen en de gekregen kaarten uitstallen in de kamer.

Sizzle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 09:04

Wij aten vroeger thuis beschuit met muisjes met kerst (kind geboren) :D

Ik weet eigenlijk niet of wij een specifieke traditie hebben behalve dingen als paaseieren, sinterklaas en kerstboom,. Ik denk het niet.

Urbanus, hoe eet je een ijsje is bad? Of meer, hoe kom je zo snel in bad voordat hij gesmolten is? Daar maakt mijn verbeelding kortsluiting. Of bedoel je een zwembad?

Miereneter, wat een leuke traditie!

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 09:07

Leuk om alle tradities te lezen!

Mijn moeder maakte vroeger altijd een gezellig bakje voor ons. Dat was een bakje met fruit, rozijntjes, een biscuitje en een of twee snoepjes.

We aten eens in de twee weken patat, dit aten we dan voor de tv en dan keken we een film (normaal moesten we altijd aan tafel eten).

Deze tradities wil ik sowieso ook met mijn kinderen gaan doen.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 11:02

Sizzle schreef:
Urbanus, hoe eet je een ijsje is bad? Of meer, hoe kom je zo snel in bad voordat hij gesmolten is? Daar maakt mijn verbeelding kortsluiting. Of bedoel je een zwembad?

Miereneter, wat een leuke traditie!

Heel hard fietsen naar huis _O- we wonen vlakbij het winkelcentrum dus dat gaat wel. Maar soms gaan we ook gewoon op het bankje voor de winkel zitten _O-

quera. Voor altijd en langer

Me. An empath.

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 11:16

Vroeger was het inderdaad dat je mocht kiezen wat we gingen eten (of waar we gingen eten) als je jarig was. Kersttraditie was 'Oma's kippie' op kerstavond en bij mijn andere oma met kerst standaard een mierzoet toetje met lange vingers. Daar hebben we het nog steeds over :j

Mijn traditie nu is dat ik al een jaar of 10 de kerstboom van mijn ouders versier (ook nu ik al jaren uit huis ben) en dan een lelijke foto van mijn broertje in stervorm als piek :+

Wat een heerlijke tradities hebben jullie er tussen zitten :+: heel waardevol!

Regenboog, oh Regenboog, gelukkig ben je krom.

Anders heette je Regenstreep, en dat klinkt zo stom. :)

Voorheen bekend als Negerzoen, maar anno 2021 mocht dat niet meer dus dan maar iets dat rijmt.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 17:47

Hier ook heel veel tradities.

Kerst en Jaarwisseling vieren mijn man en ik standaard aan boord van ons binnenvaartschip, liefst op een Duitse rivier. De inmiddels volwassen kinderen plus aanhang komen ook naar het schip (rond 23/12 en het setje op 26/12) en blijven dan tot ca 29/12. Kerst = gourmetten, een Kerst-wijn-doos van de Wijnbeurs, glühwein van een plaatselijke Winzer en steevast een lange wandeling van ca 10 - 15 km.
De jaarwisseling vieren ze liever met vrienden :D . Oliebollen van de bakker, maar sinds vorig jaar heb ik (uit nood geboren) ontdekt dat ik het zelf ook kan :+ .

Met Kerst ligt er sinds drie jaar een envelopje geld bij hun borden (ook aanhang).
Met Sinterklaas krijgen ze allemaal (ook aanhang) een Oudejaarslot. Schoen zetten vanaf hun geboorte (en nog steeds, desnoods in opdracht van een broer of zus :') !) maar uitsluitend op woensdag (iets kleins) en zaterdag (iets groters) en op 5 december. Maarrrrrrr .... ze moeten één keer een ouderwetse tekening, gedicht of knutselwerk in hun schoen stoppen. Voor MIJN lol :D :') . En ik moet dan in ieder geval één keer een gedicht met Sinterklaas-handschrift (lees: mijn lagere-school-handschrift) voor hun maken.

