Warmtescan van huis, ervaringen?

Moderators: xingridx, Ladybird, NadjaNadja, Polly, Essie73, Firelight, Mjetterd, ynskek, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 111974
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Warmtescan van huis, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-22 09:06

Zijn er hier mensen die een warmtescan van hun huis hebben laten maken?
Vonden jullie dit verhelderend of juist niet? En wat kwam er uit het resultaat?
Ik ben benieuwd! In sommige gemeentes bieden ze het gratis aan en in het kader van verduurzaming denken wij er ook over na om dit te laten doen.
Maar ik heb nog weinig ervaringen gelezen.

manonutjuh

Berichten: 3051
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Goeree-Overflakkee

Re: Warmtescan van huis, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 10:14

Ik lees even mee, ben heel benieuwd.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 10:15

Hier heeft de gemeente een warmtescan gemaakt. Wij wisten van niks, maar ineens lag er een grote envelop in de bus met de beelden erin. Wij hadden dus niets aangevraagd of opdracht ervoor gegeven.

Voor ons was er op die warmtescan weinig verrassends te zien. Wij wisten al waar de "problemen" van ons huis waren :D Boerderij gebouwd in de 30-er jaren, weinig extra geïsoleerd in de jaren erna. En een aantal kozijnen die vervanging willen. Warmteverlies daar was zichtbaar. Wel verrassend was dat de gemeente ons huis kwa "energielabel" een stuk hoger heeft ingeschat dan wij zelf hadden. Ze bouwden in die tijd stevige huizen :D :P

kitty_gomez
Berichten: 8092
Geregistreerd: 22-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 15:02

.
Laatst bijgewerkt door kitty_gomez op 02-03-24 09:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 14:52

Wij krijgen er gratis 1 van de gemeente hebben we onlangs gehoord (dacht heel even dat Haaren ook onder de gemeente Tilburg viel, maar helaas :+ In de war met Berkel-Enschot wat er geenszins op lijkt :') ) .

Ben heel benieuwd, al is het in ons geval alleen onze voorgevel, terwijl bv. onze aanbouw interessanter is voor ons (groot vermoeden dat dat een enorm probleem is in ons echt behoorlijk koude huis).
Hoe zit dat bij andere die ervoor betaald hebben?

Zal iig laten weten hoe nuttig de resultaten zijn als we die gehad hebben :+ .

Mungbean

Berichten: 36067
Geregistreerd: 21-04-06

Re: Warmtescan van huis, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 15:08

Ik zou het alleen doen als je toch al van plan was te investeren en verbeteren.
Als je in de komemde tijd geen financiele optie hebt tot een serieuze aanpak dan frustreert zo‘n „weetje“ dat je kozijn ruk zijn (als voorbeeld) meer dan dat het helpt.

Achterom
Berichten: 23257
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Warmtescan van huis, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 15:10

Wij hebben het een paar jaar geleden laten doen, was ook gratis en met name in combinatie met de uitleg door een expert was het de moeite waard. Want die kon meteen de link leggen naar het hoe en waarom van bepaalde dingen :j

julius_juut

Berichten: 3154
Geregistreerd: 14-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 15:42

De vorige bewoner van ons huis heeft het laten doen en dat was wel een (on)aangename verrassing. Fijn dat het er was, maar niet fijn om te zien hoe veel er moest gebeuren om het enigszins acceptabel te krijgen. Het enige waar warmte niet keihard wegging waren de ruiten en het dak. :+

Voor ons heel goed, want we hebben nu heel veel geïnvesteerd in isoleren (voorzetwanden gebouwd met tien cm dik steenwol er in/rond de kozijnen volgestopt) wat we anders waarschijnlijk niet gedaan zouden hebben. Moet nog meer gebeuren, maar ik snap waarom de vorige bewoner een houtkachel, pelletkachel en elektrische kachel had naast zijn CV...

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 111974
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Warmtescan van huis, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-22 17:52

Bedankt voor de reacties tot dusver!
We willen inderdaad gewoon weten waar de pijnpunten zitten, maar hebben zelf ook al wel een idee.
Het is meer ter bevestiging en wat haalbaar is om daar aan te laten doen!

Achterom
Berichten: 23257
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Warmtescan van huis, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 18:14

Dan zou ik het zeker doen :j
Voor ons was het bijvoorbeeld een eye opener hoeveel warmte er verloren ging langs de schoorsteen. Dit is een van de redenen geweest om de schoorsteen uiteindelijk weg te halen.

