Hokjes denken - doe jij dat ook?

Moderators: ynskek, Dani, Polly, Giolli, Hanmar, Mjetterd, xingridx, Ladybird

Wdj

Hokjes denken - doe jij dat ook?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-12-22 12:55

Ik vind het fenomeen dat mensen anderen (of zichzelf) in hokjes plaatsen, wel fascinerend. Alternatievelingen, goths, emo's, kakkers, tokkies, en daarbij alle horende vooroordelen..... noem maar op. Barst los! In wat voor hokje pas jij? Of juist niet? Of in welk hokje word je door anderen geplaatst, maar hoor je totaal niet in? Of heb je een grappig verhaal waarbij je iemand (onbewust) een bepaald label had toegekend, maar wat totaal niet bleek te kloppen?

als het niet gaat zoals het moet, dan moet het zoals het gaat
Dunarilla: Dressuur: L1+7; Endurance klasse I +3, klasse II +2 171,1 goedgekeurde km

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 13:03

Ik plaats werkelijk de hele dag door mensen in hokjes :o Het klopt ook eigenlijk altijd. Wat overigens niet (altijd) iets zegt over hoe aardig ze zijn, of hoe ik ze behandel o.i.d. Meer gewoon "Oh, ja, jij bent zo'n type." Positief of negatief.

Zelf word ik vast ook in hokjes geplaatst, maar ik weet natuurlijk niet in welk hokje. Ik hoor wel eens van mensen dat ze op eerste gezicht denken dat ik heel braaf en een beetje stijfjes ben. Maar wat dan niet klopt, daarom vertellen ze het me natuurlijk ook :+

Heb jij wel eens dat het echt niet klopt dan?

Yenni

Re: Hokjes denken - doe jij dat ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 13:05

Ik probeer het zo min mogelijk te doen. Ik denk wel dat mensen snel een oordeel klaar hebben over iemand en dan die persoon automatisch maar in een hokje plaatsen.
Ik probeer zeker bij nieuwe mensen er zo open mogelijk in te gaan

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 13:10

Iedereen denkt in hokjes en dat leidt tot vooroordelen.

Je daarvan bewust zijn, is stap 1. Er iets mee, of tegen, doen, is stap 2 :)

Wdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-12-22 13:15

@BaileyMix: o ja, regelmatig. Dan ben ik bijvoorbeeld soort van verbaasd omdat iemand die in nette kleding loopt/ verzorgd eruit ziet, van grunge muziek houdt. Alsof je alleen maar van die muziek kan houden, als je in een gescheudre broek en met een houthakkershemd rondloopt. Dan gaat mijn hoofd een beetje aan de haal met de stereotypen die daarbij horen.
@Yenni: dat probeer ik ook hoor. Maar soms gebeurt dat vanzelf. En dat vind ik dan wel weer grappig wanneer ik dat bij mezelf merk. Maar het is niet zo dat ik mensen daardoor anders benader (denk ik).

als het niet gaat zoals het moet, dan moet het zoals het gaat
Dunarilla: Dressuur: L1+7; Endurance klasse I +3, klasse II +2 171,1 goedgekeurde km

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 13:33

In hokjes denken is iets wat de mens automatisch doet. Dat is niet zo simpel om dat niet te doen, want het heeft te maken met een bepaalde vorm van veiligheid. Altijd inschatten wat je aan de ander hebt, hoeveel overeenkomsten er zijn. Ofwel van oudsher bepalen of iemand veilig is of niet. We doen vaak in de eerste paar seconden wanneer we iemand zien al automatisch aan hokjes denken, bij de ene is dat hokje meer uitgesproken dan de ander. Maar zie het alsof je op het terras zit en mensen aan het kijken bent, dan ben je constant op 1 blik mensen in hokjes aan het plaatsen. Heel natuurlijk is dat. Het is alleen wat je er daarna mee doet. Je behandelt mensen vaak ook alsof ze in dat hokje zitten, maar in het contact kunnen ze er altijd weer uit komen. Als in 'goh ik had verwacht dat je heel arrogant zou zijn'. 'Je ziet eruit als een stoere vent maar eigenlijk ben je heel aardig'.
Dus schiet jezelf niet af door je hokjes denken, maar wees er bewust van hoe je mensen in die hokjes behandelt :)

Run forrest run!!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 13:38

Ik doe dat steeds minder merk ik. Ik kom voor mijn werk, en vroeger bij mijn opleiding eigenlijk ook, zo veel verschillende types mensen tegen, van heel rijk tot heel arm, van kakker tot tokkie, buitenlanders uit allerlei landen, en dan merk je dat die hokjes en stereotypes vaak totaal niet kloppen, en dat die asociale tokkies gewoon heel lieve, gulle mensen zijn en dat lieve, nette gezinnetje je probeert op te lichten :+
Nu merk ik best vaak dat collega's bijvoorbeeld opmerken dat iemand toch wel een echte kakker/tokkie/hippie is, waarbij mij dat dan niet eens opgevallen is :))