En verder:
- zoete en hartige Sultana's en (die walgelijke) Bifi - worstjes voor in de auto op weg naar een vakantie van meer dan twee uur autorijden.
- zolang de kinderen nog geen klok kunnen kijken: tijdseenheid wordt uitgedrukt in Bassie en Adriaan - films. Wanneer de boeven gevangen worden zijn we bij Schiphol (en dus bijna bij opa en oma _O- )
- Bijrijder vertelt niet van het make-up spiegeltje (spieken of er handtastelijke ruzietjes achter haar gebeuren) oftewel: geen ruzie, want mama ziet alles met verstopte oogjes tussen haar haren.

Ik zal nog eens verder denken .... :D

:)F Erkend Control Freak :)F !!

"Arguing with a Narcissist is like getting arrested. Everything you say can and will be used against you"

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 17:58

Gem schreef:
- zolang de kinderen nog geen klok kunnen kijken: tijdseenheid wordt uitgedrukt in Bassie en Adriaan - films. Wanneer de boeven gevangen worden zijn we bij Schiphol (en dus bijna bij opa en oma _O- )

_/-\o_

Homo sapiens non urinat in ventum.

CairnTerrier

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 18:11

Onderweg op vakantie kregen we altijd cadeautjes. Was altijd een feestje! Ook altijd genoeg te drinken en snoepjes voor onderweg.

Regelmatig pannenkoeken bakken. Dat is traditie in de familie en altijd gezellig.

Als we ziek waren kregen we altijd yoghurt verkruimeld met beschuit, suiker (!), kaneel en rozijntjes er door heen. Dan konden we "aansterken" <3

Elke zaterdagavond verse soep met harde broodjes en lekker beleg. Dat was altijd zo gezellig!

Pfff, ik heb heel veel goede herinneringen aan mijn jeugd <3

Lijsken

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 18:51

Mijn neefjes hebben af en toe (eens per kwartaal? Maximaal) “Piratendag”.
Dan komt het eten op tafel zonder pannen, borden of bestek maar zo op een plastic tafelkleed. Eten mag alleen met je handen. Soms iets simpels als frietjes maar liefst iets kliederigs zoals spaghetti.

Het geeft een enorme zooi maar ze vinden het hilarisch.

Biscuitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 19:22

- 1x per jaar met mijn vader en alle kinderen een weekendje weg met vrienden van mijn vader en hun kinderen: het zogenaamde vader-kind-weekend. Met z'n allen op een camping, iedere avond een P eten (pannenkoeken/pizza/patat), onbeperkt snoep, lol trappen, spelletjes doen, naar het strand, en die vaders 's avonds aan het bier. Met als toppunt ieder jaar een groepsfoto maken waarop iedereen een stuk fruit vasthield, voor alle moeders thuis! :Y)

- Iedere zondag een luxe ontbijtje eten met het hele gezin met zelfgemaakte croissants, kwark met vers fruit en soms ook een sapje/jus 'd orange.

- Regelmatig pannenkoeken eten, en dan mocht ieder kind een vriend/vriendin meenemen. Het was altijd zo gezellig!

- Vaak op vrijdag- of zaterdagavond een tv serie kijken met het hele gezin met een bak chips en cola. https://www.npostart.nl/doctor-cheezy/VPWON_1267758 Zie net dat die ene serie gewoon op NPO staat, deze vonden wij echt geweldig.

- Iedere dag als we thuiskwamen kregen we een bakje met fruit en iets lekkers. Ik mis het wel u ik al enige jaren uit huis ben, dat er thuis wat voor je klaarstaat. :j

- Op kerstavond naar de kerk (geen gelovig gezin, mijn moeder was vroeger vanuit huis protestants). Op eerste of tweede kerstavond 'Love Actually' kijken.