Bronsveen

Berichten: 75
Geregistreerd: 08-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 18:25

Wij kregen het per post thuisgestuurd ,ze hadden dat in opdracht van de gemeente gedaan .
In het kader van de verduurzaming ,is het aan de bewoners zelf wat ze er mee doen

Voor ons betekende dat we zagen waar het warmteverlies was (ramen en schoorsteen ) verder was het bij ons zo slecht nog niet
Je hebt gelijk een handvat om te kijken hoe en wat er verbeterd kan worden qua isoleren

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 111974
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-22 20:10

Bronsveen schreef:
Wij kregen het per post thuisgestuurd ,ze hadden dat in opdracht van de gemeente gedaan .
In het kader van de verduurzaming ,is het aan de bewoners zelf wat ze er mee doen

Voor ons betekende dat we zagen waar het warmteverlies was (ramen en schoorsteen ) verder was het bij ons zo slecht nog niet
Je hebt gelijk een handvat om te kijken hoe en wat er verbeterd kan worden qua isoleren


Ik hoop dat ze het bij ons ook gaan aanbieden!
Hebben jullie al kunststof kozijnen? Of verloren jullie daarbij alsnog veel warmte?

Ryder
Berichten: 1498
Geregistreerd: 30-01-13

Re: Warmtescan van huis, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 20:16

Ik ben werkzaam in de verduurzaming van woningen van particulieren en heb wel eens meegekeken met een warmtescan. Wat ik heel interessant vond was dat je inzicht krijgt in bijv koudebruggen (thermische bruggen) bij huizen waar verbouwd of aangebouwd is. Of waar de isolatie gewoonweg minder goed is geworden in de loop der jaren. Dat zie je van buiten niet en kun je zonder scan ook niet weten. Ook zie je significant verschil bij woningen met enkel glas tov bijv enkel glas, HR++ glas of triple glas. Op basis van zo’n scan kun je een goed onderbouwd plan maken mbt verduurzaming en wat je meer en minder prio kunt geven.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 111974
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-22 20:21

Ryder schreef:
Ik ben werkzaam in de verduurzaming van woningen van particulieren en heb wel eens meegekeken met een warmtescan. Wat ik heel interessant vond was dat je inzicht krijgt in bijv koudebruggen (thermische bruggen) bij huizen waar verbouwd of aangebouwd is. Of waar de isolatie gewoonweg minder goed is geworden in de loop der jaren. Dat zie je van buiten niet en kun je zonder scan ook niet weten. Ook zie je significant verschil bij woningen met enkel glas tov bijv enkel glas, HR++ glas of triple glas. Op basis van zo’n scan kun je een goed onderbouwd plan maken mbt verduurzaming en wat je meer en minder prio kunt geven.


Bedankt voor je reactie!
Heel interessant, die koudebruggen! Daar had ik nog nooit van gehoord, maar het klinkt wel heel logisch!
We hebben een twee onder een kap die met de garage aan het huis van de buren vast zit, dus dat zou dan misschien ook handig zijn om extra na te laten kijken.

pillow
Berichten: 7917
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Warmtescan van huis, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 20:29

Ik vraag me af hoe het beeld is als je niet alle vertrekken en of de bovenverdieping hebt verwarmd op het moment dat de scan gemaakt wordt.

Mungbean

Berichten: 36067
Geregistreerd: 21-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 20:45

Wij verloren idioot veel via de vensters (ouderwets glas met voorzet raam), nu zit er nieuwe hout-alu kozijnen met 3-dubbel glas in, het effect is enorm (ook in de zomer trouwens: minder heet binnen)! De olie loopt zoveel minder snel :D
De muren zijn wel in orde, maar op basis van de sneeuw die we gehad hebben gaat via het dak gaat nog een beetje weg (niet veel).
Ons grootste probleem is de vloer in de keuken en de trap. Deze hebben totaal nog geen isolatie naar de kelder. In de overige bereiken hebben we dat al opgelost. Omdat er nu deels wel/deel niet vloerisolatie is, voel he het letterlijk trekken in de gang tussen de woonkamer en de keuken.
Zodra de keuken geisoleerd is willen we een scan doen om te zien of we verder nog wat gemist hebben.

nikkel
Berichten: 2719
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 20:47

Ben in zo,n scan geinteresseerd. Nu weet ik al wel het een en ander, maar ben eigenlijk ook gewoon benieuwd.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 111974
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-22 21:00

