Kennismaken Syrische buren, etiquette

Moderators: xingridx, Ladybird, NadjaNadja, Polly, Essie73, Firelight, Mjetterd, ynskek, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pien63
Berichten: 183
Geregistreerd: 28-07-07

Kennismaken Syrische buren, etiquette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-22 23:04

Sinds 2 maanden woont er naast mij een Syrisch gezin van 10 personen.
Om een lang verhaal kort te maken, ik wordt uitgenodigd om een keer op de koffie te komen, heel leuk.
Maar dan, ik wil niet met lege handen aankomen.

Ik ben een Nederlander, dus ik kan zeggen, hup bloemetje mee holadiee altijd goed.
Maar misschien is er een beter idee.
Volgens mij hebben ze geen nagel om de kont te krabben als ik de inrichting van het huis zie dus misschien worden ze blijer van iets eetbaars.
Gewoon voor mijn beeldvorming.
Wat zijn de do en dont’s bij een Syrische kennismaking.
Uiteindelijk beslis ik zelf als kaaskop wat ik doe maar voelt voor hun misschien ook wel wat meer als een welkom als de aankomst goed is ( ik woon er denk ik nog jaren naast en hoop er een leuke buur aan te krijgen)

Pluttersput

Berichten: 15032
Geregistreerd: 11-09-05

Re: Kennismaken Syrische buren, etiquette

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-22 23:05

Misschien een pakketje met Nederlandse lekkere dingen? Stroopwafels, hopjes, speculaas, dat soort dingen?

C_arola
Hoofdmoderator Over Paarden & Markt

Berichten: 71329
Geregistreerd: 24-05-08

Re: Kennismaken Syrische buren, etiquette

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-22 23:06

Ik verplaats dit topic naar Leven zonder paarden.

fjordjes

Berichten: 12365
Geregistreerd: 03-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-22 23:10

Misschien kun je iets typisch Nederlands meenemen wat te maken heeft met de feestdagen van nu, bijv gevulde speculaas of oliebollen ofzo.

daantjuhhh

Berichten: 27510
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-22 23:15

Oh hier ga je heel veel plezier van hebben vermoed ik zo.

Zie mijn topic:
[LZP] Gerecht van Syrische buurvrouw gekregen.

Ik woonde toen nog in de flat en kreeg Syrische buren onder mij.
Die mensen waren zo lief en goed voor mij.
Ze vonden mij volgens mij een beetje zielig dat ik alleen woonde.
Ik kreeg wekelijks lekkere gerechten

En ze kunnen zo lekker koken.

Ik hielp ze dan weer met brieven en dingen waar ze tegen aan liepen.
Zoals het kopen van een treinkaartje.
Een tip: als je wat lekkers meeneemt, neem dan geen dingen mee waar varkensvlees of gelatine inzitten. Het kan zijn dat ze dat niet eten.

Maar ik zou inderdaad een lekker Nederlands gerecht of eten mee nemen en verder misschien je hulp aanbieden.

daantjuhhh

Berichten: 27510
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Kennismaken Syrische buren, etiquette

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-22 23:16

Oh ja en de koffie?
Uhh. Ik zou er niet in roeren ;)

Pien63
Berichten: 183
Geregistreerd: 28-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-22 23:19

fjordjes schreef:
Misschien kun je iets typisch Nederlands meenemen wat te maken heeft met de feestdagen van nu, bijv gevulde speculaas of oliebollen ofzo.

Zoiets dacht ik ook al maar misschien is het welke heel onvriendelijk om eten mee te nemen vandaar de zoektocht naar do en dont’s.
Kan ik altijd wat van opsteken. Heb alleen Westerse mensen in mijn kennissenkring vandaar

beegee
Berichten: 1031
Geregistreerd: 12-02-21

Re: Kennismaken Syrische buren, etiquette

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-22 23:23

Mocht je eten willen geven, let er dan op dat er geen gelatine in zit. Dit wordt gemaakt van bindweefsels van dieren en is dus niet halal (tenzij dit er expliciet op staat, maar dat is eigenlijk vrijwel niet van toepassing in de reguliere supermarkten).

Pien63
Berichten: 183
Geregistreerd: 28-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-22 23:24

[quote="daantjuhhh"]Oh hier ga je heel veel plezier van hebben vermoed ik zo.

