Luchtbevochtiger

Moderators: Essie73, Polly, xingridx, Firelight, Ladybird, Muiz, Mjetterd, NadjaNadja, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Iris82

Berichten: 39928
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Luchtbevochtiger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-22 22:23

Nu het weer winter wordt en de luchtvochtigheid in huis weer onder de 35% komt ben ik op zoek naar een luchtbevochtiger. Er zijn alleen zoveel verschillende dat ik een beetje vastloop.

Hebben jullie een dergelijk apparaat? Bevalt het?

Maaaarije

Berichten: 1781
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-22 22:37

Wij hebben een Dyson purifier humidify. Bevalt hier erg goed, dit is voor alleen het bevochtigen van je lucht wel een redelijk duur apparaat, wij hebben hier voor gekozen omdat hij ook de lucht reinigt ivm astma van de kat.

Je kan hem instellen op hoeveel % vocht je in huis wil en dit doet hij dan automatisch, alleen de waterbak even vullen wanneer deze leeg is.

Eleionomae

Berichten: 19614
Geregistreerd: 08-01-05
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-22 22:39

Ik heb deze sinds januari op de kamer van mijn zoon staan, daar was de lucht ook elke keer zo droog dat hij aldoor aan het hoesten was. Sinds hij er staat hoest hij nauwelijks meer :)
Afbeelding

Onali

Berichten: 18643
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-22 23:04

Ik heb er 1 van de Praxis die naast mn bed staat. Staat aan als ik slaap.
En voor de woonkamer heb ik een simpele, maar die heb ik niet altijd aan. Dat is gewoon met een draaiknop, harder en zachter.
Die in de slaapkamer kan ik inderdaad echt op % luchtvochtigheid aanzetten of op tijdsduur.

BillyJ

Berichten: 1371
Geregistreerd: 02-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-22 23:05

Ultrasoon is zeker een aanrader.
Een sensor tbh luchtvochtigheid is erg handig! Dan stoppen ze vanzelf moest het 60% worden.

Verder hangt het erg af van je budget :j

Je hebt er ook met mogelijkheid tot toevoegen van etherische olie bvb, of die ook de lucht echt zuiveren en ....

Hier is een schaaltje water op de radiator of houtkachel bvb al voldoende.

Matheno

Berichten: 8019
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Re: Luchtbevochtiger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 00:05

Voldoende ventileren :j elke ochtend even de ramen open.

atilla

Berichten: 666
Geregistreerd: 06-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 00:14

Matheno schreef:
Voldoende ventileren :j elke ochtend even de ramen open.


Zo makkelijk is het helaas niet. Wanneer het koud is buiten wordt het hier binnen gort droog ondanks ventileren.

Ik heb een Duux Beam. Kan je staand bijvullen met een gieter. Duper handig aangezien ik hem met koud weer 24 u per dag aan heb. Het wordt hier anders al gauw 34%

Suzanne F.

Berichten: 50066
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 08:53

En bakje met water aan je verwarming hangen?

Eapy

Berichten: 1781
Geregistreerd: 22-05-13
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 09:16

Eleionomae schreef:
Ik heb deze sinds januari op de kamer van mijn zoon staan, daar was de lucht ook elke keer zo droog dat hij aldoor aan het hoesten was. Sinds hij er staat hoest hij nauwelijks meer :)
[ [url=m/H0SMVk.jpg]Afbeelding[/url] ]


Wij hebben deze ook! Prima ding, doet het al jaren goed.

Onali

Berichten: 18643
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 09:37

Matheno schreef:
Voldoende ventileren :j elke ochtend even de ramen open.


Maakt niks uit.
Ik slaap met mijn slaapkamerraam open.
Als er geen vocht in de lucht zit is er geen luchtstroom en blijft de lucht kurkdroog.

Sinds ik luchtbevochtigers heb heb ik veel minder last van keelontstekingen.

Heb nu zelfs een minivariant voor als ik werk.

MarliesV

Berichten: 15338
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Luchtbevochtiger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 09:42

Wij hebben deze:
https://www.expert.nl/clean-air-optima- ... r0QAvD_BwE

Je kan hem goed instellen qua percentage en dan slaat hij ook af, grote watertank zodat je niet meerdere keren per dag hoeft te vullen.

Wel is het raadzaam om demiwater/ onthard water te gebruiken. Wij kregen helemaal een wittige waas over de vloer en meubels, terwijl we niet mega hard water hebben.
Tegenwoordig hebben wij zelf een waterontharder in de woning, en sindsdien is die waas niet terug geweest.