Sizzle schreef:
Wij verloren idioot veel via de vensters (ouderwets glas met voorzet raam), nu zit er nieuwe hout-alu kozijnen met 3-dubbel glas in, het effect is enorm (ook in de zomer trouwens: minder heet binnen)! De olie loopt zoveel minder snel :D
De muren zijn wel in orde, maar op basis van de sneeuw die we gehad hebben gaat via het dak gaat nog een beetje weg (niet veel).
Ons grootste probleem is de vloer in de keuken en de trap. Deze hebben totaal nog geen isolatie naar de kelder. In de overige bereiken hebben we dat al opgelost. Omdat er nu deels wel/deel niet vloerisolatie is, voel he het letterlijk trekken in de gang tussen de woonkamer en de keuken.
Zodra de keuken geisoleerd is willen we een scan doen om te zien of we verder nog wat gemist hebben.


Ik denk dat bij ons de serre het grootste probleem is.
We hebben wel vloerverwarming daar, maar volgens mij verliezen we alsnog heel veel warmte door de ramen en slechte isolatie.

Achterom
Berichten: 23257
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Warmtescan van huis, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 21:05

Dat kan zeker het geval zijn, maar dat is nu juist het mooie aan die scan, je ziet meteen of het zo is.

Bij vrienden van ons kwam er bijvoorbeeld veel warmte onder de kozijnen door. Die hadden dus wel dubbel glas, maar verloren op die manier veel warmte.
En zoals gezegd bleek onze schoorsteen dus een echte koudebrug. Nu zijn we aan het verbouwen en is de schoorsteen weg. Het is alleen nog wel een koudebrug, want het is nu een gat in het dak :+
We willen na de verbouwing eigenlijk nog een keer zo'n scan laten maken eigenlijk, gewoon om te kijken of het allemaal zo goed werkt als we nu hopen.

Ryder
Berichten: 1498
Geregistreerd: 30-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 21:10

pillow schreef:
Ik vraag me af hoe het beeld is als je niet alle vertrekken en of de bovenverdieping hebt verwarmd op het moment dat de scan gemaakt wordt.

Het moet een bepaalde (binnen en buiten) temperatuur zijn om zo’n scan te kunnen maken.

pillow
Berichten: 7917
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 23:08

Ryder schreef:
pillow schreef:
Ik vraag me af hoe het beeld is als je niet alle vertrekken en of de bovenverdieping hebt verwarmd op het moment dat de scan gemaakt wordt.

Het moet een bepaalde (binnen en buiten) temperatuur zijn om zo’n scan te kunnen maken.

Maar bij Rina is het gedaan zonder dat ze het wisten, dus daar heb je dan weinig aan.

criollo_yess

Berichten: 1132
Geregistreerd: 11-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 23:26

pillow schreef:
Ik vraag me af hoe het beeld is als je niet alle vertrekken en of de bovenverdieping hebt verwarmd op het moment dat de scan gemaakt wordt.

Maar bij Rina is het gedaan zonder dat ze het wisten, dus daar heb je dan weinig aan.

Ja, dat was precies mijn gedachte. Ben ook wel geïnteresseerd om eens zo'n scan te laten doen, maar dacht dat het dan wel op afspraak moet, zodat we het hele huis gelijkmatig verwarmd kunnen hebben voor de scan. Nu stoken we alleen wat in de woonkamer/keuken en badkamer (allemaal beneden). Bovenetage is geheel onverwarmd en zou dan een vertekend beeld kunnen geven bij een scan. Wij hebben flink geïsoleerd de afgelopen paar jaar. Wil wel eens weten of er nog meer te doen is.

Mungbean

Berichten: 36067
Geregistreerd: 21-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 23:30

pillow schreef:
Maar bij Rina is het gedaan zonder dat ze het wisten, dus daar heb je dan weinig aan.


Ik vraag me ook af of dat zomaar ongevraagd kan. Wat doen ze met die data waar je geen goedkeuring voor gegeven hebt? Is dat ergens opgeslagen?

Arabesk

Berichten: 28700
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Warmtescan van huis, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 23:58

Ik heb op m'n mobiele telefoon zo'n camera. Wat opvalt is dat vooral ramen enorm veel warmte lekken, de rest is daarbij vergeleken minor detail...

Ladyson

Berichten: 3366
Geregistreerd: 03-01-10
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 00:59

Arabesk schreef:
Ik heb op m'n mobiele telefoon zo'n camera. Wat opvalt is dat vooral ramen enorm veel warmte lekken, de rest is daarbij vergeleken minor detail...


Wat voor telefoon heb jij? Klinkt ideaal