Zie mijn topic:
[LZP] Gerecht van Syrische buurvrouw gekregen.

Bedankt voor de link, en ha ha, de koffie, goeie tip.
Oliebollen misschien wel goed idee, van de kraam (dat dan wel)

daantjuhhh

Berichten: 27510
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-22 23:25

Mijn Syrische buren waren altijd erg open en makkelijk in de omgang.

Ze beseffen zich ook wel dat hier niet alles gaat zoals in Syrië.

Ik nam ook regelmatig iets mee voor de kinderen. Zoals kleurstiften en boeken, in mijn geval waren het allemaal jonge meiden. Dus nagellak, oude sieraden. Was echt een mega hit. En ze waren er super dankbaar voor.

belle_boef

Berichten: 10986
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Kennismaken Syrische buren, etiquette

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-22 23:28

Ik zou gewoon jezelf zijn en het je niet ingewikkeld maken. Leer elkaar kennen, sta open voor hun. Een mooier cadeau kan je een mens niet geven

Esther_

Berichten: 4004
Geregistreerd: 03-09-04
Woonplaats: omgeving Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-22 23:28

Ik had ooit een Syrische schoonzus, volgens mij was daar alles van zoetigheid goed. Maar ik denk dat er wel een verschil zit in of ze moslim of christen zijn.

Iets leuks voor de kinderen is denk ik ook altijd goed.

xChanelx
Berichten: 1943
Geregistreerd: 05-04-13

Re: Kennismaken Syrische buren, etiquette

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-22 23:51

Als jij zegt: gewoonlijk zou ik een bloemetje meenemen, denk ik dat je dat nu ook moet doen.
Ik zou een 'Hollands pakketje' juist wat ongemakkelijk vinden. In mijn ogen benadruk je dan juist een verschil, terwijl het gewoon buren zijn die je vragen wat uitgebreider kennis te maken

Soepblik
Berichten: 1205
Geregistreerd: 26-01-21

Re: Kennismaken Syrische buren, etiquette

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 00:01

Oh wat leuk en gezellig! :)

Is een warme appeltaart bakken een idee? Dan heb je een beetje iets van beiden culturen. Eten en voor elkaar zorgen wat een grote plaats heeft in de syrische cultuur, en de hollandse appeltaart vanuit onze cultuur.

goldyc

Berichten: 787
Geregistreerd: 31-10-20

Re: Kennismaken Syrische buren, etiquette

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 00:07

Ik zou ook opletten dat je niet bv. pralines (of iets anders) meeneemt waar alcohol in zit. Als ze islamitisch zijn, drinken ze waarschijnlijk geen alcohol.

Een Hollandse appeltaart of wat anders om te delen bij die koffie lijkt me echter misschien wel leuk

Ladyson

Berichten: 3366
Geregistreerd: 03-01-10
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 00:09

Ik heb een Syrisch gezin geholpen met hun start in Nederland. Het waren heel relaxte en aardige mensen. En de kookkunsten waren inderdaad fantastisch! Ik zou gewoon voor een bloemetje gaan. Zij zullen zelf al voor genoeg voedsel zorgen.

Met praktische dingen kun je ze evt altijd nog (op weg) helpen. Mijn ervaring is overigens wel dat ze super eigenwijs/koppig zijn (niet naar jou, maar over hun eigen zaken), dus als ze besluiten linksaf te gaan, laat ze dan ook lekker die kant opgaan.

Edit: de prio's liggen bij hun trouwens ook heel anders. Ze geven graag veel geld uit aan eten, en als er dan weinig over blijft voor het interieur dan is dat maar zo. Ze zijn ook erg van de ambacht en authentieke spullen.
Laatst bijgewerkt door Ladyson op 07-12-22 00:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Avalanche

Berichten: 16330
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 00:10

Neem idd iets mee wat je normaal gezien ook mee zou nemen. Jij kunt dan ook jezelf zijn, en voor je buren is dat ook fijn.

Martie

Berichten: 2409
Geregistreerd: 17-06-04
Woonplaats: Zuid-oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 01:01

Vaak vinden ze stroopwafels heel lekker.
Je zou een bloemetje aan de ouders kunnen geven (en zeggen dat dit een Nederlandse gewoonte is), misschien een stukje ipv boeket voor het geval ze geen vaas hebben. Je kan dan zeggen dat de stroopwafels voor de kinderen zijn, dat is altijd goed.
Houd er rekening mee dat ze onze Nederlandse gewoonte van 1 koekje bij de koffie en dan trommeltje dicht meestal erg lachwekkend vinden, zo makkelijk zal je er niet vanaf komen :D Ze zijn meestal heel gastvrij en zullen het ook erg waarderen dat je contact zoekt.