Ventileren is leuk, maar helpt hier niet voldoende. De nadelen van een nieuwbouwhuis.
Bakjes water zonder radiatoren wordt ook lastig haha.

Iris82

Berichten: 39928
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Luchtbevochtiger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-22 11:31

Bedankt voor alle tips. Wij hebben op alle verdiepingen vloerverwarming (want warmtepomp met bodemlus) dus bakjes aan de verwarming is geen optie.

Ik las een artikel op NU en dat zei:
* MINDER (jaja) ventileren! Geen optie, we hebben meerdere met huisstofmijt allergie en gewoon blegh
* de thermostaat lager zetten (Tis hier 19.5 en ik ben niet comfortabel met nog kouder)
* douchen met de deur open (gewoon nope :+ )

Super bedankt voor de demiwater tip! We moesten toch nog naar een waterontharder kijken. :') Mss nog een extra reden om daar vaart achter te zetten.

Renee

Berichten: 3253
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Overal & Nergens

Re: Luchtbevochtiger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 19:31

Wij hebben ook elk jaar het zelfde ellende. Bij ons wordt het waarschijnlijk veroorzaakt door het ventilatiesysteem van het gebouw. Dus er is bijna geen beginnen aan, heb je het net wat vochtiger dan wordt het alweer afgezogen. Wij hebben in de slaapkamer eigenlijk altijd wel een raam open staan, of dit helpt zou ik moeten meten. Ons appartement wordt op dit moment verwarmt tussen 19-20 graden Celsius. We hebben wel een luchtbevochtiger die ondanks het afzuigsysteem het een paar graden omhoog krijgt. Wij hebben deze: https://www.coolblue.nl/product/863773/ ... 18-10.html . Heel bewust zijn we voor een koudwaterverdamper gegaan omdat ik heel slecht tegen ultrasoon geluid kan (ook van die geurverdampers wordt ik naar van). Wij gebruiken geen gedemineraliseerd water en hebben nog nooit last gehad van een witte waas.

MarloesHJ

Berichten: 2528
Geregistreerd: 05-01-14
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Luchtbevochtiger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 20:09

Ik heb een Venta luchtbevochtiger en die draait eigenlijk jaarrond continue. Raam open of dicht om te ventileren maakt hier geen verschil en als ik die wat voor hoeveelheden water ik verdamp voor enkel de slaapkamer kan ik wel hele emmers water op de verwarming gaan zetten.

Hier gebruik ik gewoon kraanwater maar van Venta er een hygiënemiddel wat er voor zorgt dat kalk neerslaat. Geen witte waas hier in elk geval op meubels.

Morrie

Berichten: 22425
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 20:37

Eapy schreef:
Eleionomae schreef:
Ik heb deze sinds januari op de kamer van mijn zoon staan, daar was de lucht ook elke keer zo droog dat hij aldoor aan het hoesten was. Sinds hij er staat hoest hij nauwelijks meer :)
[ [url=m/H0SMVk.jpg]Afbeelding[/url] ]


Wij hebben deze ook! Prima ding, doet het al jaren goed.

die heb ik ook, alleen het vullen vind ik wat onhandig maar hij gaat ook al een paar jaar mee hier

atilla

Berichten: 666
Geregistreerd: 06-05-05

Re: Luchtbevochtiger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-22 12:15

Het ligt echt aan de bouw van je woning. Goed geïsoleerde huizen zijn erg droog, laten geen vocht door. Wat oudere huizen hebben voor mijn gevoel een beter binnenklimaat (ademen). Bij mijn ouders is de luchtvochtigheid bijv. altijd goed. En oude huizen zonder isolatie hebben volgens mij de neiging om juist te vochtig te zijn en dan moet je juist erg goed ventileren.

MarloesHJ

Berichten: 2528
Geregistreerd: 05-01-14
Woonplaats: Zuid-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-22 12:32

atilla schreef:
Het ligt echt aan de bouw van je woning. Goed geïsoleerde huizen zijn erg droog, laten geen vocht door. Wat oudere huizen hebben voor mijn gevoel een beter binnenklimaat (ademen). Bij mijn ouders is de luchtvochtigheid bijv. altijd goed. En oude huizen zonder isolatie hebben volgens mij de neiging om juist te vochtig te zijn en dan moet je juist erg goed ventileren.