- Ieder kind mocht altijd één iets kiezen wat diegene niet lustte, en dat hoefde die dan ook niet te eten. Je mocht niet iedere week wisselen. :Y) Met je verjaardag kiezen wat we gingen eten.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 19:36

1e kerstdag s ochtends uitgebreid ontbijt met alle kaarsjes en lichtjes aan die er maar in huis zijn. En dat als je dan als kind beneden kwam en het licht uit was maar alle kaarsjes al aan, prachtig vond ik dat.

wil je ook lekkere parfum met korting: https://parfumado.com/
gebruik code: ZDXnaNJlb

kampioen2be

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 19:41

Met oud en nieuw hebben wij nu zo'n 5 jaar nieuwe traditie: bingo. Hoofdprijs van ronde 1 is staatslot. Verder pakken we alles in en doen er veel onzin dingen bij. Afgelopen jaren zijn mijn zusje en ik hiervoor thuis gebleven. Altijd lol tot laat in de nacht (denk dat ik langer opblijf voor de bingo dan wanneer ik uit zou gaan :D )

B+11 pr. 208 L1+4 :)

zazaza

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 20:03

Met mijn dochters heb ik ook een aantal eigenheden:

Ochtenddansjes: in de ochtend met z’n drieeen 1 liedje over the top dansen….we kiezen om de beurt het nummer.

In de zomer: blote pasta: kids eten dan pasta bolognese (wat hier bolle-jesus heet) in hun onderbroek aan de tuintafel met hun handen, knoeien is dan niet erg…. Daarna zo onder de douche en in bed.

Begin van de vakantie: eerste avond lezen we met een kop thee in bed met z’n drieën.

Knuffel tandenpoetsen

Oh en wie een kat op schoot heeft hoeft geen drinken te halen

Op kerstavond gourmetten we met z’n drieën

Bij rotweer af en toe naar de bonbon zaak en dan mag iedereen zijn favo uitzoeken en die eten we dan direct allemaal op op de bank

Avellana :+:

Jenny21

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 01:11

Met de kerst in de huiskamer slapen. Heerlijk matrassen naar beneden slepen, chips, cola en een film. Lampen uit, enkel kerstboom aan. Kids vinden het geweldig!

Lay_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 06:51

Als iemand jarig is in ons gezin dan ontbijten we met een stuk taart.

De jarige mag overigens zelf een taart en of taarten kiezen, dat kan een zelfgemaakte zijn of gekocht.

De jarige kiest wat er gegeten wordt.

Zodra de vakantie begint, maken we een hapjes/borrelplankje, alle soorten M&M's in een schaaltje en houden we een film marathon.

De laatste vakantiedag gaan wij altijd uiteten,voorkeur van mijn man en mij is naar een restaurant maar de kinderen kiezen soms liever voor de KFC of de McDonald's .

Op oudjaarsdag komen we met de hele familie bijeen bij ons thuis, de mannen en kinderen maken een vuurtje, steken carbid af terwijl schoonmoeder de oliebollen bakt.

Pablo, A star in heaven. 7-7-1997- 15-04-2013
Minipret, Woezel en Pip <3 <3
Maak de kleine dingen groots.
Als het even niet kan zoals het moet,dan moet het even zoals het kan!

Mischa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 07:24

zazaza schreef:
Oh en wie een kat op schoot heeft hoeft geen drinken te halen

Prachtige regel! :)) zo gaat dat ons thuis ook :D

Everywhere... is just a journey away

Bloemetje75

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 08:58

1 keer per Sinterklaastijd krijgen ze een pak favoriet broodbeleg (witte vlokken of muisjes of…) in hun schoen. Ook nu nog (ze zijn tussen 14-19).
Sinterklaas worden lootjes getrokken en gedicht en surprise zijn verplicht. Kado-budget is 10-15€ dus het gaat echt om de moeite die je voor een ander doet.
Ik bak ieder jaar gevulde speculaas naar opa’s recept.

Kerstavond vieren we altijd met dezelfde vrienden (totaal met 3 gezinnen).

Zondagavond is frietjes (uit airfryer) eten op de bank voor de tv.

Met oud en nieuw zelf gebakken wafels naar oma’s recept.

Einde schooljaar eten we frietjes met veel vriendjes.

Iedere kinderboekenweek krijgen ze een leesboek. Zo ook iedere zomervakantie.

Op je verjaardag mag je kiezen wat we eten.