Molnupiravir bestellen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sodeletuut

Molnupiravir bestellen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-22 20:40

Weet iemand of Molnupiravir te krijgen is in Nederland? Of is er iemand over de grens die dit zou kunnen bemachtigen?

Het betreft een behandeling van een kat met fip. Staat onder dit subforum omdat het een covid medicijn is

verootjoo

Re: Molnupiravir bestellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 20:47

Raar idee misschien maar via de dierenarts :?

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 21:44

Ik ben bang dat het lastig is, zo te zien is het in Europa (door de EMA) nog niet goedgekeurd vanwege problemen met de aangeleverde data door de fabrikant. In de VS en VK is het wel goedgekeurd dus dan zou je het daar vandaan moeten halen. Ik kwam ergens tegen dat het in de VS in de apotheek te verkrijgen is maar dat zou ook zo maar eens enkel op doktersrecept kunnen zijn.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-22 21:50

Bedankt voor jullie reacties! Een dierenarts zal dit waarschijnlijk niet doen omdat het in NL niet vrij verkrijgbaar is. Inderdaad misschien UK!

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 21:56

Dat gaat een uitdaging worden vrees ik :=
Molnupiravir heeft van de EMA (europese medicatie autoriteit) een artikel 5 status gekregen wat betekent dat het in afwachting van verdere beoordeling verhandelt mag worden voor de indicatie waar de registratie voor is aangevraagd (voorkomen van opname bij covid-19 patiënten met een hoog risico).
De effectiviteit lijkt matig en er is weinig bekend over de veiligheid na >28 dagen; daarom heeft de SWAB tegen het gebruik hiervan geadviseerd in de Nederlandse richtlijn voor behandeling van COVID-19. De kans is daarom klein dat je er in Nederland aan kunt komen.

Ik snap de gedachte van dit middel voor FIP en het geregistreerde alternatief is in Nederland zo te zien ook niet legaal verkrijgbaar. Beste kans om er aan te komen (en ook zeker te weten dat het medicijn werkzame stof bevat) lijkt me kijken of er een onderzoek loopt op dit gebied. Via internet vind ik in ieder geval een Amerikaanse studie, maar geen idee of dat internationaal is.
Anders zou je dierenarts het nog via de producent kunnen proberen (MSD in Haarlem), maar omdat het middel zich nog in de review van de EMA bevindt en de regelgeving streng is lijkt dat me lastig.

Verder is bijna alles wel illegaal online te krijgen, maar dat mag natuurlijk niet en je weet nooit of dat langs de douane komt en ook niet wat er daadwerkelijk inzit...

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 21:57

En het lastige is dat mensen het zo’n 5 dagen krijgen maar behandeling bij katten wel 8 weken kan duren en dat kan mutaties van het virus in de hand werken, dus voorzicht geboden:

It is important to note that while Covid-19 treatment in humans lasts 5 days, FIP treatment lasts much longer, and EIDD-2801 (Molnupiravir) may have mutagenic side effects that have not yet been studied to their consequences and may lead to cancer, for example. For this reason, it is recommended to treat FIP with the well-established GS441521 and to reach for Molnupiravir only in case of resistance to GS441524.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 22:12

GS441524 is Xraphconn (een middel vergelijkbaar met remdesivir), maar dat is in Nederland ook niet te verkrijgen.

Er zijn geen zorgen over mutaties van het virus, maar over een mogelijk risico op ontstaan van kanker. Aangezien FIP zonder behandeling volgens mij een dodelijke aandoening is zou ik die risico-afweging geloof ik wel aandurven als ik er aan zou kunnen komen.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-22 22:50

FIP is anders inderdaad dodelijk, en GS is ontzettend duur. Molnupiravir is relatief goedkoop en effectief gebleken, ik heb dit geadviseerd gekregen van een Australische dierenarts en een FIP onderzoeker in Afrika.

Ik kan het bestellen online in India, dat is op zich geen probleem, maar een levertijd van 3 weken is te lang omdat de kat dat waarschijnlijk niet zal redden tot die tijd. Daarom hoop ik er op een andere manier aan te komen

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 09:37

Kan die Australische dierenarts er niet aan komen en het opsturen? Dat zou toch sneller moeten kunnen dan 3 weken.

Dat het sneller zou moeten kunnen denk ik ook voor versturen vanuit India, maar je hebt geen idee wat je dan geleverd krijgt en het kan ook zomaar bij de douane blijven hangen.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-22 15:48

Voor wie benieuwd is, we hebben nu voor 1,5 week GS-441524 in huis, en de bestelling uit India komt als het goed is binnen 1,5 binnen!

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 21:10

Succes!

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-22 09:23

Dank je wel!

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 05:23

Eigenlijk wel benieuwd hoe dit verder is verlopen?

Mitxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 06:04

Pas op met niet geregistreerde medicatie bestellen uit het buitenland, hier staan hele fikse boetes op!

Hopelijk is dat allemaal goed gegaan en heeft je kat er baat bij gehad. Ik ben ook wel benieuwd hoe het is afgelopen.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-22 11:39

Bedankt voor jullie reacties! Het is op 24 november binnengekomen en de kat doet het geweldig *\o/* Hij is over 16 dagen klaar met zijn behandeling, en dan begint de observatie periode (ook 84 dagen). Het ziet er allemaal erg goed uit voor onze kanjer, die dit anders niet had overleefd.

Inmiddels 1kg aangekomen en zo stout als maar kan :):)

Afbeelding