Misschien moeten ze nog hun inburgeringslessen krijgen, dan zullen ze het ook heel fijn vinden om te kunnen oefenen met praten. Vooral als ze pas beginnen is de drempel erg hoog om iemand aan te spreken en ook zijn Nederlanders niet altijd toeschietelijk als mensen de taal nog niet goed beheersen en moeilijk verstaanbaar zijn.

superpony
Berichten: 25534
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Kennismaken Syrische buren, etiquette

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 03:17

Hoe lang zijn ze nu in Nederland?

Ik zou ook dichtbij mezelf blijven en meenemen wat je normaal ook zou doen.

Wij hadden in Amsterdam een Turks gezin dat nog niet lang in Nederland was. Zij kwamen graag thee en wat lekkers brengen, maar wilden ook praten en van alles weer van ons weten. Hadden dus erg veel interesse in Nederland en onze gewoontes.

Zelf vind ik de verschillen juist leuk en ook goed dat mensen hun eigen gewoontes behouden en we die met elkaar delen.
Ik heb dan weer Italiaanse familie en onze verjaardagen zijn ook niet "typisch" Nederlands en dat is prima. Soms moet je er rekening mee houden als je mensen uitnodigt dat ze weten dat ze blijven eten.

Het is je eerste keer en kan je aftasten. Bij een volgende afspraak of als ze bij jou komen kan je weer wat anders doen.

prompter

Berichten: 12337
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Kennismaken Syrische buren, etiquette

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 07:27

Iets eetbaars meenemen wordt erg gewaardeerd, maar het feit dat je komt sowieso ook :)

Pien63
Berichten: 183
Geregistreerd: 28-07-07

Re: Kennismaken Syrische buren, etiquette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-22 09:22

Bedankt voor alle reacties en ervaringen. Misschien is een leuk kerststuk ook wat met een bloembol erin. Ik ben zelf nogal fan van bloembollen vandaar

daantjuhhh

Berichten: 27510
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Kennismaken Syrische buren, etiquette

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 09:26

Niet ieder geloof viert kerst.
Ik zou denk ik dat niet meenemen als ik niet weet welk geloof ze aanhangen.
Een klein deel is Christelijk en een groot deel Moslim.

Femek2902

Berichten: 1326
Geregistreerd: 07-05-12
Woonplaats: Aan de ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 09:40

Pien63 schreef:
Bedankt voor alle reacties en ervaringen. Misschien is een leuk kerststuk ook wat met een bloembol erin. Ik ben zelf nogal fan van bloembollen vandaar


Ik zou hier voor gaan! Lekker dicht bij jezelf blijven. Ik denk dat die arme mensen overstelpt worden met stroopwafels, want elke vriendelijke Nederlander neemt stroopwafels mee :') _/-\o_ Niet elke cultuur viert Kerst, maar een mooi kerststuk heeft in mijn ogen meer met onze cultuur te maken dan met het religieuze feest kerst.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 10:03

daantjuhhh schreef:
Niet ieder geloof viert kerst.
Ik zou denk ik dat niet meenemen als ik niet weet welk geloof ze aanhangen.
Een klein deel is Christelijk en een groot deel Moslim.
Ze hoeven het ook niet te vieren om een kerststuk te kunnen waarderen. Het is niet alsof je ze een kerststal en een Bijbel door hun strot probeert te duwen. :D De meeste moslims die ik ken, wonen in of zijn afkomstig uit het Midden Oosten en die doen net zo goed mee aan kerstversiering, kerstliedjes op de radio en wat niet meer, ook al vieren ze het niet zoals Europeanen. Ze komen niet uit een of ander donker hol ergens in de jungle. ;)

daantjuhhh

Berichten: 27510
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 10:04

Ja ik zeg ook niet dat ze het niet kunnen waarderen.
Maar ik zou iets met kerst niet meenemen naar een eerste ontmoeting.
Ik zou eerst peilen hoe ze zijn.
Ook niet bij niet moslims…