Ik was vroeger altijd wel een echte nerd haha, inclusief nerdbril en ik speelde videogames en was vrij goed op de computer en deed altijd alsof ik mijn best deed op school zonder veel interesse in jongens of feestjes of make-up :')
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 14-12-22 13:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Op zoek naar een trouwvideo/fotograaf? ABCreatief Videoproducties                 ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎                 Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

Sellyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 13:39

Ik zelf ben christen en denk dat dat toch voor veel mensen wel onder een hokje valt :D het christen zijn zelf voelt voor mijzelf niet als een benauwend hokje of dat ik helemaal ingekaderd word oid, ik ervaar het juist als vrijheid. Dat anderen het als een hokje kunnen zien kan ik in principe wel mee leven, en maak ik me niet te druk over. Maar denk wel dat er wat dat betreft vooroordelen over kunnen zijn, en maak het in een hokje geplaatst worden ook wel mee. :)

Het is aan de ene kant logisch dat wanneer groepen mensen bepaalde eigenschappen hebben die overeenkomen, je deze als groep ziet, en ze dus als passend in dezelfde hoek voor je ziet. Maar het fenomeen hokjes denken staat volgens mij ook voor het hebben van een ongenuanceerde wereldbeschouwing, met een negatieve lading omdat je mensen vaak negatief wegzet, en vaak ook groepen mensen over 1 kam scheert. Terwijl elk mens uniek is en elk individu verschillende dingen in zn leven meemaakt of er op een eigen manier naar kijkt. Neem bijv. het woord dakloos/thuisloos, in principe een benaming voor mensen die geen dak of thuis hebben. Alleen bij hokjesdenken stop je vervolgens iedere thuisloze die je tegenkomt in een bepaald hoekje, vanuit jouw wereldbeeld en mensbeeld en gedachten over “de dakloze”, bijv. dat deze te lui is om te werken en voor elke euro een blik bier koopt. Dat is dan ongenuanceerd en hokjesdenken, wat mij betreft. Als je namelijk bij een daklozenopvang naar binnen stapt zie je daar veel mannen, vrouwen en jongeren zitten, met elk een ander verhaal en (vaak tragische) reden waarom ze het dak boven hun hoofd verloren zijn.
Laatst bijgewerkt door Sellyxx op 14-12-22 13:42, in het totaal 1 keer bewerkt

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 13:47

Ik doe het niet zoveel meer en pas zelf ook echt niet in 1 hokje.

Wel heb ik het altijd gedaan en ben ook opgegroeid met veel vooroordelen, mensen in hokjes plaatsen en had heel veel verschillende type mensen, diverse afkomsten etc om me heen.

Het was vooral vaak lastig dat ik met verschillende mensen om ging en die elkaar in een hokje plaatste. En soms leek het ook wel dat ze mij dan bij hun in het hokje wilden ipv dat je met andere mensen goed door een deur kan.

Als je praat kan het weleens gebeuren dat je toch hokjes gebruikt omdat het soms makkelijker is om anderen te laten begrijpen wat je bedoeld.

Het is wel gek dat het in hokjes denken en plaatsen beter wordt geaccepteerd en begrepen, dan als je dat niet doet. Dan weten mensen niet wat ze aan je hebben ofzo?

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 14:18

Ik heb er 2.
Mensen die goed kunnen autorijden en mensen die gelijk hun auto moeten inleveren en gaan fietsen.

Dus ja.. :')

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 14:21

Captain schreef:
Ik heb er 2.
Mensen die goed kunnen autorijden en mensen die gelijk hun auto moeten inleveren en gaan fietsen.

Dus ja.. :')

en in welke categorie vallen de meeste vrouwen? :D :')

https://www.mbcfotografie.nl
Memory by Cindy, paardenfotografie, dierenfotografie, portret- en zwangerschapsfotografie
Volg op Instagram Barrie_de_pony
https://www.instagram.com/barrie_de_pony/?hl=nl

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 14:21

Die eerste.
Echt.

95% van de gevallen als er weer zo'n traag ding voor je zit is het een vrouw of een man van 60+.

Zó voorspelbaar.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 14:32

maar je eerste categorie is toch mensen die goed kunnen autorijden }>

https://www.mbcfotografie.nl
Memory by Cindy, paardenfotografie, dierenfotografie, portret- en zwangerschapsfotografie
Volg op Instagram Barrie_de_pony
https://www.instagram.com/barrie_de_pony/?hl=nl

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 14:41

Maar dat kan dus ook wat zeggen over degene die oordeelt. Traag rijden is niet altijd slecht. Mensen die gejaagd rijden vaak wel. In het verkeer gaat het om vooruit kijken, anticiperen, geduld, fatsoen en natuurlijk aan de regels houden.
Ik heb vroeger altijd overal te hard gereden en gejaagd en erger, maar rij tegenwoordig gewoon netjes. Niet te hard of te zacht, maar laat me zeker niet opjagen.