Dit gaat ook niet altijd op, wij hebben een huis van voor 1900 en het is overal in huis heel erg droog. En de isolatie is echt niet overal top.

Onali

Berichten: 18643
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Luchtbevochtiger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-22 15:05

Geen goed geisoleerde woning (energielabel E t/m G) uit de jaren '50 en een kurkdroge lucht.

Dus nee, wat je zegt klopt niet.

atilla

Berichten: 666
Geregistreerd: 06-05-05

Re: Luchtbevochtiger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-22 16:21

Nieuwbouwhuizen zijn erg droog bedoel ik. Het ligt in ieder geval aan de bouw van je woning en ventileren is geen standaardoplossing.

Tieneke

Berichten: 21846
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-23 23:04

Dit topic is al wat ouder, maar ik rakel het graag even op.

Omdat mijn man en ik een paar maanden geleden verhuisd zijn naar een nieuwbouwwoning en intussen al zes weken ziek zijn (keelontsteking, oorontsteking, dan longontsteking en ik nu oogontsteking) ben ik begonnen zoeken naar mogelijke oorzaken. Ik ben ook van contactlenzen veranderd omdat ik dacht dat mijn ogen gewoon iets anders nodig hadden.
Ik las over een lage luchtvochtigheid en de mogelijke gezondheidsgevolgen. Gisteren is er een Medisana geleverd met hygrometer: 28% luchtvochtigheid. Geen wonder dat we ziek zijn dus.

Waar ik nu wat mee zit: waar plaats ik het ding het best? Beneden in de keuken/woonkamer (één grote ruimte)? Of net boven in de slaapkamer? Eigenlijk zou je bijna in elke ruimte eentje moeten hebben in zo'n "droog" huis. Hebben jullie tips?

Heel fijn, zo supergeïsoleerd wonen, maar dit had ik niet zien aankomen...

Renee

Berichten: 3253
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Overal & Nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-23 07:01

Tieneke heb je ook zo’n actief ventilatie systeem/warmte terug win systeem ding in huis wat eigenlijk altijd op de achtergrond lucht staat te blazen en zuigen? Vaak worden in nieuwbouw huizen deze units geplaatst maar deze zijn killing voor de luchtvochtigheid. Omdat ze een verbinding hebben naar buiten is het vaak vrij lastig om de luchtvochtigheid op te krikken omdat alles weer opgezogen wordt en naar buiten geblazen. Wij zetten bij ons (hebben ook zo’n unit) de luchtbevochtiger zo ver mogelijk van de zuigende componenten af.

Verder kan je natuurlijk de luchtbevochtiger meenemen naar de ruimte waar je op dat moment voornamelijk zit, bijvoorbeeld de slaapkamer in de nacht (als het geluid je niet in de weg zit) en overdag in de woonkamer.

Tieneke

Berichten: 21846
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Re: Luchtbevochtiger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-23 08:15

Klopt, draait ook bijna continu wel en ik ben nu in de gaten aan het houden dat de ventilatie op stand 1 blijft. Ook beneden vloerverwarming en geen radiatoren om eventueel bakjes te zetten...
De luchtbevochtiger is geruisloos, dus dat is het probleem niet. Maar ik denk dat ik dan beter een tweede koop, hij is redelijk groot om telkens mee te nemen. Ik ken mezelf :+

Renee

Berichten: 3253
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Overal & Nergens

Re: Luchtbevochtiger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-23 10:52

Bij ons helpt het (in de zomer) ook om de ramen altijd open te hebben. Dat is uiteindelijk effectiever dan de lucht bevochtiger met zo’n ventilatiesysteem. Ik geloof ook dat het mogelijk is om zo’n ventilatie systeem uit te breiden met luchtbevochtiger maar heb daar me nooit in verdiept vanwege dat ik in huurhuizen zit :)

Tieneke

Berichten: 21846
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Re: Luchtbevochtiger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-23 11:08

Ramen open zou kunnen, maar ik ben bang dat we het dan heel warm gaan krijgen. Buiten is het een stuk warmer dan binnen hier.

Renee

Berichten: 3253
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Overal & Nergens

Re: Luchtbevochtiger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-23 13:35

Dat is dan weer het nadeel van die goed geïsoleerde huizen. Je bent voor je eigen comfort bijna genoodzaakt om alle ramen dicht te houden. Daarom doen ze die actieve ventilatie erbij en vervolgens heb je bijna geen lucht vochtigheid. Althans dat is hoe wij het ervaren hebben in de afgelopen jaren. Het went wel uiteindelijk.