Vroeger zou ik zeggen; dat zijn X merk rijders, maar dat vooroordeel kan je ook wel wegsmijten, want elk merk komt weleens voorbij met een idioot achter het stuur.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 14:50

Sky_As schreef:
maar je eerste categorie is toch mensen die goed kunnen autorijden }>

HAhahahaha damn. :')

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 15:26

Niets menselijks is mij vreemd dus ja ik plaats mensen in hokjes :j
Maar dat is puur een eerste inschatting als je met iemand in contact komt vervagen de grenzen van het hokje.

Ik deel mensen op in twee categorieën: gewone mensen en klootzakken. De eerste groep is gelukkig verreweg het allergrootste. De meeste mensen op de wereld zijn gewoon en willen in de basis hetzelfde als andere mensen.

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 15:27

Wdj schreef:
@BaileyMix: o ja, regelmatig. Dan ben ik bijvoorbeeld soort van verbaasd omdat iemand die in nette kleding loopt/ verzorgd eruit ziet, van grunge muziek houdt. Alsof je alleen maar van die muziek kan houden, als je in een gescheudre broek en met een houthakkershemd rondloopt. Dan gaat mijn hoofd een beetje aan de haal met de stereotypen die daarbij horen.

Ah, ja, dat komt inderdaad vaak voor. Die mensen herken je overigens wel vaak weer aan andere dingen (niet per se een eerste blik) maar wat dat precies is, kan ik de vinger niet op leggen.

Ik heb het meer met dingen als: "ik voel aan alles dat jij het type mens bent dat van karnemelk houdt" :+ En echt, het klopt altijd.

Kana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 15:38

Ik ben heel goed in spot de Duitser.

Hokjes zijn heel menselijk denk ik.

Lijsken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 15:45

Ik vind hokjes ook helemaal niet zo erg/beperkend eigenlijk. Dat kán het natuurlijk wel zijn (hele groepen wegzetten als *verzin een eigenschap*) maar het kan ook voordelen hebben.

Bijvoorbeeld als queer persoon voor het eerst met andere queer mensen in contact komen en merken dat je veel dezelfde ervaringen hebt, of patiëntengroepen die dezelfde ziekte hebben en elkaar makkelijker kunnen steunen en tips geven dan mensen die geen idee hebben hoe het voelt, of als 'paardenmens' je spanning rondom een blessure kunnen delen met anderen die een paard hebben omdat zij die spanning beter begrijpen dan je huisdierloze familie, of als je ouders gaan scheiden en je praat met klasgenoten die dat een aantal jaar geleden achter de rug hebben, of je eindelijk als volwassene leert dat je ADHD hebt en er vallen een heleboel kwartjes.

Natuurlijk zijn al die mensen niet alleen maar queer, of long-covid patiënt, of paardenmensen, of 'kind van gescheiden ouders' of ADHD'er. Dat is maar één van hun hokjes. Tegelijk helpt dat hokje wel om mensen te vinden die ook in dat hokje zitten, en dat kan een boel verlichting (en praktische tips) opleveren.
"Wauw! Ik ben niet de enige die X..."

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 15:46

Kana schreef:

Op vakantie ben ik heel goed in Spot de Nederlander :')

Run forrest run!!

Connaisseur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 16:02

Captain schreef:
Die eerste.
Echt.

95% van de gevallen als er weer zo'n traag ding voor je zit is het een vrouw of een man van 60+.

Zó voorspelbaar.

én heel vaak rijden dat soort mensen in een Renault Scenic. Lekker generaliserend, maar dat mag hier :')
Bij ons in het gezin kunnen wij iemand al helemaal uittekenen als ze zo'n auto rijden. En vaak klopt dat ook grotendeels.

Verder zal iedereen in hokjes denken en in een split second iemand ergens in gedachten plaatsen. Dat dat achteraf totaal anders kan zijn als je iemand leert kennen is logisch natuurlijk. Zolang je daar dan ook maar voor open staat.

Pumpkinbroes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 16:11

Kana schreef:

Op de middelste baan kun je die vaak vinden. :+

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 16:19

Captain schreef:
Vrouwen sowieso in een Fiat 500.

De tutjes, anders rijden ze vaak in een Fiat Panda, Renault Twingo of Daihatsu Cuore.
Edit: vergeet de Mini niet.

Welkom in het Dunning-Krugerpark!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 16:44

Ik herken Duitser op de weg vaak aan het feit dat ze je wel laten invoegen, afstand houden en de voorrangsregels goed kennen :j

Op het strand herken je ze aan de kuilen!

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid